جمعه, ۱۴ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 3 May, 2024
مجله ویستا

پرسشها و ابهامات Gmail


گوگل هنوز به طور کامل G mail را راه اندازی نکرده و تنها آن را به صورت آزمایشی به کاربران فعال bloggerهای خود ارائه داده است

در چند سال اخیر با گسترش چشمگیر اینترنت در جهان، شركت‌های بسیاری به کسب‌وکار از طریق این دنیای مجازی پرداختند تا جایی كه، این کسب‌وکار به یكی از بزرگترین عرصه‌های رقابت در بین شركت‌های اینترنتی تبدیل شد و شركتهای زیادی تاسیس شد که فقط به بازاریابی در این دنیا پرداختند.

از آنجا که یكی از اركان مهم تجارت، جذب مشتری است، شركت‌هایی كه به کسب‌وکار در اینترنت می‌پردازند، نیاز به جذب بازدیدكننده برای سایت خود دارند تا محصولات و خدمات خود را معرفی کنند. این شركت‌ها از روش‌های مختلفی برای جذب مشتری و حفظ آن استفاده می‌كنند؛ یكی از بهترین این روشها ارایهٔ خدمات رایگان به مشتریان است. از جمله خدماتی كه در دنیای اینترنت به صورت رایگان ارائه می‌شود، می‌توان به امكان جستجو اشاره كرد؛ شركت‌های بسیاری در سایت‌های خود سرویس جستجو ارایه می‌کنند و هر كدام از آنها، با ارائهٔ خدماتی ویژه سعی در جذب مشتری بیشتر دارند.

در این میان، می‌توان به موتورهای جستجوگری چون yahoo, hotbot, AltaVista اشاره كرد كه از نظر قدمت در ردیف اول هستند؛ تا نیمهٔ دوم دههٔ نود، تنها این سایت‌ها به فعالیت در این زمینه مشغول بودند و تا آن زمان، رقابت میان آنها چندان پیچیده نشده بود. تا اینكه در این سالها، با ظهور گوگل، انقلابی در این زمینه بوقوع پیوست؛ گوگل با ارایهٔ خدمات مشتری‌پسندتر، بازار كار سایت‌های دیگر را به خطر انداخت و این امر موجب شد كه جستجوگرهای دیگر كه در این زمینه قدمت زیادی هم داشتند، به جنب و جوش بیفتند و به رقابت با این مدعی تازه بپردازند.

تاریخچهٔ گوگل

فناوری گوگل را دو دانشجوی مقطع کارشناسی‌ارشد رشتهٔ کامپیوتر دانشگاه استنفورد، در سال ۱۹۹۶ ابداع کردند و در واقع منشأ گوگل یک پروژه دانشجویی بود. در سال ۱۹۹۸، آن دو دانشجو که ۰۳۹;سرگئی و برین۰۳۹; و ۰۳۹;لری پیج۰۳۹; نام داشتند، محصول خود را با نام گوگل به ثبت رساندند و به موجب قراردادی که با دانشگاه استنفورد تنظیم کردند، سود آن را به سه قسمت مساوی بین گروه علوم کامپیوتری دانشگاه و خود تقسیم کردند؛ در سال‏های بعد نیز افراد دیگری در پروژه گوگل سرمایه‏گذاری کردند؛ به طوریکه دانشگاه استنفورد در حال حاضر سهمی کمتر از ۵درصد کل سهام را دارد که البته همین مقدار هم، بالغ بر ۲۵۰میلیون دلار می‌شود.

ویژگی‌های گوگل

قبل از گوگل، جستجوگرها دارای نواقص زیادی بودند و معمولاً به ارائه موضوعات نامربوط و همچنین ارائهٔ لینک‌هایی كه مدت‌ها از اعتبار آنها گذشته بود، می‌پرداختند. علاوه بر این، سرعت جستجو در آنها بسیار پایین بود. ولی گوگل با الگوریتمی جدید شروع به این كار نمود؛ این سایت در هر ۴۸ ساعت، كل فضای اینترنت را یكبار از نو جستجو و بیشتر صفحات آن را در فضای خود ذخیره می‌كرد.

به این ترتیب هم می‌توانست خدمات را با سرعت بیشتری (از روی سرور خود) ارایه كند و هم اینكه هر ۴۸ ساعت، لینک‌های بی‌اعتبار را از سرور خود خارج کند. گوگل از همان ابتدای كار با انجام اقدامات انقلابی و ارائه خدمات جدید، همچون جستجو به زبان‌های مختلف، جستجوی عكس و اخبار و ترجمهٔ سایت‌ها به زبان‌های پرطرفدار دنیا، روزبه‌روز به طرفداران خود می‌افزود. این فعالیت‌ها به قدری مورد توجه عموم قرار گرفت كه با وجود جنب و جوش سایر سرورها، گوگل در مدتی كمتر از یک سال (در سال ۹۹) ششمین جستجوگر پربینندهٔ‌ دنیا شد و طبق آخرین اخبار، در حال حاضر ۴۸درصد جستجوها به‌وسیلهٔ این سایت انجام می‌شود.

این اقدامات انقلابی و ارایهٔ خدمات منحصر به‌فرد، هنوز ادامه دارد؛ راه‌اندازی موتور جستجوگر فعال، كه ایجاد سایتی جدید با آن موضوع را به افراد درخواست‌كننده اطلاع می‌دهد؛ راه‌اندازی orkut كه همچون groupهای yahoo است، ولی با امكاناتی جدیدتر و متنوع‌تر؛ راه‌اندازی G-mail كه شاید دومین حملهٔ موفقیت‌آمیز گوگل بود و نیز انتشار اخباری در مورد راه‌اندازی messenger که از آخرین اقدامات گوگل است. در ادامه به مهمترین این انقلاب‌ها، یعنی G-mail و جنبش باورنكردنی که در دنیای اینترنت به راه انداخته است، می‌پردازیم.

G-mail، صندوق‌پستی پرنشدنی

G-mail با طرح ایده‌های جدید و شعارهای نو و مشتری‌پسند که تا قبل از آن، فرد دیگری از آنها سخن به میان نیاورده بود، مبارزه برای جذب مشتری را از نو آغاز کرد. شعارهای G-Email عبارتند از:

۱- جستجو كنید و مرتب كنید؛

۲- هیچ چیز را دور نیاندازید؛

۳- پیغام‌هایتان را مرتب شده، در كنار هم ببینید؛

۴- از شر تبلیغات تصویری پرحجم خلاص شوید.

گوگل در خبری كه در اول آوریل ۲۰۰۴ منتشر كرد، اعلام نمود یك گیگابایت فضای مجانی صندوق پستی به كاربران خود ارائه می‌دهد. صاحبان این سایت ادعا كردند برای كاربران تبلیغ تصویری نمی‌فرستد؛ بلكه لیستی از تبلیغات مرتبط با موضوع نامه و آن هم به صورت نوشتاری در اختیار بازدیدكنندگان قرار می‌دهند و این در حالی است كه تا قبل از این، بزرگترین سرورهای پست‌الکترونیکی دنیا، مثل yahoo و hotmail، فضایی كمتر از ۴مگابایت را به صورت مجانی را اختیار هر كاربر قرار می‌دادند و برای اختصاص فضای بیشتر، از كاربران خود پول دریافت می‌كردند.این خبر تا حدی برای این سرورها و همچنین مردم تعجب‌آور بود، بلافاصله خبرهای گوناگونی در تكذیب این ادعای گوگل و نسبت دادن آن به دروغ اول آوریل در محافل و سایت‌های مختلف خبری منتشر شد. روزنامهٔ گاردین در شمارهٔ ۱۷ آوریل نوشت: یك گیگابایت فضای رایگان برای پست الكترونیك!! آیا امكان‌پذیر است؟

آیا واقعاً امکان‌پذیر است؟

گوگل هنوز به طور کامل G-mail را راه‌اندازی نکرده و تنها آن را به صورت آزمایشی به کاربران فعال bloggerهای خود ارائه داده است. بررسی‌ها نشان می‌دهد که علت این تأخیر، عملی نبودن این ماجرا نیست؛ بلکه علت آن را باید در سیاست‌های گوگل جستجو کرد.

برای بررسی امكان‌پذیری این موضوع باید به چند نكته توجه کرد:

۱- بعد از پخش خبر ادعای گوگل در دنیا، شركت دیگری به نام SpyMac نیز ادعاکرد که چنین فضایی را به کاربران می‌دهد و هم‌اكنون نیز اقدام به ارائه این خدمات كرده است. هر چند خدمات این سایت، از نظر كیفیت و نحوهٔ ارائهٔ‌ خدمات در مقابل ادعای گوگل قابل مقایسه نیست، اما نشان می‌دهد چنین امری امکان دارد.

۲- ذخیرهٔ حجم زیادی از اطلاعات، كار جدیدی برای گوگل نیست؛ همانطور كه گفتیم گوگل حجم زیادی از دنیای اینترنت را به صورت cash در خود ذخیره كرده است.

۳- از آنجا که کاربران از بدو ورود تمام یك گیگابایت فضا را مصرف نمی‌كنند، لازم نیست كه از همان ابتدا به همه افراد یك گیگابایت فضا اختصاص داده شود و این امر در طول زمان انجام می‌گیرد؛ اگر گوگل بتواند جلوی استفاده‌های دیگر غیر از نامه‌های الکترونیکی را بگیرد، حدود ۱۰۰ سال طول می‌كشد كه این فضا پر شود؛ هر گیگابایت حدود ۵۰۰هزار نامه را در برمی‌گیرد و اگر هر فرد روزانه به طور متوسط ۱۵ پیام دریافت كند، پرشدن این فضا حدود ۱۰۰ سال طول می‌كشد؛ پس به راحتی می‌توان دید كه این فضا عملاً پر نمی‌شود.


شما در حال مطالعه صفحه 1 از یک مقاله 2 صفحه ای هستید. لطفا صفحات دیگر این مقاله را نیز مطالعه فرمایید.