سه شنبه, ۱۸ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 7 May, 2024
مجله ویستا

چیزهایی كه حیض آنهارا بر زن واجب می كند


چیزهایی كه حیض آنهارا بر زن واجب می كند

جماع همبستری در حال حیض بر مرد و زن هر دو حرام است و علاوه بر حرمت موجب كفّاره بر مرد نیز می شود و بعضی از فقها كفّاره را واجب می دانند

۱) كفّاره‏

جماع (همبستری) در حال حیض بر مرد و زن (هر دو) حرام است و علاوه بر حرمت موجب كفّاره بر مرد نیز می‏شود. و بعضی از فقها كفّاره را واجب می‏دانند. و بعضی از فقها مانند حضرت امام(ره) و حضرت آیه‏الله اراكی(ره) و حضرت آیه‏الله فاضل احتیاط واجب و بعضی هم مانند حضرت آیه‏الله خوئی(ره) و حضرت آیه‏الله گلپایگانی(ره) و حضرت آیه‏الله سیستانی حضرت آیه‏الله مكارم مستحب می‏دانند.(۱)

▪ مسأله: اگر شماره روزهای حیضِ زن به سه قسمت تقسیم شود و مرد در قسمت اوّل آن، با زن خود در قُبُل (جلو) جماع كند، باید یك دینارِ شرعی كفّاره به فقیر بدهد و دینار شرعی حدود ۱۸ نخود است و اگر در قسمت دوم جماع كند باید نیم دینار یعنی حدود ۹ نخود طلای سكّه دار بدهد و اگر در قسمت سوم‏جماع كند باید ربع دینار یعنی حدود ۴/۵ نخود طلای سكّه دار بدهد و اگر در هر سه قسمت جماع كرده باشد باید كفّاره هر سه قسمت را بدهد.(۲)

▪ مسأله: آمیزش (جماع) در حال حیض، بر زن كفاره‏ای را واجب نمی‏كند هر چند به میل و رغبت همبستر شود ( فقط كار حرام انجام داده و گناه كرده است.)(۳)

۲) غسل‏

پس از قطع شدنِ خون حیض،نسبت به اعمال واجبی كه مشروط به طهارت هستند مانند نماز، روزه و طواف، بر زن واجب است غسل كند. و نسبت به كارهایی كه مستحب است برای آنها شخص طهارت داشته باشد، غسل كردن مستحب است.و نسبت به كارهای غیر واجبی كه داشتن غسل، شرط آنها است اگر بخواهد عمل صحیح انجام شود باید غسل كند.(۴)

▪ مسأله: با غسل جنابت (تا طهارت آن باقی است) برای نماز نباید وضو گرفت و اما غسل حیض به فتوای تمام فقهایی كه فتاوایشان در این كتاب آمده است نیاز به وضو دارد كه قبلش یا بعدش یا وسطش - اگر ترتیبی انجام شود - باید وضو بگیرد اگرچه بهتر است در تمام غسل‏هایی كه نیاز به وضو دارد، وضو قبل از غسل انجام شود به‏جز حضرت آیه‏الله خوئی(ره) و حضرت آیه‏الله سیستانی و حضرت آیه‏الله مكارم كه وضو را لازم نمی‏دانند.(۵)

▪ مسأله: اگر زنِ حائض، پس از تمام شدن حیض، غسل كند، آنچه بر او حرام بود، حلال خواهد شد و نیازی به وضو نیست؛ و امانسبت به آنچه شرطش داشتن طهارت است مانند نماز و... بعضی از فقها فرموده‏اند:باید وضو هم بگیرد، و بعضی فرموده‏اند: همان غسل كافی است كه تفصیل آن در مسأله قبل بیان گردید.(۶)

۳) قضا و جبران بعضی از اعمالی كه در حال حیض از او به خاطرحیض بودن‏ فوت شده است‏

الف) نمازهای یومیّه فوت شده از زن حائض قضا ندارد در صورتی كه تمامِ وقتِ نماز را حائض باشد.

ب) روزه‏های ماه مبارك رمضان كه از زن حائض فوت شده قضا دارد.

ج) روزه‏های واجبِ غیر ماه مبارك رمضان كه از زن حائض فوت شده نیز باید قضا شود.

د) نسبت به نمازهای واجب غیر یومیّه:

۱) نماز طواف بالاتفاق باید تدارك شود.

۲) نماز نذر معین تداركش واجب نیست به‏جز به فتوای حضرت آیه‏الله گلپایگانی(ره) و حضرت آیه‏الله مكارم.

۳) نماز آیات به فتوای بعضی مانند حضرت آیه‏الله اراكی(ره) و حضرت آیه‏الله مكارم و حضرت آیه‏الله فاضل بنابراحتیاط واجب باید قضا شود و به فتوای بعضی مانند حضرت آیه‏الله خوئی(ره) و حضرت آیه‏الله سیستانی نیازی به قضا ندارد و به فتوای بعضی مانند حضرت امام (ره) و حضرت آیه‏الله گلپایگانی(ره) در بعضی از مواردش نیاز به قضا دارد.(۷)

▪ سؤال: قضای نماز آیات بر زن حائض درچه زمانی واجب است؟ و تفصیلی كه حضرت امام (ره) در مسأله (۸) بحث نماز آیات در تحریر الوسیله فرموده‏اند كدام است؟

▪ جواب: منظور معظّم‏له از تفصیلِ درغیر مستوعب ظاهراً این است كه اگر به مقدارِ دركِ نماز پاك بوده، یا این كه بعد از پاك شدن می‏توانسته یك ركعتِ آن را درك نماید واجب می‏باشد و الاّ واجب نیست.(۹)

۱) توضیح المسائل مراجع، مسأله ۴۵۱ و ۴۵۲؛ العروه‏الوثقی، ج‏۱، فی احكام الحائض «الثامن».

۲) توضیح المسائل مراجع، مسأله ۴۵۲؛ العروه‏الوثقی، ج‏۱، فی احكام الحائض «الثامن»، و مسأله ۶.

۳) العروه‏الوثقی، ج ۱، فی احكام الحائض «الثامن».

۴) همان، «العاشر».

۵) همان، مسأله ۲۵.

۶) همان، مسأله ۲۵ و ۲۶.

۷) همان، فی احكام الحائض «الحادی عشر»، و مسأله ۳۱ و ۳۲؛ تحریر الوسیله، ج‏۱، فی احكام الحائض والقول فی صلاه القضأ، مسأله ۴.

۸) استفتا از دفتر استفتای حضرت امام‏۱.

۹) مجمع البحرین ، ماده «نفس».