دوشنبه, ۸ بهمن, ۱۴۰۳ / 27 January, 2025
عدالت در خشنودی و خشم
پیامبر اسلام (ص) میفرماید: حقیقتی را که حضرت حق به من سفارش فرمود رعایت کنم این است که به هنگام خشنودی و خشم، عدالت را در مورد همگان رعایت کنم و از افراط و تفریط در برخورد با مردم بپرهیزم.گاهی ممکن است انسان هنگام خشنودی و رضایت و زمان خشم و غضب دچار افراط یا تفریط در عمل و اخلاق و بویژه در تعریف و ستایش یا مذمت و سرزنش یا داوری و قضاوت شود. سفارش حضرت حق این است که چه هنگام خشنودی و چه زمان خشم و غضب از افراط و تفریط بپرهیزید و عدالت را در اموری که کنار این دو حالت باید لحاظ نمایید، مراعات کنید.
مردم در پارهای از امور به فرامین حق بویژه در مسألهی داوری و قضاوت و شهادت و گواهی به سود و زیان طرفین نزاع، به سبب خشنودی از کسی که با او نسبت دارد و خشم بر طرف دیگر، دچار افراط و تفریط میشوند و از این ناحیه حقّی را از صاحب حقّی پایمال و حرامی را در اختیار طرف دیگر قرار میدهند و زمینه خشم خدا را برای خود فراهم میآورند.قرآن مجید مردم را دعوت میکند که در همه شرایط و در همه حالات چه در داوری میان مردم، چه در مرحله گواهی و شهادت و چه در هنگام حکومت و چه در وقت سخن گفتن و چه در برخورد با همسر و فرزند، عدالت را رعایت کنند و از افراط و تفریط بپرهیزند:«إِنَّ اللَّهَ یَأْمُرُ بِالْعَدْلِ وَ الْإِحْسانِ وَ إِیتاءِ ذِی الْقُرْبی وَ یَنْهی عَنِ الْفَحْشاءِ وَ الْمُنْکَرِ وَ الْبَغْیِ یَعِظُکُمْ لَعَلَّکُمْ تَذَکَّرُونَ» «۲».خدا به عدالت و نیکی نمودن و بذل و بخشش به خویشاوندان فرمان میدهد و از زشتیها و منکرات و تجاوز نهی میکند و شما را همواره موعظه میکند تا متذکّر حقایق شوید.«یا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا کُونُوا قَوَّامِینَ لِلَّهِ شُهَداءَ بِالْقِسْطِ وَ لا یَجْرِمَنَّکُمْ شَنَآنُ قَوْمٍ عَلی أَلَّا تَعْدِلُوا اعْدِلُوا هُوَ أَقْرَبُ لِلتَّقْوی...» «۳».ای مؤمنان قیام کننده به تکالیف و وظایف برای خدا باشید و نسبت به ملتهای دیگر گواه عدالت و انصاف، و نباید دشمنی گروهی شما را بر آن بدارد که عدالت نورزید، عدالت به خرج دهید که عدالتورزی به تقوا نزدیکتر است.
ثمره عدالت
روایات اهل بیت علیهم السلام در بیان ارزش عدالت و سفارش به عدالت و پاداش عدالت و سود دنیایی و آخرتی عدالت مطلبی را فروگذار نکرده است.امام هشتم علیه السلام از پدرانش از رسول خدا صلی الله علیه و آله و سلم روایت میکند:مَن عَامَلَ النّاسَ فَلَم یَظْلِمْهُم وَحَدَّثَهُمْ فَلَمْ یَکْذِبْهُمْ وَوَعَدَهُمْ فَلَمْ یَخْلِفْهُمْ، فَهُوَ مِمَّن کَمُلَتْ مُروَّتُهُ وَظَهَرتْ عِدالَتُه وَوَجَبَتْ اخوَّتُهُ وحَرَّمَتْ غَیبَتُهُ «۴». کسی که با مردم داد و ستد کند و به آنان ستم نکند و در سخن گفتن با آنان دروغ نگوید و در وعده دادن به آنان تخلّف نورزد از کسانی است که جوانمردیاش کامل شده و عدالتش آشکار گشته و برادریاش واجب و غیبتش حرام است.امیرالمؤمنین
علیه السلام درباره عدالت و انسان عادل و عدالتورزی میفرماید:العَدْلُ قِوامُ الرَّعِیَّةِ وجَمالُ الوُلاةِ «۵» . عدالت پشتیبان و نگاهبان رعیت و زینت حاکمان است.العدلُ إنّک إذا ظُلِمتَ انصَفْتَ وَالفَضل إنّک إذا قَدرتَ عَفَوْتَ «۶». عدالت این است که هرگاه مورد ستم قرار گرفتی نسبت به ستمکار انصاف ورزی و احسان و نیکی این است که هرگاه قدرت یافتی گذشت کنی.اسْتَعِنْ عَلَی العَدلِ بِحُسْنِ النِیّةِ فِی الرَّعیَّةِ وَقِلَّةِ الطَّمَعِ وَکَثْرَةِ الوَرَعِ «۷». در میان رعیت به نیت نیک و کمی طمع و فراوانی تقوا و پارسایی، بر عدالتورزی کمک بخواه. إنّ العدلَ مِیزانُ اللَّهِ سُبحانَه الَّذِی وَضَعَه فِی الخَلقِ وَنَصَبَه لِإقامَةِ الحقّ، فَلا تُخالِفْه فِی مِیزانِه وَلَا تُعارِضْه فِی سُلطانِه «۸» عدالت ترازوی خداست که آن را در خیمه حیات بندگانش نهاده و برای بپا داشتن حق نصب نموده، پس با او در ترازویش مخالفت نکن و رو در روی قدرتش نایست. شَیْئَانِ لَایُوزَنُ ثَوابُهُمَا: العَفوُ وَالعَدلُ «۹» . دو چیز است که پاداش آنها وزن شدنی نیست: گذشت و عدالت.مَن طابَقَ سِرَّه عَلانِیَّتَه وَوافَقَ فِعلَه مَقالَتَه، فَهُو الَّذِی أدّی الأمانَةَ وَتَحقَّقَت عدالَتُه «۱۰». کسی که نهانش با آشکارش یکی باشد و کردارش با گفتارش موافق باشد، امانت را ادا کرده و عدالتش محقق گشته.وسُئِل عن صِفةِ العَدل مِن الرَّجُل فَقال علیه السلام: إذَا غضّ طَرفُه عَنِ المَحارمِ وَلِسانُه عَنِ المَآثِم وَکَفّه عَنِ المَظالِم «۱۱». هنگامی که از حضرت صادق علیه السلام در رابطه با نشانههای عادل پرسش شد پاسخ دادند: عادل کسی است که دیده از حرام فرو پوشد و زبان از گناهان مربوط به زبان حفظ کند و دست از ستم ورزی باز دارد».
میانه روی
نعمتهایی که از جانب خدای مهربان به انسان عنایت شده، باید در اموری هزینه شود که مورد رضای خداست. انسان مالک حقیقی نعمتها نیست بلکه نعمتها امانتهای الهی هستند که جهت اداره امور زندگی در اختیار انسان قرار گرفته و انسان این آزادی را ندارد که هرکجا و هرگونه که خواست نعمت را هزینه کند.قرآن و روایات برای خرج کردن نعمت مواردی را مقرر کردهاند که انسان موظف است، هزینه کردن نعمت را در آن موارد رعایت کند تا سلامت خانواده و جامعه حفظ شود و نیز شایسته پاداش حق در دنیا و آخرت گردد.هزینه کردن نعمتها در غیر موارد مقرّر شده، ضایع کردن نعمت و تلف نمودن آن و ولخرجی و بیهوده کاری و گناه و معصیت و به تعبیر قرآن مجید اسراف و تبذیر است و هزینه کردن آن در موارد مقرّر شده میانهروی و دوری جستن از افراط و تفریط و پاک ماندن از اسراف و تبذیر است.در رابطه با زشتی اسراف که ولخرجی و زیادهروی در هزینه کردن است و تبذیر که بر باد دادن نعمت و تلف نمودن آن است، همین بس که خدای بزرگ در قرآن مجید اعلام کرده که مسرفان را دوست ندارد و تبذیر کنندگان برادران شیطانهایند:«وَ لا تُسْرِفُوا إِنَّهُ لا یُحِبُّ الْمُسْرِفِینَ» «۱۲».از اسراف بپرهیزید زیرا خدا اسرافکنندگان را دوست ندارد. «إِنَّ الْمُبَذِّرِینَ کانُوا إِخْوانَ الشَّیاطِینِ وَ کانَ الشَّیْطانُ لِرَبِّهِ کَفُوراً» «۱۳».بیتردید برباددهندگان مال و تلف کنندگانش برادران شیطانهایند و شیطان نسبت به پروردگارش بسیار ناسپاس است.از امیرالمؤمنین علیه السلام روایت شده است: لِلمُسْرِفِ ثَلاثُ عَلامَاتٍ: یَأکُلُ مَا لَیْسَ لَهُ وَیَلْبِسُ مَا لَیْسَ لَهُ وَیَشْتَرِی مَا لَیْسَ لَهُ «۱۴»برای اسرافکار سه نشانه است: آنچه را شأن او نیست میخورد و آنچه را در خور او نیست میپوشد و آنچه را سزاوار او نیست میخرد.امام صادق علیهالسلام در روایتی مفصل میفرماید: ثروت و مال و مالکیتش ویژه خداست که آن را نزد انسان به امانت گذاشته و به او اجازه داده تا براساس میانهروی بخورد و بیاشامد و بپوشد و ازدواج کند و بر مرکب سوار شود و پس از این امور به تهیدستان مؤمن سود رساند و به وسیله آن پریشانی و پراکندگی زندگی آنان را سر و سامان دهد؛ پس کسی که مال را اینگونه هزینه کند حلال خورده و حلال آشامیده و حلال سوار شده و حلال ازدواج کرده است و اگر جز این عمل کند، آن مال بر او حرام است.
سپس فرمود: اسراف نکنید؛ زیرا خدا اسرافکاران را دوست ندارد. آیا به نظرت رسیده که خدا انسان را نسبت به مالی که در اختیارش قرار داده امین شمرده که مرکبی را به ده هزار درهم میخرد در صورتی که مرکبی بیست درهمی برای او کافی است و خدمتکاری را به هزار دینار خریده در حالی که خدمتکاری به قیمت بیست دینار برای او بس است.حضرت فرمود: اسرافکاری نکنید که خدا مسرفان را دوست ندارد «۱۵».امیرالمؤمنین علیه السلام در کلمات قصارش میفرماید:الإسرافُ مَذمومٌ فِی کُلِّ شَیءٍ إلّافِی أفعالِ البِرِّ «۱۶» اسراف و زیادهروی در هر چیزی نکوهیده است مگر در کارهای خیر.ألا وَإنَّ إعطاءَ هَذَا المالِ فِی غَیرِ حَقِّهِ تَبذیرٌ وَإسرافٌ «۱۷» بدانید که پرداخت این مال خداداده در غیر محلّش تلف کردن و اسراف است. عَلَیکَ بِتَرْکِ التَبذیرِ وَالإسرافِ وَالتَّخَلُّقِ بِالعَدلِ وَالإنصافِ «۱۸» بر تو باد به رها کردن اتلاف مال و زیادهروی در هزینه کردن آن و بر تو باد به آراسته شدن به عدالت و انصاف. الإسرافُ یَفْنی الکَثِیر «۱۹» زیادهروی، مال فراوان را بر باد میدهد. امام باقر علیه السلام فرمود: المُسرفونَ هُم الَّذینَ یَسْتَحِلّونَ المَحارِمَ وَیَسفِکونَ الدِّماء «۲۰»اسراف کاران کسانی هستند که حرامهای الهی را حلال میشمارند و به ناحق خون ریزی میکنند.امام صادق علیهالسلام فرمود: إنّ القصدَ أمرٌ یُحِبُّهُ اللَّهُ (عزّ وجلّ)، وَإنّ السَّرَفَ یُبغِضُهُ حَتّی طَرْحَکَ النَّوَاةَ فَإنّها تُصلِحُ لِشیءٍ، وَحَتّی صَبَّکَ فَضْلَ شَرَابِک «۲۱». میانهروی کاری است که خدا آن را دوست دارد، و زیادهروی را دشمن دارد تا آنجا که هسته را دور اندازی در صورتی که برای چیزی مفید باشد و تا آنجا که اضافه نوشیدنیات را روی زمین بریزی (در حالی که تشنهای را سیراب نماید!)
استاد حسین انصاریان
منابع در دفتر روزنامه موجود است
ایران مسعود پزشکیان دولت چهاردهم پزشکیان مجلس شورای اسلامی محمدرضا عارف دولت مجلس کابینه دولت چهاردهم اسماعیل هنیه کابینه پزشکیان محمدجواد ظریف
پیاده روی اربعین تهران عراق پلیس تصادف هواشناسی شهرداری تهران سرقت بازنشستگان قتل آموزش و پرورش دستگیری
ایران خودرو خودرو وام قیمت طلا قیمت دلار قیمت خودرو بانک مرکزی برق بازار خودرو بورس بازار سرمایه قیمت سکه
میراث فرهنگی میدان آزادی سینما رهبر انقلاب بیتا فرهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی سینمای ایران تلویزیون کتاب تئاتر موسیقی
وزارت علوم تحقیقات و فناوری آزمون
رژیم صهیونیستی غزه روسیه حماس آمریکا فلسطین جنگ غزه اوکراین حزب الله لبنان دونالد ترامپ طوفان الاقصی ترکیه
پرسپولیس فوتبال ذوب آهن لیگ برتر استقلال لیگ برتر ایران المپیک المپیک 2024 پاریس رئال مادرید لیگ برتر فوتبال ایران مهدی تاج باشگاه پرسپولیس
هوش مصنوعی فناوری سامسونگ ایلان ماسک گوگل تلگرام گوشی ستار هاشمی مریخ روزنامه
فشار خون آلزایمر رژیم غذایی مغز دیابت چاقی افسردگی سلامت پوست