دوشنبه, ۲۲ بهمن, ۱۴۰۳ / 10 February, 2025
به دندانپزشکتان نمره بدهید
![به دندانپزشکتان نمره بدهید](/web/imgs/16/161/om6f71.jpeg)
همه ما به مطب دندانپزشکی رفتهایم و یک دندانپزشک خانوادگی داریم ولی به نظر شما دندانپزشک خوب چه خصوصیاتی دارد. دکتر عباسعلی صحافیان، متخصص ارتودنسی و عضو هیات علمی دانشگاه مشهد کتاب جالبی درباره «مدیریت مطب دندانپزشکی» دارند که درآن به خصوصیات دندانپزشک ایدهآل اشاره کردهاند. شما هم اگر دندانپزشک هستید و یا دندانپزشکی دارید که اورا دوست دارید، ببینید او این نکات را در مطباش در رفتار با بیمار رعایت میکند. از نظر او، دندانپزشک خوب حداقل از ۱۲ ویژگی زیر برخوردار است...
۱) از گفتگو با پرستار خود در مورد مسایل خصوصی و خانوادگی یا انتقاد از وضع موجود در حضور بیمار و حین درمان خودداری میکند.
۲) هرگز اجازه نمیدهد در خلال کار درمان، پرستار شما از مهمانی شب قبل یا برخورد با مادر شوهرش گله کند. صحبتها بهتر است فقط در امور جاری درمان و مسایل مطب باشد. از شوخی کردن و گفتن لطیفه پرهیز میکند. حتی اگر پرستار دختر خواهر یا برادرش باشد در حضور بیمار با او شوخی نمیکند.
۳) لازم است که گفتگوی کارکنان مطب با بیماران محترمانه باشد. دندانپزشک هرگز حرکات و اعمال ناشیانه بیمار را که از بیاطلاعی سرچشمه میگیرد. مسخره نمیکند. مثل درآوردن کفشها هنگام نشستن روی صندلی دندانپزشکی، در چنین مواردی خیلی صمیمانه میگوید: «احتیاج به درآوردن کفش نیست.»
۴) اتفاقات نادر و جالب توجه از قبیل ازدواج، تولد، آوردن کادو، مسافرت و دریافت کارت تبریک یا معرفی به پزشک دیگر یا آزمایشگاه را در پرونده ثبت میکند تا در ملاقاتهای بعدی درباره آنها با بیمار صحبت کند و آنها را از یاد نبرد. به بیمارانی که کارت تبریک یا تسلیت میفرستند حتما جواب میدهد و از ایشان تشکر میکند.
۵) گاهی لازم است از تعداد بیمارانی که در اتاق انتظار حضور دارند مطلع شود تا بداند که آیا فرصت کافی برای ادامه کار طولانیتر روی بیمار حاضر وجود دارد یا نه؟ یا در مواردی لازم است بداند بیمار هزینه درمان را تسویه کرده است که با او خداحافظی کند یا نه؟ در این صورت بهتر است مطلب را روی کاغذ بنویسد و آن را به پرستار بدهد و جواب را نیز به صورت نوشته دریافت کند. یا اگر به علت شستن دست و رعایت بهداشت این امر میسر نیست میتواند کلمات متداول که تا اندازهای جنبه رمز دارد، به کار ببرد. مثلا بپرسد «اتوکلاو روی چه درجهای است» پرستار جواب میدهد «روی دو» یعنی دو بیمار در انتظار داریم زیرا اگر در حضور بیمار سوال کند چند بیمار منتظر هستند، بیمار اگر کارش هم رو به اتمام باشد فکر میکند که به علت ازدحام در اتاق انتظار درمان او را سرسری گرفته و وی را از سر باز کرده است. دقت کافی مبذول میدارد که وقتی از پرستار میپرسد اتوکلاو روی چه درجهای است؟ جواب نمیدهد «دو بیمار منتظر داریم» که در این صورت خیلی ضایع میشود.
۶) از نحوه کار و درمان انجام شده توسط همکاران دیگر انتقاد نمیکند. همچنین هرگز از بدگویی بیمار از همکاران دیگر استقبال نمیکند و فقط گوش میکند. هرگز نمیگوید بله متاسفانه خیلی از همکاران دندانپزشک اعمال غیربهداشتی یا غیرانسانی انجام میدهند. حتی وقتی از کار ضعیف همکاری سوال میشود میگوید من از شرایط قبل از درمان اطلاعی ندارم که قضاوت کنم. شاید چارهای جز این نبوده است. توجه دارد که همیشه بیماران راضی وی نزد وی میآیند وبیماران ناراضی وی نزد دیگر همکاران میروند. بیماری که از همکاران دیگر نزد وی بدگویی میکند به زودی از وی نزد دیگران بدگویی خواهد کرد. برخی همکاران، حتی در محافل و مجالس خصوصی از روشهای غلط و مردم فریب دیگران با هیجان تعریف میکنند که باعث بدبینی به کل حرفه پزشکی میشود. اگر همکاری را میشناسد که شئون پزشکی را رعایت نمیکند، بهتر است مستقیما به خود وی تذکر دهد و یا از پیشکسوتان حرفه بخواهد او را نصحیت کنند. بازگو کردن آن نزد دیگران مشکلی را حل نمیکند.
۷) هرگز بیمار را تحقیر نمیکند. تحقیر ممکن است با نگاه، گفتار یا عمل باشد مثل بلند صحبت کردن، به کار بردن کلمات توهینآمیز، یا بیماری را بر بیمار دیگر ترجیح دادن، یا رعایت نوبت نکردن، که همگی باعث تحقیر و عصبانیت وگاه ایجاد بغض میشود. تبعیض بیش از هر چیز افراد را عصبانی میکند. اگر روزی همه بیماران بیش ازمعمول منتظر بمانند در نهایت گله خواهند کرد ولی اگر پس از ساعتها انتظار نوبت آنان رعایت نشود باعث عصبانیت بقیه بیماران میشود. گاهی واکنش برخی بیماران آن قدرشدید است که با انکار درمان مطلوب، نارضایتی خود را از بروز میدهند یا به مراجع قانونی مثل نظام پزشکی شکایت میکنند.
۸) از سیگار کشیدن یا آدامس جویدن در حضور بیمار خودداری میکند. همچنین هرگز به پرستار اجازه نمیدهد. آدامس بجود یا از عطرهای تند و زننده استفاده کند یا آرایش غلیظ داشته باشد. در محیط کار همه چیز باید تمیز و ساده باشد. عدهای معتقدند که دندانپزشک ضمن رعایت بهداشت بهتر است حتی موهای بلند داخل بینی خود را نیز تمیز و کوتاه کند زیرا در معرض دید مستقیم بیماران است.
۹) در حضور بیمار از بیماران دیگر بدگویی و انتقاد نمیکند و یا رفتار بیمار قبلی مثل ترس بیمورد وی را به تمسخر نمیگیرد. زیرا بیمار فعلی هم فکر میکند در غیاب او هم انتقادها از وی شروع خواهد شد.
۱۰) درحضور بیمار، تلفنی از معامله اتومبیل، خرید زمین یا روش گرفتن وام از بانک صحبت نمیکند. اگر برای گفتگو در چنین موضوعهایی کسی به وی تلفن کرد، از منشی میخواهد شماره تلفن او را بگیرد تا در اولین فرصت از اتاق شخصی خود با وی تماس برقرار کند. پدر یا مادر، معلمان و اساتید استثنا هستند زیرا معطل نگه داشتن آنها آن روی خط توسط منشی محترمانه نیست.
۱۱) هرگز نمیگذارد بیمار، ناراضی از مطب برود. اگر اشتباه یا سوءتفاهمی رخ داده با او صحبت میکند و به او توضیح میدهد. اگر کوتاهی از طرف وی یا کارکنان مطب بوده با صداقت آن را قبول میکند و معذرت میخواهد. به ویژه گله و شکایت از کارکنان را بدون تعصب میپذیرد. پیشداوری نمیکند و حق را به یک طرف نمیدهد. ابتدا اظهارات دو طرف را میشنود سپس قضاوت میکند اگر سوءتفاهمی رخ داده بیمار را توجیه میکند.
۱۲) اگر به علت شلوغی مطب یا وقت کم یا تخصصی بودن درمان یا به هر علت دیگر لازم دانست شخصی را نپذیرد وی را به همکاران دیگر یامراکزتخصصی قابل اطمینان معرفی میکند. هرگز با غرور و نخوت با بیمار رفتار نمیکند و او را از خود نمیراند.
منبع: مدیریت مطب دندانپزشکی
دکتر عباسعلی صحافیان
ایران مسعود پزشکیان دولت چهاردهم پزشکیان مجلس شورای اسلامی محمدرضا عارف دولت مجلس کابینه دولت چهاردهم اسماعیل هنیه کابینه پزشکیان محمدجواد ظریف
پیاده روی اربعین تهران عراق پلیس تصادف هواشناسی شهرداری تهران سرقت بازنشستگان قتل آموزش و پرورش دستگیری
ایران خودرو خودرو وام قیمت طلا قیمت دلار قیمت خودرو بانک مرکزی برق بازار خودرو بورس بازار سرمایه قیمت سکه
میراث فرهنگی میدان آزادی سینما رهبر انقلاب بیتا فرهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی سینمای ایران تلویزیون کتاب تئاتر موسیقی
وزارت علوم تحقیقات و فناوری آزمون
رژیم صهیونیستی غزه روسیه حماس آمریکا فلسطین جنگ غزه اوکراین حزب الله لبنان دونالد ترامپ طوفان الاقصی ترکیه
پرسپولیس فوتبال ذوب آهن لیگ برتر استقلال لیگ برتر ایران المپیک المپیک 2024 پاریس رئال مادرید لیگ برتر فوتبال ایران مهدی تاج باشگاه پرسپولیس
هوش مصنوعی فناوری سامسونگ ایلان ماسک گوگل تلگرام گوشی ستار هاشمی مریخ روزنامه
فشار خون آلزایمر رژیم غذایی مغز دیابت چاقی افسردگی سلامت پوست