سه شنبه, ۲۶ فروردین, ۱۴۰۴ / 15 April, 2025
جایگاه اهل بیت علیهم السلام در جوامع اسلامی

چنانچه بخواهیم دورنمایی از موضع اهل بیتعلیهم السلام و ذریه پیغمبرصلی الله علیه وآله، وبه طور كلی سادات در جوامع اسلامی، ترسیم كنیم لازم است كتابها و مآخذمربوط به موضوعات ذیل را مد نظر قرار دهیم:
الف) كتب انساب و مشجرات كه تعداد آنها زیاد است، و من بر سه كتابكه فهرست طبقات نسابین را در بردارد، اطلاع یافتهام:
۱) اول، كتاب منیهٔ الراغبین فی طبقات النسابین نوشته سید عبدالرزاق كمونهحسینی ط نجف به سال ۱۳۹۲ه . وی ۵۱۸ تن از نسبنویسان را نام بردهاست. در آغاز كتاب اصطلاحات علم نسب را ذكر كرده، آن گاه آنان را قرنبه قرن به ترتیب حروف تهجی معرفی نموده است.
۲) دوم، كتاب طبقات النسابین از ابوبكر زید ط ریاض به سال ۱۴۰۷ه . ویكه از كتاب اول اطلاع داشته ۵۸۸ تن را نام میبرد.
۳) سوم-طبقات النسابین از نسابه عصر ما، آیهٔالله مرعشی كه نام آن درمقدمه آن دو كتاب و نیز در مقدمه سید محمد صادق بحرالعلوم بر كتابعمدهٔالطالب آمده است، ولی من آن را ندیدهام و ظاهرا به طبع نرسیده باشد.
این حجم ضخیم از كتابها و علمای انساب كه غالبا در شناختسلسلهسادات است كه به نحوی به رسول اكرم(ص) منتهی میشوند و برخی از آنهابه انساب عرب یا قریش یا طوایف دیگر مربوط و یا شامل همه انساب است،خود حاكی از گسترش موضوع سادات است.
در این جا لازم است دانسته شود كتابهای انساب دو نوع است: مشجر ومبسوط.
مبسوط، هر یك از سلسلهها را از بالا به پایین، از جد اعلا تا پدرخانواده ذكر میكند، در حالی كه مشجر از پایین آغاز میكند و به اصطلاح از(بطن اسفل) آغاز و تدریجا پدران را تا جد اعلا نام میبرد. (۱)
ب) بررسی خاندانهای نقابت و نقبای سادات یا نقیب الاشرافها كه درسراسر كتب تاریخ و تراجم رجال نامی اسلام، این عنوان به چشم میخورد،ولی اكنون حضور ذهن ندارم كه آیا كتابی درباره نقابت و سلسله نقبا تالیفگردیده استیا نه؟
در هر حال تاریخ پیدایش این سمت و سیر آن در كشورهای اسلامی درادوار مختلف، به شناخت موقعیتسادات در جهان اسلام كمك شایانیمینماید.
۱) مطالعه سلسلههای ملوك و امرا و حكومتهایی كه از میان خاندانپیغمبرصلی الله علیه وآله در تاریخ اسلام جابجا تاسیس گردیده و یا تاكنون وجود دارد. اینبخش را میتوان در كتابهای مربوط به طبقات سلاطین اسلام از جمله كتابیبه همین نام و كتابی به نام سلسلههای اسلامی ملاحظه كرد.
۲) سیری در زندگی مشایخ فرقههای تصوف و طرق عرفانی و اربابسیر و سلوك در گذشته و حال كه اكثرا خود را از نسل پیغمبرصلی الله علیه وآله میدانند وگویا این امر را ملاك مشروعیت رهبری خود به شمار میآورند.
۳) بررسی سلسله طریقت صوفیان كه تقریبا همه آنان سرانجام بهعلیعلیه السلام میرسند، و این بحثبسیار گسترده، و مبتنی بر رسیدگی سلسلهمشایخ همه فرقههای تصوف است در سراسر كشورهای اسلامی كه سهم آناندر اهل نتخیلی بیشتر از شیعه است، و اصولا در مناطق سنینشینطریقههای مختلف وجود دارد و كمتر كسی است كه پیرو یكی از این طریقههانباشد و همه آنان عواطف خاصی به اهل بیتعلیهم السلام نشان میدهند.
۴) بررسی قبور و بقعههای متبركه امامزادهها و سادات در سراسر جهاناسلام كه نزد همه مسلمین احترام دارند.
۵) بررسی خاندانهای سادات از بزرگان علمای اسلام از طبقات فقها،مفسرین و متكلمین كه هر كدام از این خاندانها در جامعه خود برجستگیداشتهاند و نسب به اهل بیتعلیهم السلام میرسانیدهاند.
علاوه بر اینها كه از منابع مهم بحث ماست، در لابلای كتابهای تاریخ وبخصوص تاریخ شهرها مانند تاریخ بیهق، تاریخ بغداد، تاریخ دمشق و یاخطط مقریزی و كتابهای مربوط به شهرهای مغرب و اندلس و شبه قاره هندو جز آن، میتوان به منابع ذیقیمتی دستیافت.
به هر حال، جایگاه ذریه پیغمبرصلی الله علیه وآله در اسلام به قدری گسترده است كهشاید هیچ موضوع دیگری چنین وسعت نداشته باشد.
حال كه اجمالا روشن شد مساله مورد بحث ما به چه موضوعاتی ارتباطدارد و اجمالا جهتبحث در آن، به چه منابعی باید رجوع كرد، به طورپراكنده از هر یك از آن موضوعات، فهرستوار مطالبی را مینگارم تا شاهدعرضم باشد (و مشت نمونهای از خروار).
● فضایل اهل بیتعلیهم السلام در كتاب و سنت
ظاهرا نیاز به توضیح نباشد كه در قرآن در چند مورد از جمله آیاتمربوط به اولیالقربی، آیه مباهله، آیات خمس و انفال، آیه تطهیر صریحا، ودر آیاتی دیگر ایماء، قرآن راجع به اهل بیتعلیهم السلام سخن گفته است.
در روایات مسلمین اعم از شیعه و اهل سنتبه طور اعجابآور،روایات در فضیلت اهل بیتعلیهم السلام و محبت آنان آمده است كه در اینبارهكتابهای فراوان مستقل و نیز بخشهایی از صحاح سته و دیگر مجامع حدیثیاهل سنت و شیعه تالیف شده است.
ما از طرح مساله اهل بیتعلیهم السلام در كتاب و سنت، این نكته واضح رایادآور میشویم كه با وجود این همه نصوص فراوان در كتاب و سنت و درروایات مروی از همه طرق اسلامی، هیچ فرد مسلمانی نمیتواند از اظهاردوستی و محبتبه اهل بیتعلیهم السلام شانه خالی كند، زیرا در قبال یك امر قطعیو تردیدناپذیر قرار خواهد گرفت.
بنابراین به طور قطع محبت و فضل اهل بیت پیغمبرصلی الله علیه وآله از ضروریاتاسلام است; مانند نماز و روزه و حج و دیگر ضروریات اسلام. به نظرمیرسد كمتر موضوعی در اسلام و در كتاب و سنتبه این درجه از اهمیتباشد. و چه خوب گفته استیكی از دانشمندان درباره علیعلیه السلام : «دوستانشاز ترس و دشمنانش از روی عداوت، فضایل علیعلیه السلام را پنهان كردند،معالوصف، فضایل او جهان را پر كرده است».
شاید در كمتر موضوعی به این اندازه كتاب و مقاله و شعر و مدیحه ومرثیه وجود داشته باشد.
● كثرت ذریه رسول اكرمصلی الله علیه وآله
به طور حتم در اسلام و شاید پیش از اسلام، حتی در تیرههای دوازدهگانهبنیاسرائیل، خاندانی به این گستردگی و حجم ضخیم از لحاظ كمی و كیفیكه در خاندان پیغمبرصلی الله علیه وآله بوضوح دیده میشود، سابقه نداشته است.
اما از لحاظ كمی و كیفی و تعداد نفوس و كثرت تیرهها، كافی استیكنظر اجمالی به كتابهای انساب و مشجرات بیندازیم. ما از باب نمونه به طوراجمال كتاب معروف عمدهٔالطالب فی انساب آل ابیطالب نوشته احمدبنعلیبن حسین... ابوالعباس جمالالدین ابن عنبه داوودی طالبی حسنی (م۸۲۵ ه) نسابه عراقی را ذكر میكنیم.
وی به هدف تصحیح نسب سادات و شناخت نسبهای جعلی به خواهشیكی از سادات صاحب قدرت عصر خویش، این كتاب را در اعقاب ابیطالبنوشته و پس از ذكر اولاد عقیل و جعفر، برادران علیعلیه السلام، در (اصل ثالث) بهذكر اولاد آن حضرت میپردازد و راجع به علیعلیه السلام و فرزندانش، شرح حالجامعی آورده است و تنها پنج تن از پسران علیعلیه السلام را دارای عقب میداند:حسن و حسینعلیهما السلام از نسل فاطمه سلامالله علیها، عباس، محمدبن حنفیه،عمرالاطرف از دیگر همسران علیعلیه السلام. آنچه در این جا برای ما اهمیت داردذریه امامین حسن و حسینعلیهما السلام است.
وی در بحث از اعقاب سبطین میگوید: اعقاب حسنینعلیهما السلام دوازدهسبطاند: شش سبط از حسن و شش سبط از حسین. و آن گاه حدیث نبوی راكه فرمود: «سیكون من ولدی عدد نقباء بنی اسرائیل» بر آن دوازده سبطمنطبق دانسته است. در فصل اول، اعقاب حسنعلیه السلام را از دو پسرش زید وحسن (مثنی) در دو مقصد به تفصیل ذكر كرده است. عقب زید یك سبط ازفرزندش حسن بن زید و عقب حسن مثنی از پنج فرزند: عبدالله محض،ابراهیم عمر، حسن مثلث، داود و جعفر، جمعا شش سبط اعقاب امام حسنعلیه السلاممیباشند، كه تا صفحه ۱۹۱ كتاب تفصیلا همراه شرح حال ذكر شدهاند.
آن گاه در فصل دوم، اعقاب حسینعلیه السلام را در شش سبط بدین كیفیتشمرده است: از میان فرزندان حسین تنها فرزندش علیبن الحسینزینالعابدینعلیه السلام پس از شهادت پدر زنده ماند، و از او شش سبط از ششپسر: محمد الباقرعلیه السلام، عبدالله الباهر، زیدالشهید، عمر الاشرف، الحسینالاصغر و علی الاصغر، باقی ماند كه طی شش مقصد ذكر شدهاند. این بخش ازصفحه ۱۹۱ تا آخر كتاب را فرا گرفته است.
حال آنچه در كتاب عمدهٔالطالب آمده فرزندان علیعلیه السلام وفاطمه سلاماللهعلیها تا قرن هشتم و اندكی از قرن نهم است زیرا مؤلف در سال۸۲۸ ه ۰ق درگذشته است. اگر آن تیرههای دوازدهگانه را تا عصر حاضرحساب كنیم مسلما چند برابر نفوس مذكور در آن كتاب خواهد شد.
ضمنا باید دانست كه بیشتر نسابهها مانند صاحب این كتاب، خود سیدبودهاند و ابن عنبه در این كتاب جای جای آنان را نام میبرد و از ایشان نقلمیكند از جمله: الشریف الفاضل فی النسب و الطب و الشجاعهٔ و الحجهٔ شیخالعمری و ابوالغنایم و دیگران.
ابن عنبه در پایان كتاب میگوید: این كتاب مختصر من فوائدی رادربردارد كه كتابهای مبسوط ندارد، و هم ضوابطی را كه در خلال مطولاتمتفرق است.
نكته دیگر آن كه رسم نسبنویسان است كه اعقاب دختران را ذكرنمیكنند و تنها به ذكر دختران بلافصل افراد اكتفا میكنند. حال اگردودمانهایی كه از طرف مادر سید هستند به حساب آوریم، مثنوی هفتاد منكاغذ شود.
● اینك اشارهای به خاندانهای سادات در كشورهای مختلف میكنیم:
۱) سادات در مغرب
تعداد نفوس سادات علوی در مغرب اقصی (مراكش) بسیار زیاد است وشاید متجاوز از یك ملیون تن باشند. زیرا در اواخر قرن دوم دقیقا در سال۱۷۲ ه ق كه ادریس بن عبدالله بن حسن بن حسن بن علیبن ابیطالبعلیه السلام ،برادر كوچك محمدبن عبدالله بن الحسن معروف به (نفس زكیه) (۱۴۵ه ق)در مغرب قیام كرد و سلسله (ادراسه) را تشكیل داد، سادات فراوانی از نسلاو و برادرش یحیی، در مغرب پدید آمدند كه تاكنون وجود دارند.
من در مغرب به افراد و شخصیتهای متعددی از اساتید دانشگاه و دیگرانبرخوردم كه ملقب به لقب «ادریسی»اند و نسب به ادریس بن عبدالله،سرسلسله خاندان ادریسی میرسانند. سلسله نسب شاه كنونی مغرب به خودمحمدبن عبدالله (نفس زكیه) میرسد كه اجداد وی در حدود قرن نهم هجریاز حجاز به مغرب رفتهاند و از «ادراسه» مغرب نیستند بلكه از بنی اعمامایشان و از اشراف مكه محسوب میشوند.
علاوه بر این، شخصیتها و خاندانهای فراوانی با لقب «العلوی» در آندیار وجود دارند و از احترام خاصی در بین مردم برخوردارند، مردم به آنها«سید» یا به تعبیر محلی «سیدی» میگویند. در حدود ۲۳ سال پیش از این درسفر اول خود به كشور مغرب، در نماز جمعه رسمی دولتی در «جامع الحسنالاول» جد شاه حسن كه او را حسن ثانی میگویند، شركت كردم. راهنمایمن كه یك دانشجوی ایرانی بود گفت: نمازگزاران دو صف مقدم، از«علویین» هستند كه به لحاظ احترام، جلو میایستند.
اتفاقا در آن روز خطیب جمعه كه از روی نوشته خطبه میخواند، پس ازحمد و ثنای الهی و درود بر پیغمبرصلی الله علیه وآله و آل و اصحاب و خلفای راشدینگفت: «و علی ابنته فاطمهٔ الزهراء و علی امها خدیجهٔ الكبری و علی ابنیهاالحسن و الحسین رضیالله عنهم» این جمله در خطبههای جمعه دیگر مناطقاهل سنت ذكر نمیشود، و خطبا به همان درود بر آل و اصحاب و خلفایراشدین اكتفا میكنند.
باری، سادات در كشور مغرب از تعداد بیشتر و از احترام بالاتریبرخوردارند.
۲) سادات در اندونزی
در كشور بزرگ اندونزی كه اینك از لحاظ كثرت نفوس مسلمانها،برترین كشور اسلامی است و در حدود ۱۵۰میلیون جمعیت دارد، خاندانبزرگی با عنوان (علوی و علویها) زندگی میكنند كه در طول تاریخ و تاكنوناز احترام خاصی برخوردارند و بیشتر پستهای بالا را در دست دارند. یكیاز افراد برجسته آنان آقای «اسد شهاب» است كه اینك پیرمرد شریف ومجللی است، دارای تالیفات، و آشنا به مسائل اسلامی جهان اسلام و زبانعربی است. و برخی از كتابهای خود را به عربی نوشته است.
وی منشی مخصوص دكتر احمد سوكارنو، اولین رئیس جمهور اندونزیبوده و كتابی هم در زندگی آن مرد نوشته كه پرده از اعمال و عقاید وتمایلات او ب مسلك كمونیستی، برداشته است، و در حدود ۲۳ سال پیش ازاین در لبنان در اولین برخورد من با او، آن كتاب را به من اهدا فرمود.
بار دیگر در سال ۱۳۴۴ شمسی او را در مكه در دفتر مؤسسه«رابطهٔالعالم الاسلام» دیدم كه نماینده كشور خود در آن مؤسسه بود. واینك از سه سال پیش از این به لحاظ سمت من در «مجمع جهانی تقریبمذاهب اسلامی» دوباره ارتباط ما برقرار گشته و در این مدت دوبار بهایران آمده است، یك بار برای شركت در ششمین كنفرانس وحدت كه ازسوی آن مجمع برگزار گردید. دیگر بار برای شركت در كنفرانس جهانی اهلبیتعلیهم السلام، و مكاتبه بین ما ادامه دارد.
باری، از ایشان پرسیدم شما از كدام یك از تیرههای سادات هستید؟
گفت: از اعقاب علی بن جعفر عریضی، فرزند حضرت صادقعلیه السلام و اصلما از ناحیه (حضرموت) ساحل دریای هند است كه اجداد ما از آن جا بهاندونزی هجرت كردهاند و در اصل شیعه بودهاند اما به لحاظ دوری از مراكزعلمی شیعه، سنی شافعی شدهاند. اینك تدریجا دارند مستبصر میشوند.خود او نیز شیعه است.
ایران مسعود پزشکیان دولت چهاردهم پزشکیان مجلس شورای اسلامی محمدرضا عارف دولت مجلس کابینه دولت چهاردهم اسماعیل هنیه کابینه پزشکیان محمدجواد ظریف
پیاده روی اربعین تهران عراق پلیس تصادف هواشناسی شهرداری تهران سرقت بازنشستگان قتل آموزش و پرورش دستگیری
ایران خودرو خودرو وام قیمت طلا قیمت دلار قیمت خودرو بانک مرکزی برق بازار خودرو بورس بازار سرمایه قیمت سکه
میراث فرهنگی میدان آزادی سینما رهبر انقلاب بیتا فرهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی سینمای ایران تلویزیون کتاب تئاتر موسیقی
وزارت علوم تحقیقات و فناوری آزمون
رژیم صهیونیستی غزه روسیه حماس آمریکا فلسطین جنگ غزه اوکراین حزب الله لبنان دونالد ترامپ طوفان الاقصی ترکیه
پرسپولیس فوتبال ذوب آهن لیگ برتر استقلال لیگ برتر ایران المپیک المپیک 2024 پاریس رئال مادرید لیگ برتر فوتبال ایران مهدی تاج باشگاه پرسپولیس
هوش مصنوعی فناوری سامسونگ ایلان ماسک گوگل تلگرام گوشی ستار هاشمی مریخ روزنامه
فشار خون آلزایمر رژیم غذایی مغز دیابت چاقی افسردگی سلامت پوست