سه شنبه, ۱۱ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 30 April, 2024
مجله ویستا

در دفتر کارتان احساس راحتی کنید


در دفتر کارتان احساس راحتی کنید

راهکارهای دکوراتیو برای بالا بردن بهره وری محیط کار

همه ما در عرصه حرفه‌ای همواره به دنبال ایجاد خلاقیت و هیجان در محیط کاری‌مان هستیم و می‌خواهیم بهترین سرویس را به مشتری داده و بیشترین بهره‌وری را نیز داشته باشیم. ولی نشستن در یک دفتر شلوغ و به‌هم‌ریخته، بهترین بهانه برای تلف کردن وقت و انرژی است که به طور کلی بازده را نیز به شدت کاهش می‌دهد و آنچه را که از خود انتظار دارید هرگز به دست نمی‌آورید. خوشبختانه راه‌هایی بی‌نهایت ساده و کاربردی برای ایجاد فضایی مناسب و هماهنگ وجود دارد که روی میزان بازدهی تاثیر مستقیم دارد. خب بهتر است قبل از هر کار نگاهی به این نکات بیندازیم:

● راحتی ضروری است

به طور حتم چنانچه در دفتر کارتان احساس راحتی کنید خیلی بهتر می‌توانید تمرکز کرده و به نتیجه دلخواه‌تان برسید. پس یادتان باشد که اولین شرط در طراحی یک دفتر فراهم آوردن آسایش و راحتی برای افرادی است که حداقل هشت ساعت از روزشان را در این فضا سپری می‌کنند. مطمئن شوید که این اتاق به سیستم تهویه مجهز باشد و ایده‌آل‌ترین حالت این است که کارکنان این فضا به پنجره دسترسی داشته باشند، در غیر این صورت می‌توان از گیاهان و گلدان‌های سبز برای تازه نگه داشتن فضا و چرخش انرژی استفاده کرد. در اتاق را باز بگذارید تا از ماندگی هوا در یک فضای بسته جلوگیری کنید. همچنین می‌توانید از خوشبوکننده‌های هوا نیز استفاده کنید تا هوای دفتر را همواره تازه و خوشبو نگه دارید. یک نکته بسیار مهم که رعایت آن برای تمامی کارکنان ضروری است، استفاده از صندلی‌ها و صفحه‌کلیدهای ارگونومیک و متناسب با فرم طبیعی بدن است که در طولانی‌مدت آسیبی به بدن‌شان وارد نکرده و خستگی را به حداقل می‌رساند. نورپردازی فضا نیز نقش بسیار مهمی در میزان بازدهی کارکنان ایفا می‌کند. نورپردازی مناسب مانع از خستگی چشم شده که البته بهتر است علاوه بر نور سقفی، از چراغ مطالعه نیز برای روی هر میز کار استفاده شود. به‌این‌ترتیب جهت تابش نور را می‌توان بسته به نیاز تعیین کرد.

● رنگ‌درمانی

برای ایجاد آرامش و تمرکز بیشتر، یک رنگ خنثی و نسبتا سرد برای دفتر کارتان انتخاب کنید. رنگ‌هایی نظیر طیف‌های آبی روشن، سبز مغزپسته‌ای یا سفید تاثیرگذاری خوبی دارند و از این رو انتخاب‌های مناسبی به شمار می‌روند. از رنگ‌های گرم و تیره مانند نارنجی و قرمز و بنفش بپرهیزید، این دسته از رنگ‌ها برای محیط‌های کاری گزینه‌های مناسبی نیستند و برای مدت طولانی چشم را اذیت می‌کنند.

● زیبایی‌گرایی

شاید بسیاری از حرفه‌ای‌ها انکار کنند که زیبایی‌گرایی نقشی در کارآیی محل کار ندارد ولی خواه‌ناخواه یکی از مهم‌ترین عوامل بالا بردن راندمان و روحیه خوب کارکنان است. دفتر کارتان را به نحوی بیارایید که از هر روز رفتن به آنجا خسته نشوید و احساس مدیریت کنید حتی اگر یک کارمند ساده هستید! رنگ و طرح دیوارها، مبلمان انتخابی، نحوه نورپردازی، قاب پنجره‌ها و حتی گلدان‌های سبزی که برای فضای کارتان انتخاب می‌کنید همه جزوی از این زیبایی‌گرایی محسوب می‌شوند و شما تنها فردی هستید که می‌توانید به تمامی این زیبایی‌ها جهت مناسب بدهید. پس نترسید و حتی اگر دوست دارید اجازه بدهید شخصیت کاری‌تان در فضا متجلی شود.

● بازده

اگر در طول روز مجبور شوید چندین بار مسیر بین میز کار و وسایل مورد نیازتان را طی کنید، بخش زیادی از تمرکزتان را بیهوده از دست می‌دهید و معمولا هم بدون نتیجه به میزتان بازمی‌گردید. بهتر است وسایلی را که بیشترین استفاده را دارید به نزدیک میزتان منتقل کنید تا اینکه هر بار خودتان برای استفاده از آنها از جای‌تان بلند شوید. چاپگر، دورنگار، اسکنر، تلفن، کمد فایل‌ها و هر وسیله‌ای که مورد نیازتان است به مرکزیت میز کارتان سازمان بدهید.

● بازتاب شخصیت

شما ساعات نسبتا زیادی را در دفتر کارتان سپری می‌کنید بنابراین بسیار مهم است که احساس کنید این فضا متعلق به شماست. اجازه بدهید شخصیت‌تان روی دکوراسیون فضا تاثیر بگذارد، تابلوها و آثار هنری مورد علاقه‌تان را روی دیوارها نصب کنید، قاب عکسی خانوادگی روی میزتان بگذارید و خلاصه هر آنچه را که دوست دارید و مناسب می‌بینید به درون اتاق کارتان بیاورید و آنجا را تبدیل به محیطی دلنشین و دعوت‌کننده کنید.

چه رییس شرکت باشید چه کارمند آن، یک دفتر کار آرام و راحت عاملی ضروری برای پیشرفت و موفقیت شما به شمار می‌رود. پس قبل از هرچیز به فکر بهبود بخشیدن فضایی باشید که روزانه ساعات زیادی را در آن صرف می‌کنید.

● جلب توجه مشتری در نگاه اول

شرکت‌های بزرگ تلاش می‌کنند با ایجاد شرایط خاص در فضا اعتماد مشتری را جلب کنند. هیچ کدام از مشتری‌ها نمی‌دانند که دلیل این اعتماد چیست ولی شما به‌عنوان مدیر می‌دانید که به این اعتماد برای شروع یک معامله نیاز دارید. دکوراسیون داخلی می‌تواند نمایش یک موفقیت باشد و به موفقیت در درازمدت منجر شود. اصولا دکور یک دفتر کار باید متناسب با شغل آن دفتر طراحی شود ولی در کل هدف شما باید طراحی یک فضای یگانه باشد.

● فضای کار با پلان باز

یک پلان باز و روشن به‌عنوان فضای کاری یکی از بهترین راه‌ها برای تحت تاثیر قرار دادن مشتری است. این کار نه‌تنها مهارت طراحی را نشان می‌دهد بلکه استفاده مفیدی از فضا برای تشویق کارمندان در کار متعامل است. درواقع بین کارمندان رقابت بیشتری ایجاد می‌کند. البته بعضی از محققان محیط‌های اداری این نوع طراحی را از لحاظ بهداشتی و روانی کارآمد نمی‌دانند بلکه آن را باعث سرایت سرماخوردگی‌ها و فشارهای روانی به شمار می‌آورند. اما از دید ما این عوامل با هر نوع طراحی داخلی ممکن است پیش بیاید، در واقع فشار روانی موجود در یک شرکت، چنان همه‌گیر است که با درها و فضاهای بسته ریشه‌کن نمی‌شود. این فضای باز و روشن در ضمیر ناخودآگاه مشتری ابهامات را برطرف می‌کند و یک حس اعتماد برایش ایجاد می‌کند. اگر به جای این فضا یک اتاق دربسته با نور کم در نظر بگیرید حس شک و تردید در مشتری برانگیخته می‌شود. همین نکته تاثیر بسیاری در موفقیت و قدرت یک شرکت می‌گذارد.

● هنر

متاسفانه در بسیاری از شرکت‌ها دیوارهای خالی و حتی رنگ و رورفته‌ای دیده می‌شود که تاثیر مستقیم بر ذهن بیننده دارد. جذابیت شرکت شما با کمی خلاقیت و بدون هزینه‌های سنگین می‌تواند بسیار زیاد باشد. هنری که به کار می‌برید ارتباط مستقیم با شغل شما دارد. به‌عنوان مثال برای یک شرکت طراحی داخلی رنگ‌آمیزی‌ها و طراحی‌های عجیب و غریب بسیار قابل توجه است، به طوری که هر مشتری با هر سلیقه‌ای را مجذوب کند. خلاقیت شرکت باید قبل از اینکه شما آن را توضیح دهید، با فضای کار شما توضیح داده شود.

کاملیا نوایی

مانوش مجدزاده



همچنین مشاهده کنید