شنبه, ۱۵ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 4 May, 2024
مجله ویستا

قداست فلسطین


قداست فلسطین

فلسطین سرزمینی است كه اولین قبله مسلمانان, دومین مسجد اسلام و سومین حرم شریف بعد از مكّه و مدینه در آن قرار دارند و به گفته امام علی علیه السلام, یكی از چهار قصر بهشتی در دنیا بعد از مسجدالحرام, مسجد النبی صلی الله علیه وآله و مسجد كوفه بیت المقدس است

فلسطین سرزمینی است كه اولین قبله مسلمانان، دومین مسجد اسلام و سومین حرم شریف (بعد از مكّه و مدینه) در آن قرار دارند و به گفته امام علی علیه‏السلام، یكی از چهار قصر بهشتی در دنیا (بعد از مسجدالحرام، مسجد النبی صلی‏الله‏علیه‏وآله و مسجد كوفه) بیت المقدس است.

دلایل قداست و اهمیت بیت‏المقدس برای مسلمانان چیست؟

بیت‏المقدس به دلایل متعددی، برای مسلمانان و جهان اسلام از قداست و اهمیت ویژه‏ای برخوردار است كه برخی عبارتند از:

۱. فلسطین سرزمینی است كه اولین قبله مسلمانان، دومین مسجد اسلام و سومین حرم شریف (بعد از مكّه و مدینه) در آن قرار دارند و به گفته امام علی علیه‏السلام، یكی از چهار قصر بهشتی در دنیا (بعد از مسجدالحرام، مسجد النبی صلی‏الله‏علیه‏وآله و مسجد كوفه) بیت المقدس است. این شهر، به طور یكسان، برای پیروان هر سه دین ابراهیمی، مقدس است و قبله امت‏های پیشین نیز بوده است.۱ در سیزده سال اول بعثت - كه پیامبر صلی‏الله‏علیه‏وآله در مكّه زندگی می‏كرد و نیز تا هفده ماه بعد از هجرت به مدینه، آن حضرت و مسلمانان به سوی مسجدالاقصی نماز می‏گزاردند.

۲. مسجدالاقصی از جهت دیگری هم برای مسلمانان حائز اهمیت است و آن، قداست و اهمیت معراج پیامبر اكرم صلی‏الله‏علیه‏وآله است كه از مسجدالحرام به قصد مسجدالاقصی و از آن جا به آسمان‏ها صورت پذیرفت. در قرآن كریم در این باره آمده است: «پاك و منزه است خدایی كه بنده‏اش را در یك شب از مسجدالحرام به مسجدالاقصی - كه گرداگردش را پربركت ساختیم، برد تا آیات خود را به او نشان دهیم ...».۲ جمله «بارَكْنا حَوْلَهُ»، بیان‏گر این مطلب است كه مسجدالاقصی، علاوه بر این كه خود سرزمین مقدسی است، اطراف آن نیز سرزمین مبارك و پربركتی از نظر مادی و معنوی است. این سرزمین مقدس، در طول تاریخ، كانون پیامبران بزرگ خدا و خاستگاه نور توحید و خداپرستی بوده است.۳ از امام صادق علیه‏السلام چنین نقل شده است: «مسجدالاقصی یكی از مهم‏ترین مساجد اسلام است و عبادت در آن، فضیلت بسیار دارد».۴

۳. در شهر بیت المقدس، علاوه بر مسجدالاقصی، ۳۶ مسجد دیگر وجود دارد كه ۲۹ مسجد در داخل شهر و ۷ مسجد نیز در خارج از بافت قدیمی و در حومه شهر قرار دارد و علاوه بر آن، مقبره‏ها و زیارتگاه‏های بسیاری از رهبران بزرگ اسلام و اصحاب پیامبر اكرم صلی‏الله‏علیه‏وآله در این شهر واقع است.۵

۴. افزون بر مسئله قداست و پایگاه ممتاز بیت‏المقدس و این سرزمین، در منابع اصیل اسلامی، آن چه در شرایط كنونی مسئله فلسطین را برای جهان اسلام، از اهمیت ویژه‏ای برخوردار ساخته، موضوع اشغال آن به وسیله صهیونیسم و استكبار جهانی و رویارویی غرب با جهان اسلام است؛ به گونه‏ای كه اشغال فلسطین، هرگز اشغال یك سرزمین و یك كشور نیست؛ بلكه ایجاد یك كانون استعماری ضداسلامی، در جهت نابودی جهان اسلام و جلوگیری از شكل‏گیری مجدد تمدن اسلامی است. از این رو، قضیه فلسطین، علاوه بر بعد دینی، با استقلال، امنیت و منافع ملی سایر كشورهای اسلامی نیز به شدّت در ارتباط است. این، واقعیتی است كه هم از آرمان‏ها، اصول و برنامه‏های نژادپرستانه و توسعه‏طلبانه رژیم صهیونیستی (شعار گسترش اسراییل از نیل تا فرات و ادعای تصاحب بسیاری از سرزمین‏های اسلامی) و هم از نظر تاریخی و عملكرد آن رژیم در قبال مردم فلسطین و كشورهای همجوار آن، به خوبی قابل اثبات است. بنابراین، اسراییل برای كشورهای منطقه و جهان اسلام، تهدیدی بسیار جدّی است و مهم‏ترین این تهدیدها عبارتند از:

۱. تهدیدهای ناشی از فعالیت‏های نظامی.

۲. تهدیدهای ناشی از حضور سیاسی.

۳. نقش عملكرد اقتصادی اسراییل در منطقه.

۴. انرژی و مسائل مترتب بر آن.

۵. محیط زیست و منابع طبیعی.۶

اسراییل تاكنون خود را به هیچ یك از معاهدات بین‏المللی - درباره منع تولید و استفاده از سلاح‏های هسته‏ای و كشتار جمعی- مقید نكرده است. اسراییل ششمین قدرت هسته‏ای جهان است و برابر بعضی گزارش‏ها، این كشور، حدود ۱۸۰ تا ۲۰۰ كلاهك هسته‏ای در اختیار دارد. تسلیحات تهاجمی و اتمی اسراییل - با توجه به شمار جمعیتش - ۱۵۰ برابر تسلیحات دفاعی اعراب است. غرب، اسراییل را پایگاه خط مقدم و حامی منافع مختلف خود می‏داند و برتری و تسلط اسراییل را بر منطقه و جهان اسلام، خواستار است.

استاد مطهری در مورد اهمیت قضیه فلسطین می‏گوید:

«اگر پیغمبر اسلام صلی‏الله‏علیه‏وآله زنده می‏بود، امروز چه می‏كرد؟ درباره چه مسئله‏ای می‏اندیشید؟ واللَّه و بالله! قسم می‏خورم كه پیغمبر اكرم صلی‏الله‏علیه‏وآله در قبر مقدسش، امروز از یهود می‏لرزد ... این یهودیانی كه شما امروز اسمشان را می‏شنوید - موشه دایان، زلی اشكول، گلدامایر - آخر ببینید از كجای دنیا آمده‏اند؟ مدعی هستند كه این سرزمین، سرزمین ماست ... هدف، مگر تنها همین است كه یك دولت كوچك در آن جا تشكیل شود... او می‏داند كه یك دولت كوچك، بالاخره نمی‏تواند آن جا زندگی كند؛ یك اسراییل بزرگ كه دامنه‏اش از این طرف، شاید به ایران خودمان هم كشیده شود. به قول عبدالرحمن فرامرزی، این اسراییل كه من می‏شناسم، فردا ادعای شیراز را هم می‏كند و می‏گوید:

شاعرهای خود شما همیشه در اشعارشان، اسم شیراز را گذاشته‏اند «ملك سلیمان». می‏گوید: سند از این بهتر می‏خواهید؟ مگر ادعای خیبر را كه نزدیك مدینه است، ندارند؟ مگر «روزولت» (رئیس جمهور آمریكا) به پادشاه وقت عربستان سعودی پیشنهاد نداد كه شما بیایید این شهر را به اینها بفروشید؟

مگر اینها ادعای عراق و سرزمین‏های مقدس شما را ندارند؟ واللَّه بالله! ما در برابر این قضیه مسئولیم. به خدا قسم! مسئولیت داریم ... والله! قضیه‏ای كه دل پیغمبر اكرم صلی‏الله‏علیه‏وآله را امروز خون كرده است، این قضیه است ... [امروز] اگر [امام‏] حسین بن علی علیه‏السلام بود، می‏گفت: اگر می‏خواهی برای من عزاداری كنی، برای من سینه و زنجیر بزنی، شعار امروز تو باید فلسطین باشد. شمر امروز، موشه دایان است. شمر هزار و سیصد سال پیش مرد؛ شمر امروز را بشناس...».۷

علاوه بر این، از دیدگاه مقام معظم رهبری، «مسئله فلسطین، تنها یك مسئله اسلامی نیست؛ بلكه مسئله‏ای انسانی و بشری است و هر كس می‏تواند با تكیه بر ارزش‏ها و مبانی انسانی، در مورد فاجعه فلسطین، قضاوت كند و واكنش نشان دهد».۸

نویسنده:علیرضا محمدی

۱. دایرهٔ المعارف تشیع، ج ۳، ص ۵۵۸.

۲. اسراء، آیه ۱.

۳. ناصر مكارم شیرازی، تفسیر نمونه، ج ۱۲، ص ۱۰.

۴. فصلنامه حضور، ش ۴۰، ص ۱۱۱.

۵. همان، ص ۱۱۲.

۶. سیدحسین موسوی، مجله مطالعات منطقه‏ای، ش ۸ (تهدیدهای جدید امنیتی اسراییل...).

۷. مرتضی مطهری، حماسه حسینی، ج ۱ .

۸. از سخنان مقام معظم رهبری در نماز جمعه (۸۱.۱.۱۶).

منبع:ماهنامه پرسمان ، شماره ۴۹