سه شنبه, ۱۴ اسفند, ۱۴۰۳ / 4 March, 2025
در معرفت فاطمه س

بهترین ترازویی كه برای سنجش فضایل اخلاقی زن و درخشانترین آیینهای كه برای تصویر سیمای زن و چهره معنوی و شخصیت انسانی او فرا روی زنامروز مسلمان و زنامروز ایران و زنامروز جهان قرار دارد، زندگی حضرت فاطمه(س) دختر پیامبر اكرم(ص) و همسر حضرت علی بن ابیطالب(ع) و مادرامام حسن وامام حسین سرور شهیدان جهان است.
از شخصیت فاطمه سخن گفتن بسیار دشوار است، فاطمه یك زن بود آنچنان كه اسلام میخواهد كه زن باشد و روز زن روز فلاح و معراج و شخصیت و آزادی و حقوق و مقام زن، روز تولدی نوین و حیاتی دیگر برای زنان است.
این نكته مسلم است كه ما هر قدر صفحات نورانی زندگی آن حضرت را مطالعه كنیم بازهم بررسی بیشتر و تتبع دقیقتر در زندگانی آن حضرت لازم است و بیان مجدد فضایل و سجایای آن بانوی معظمه به انحاء مختلف برای اقشار مختلف مردم و انسانها در سطوح و سنین متفاوت، نه فقط برای زنان، امری بسیار ضروری است؛ چرا كه آن بانوی مكرمه در مدرسه نبوت و دانشگاهامامت و رسالت به كمال رسیده و به فضایل و روحیات نیكو آراسته است. و در پاكی و طهارت، هوشیاری و فطانت، نجابت و شرافت و جلالت منحصر به فرد بوده و مقام هیچ زنی در دنیا و آخرت به مقام و منزلت ایشان نرسیده و نخواهد رسید.
بنابرای شایسته است كه همگی ما با چنین بانویی كه از معجزات تاریخ و افتخارات عالم وجود است، بیشتر و بیشتر آشنا شویم و ابعاد شخصیتی و اوراق تابناك آن حضرت را مورد بازنگری قرار دهیم تا به شناخت بهتری دست پیدا كنیم.
به تعبیر زیبای حضرتامام خمینی «قدس سره الشریف»(كه روز زن مصادف با تولد این شخصیت بزرگ نیز میباشد او كه مكتب فاطمه را به دنیای معاصر شناساند.)
«هركس با هر بینش درباره او گفتاری دارد و از عهده ستایش او برنیامده و احادیثی هم كه از خاندان وحی رسیده به اندازه فهم مستمعان بوده و دریا را در كوزهای نتوان گنجاند و دیگران هرچه گفتهاند به مقدار فهم خود بوده نه به اندازه مرتبت او» صحیفه نور / ج ۱۲ / ص ۷۲.
با این همه، نباید مأیوس شد و در حد توان باید گامهایی هر چند اندك برای دستیابی به قله فضائل و كمالات فاطمه(س) برداشت.
ما نیز در این مقاله به فراخور توانایی خویش به بررسی ابعاد زندگانی و شخصیتی حضرت زهرا(س) پرداختهایم گرچه كه چنین نوشتهای كوتاه، طبعاً نمیتواند جامع باشد و حق مطلب را آنطور كه شایسته است ادا كنداما گامی است هر چند كوچك در جهت شناخت آن بحر بیمنتها و آن گوهر تابناك. شاید كه مقبول حضرتش افتد.
در این مجال فقط به ابعاد شخصیتی حضرت فاطمه زهرا(س) از دیدگاه قرآن و وحی، پیامبر(ص)، امیرالمؤمنین(ع) و ائمه معصومین علیهم السلام بسنده میكنیم.
● حضرت فاطمه زهراء «سلام اللّه علیها» از دیدگاه قرآن و وحی
خداوند، آیات بسیاری را به اهل بیت اختصاص داده است؛ به گونهای كه همه مسلمین در نزول این آیات درباره ایشان اجماع نمودهاند و آن را دلیل عنایت خدا به شأن ایشان و بزرگداشت مقام آنان و ترغیب سایر مسلمین به حركت در مسیر هدایت ایشان و اقتدای به آنان میدانند.
برخی از این آیات، عبارتند از:
۱ - فَمَنْ حَاجَّكَ فیهِ مِنْ بَعْدِ ما جاءَكَ مِنَ الْعِلْمِ فَقُلْ تَعالَوْا نَدْعُ أَبْناءَنا وَ أَبْناءَكُمْ وَ نِساءَنا وَ نِساءَكُمْ وَ أَنْفُسَنا وَ أَنْفُسَكُمْ ثُمَّ نَبْتَهِلْ فَنَجْعَلْ لَعْنَتَ اللّهِ عَلَی الْكاذِبینَ[ ۱ ]
پس كی كه با تو محاجه كند، پس از آنكه برای تو علم حاصل شد، بگو كه بیائید فرزندانمان و فرزندانتان و زنانمان و زنانتان و خودمان و خودتان را فراخوانیم و سپس مباهله كرده، لعنت خدا را بر دروغگویان قرار دهیم.
همه اهل قبله حتی خوارج اجماع كردهاند كه پیامبر(ص) از میان زنان جز دخترش فاطمه(س) را برای مباهله دعوت ننمود.
۲ - إِنَّما یُریدُ اللّهُ لِیُذْهِبَ عَنْكُمُ الرِّجْسَ أَهْلَ الْبَیْتِ وَ یُطَهِّرَكُمْ تَطْهیرًا[ ۲ ]
ترجمه: همانا خداوند اراده كرده است كه هر گونه زشتی و ناپاكی را از شما اهل بیت دور گرداند و شما را پاك و مطهر سازد.
احادیث زیادی از طرق عامه و خاصه صادر شده و دلالت میكنند كه آیه فوق در شأن پیامبر و علی و فاطمه و حسن و حسین(ع) نازل شده است. من باب نمونه:
احمد و طبرانی از ابوسعید خدری نقل میكنند: پیامبر(ص) چهل روز صبح به خانه فاطمه(س) میآمد در حالی كه میفرمود: سلام بر شما اهل بیت و رحمه اللّه و بركاته، خداوند شما را رحمت كند و آیه مذكور را قرائت میفرمودند.
و ازامّ سلمه نقل شده كه پیامبر در خانه من بود كه این آیه نازل شد، پس رسول خدا(ص) نزد علی و فاطمه و حسن و حسین فرستاد و فرمود: اینان اهل بیت من هستند.[ ۳ ]
بیشتر مفسّران برآنند كه این آیه درباره حضرت علی و فاطمه و حسن و حسین(ع) نازل شده است.
۳ - قُلْ لا أَسْئَلُكُمْ عَلَیْهِ أَجْرًا إِلاَّ الْمَوَدَّه َ فِی الْقُرْبی[ ۴ ]
ترجمه: بگو برای آن(رسالت) مزدی از شما نمیخواهم جز دوستی نزدیكانم را.
از ابن عباس نقل شده: كه وقتی این آیه نازل شد، مردم گفتند: ای رسول خدا! این نزدیكانت كه دوستی آنان را بر ما واجب ساختهای چه كسانی هستند؟ فرمودند: علی، فاطمه و دو فرزندش.[ ۵ ]
و در روایت دیگری پیامبر(ص) میفرماید: خداوند اجر رسالت مرا بر شما دوستی اهل بیتم قرار داده است و من بزودی فردا(قیامت) درباره آنها از شما سؤال خواهم نمود.[ ۶ ]
۴ - وَ هُوَ الَّذی خَلَقَ مِنَ الْماءِ بَشَرًا فَجَعَلَهُ نَسَبًا وَ صِهْرًا[ ۷ ]
ترجمه: او خداوندی است كه از آب بشری آفرید پس قرار داد او را تبار و نژاد و پیوند و پروردگار تو توانا است.
از ابن عباس روایت شده كه خداوند نطفه سفید مكنونهای بیافرید و او را در صلب آدم(ع) قرار داد، سپس آنرا از صلب آدم در صلب شیث و از صلب شیث به صلب اَنوش و از صلب انوش به صلب قنیان و از صلب قنیان به اصلاب پاكیزه و ارحام مطهره منتقل گرداند تا رسید به صلب عبدالمطلب، سپس خداوند آنرا دو قسمت فرمود، نصفش را در صلب عبداللّه و نصف دیگر را در صلب ابیطالب قرار داد و از سلاله عبداللّه حضرت رسول خدا متولد گردید و از سلاله ابیطالب حضرت علی(ع) به دنیا آمد و این است معنای كلام خدا.[ ۸ ] پس فاطمه(س) را به علی(ع) تزویج نمود و علی از محمد(ص) و محمد از علی است و حسن و حسین(ع) نسب و نژاد آنها و علی(ع) داماد و پیوند است.
این آیه نیز مشعر بر فضیلت و شرافت فاطمه(س) و میرساند كه نسب پاك پیامبر(ص) و نژاد والای سادات بنی فاطمه در وجود گرانمایه حضرت زهرا(س) تقاطع مینماید. چه بعد از حضرت فاطمه(س) همه فرزندان رسول خدا(ص) در اطراف و اكناف عالم زیست كرده و میكنند. نژاد ساداتی آنها تا حضرت فاطمه و از حضرت فاطمه تا حضرت آدم از جانب پدر است نه مادر، اما هنگامی كه این نسب به فاطمه میرسد از جانب مادر است نه پدر.
و این فضیلت مخصوص حضرت فاطمه(س) است و قرآن مجید در آیه مباهله فرزندان فاطمه را فرزندان پیامبر نامیده و فرموده: «نَوعُ اَبْنائَنا وَ اَبْنائَكُم» یعنی: میخوانیم پسران خود و پسران شما را. پس معلوم گردید كه این فضیلت بزرگ را خداوند مخصوص فاطمه نمود و نسب اولاد فاطمه را به رسول خدا پیوند داد.
۵ - إِنَّ اْلأَبْرارَ یَشْرَبُونَ مِنْ كَأْسٍ كانَ مِزاجُها كافُورًا، عَیْنًا یَشْرَبُ بِها عِبادُ اللّهِ یُفَجِّرُونَها تَفْجیرًا، یُوفُونَ بِالنَّذْرِ وَ یَخافُونَ یَوْمًا كانَ شَرُّهُ مُسْتَطیرًا، وَ یُطْعِمُونَ الطَّعامَ عَلی حُبِّهِ مِسْكینًا وَ یَتیمًا وَ أَسیرًا[ ۹ ]
ترجمه: به یقین نیكان از جامی مینوشند كه با عطر خوش آمیخته است، از چشمهای كه بندگان خاص خدا از آن مینوشند و از هر جا بخواهند آن را جاری میسازند، آنها به نذر خود وفا میكنند و از روزی كه شرّ و عذابش گسترده است میترسند، و غذای خود را با اینكه به آن نیاز دارند به مسكین و یتیم و اسیر میدهند.
سوره مباركه انسان در شأن حضرت زهراء(س) نازل شده و آیتی است بر عظمت وجود آن حضرت.
روایتی از ابن عباس نقل شده كه: روزی حسن و حسین در خردسالی مریض شدند. حضرت فاطمه (س) نذر كردند، اگر مریضی آنها خوب شود، سه روز روزه بگیرند، پس خداوند آنان راعافیت بخشید. اهل خانه حضرت زهرا(س) سه روز، روزه گرفتند و هر سه روز، هنگام افطار كه میشد مسكین و یتیم و اسیر به در خانه آنها آمدند و طلب غذا كردند و ایشان هم نانی را كه میخواستند با آن افطار كنند به آنها بخشیدند، سه روز تمام گرسنه بودند و حضرت فاطمه(س) وقتی كه پدرش به دیدنش آمدند، دیدند آن بزرگوار در محراب عبادت مشغول نیایش و پرستش خداست در حالیكه از شدت گرسنگی شكمش به پشتش چسبیده به گودی نشسته است. دیدن این منظره برای رسول خدا(ص) سخت تأثر آور بود. در این هنگام جبرئیل فرود آمده و عرض كرد، این هدیه را بگیر، خدای تعالی به داشتن چنین اهل بیتی به تو تهنیت گفته است، پس آیات را بر وی خواند.[ ۱۰ ]
۶ - مَرَجَ الْبَحْرَیْنِ یَلْتَقِیانِ، بَیْنَهُما بَرْزَخٌ لا یَبْغِیانِ، یَخْرُجُ مِنْهُمَا اللُّؤْلُؤُ وَ الْمَرْجانُ[ ۱۱ ]
ترجمه: روان كرد دو دریا را كه به هم برسند و ملاقات نمایند، برزخی بین آن دو است كه بر دیگری غلبه نكنند و از آن دو لؤلؤ و مرجان بیرون میآید.
امام صادق(ع) در تفسیر این آیه میفرماید مقصود از دو دریا كه با یكدیگر برخورد میكنند، علی(ع) و فاطمه(س) است و برزخ بین آن دو كه بر یكدیگر برتری نجویند حضرت رسول(ص) است و لؤلؤ و مرجان كه از آن دو دریا بیرون میآیدامام حسن(ع) وامام حسین(ع) میباشند.[ ۱۲ ]
۷ - كَمِشْكاه ٍ فیها مِصْباحٌ الْمِصْباحُ فی زُجاجَه ٍ الزُّجاجَه ُ كَأَنَّها كَوْكَبٌ دُرِّیُّ[ ۱۳ ]
ترجمه: به مشكاتی ماند كه در آن روشن چراغی در میان شیشهای كه تلألؤ آن گویی ستاره ایست درخشان.
حضرت موسی بن جعفر(ع) فرمودند: مقصود از مشكاه حضرت فاطمه(س) است و مصباح، حسن (ع) و زجاجه حسین(ع) است، كوكب درّی، فاطمه(س) است كه در بین زنان جهانیان ستارهای درخشان میباشد.
۸- اَلَمْ تَرَكَیْفَ ضَرَبَ اللَّه مثلاً كَلِمَه ً طَیّبَه ً كَشَجَرَه ٍ طَیّبه ٍ.
در روایت است كه رسول خدا(ص) در ذیل آیه ریفه «اَلَمْ تَرَكَیْفَ...» فرمودند: من شجره هستم و فاطمه شاخه آن. علی عامل باروری آن، حسن و حسین میوه آن و دوستداران آنان ازامّتم برگهای آن درخت میباشند و سوگند به خدا كه آنان در بهشت جاویدان میباشند.[ ۱۴ ]
حضرت زهرا «سلام الله علیها» از دیدگاه پیامبر اكرم «صلی الله علیه و آله و سلم»:
سخن در شأن و عظمت فاطمه(ع) فراوان است، اما با بسیاری سخن و فراوانی گفتار در شأن این بانوی مجلله عظمت حقش هرگز ادا نمیشود.
بانویی كه یكایك حضرات معصومین(ع) با بزرگی و عظمت از او یاد كردهاند و در برابر نام شریفش احترام ویژه به جا آوردهاند، بانویی كه قرآن كریم از او به عظمت یاد میكند و پیامبر اكرم(ص) بزرگش میدارد. پیامبری كه قرآن در شأنش فرموده است: «و ما یَنْطقُ عَنِ الْهوی انْ هُوَ الّا وحیٌ یُحی»(این رسول ما هرگز جز وحی نمیگوید و آنچه میگوید وحی منزل است.)
این پیامبر با این منطق وحی، فاطمه(س) را «ام ابیها» میخواند. پس این سخن، سخن وحی است كه فاطمه(س) نقش مادری برای پیامبر(ص) دارد. در این تعبیر پیامبر(ص) باید دقّت شود، چون سخن پیامبر(ص) سخن وحی است و از كنار وحی به آسانی نمیتوان گذشت. واژه «ام» یعنی مادر. مادر آن وجودی است كه پرورش و رشد و نمو فرزند بسته به اوست. مادر یعنی جایگاهی كه فرزند متكی به آن به تكامل طبیعیاش دست پیدا میكند. حال، فاطمه(س) به تعبیر پیامبر(ص) «ام ابیها» است، یعنی: مادر پیغمبر است.
فهرست كتابها و منابع
۱- سیره چهارده معصوم(ع)، محمد محمدیاشتهاردی
۲- جلوههای رفتاری حضرت زهرا(س)، عذرا انصاری
۳- نگرشی كوتاه بر زندگی حضرت فاطمه زهرا(س)؛ ترجمه: محمد علیامینی
۴- فاطمه زهرا(س) از ولادت تا شهادت، ترجمه: علی كرمی
۵- فاطمه زهرا(س) بانوی نمونه اسلام، ابراهیمامینی
۶- در حریم كوثر، سیدمحمدرضا طباطبائینسب
۷- زهراء برترین بانوی جهان، آیه الله مكارم شیرازی
۸- فاطمه الزهراء(گفتار علامهامینی) حبیب چایچیان(حسان)
۹- نهج الحیاه (فرهنگ سخنان فاطمه(س»، محمد دشتی
۱۰- مسند فاطمه الزهراء(ع)، سید حسین شیخ الاسلامی
۱۱- فاطمه الزهراء از ولادت تا شهادت، آیه الله فقید سیدمحمدكاظم قزوینی
۱۲- فاطمه در سوگ عدالت، علی كرمی
۱۳- عوالم العلوم و المعارف و الاحوال؛ ج ۱۱/۲، سیدمحمدباقر موحدابطیاصفهانی ۷۴
پینوشتها:
۱. سوره آل عمران آیه ۶۱.
۲. سوره احزاب آیه ۳۳.
۳. المستدرك: ج ۳- ص ۱۴۶.
۴. سوره شوری آیه ۲۳.
۵. الصواعق المحرقه: ص ۱۰۱.
۶. ذخائر العقبی: ۲۶.
۷. سوره فرقان آیه ۵۴.
۸. بحارالانوار: ج ۱۰- ص ۴۲.
۹. سوره انسان آیه ۶ تا ۹.
۱۰. سید هاشم بحرانی، تفسیر البرهان.
۱۱. سوره الرحمن آیه ۱۹-۲۰-۲۲.
۱۲. جلال الدین سیوطی، الدرالمنثور، ج ۷ - ص ۶۹۸.
۱۳. سوره نور آیه ۳۵.
۱۴. شواهد التنزیل، ج ۱- ص ۲۱۲.
۱۵. الحضائص الفاطمیّه مطابق نقل مستدرك السفینه - ج ۳ - ص ۳۳۵.
۱۶. سوره آل عمران آیه ۶۱.
۱۷. بیت الاحزان - مرحوم محدّث قمی، ص ۳۸، به نقل از مصباح الانوار.
۱۸. بحارالانوار - ج ۴۳ - ص ۵ و ۶.
۱۹. بحارالانوار - ج ۶۶ - ص ۱۷۷.
۲۰. الاستیعاب - ج ۲ - ص ۷۵۰.
۲۱. بحارالانوار - ج ۴۳ - ص ۴۶.
۲۲. بحارالانوار - ج ۴۳ - ص ۱۷۲.
۲۳. كشف الغمه، ج ۲ - ص ۸۸.
۲۴. كشف الغمه، ج ۲ - ص ۹۳.
۲۵. مناقب این شهر آشوب، ج ۳ - ص ۳۳۲.
۲۶. بیت الاحزان - محدّث قمی، ص ۶۰.
۲۷. بیت الاحزان - محدّث قمی، ص ۶۱.
۲۸. بحار الانوار - ج ۱۵، ص ۱۰.
۲۹. كشف الغمه - ج ۲، ص ۱۳.
۳۰. بیت الاحزان - محدّث قمی - ص ۲۱.
۳۱. نهج البلاغه - خطبه شقشقیه.
۳۲. كشف الغمّه، ج ۱، ص ۴۹۱.
۳۳. كشف الغمّه، ج ۱، ص ۴۹۲.
۳۴. كشف الغمّه، ج ۱، ص ۴۹۲.
۳۵. بحار الانوار - ج ۴۳، ص ۱۱۷.
۳۶. بیت الاحزان - ص ۴۳.
۳۷. كشف الغمه - ج ۱ - ص ۵۰۶.
۳۸. بحار الانوار - ج ۴۳ - ص ۸۱.
۳۹. فوائد المسطین - ج ۲ - ص ۶۶.
۴۰. روضه كافی - حدیث ۵۳۶.
۴۱. مناقب ابن شهر آشوب - ج ۳ ص ۳۳.
۴۲. بحارالانوار - ج ۴۳ ص ۱۹.
۴۳. سفینه البحار - ج ۱ - ص ۶۶۲.
۴۴. بحار الانوار - ج ۴۳ - ص ۹۱.
۴۵. عوالم العلوم و المعارف - ج ۱۱ - ص ۱۰.
۴۶. بحار الانوار - ج ۵۰ - ص ۱۰۱.
۴۷. كتاب فاطمه الزهرا(س) شادمانی دل پیامبر - ص ۴۲.
۴۸. كتاب فاطمه الزهرا(س) شادمانی دل پیامبر - ص ۴۲.
۴۹. بحارالانوار - ج ۵۳ - ص ۱۸۰.
۵۰. نسان المیزان - عسقلانی - ج ۳ - ص ۳۴۵.
۵۱. ذخائر العقبی، ص ۴۳.
۵۲. مرحوم مجلسی - بحار الانوار - ج ۱۰.
۵۳. سوره والضحی - آیه ۵.
۵۴. نیابیع الموده از قندوزی.
۵۵. بحار الانوار - علامه مجلسی، ج ۴۳ - ص ۹۲.
۵۶. امانی - شیخ صدوق - ص ۲۵ - به نقل از كتاب بانوی بانوان - نوشته ابوالفضل موسوی گرمارودی.
۵۷. كشف الغمه - علی بن عیسی اربلی - ج ۲ - ص ۴۲ - به نقل از همان كتاب.
۵۸. بیت الاحزان - ص ۲۲.
۵۹. بحارالانوار - مرحوم مجلس - ج ۴۳ - ص ۵۳.
۶۰. بحارالانوار - مرحوم مجلسی - ج ۴۳ - ص ۲۸.
۶۱. بحارالانوار - مرحوم مجلسی - ج ۴۳ -ص ۲۹.
۶۲. بحارالانوار - مرحوم مجلسی - ج ۴۲ - ص ۸۰.
۶۳. سوره آل عمران - آیه ۴۱.
۶۴. سوره قصص - آیه ۷.
۶۵. كافی - ج ۱ - ص ۱۸۲.
۶۶. كافی - ج ۱ - ص ۲۳۸.
۶۷. اصول كافی - ج ۲ - ص ۲۴۰.
۶۸. دلائل الامامه - ص ۲۸.
۶۹. بحارالانوار ج ۳۶ - ص ۱۹۴.
۷۰. دلائل الأمامه - و عوالم العلوم از بحرانی اصفهانی. ص ۸۳۳.
۷۱. بحارالانوار - ج ۱۰.
۷۲. بصائر الدرجات - ص ۱۵۶.
۷۳. اصول كافی - ج ۱ - ص ۲۹۵.
۷۴. الاختصاص - ص ۲۱۰ -
بحارالانوار - ج ۳۶ - ص ۳۵۲.
منبع:نشریه حورا، شماره ۱۴

ایران مسعود پزشکیان دولت چهاردهم پزشکیان مجلس شورای اسلامی محمدرضا عارف دولت مجلس کابینه دولت چهاردهم اسماعیل هنیه کابینه پزشکیان محمدجواد ظریف
پیاده روی اربعین تهران عراق پلیس تصادف هواشناسی شهرداری تهران سرقت بازنشستگان قتل آموزش و پرورش دستگیری
ایران خودرو خودرو وام قیمت طلا قیمت دلار قیمت خودرو بانک مرکزی برق بازار خودرو بورس بازار سرمایه قیمت سکه
میراث فرهنگی میدان آزادی سینما رهبر انقلاب بیتا فرهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی سینمای ایران تلویزیون کتاب تئاتر موسیقی
وزارت علوم تحقیقات و فناوری آزمون
رژیم صهیونیستی غزه روسیه حماس آمریکا فلسطین جنگ غزه اوکراین حزب الله لبنان دونالد ترامپ طوفان الاقصی ترکیه
پرسپولیس فوتبال ذوب آهن لیگ برتر استقلال لیگ برتر ایران المپیک المپیک 2024 پاریس رئال مادرید لیگ برتر فوتبال ایران مهدی تاج باشگاه پرسپولیس
هوش مصنوعی فناوری سامسونگ ایلان ماسک گوگل تلگرام گوشی ستار هاشمی مریخ روزنامه
فشار خون آلزایمر رژیم غذایی مغز دیابت چاقی افسردگی سلامت پوست