سه شنبه, ۲۱ اسفند, ۱۴۰۳ / 11 March, 2025
مؤمنان در کوره آدم سوزی

برگهایی از کتاب قطور تاریخ را که می گشاییم درمی یابیم که انسانهای موحد، در طول تاریخ پیوسته گرفتار انواع عذابها و شقاوتها و قتل وغارتها بوده اند، و به جرم پاسداری از حق وحقیقت وتوحید، انواع عذابها را به جان خریدهاند.
به روایت قرآن مجید، پیش از رسالت حضرت ختمی مرتبت، عده ای از موحدّان و گروندگان به آیین مسیح در زمان پادشاهی ذونواس، آخرین پادشاه از طائفه"حمیر"، تنها به جرم حق پرستی، گروه گروه به گودالهای آکنده از آتش، افکنده شدند.
قرآن مجید، داستان این جنایت تاریخی را در سوره مبارکه"بروج" آورده است.
"مفسران و نویسندگان مسلمان انگیزه اشاره قرآن به این داستان را مورد توجه قرار دادهاند و بیشتر بر این باورند که چون در زمان پیامبر اکرم(ص) مسلمانان مکه از سوی قریش مورد آزار و اذیت بسیار قرار میگرفتند، این داستان در قالب آیات قرآنی بر پیامبر(ص) نازل شد تا افزون بر نکوهش و نفرین کافران قریش و برانگیختن حس مقاومت مسلمانان، از صبر و پایداری و استحکام ایمان ایشان قدردانی به عمل آمده باشد. در این میان برخی از گوشههای داستان، همچون شکیبایی اصحاب اخدود در برابر دشواریها، باز نمودن و باز گفتن حق و دعوت به اسلام همانند کردار عبدالله بن ثامر، ایمان تزلزل ناپذیر به دین حق، حتی در میان کودکان، موردتوجه مفسران قرار گرفته است. گفتنی است از همین رو، گاه در منابع اسلامی، به سان اسوهای در صبر بر مصائب، اصحاب اخدود را مثل آوردهاند."۱
ذونواس آخرین پادشاهی است که از طائفه حمیر بسلطنت رسید و زمام امور مردم را بدست گرفت .
او نام خود را (یوسف ) نهاد و آیین یهود را اختیار کرد، آنگاه آنرا یگانه دین رسمی روزگار خود خواند درحالیکه یهودیت با آمدن عیسی بن مریم ازبین رفت و خط بطلان بر آن کشیده شد.
چنانکه اشاره شد خدای متعال در قرآن مجید ، از « اصحاب اخدود » یاد کرده است . از نظر قرآن کریم اینان جرمی جز ایمان به خدا نداشتند .داستان آنان بنا به نقل پاره ای از تفاسیر چنین است:
"مردی وارد شهر « صنعا » پایتخت یمن شد و به سوی کاخ حکومتی « ذونواس » حرکت کرد ، دربان کاخ از ورودش جلوگیری نمود و گفت : در این گرمای سوزان به چه علت به درب این خانه آمدهای ؟ گفت : خطر بزرگی پیش آمده است باید ذونواس را از این خطر آگاه کنم .
دربان گفت : پادشاه الآن از پذیرفتن تو معذور است ، فعلاً قتلی را پشتسر گذاشته و از اضطراب شهر « صنعا » کاسته و مسئله یهودیّت را به مانند زمان تبّع رسانده و اکنون آماده است ، تا در جنگی که در شرق و غرب روی میدهد شرکت کند ، او قصد دارد یهودیّت را دین عمومی نموده و حکم تورات را در زمین حاکم کند .
در هر صورت پادشاه نزدیک غروب آماده ملاقات است ، مسافر گفت : خبر من با برنامه شاه فاصله زیادی ندارد و مربوط به همین دین است . دربان گفت :
لحظهای صبر کن تا شاه وارد باغ شود . پس از آن که ذونواس بیرون آمد دربان به او گفت :
مردی از « نجران » واقع در کشور حجاز برای ملاقات با شما آمده است و میخواهد خبر از دین جدیدی بدهد که خطر بزرگی برای یهودیّت است .
ذونواس آخرین پادشاهی است که از طائفه حمیر بسلطنت رسید و زمام امور مردم را بدست گرفت. او نام خود را (یوسف ) نهاد و آیین یهود را اختیار کرد، آنگاه آنرا یگانه دین رسمی روزگار خود خواند درحالیکه یهودیت با آمدن عیسی بن مریم ازبین رفت و خط بطلان بر آن کشیده شد
ذونواس گفت : دین جدید ! کدام دین ؟ او را پیش من آورید ، مرد آمد و پس از احترام گفت : ای پادشاه ! من برای درخواست کمک نزد تو نیامدهام ؛ بلکه برای حادثه بزرگی که در « نجران » پیش آمده است به حضورت رسیدهام .
ذونواس گفت : منظورت چیست ؟ گفت : مدّتی است در نجران دین جدیدی پیدا شده و به نام عیسی مسیح بشارت میدهد ، بتپرستان نجران آسایش فکر خود را در این مسلک یافته و دسته دسته به این دین میگروند . آنچه مهم است این است که عدّهای از یهودیان از دین خود دست کشیده و داخل دینی میگردند که بتپرستان با کمال اشتیاق به آن روی میآورند ؛ اگر پادشاه یهودیّت را حفظ نکند به زودی آثار آن از نجران معدوم میگردد .
ذونواس گفت: این دین چگونه به « نجران » راه یافت ؟ گفت : در میان عدّهای که به « نجران » آمده بودند دو نفر وارد شدند ، یک مرد رومی به نام « فیمیون » و دیگری مردی به نام « صالح » یکی از بتپرستانی که درخت خرما میپرستید فیمیون را خرید ، او را شخص بزرگواری یافت، میدید در کار خستگی ندارد و هیچگونه شکایتی از سنگینی کار نمیکند، تمام روز را کار کرده و شب را به اتاقی برای عبادت پناه میبرد . یک روز او را در حال نماز دید ، از اتاقش بدون چراغ نوری مشاهده کرد ، از کارش تعجّب کرد، از او پرسید : آیا غیر از آن درخت خرما را عبادت میکنی؟ فیمیون گفت : من خدایی را پرستش میکنم که مالک عالم و اداره کننده آن است ، همان خدایی که مسیح به وجودش راهنمایی کرده و قدرتش را به ما نمایانده است . این درخت مالک نفع و ضرر نیست ؛ بلکه خودش را نمیتواند حفظ کند و ضرری را از خود دور نماید . اگر من بخواهم میتوانم از خداوند تقاضا کنم بادی بفرستد و آن را خشک نماید ، یا آتشی فرستاده آن را بسوزاند .
ارباب گفت : آیا میتوانی چنین کاری را انجام دهی؟ گفت : آری ، اگر انجام دهم به آیین حق میگروی ؟ گفت : بلی ، فیمیون نماز خواند و از خدا خواست تا دعایش را مستجاب کند ؛ بادی بر درخت وزید و درخت خشک شد . در این هنگام ارباب فیمیون به حق ایمان آورد ، این مسئله در نجران منتشر شد و بسیاری از مردم آیین مسیح را پذیرفتند . سپس آن مرد مطالب دیگری درباره فیمیون گفت در حدّی که غضب و خشم ذونواس به جوش آمد و با لشکری انبوه به سوی نجران حرکت کرد ، شهر را محاصره کرد بزرگان و صاحبان رأی را جمع نمود و گفت : قبل از این که دست به کشتار شما بزنم به شما مهلت میدهم که یا یهودیت را قبول کنید و یا اعدام و شکنجه در انتظار شماست .
مردمی که حق را یافته بودند ، مردمی که لذّت حقپرستی را چشیده بودند ، مردمی که از معرفت الهی برخوردار شده بودند . مردمی که میدانستند در این دنیا جز وجود او چیزی اصالت ندارد ، در پاسخ آن ستمگر گفتند : این دین جدید با جان ما درهم آمیخته و به تار و پود وجود ما راه یافته است ، ما از آن دست برنمیداریم چه به ما مهلت دهی ، چه ما را به کام مرگ دراندازی .
ما با خدای خود معامله کردهایم و هرگز او را به هیچ چیز ترجیح نمیدهیم .
دنیا محلّی است زودگذر و سهم ما از آن بسیار اندک است و ما همه چیز خود را که خداست با این سهم اندک عوض نمیکنیم .
این کوره های آدم سوزی که به دست یهود به وجود آمد احتمالا نخستین کوره های آدم سوزی در طول تاریخ بود، ولی عجب اینکه این بدعت قساوت بار ضد انسانی سرانجام دامان خود یهود را گرفتذونواس که پافشاری مؤمنان را به این دین ملاحظه کرد ، دستور داد خندقی حفر کنند و آتشی سهمگین برافروزند ، از پیرمرد زمینگیر وپیرهزن قد خمیده ، از جوان رشید و طفل شیرخوار از خرد و کلان ، چشم نپوشید و همه را در کام آتش افکند و آنان نیز از حقّ دست برنداشته ، کشته شدن را بر ننگ دنیا ترجیح دادند و جان خود را نثار معشوق حقیقی کردند[۴۴۶] . و به فرموده امام صادق علیهالسلام از آنان شدند که ایثار محبوب بر ماسوا کردند : وَدَلیلُ الحُبّ إیثارُ الْمَحْبُوبِ عَلی ما سِواهُ".
"بعضی افزوده اند که در این گیرودار یک تن از نصارای نجران فرار کرد و به سوی روم و دربار قیصر شتافت ، و از ذونواس شکایت کرد و یاری طلبید.
(قیصر) گفت : سرزمین شما از من دور است ، اما نامه ای به پادشاه حبشه می نویسم که او مسیحی است و همسایه شما است ، و از او می خواهم شما را یاری دهد، سپس نامه ای نوشت و از پادشاه حبشه انتقام خون مسیحیان نجران را خواست مرد نجرانی نزد سلطان حبشه نجاشی آمد، و نجاشی از شنیدن این داستان سخت متاءثر گشت ، و از خاموشی شعله آیین مسیح (علیه السلام ) در سرزمین نجران افسوس خورد، و تصمیم بر انتقام شهیدان را از او گرفت .
لشکریان حبشه به جانب یمن تاختند و در یک پیکار سخت سپاه ذونواس را شکست دادند، و گروه زیادی از آنان کشته شد، و طولی نکشید که مملکت یمن به دست نجاشی افتاد و به صورت ایالتی از ایالات حبشه درآمد.
بعضی از مفسران نقل کرده اند که طول آن خندق چهل ذراع ، و عرض آن دوازده ذراع بوده است (هر ذراع تقریبا نیم متر است و گاه به معنی گز که حدود یک متر است به کار می رود) و بعضی نقل کرده اند هفت گودال بوده که هر کدام وسعتش به مقداری که در بالا ذکر شده بوده است .
از آنچه در بالا گفتیم روشن می شود که این شکنجه گران بیرحم ، سرانجام به عذاب الهی گرفتار شدند و انتقام خونهایی که ریخته بودند در همین دنیا از آنها گرفته شد، و عذاب حریق و سوزنده قیامت نیز در انتظارشان است .
این کوره های آدم سوزی که به دست یهود به وجود آمد احتمالا نخستین کوره های آدم سوزی در طول تاریخ بود، ولی عجب اینکه این بدعت قساوت بار ضد انسانی سرانجام دامان خود یهود را گرفت ، و چنانکه می دانیم گروه زیادی از آنها در ماجرای آلمان هیتلری در کوره های آدم سوزی به آتش کشیده شدند، و مصداق (عذاب الحریق ) این جهان نیز درباره آنها تحقق یافت .
علاوه بر این (ذونواس یهودی ) بنیانگذار اصلی این بنای شوم ، نیز از شر اعمال خود بر کنار نماند.
شکوری
منابع:
۱.دایرة المعارف بزرگ اسلامی، ج ۹
۲.عرفان اسلامی، ج۱، حسین انصاریان
۳. تفسیر نمونه
ایران مسعود پزشکیان دولت چهاردهم پزشکیان مجلس شورای اسلامی محمدرضا عارف دولت مجلس کابینه دولت چهاردهم اسماعیل هنیه کابینه پزشکیان محمدجواد ظریف
پیاده روی اربعین تهران عراق پلیس تصادف هواشناسی شهرداری تهران سرقت بازنشستگان قتل آموزش و پرورش دستگیری
ایران خودرو خودرو وام قیمت طلا قیمت دلار قیمت خودرو بانک مرکزی برق بازار خودرو بورس بازار سرمایه قیمت سکه
میراث فرهنگی میدان آزادی سینما رهبر انقلاب بیتا فرهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی سینمای ایران تلویزیون کتاب تئاتر موسیقی
وزارت علوم تحقیقات و فناوری آزمون
رژیم صهیونیستی غزه روسیه حماس آمریکا فلسطین جنگ غزه اوکراین حزب الله لبنان دونالد ترامپ طوفان الاقصی ترکیه
پرسپولیس فوتبال ذوب آهن لیگ برتر استقلال لیگ برتر ایران المپیک المپیک 2024 پاریس رئال مادرید لیگ برتر فوتبال ایران مهدی تاج باشگاه پرسپولیس
هوش مصنوعی فناوری سامسونگ ایلان ماسک گوگل تلگرام گوشی ستار هاشمی مریخ روزنامه
فشار خون آلزایمر رژیم غذایی مغز دیابت چاقی افسردگی سلامت پوست