دوشنبه, ۱۴ خرداد, ۱۴۰۳ / 3 June, 2024
مشک آن است که خود ببوید
این روزها همزمان با پخش سریالهای مناسبتی ماهرمضان، رقابت تنگاتنگی بین تهیهکنندگان برخی از این آثار بهوجود آمده است. این افراد تصور میکنند هر روز باید در دفاع از آثاری که ساختهاند، مصاحبههای پرآب و تاب انجام دهند و نکات شاخص و منحصربهفرد سریالهایشان را به مخاطب یادآوری کنند.
چند روز پیش یکی از همین تهیهکنندهها ادعا کرده بود که هنگام پخش سریالش خیابانهای یکی از شهرهای کشور خلوت میشود! یک نفر دیگر هم گفته بود که سریالش با فطرت انسانها ارتباط برقرار میکند و به مردم آرامش میدهد.
شبیه اینگونه اظهار نظرها را در روزهای اخیر زیاد شنیدهایم: این سریال راه جدیدی را باز کرد، بازیگران سریال من همه درجه یک هستند، لوکیشنهای این سریال تکراری نیست، این کار هم مشکلات اجتماعی را بیان میکند و هم راه حل میدهد و... .
از آن طرف برخی تهیهکنندگان آمار و ارقامی از موفقیتهای سریالشان در جذب مخاطب ارائه میکنند که برخی اوقات تعجب برانگیز است.
مثلا چگونه میتوان باور کرد سریالی که از شبکههای سراسری هم پخش نمیشود و دایره مخاطبانش محدود است، رتبه اول را در جذب مخاطب کسب کرده باشد؟ آیا میتوان قبول کرد که یک سریال مناسبتی از یک سریال فاخر «الف ویژه» محبوبیت بیشتری کسب کرده است؟ آیا آمارهای اعلام شده از طرف مرکز نظرسنجی صدا و سیما اعلام شده یا صرفا بر اساس حدس و گمان سازندگان بهدستآمده است؟
سایتهای خبری و مطبوعات معمولا با یک علامت تعجب به استقبال اینگونه آمارهای عجیب و غریب میروند. واقعیت این است که اگر همه اجزای یک سریال بدرستی کنار هم چیده شده باشد، آن اثر خود مخاطبش را پیدا میکند و دیگر نیازی به بیان این همه تعریف و تمجید نیست.
در این آشفته بازار نظرسنجی هر کسی میتواند هر عدد و رقمی را درباره موفقیت سریالش ارائه کند، ولی مهم این است که بدانیم نظرسنجی از سوی چه افرادی و با چه کیفیتی انجام شده است. آیا جامعه نمونه به روش علمی انتخاب شده و توانسته ذائقه واقعی جامعه آماری را بازتاب دهد یا خیر؟
در فضای سینما رقم فروش بلیت معیار درست و دقیقی برای محاسبه تعداد مخاطبان یک فیلم محسوب میشود، اما در تلویزیون نهادهای معتبری برای اعلام آمار میزان مخاطب یک اثر پیش بینی شده است.
بهتر است که تا پایان پخش یک سریال منتظر بمانیم و آنگاه بر اساس آمارهای اعلام شده درباره تعداد مخاطبان هر سریال قضاوت کنیم.
بدیهی است جملات پرزرق و برقی که با هدف تائید و تحسین یک اثر بیان میشود، کمکی به بالا بردن تعداد مخاطبان یک سریال نمیکند البته بینندگان پرشمار تلویزیون هم خیلی توجهی به این گفتهها و شنیدهها ندارند و خودشان بر اساس جذابیتهای ساختاری و محتوایی هر سریال دست به انتخاب میزنند، چون بخوبی میدانند مشک آن است که خود ببوید، نه آنکه عطار بگوید.
احسان رحیمزاده
نمایندگی زیمنس ایران فروش PLC S71200/300/400/1500 | درایو …
پیچ و مهره پارس سهند
تعمیر جک پارکینگ
خرید بلیط هواپیما
دورههای مدیریتی دانشگاه تهران
انتخابات ریاست جمهوری انتخابات انتخابات ریاست جمهوری 1403 امام خمینی وزارت کشور ایران انتخابات ریاست جمهوری چهاردهم محمود احمدی نژاد ریاست جمهوری ستاد انتخابات کشور انتخابات ریاست جمهوری ۱۴۰۳ علی لاریجانی
تهران هواشناسی سازمان هواشناسی آتش سوزی پلیس پلیس راهور شهرداری تهران دستگیری همسان سازی حقوق بازنشستگان قتل آموزش و پرورش وزارت بهداشت
وام ازدواج قیمت دلار قیمت طلا دولت سیزدهم قیمت خودرو گمرک بانک مرکزی خودرو مسکن برق بازار خودرو بازنشستگان
امام خمینی (ره) تلویزیون سریال سینمای ایران رسانه ملی سینما تئاتر شعر مناظره انتخاباتی
دانشگاه آزاد اسلامی منظومه شمسی فناوری ویروس
رژیم صهیونیستی غزه اسرائیل فلسطین آمریکا جنگ غزه چین روسیه لبنان جو بایدن ترکیه اتحادیه اروپا
پرسپولیس فوتبال استقلال رئال مادرید جواد نکونام باشگاه پرسپولیس لیگ برتر لیگ برتر ایران لیگ قهرمانان اروپا مس رفسنجان لیگ برتر فوتبال ایران باشگاه استقلال
سرطان عربستان اپل باتری ایلان ماسک مریخ ناسا تلفن
استرس خواب ویتامین گرمازدگی خودکشی نوزاد سازمان غذا و دارو قهوه بارداری