دوشنبه, ۱۴ خرداد, ۱۴۰۳ / 3 June, 2024
کیفیت خدمت رسانی به بیماران در بخش فوریتها مرکز پزشکی الزهرا س دانشگاه علوم پزشکی اصفهان تیرماه ۱۳۷۸
● مقدمه:
محدودیت زمانی، بار کاری زیاد و محدود بودن اقدامات تشخیصی و فوریت در انتخاب درمان از ویژگیهای مهم کار در اورژانس است. این نکته، به همراه مشکلات خاص اورژانس مرکز پزشکی الزهرا (س)، به عنوان بزرگترین مرکز اورژانس و مهمترین اورژانس ارجاع پذیر در استان اصفهان، ما را بر آن داشت تا با استفاده اطلاعات و آمار، این نقاط ضعف را به صورت مستند بیان کرده، راهکارهایی برای بهبود کیفیت خدمت رسانی به بیماران ارایه نماییم.
● روشها:
در یک مطالعه مقطعی به مدت یک ماه (تیرماه ۱۳۷۸ ) کیفیت خدمت رسانی به اتمام مراجعه کنندگان به بخش فوریتها (به غیر از فوریتهای اطفال و زنان مامایی) مورد بررسی قرار گرفت. برای هر بیمار پرسشنامه حاوی شاخصهای مورد نظر توسط مشاهدهگر تکمیل شد و پس از ورود دادهها به رایانه تحلیل آماری صورت گرفت.
● نتایج:
تعداد مراجعات به بخش فوریتهای بیمارستان اورژانس الزهرا(س) در زمان انجام طرح ۲۲۱۲ نفر(به طور متوسط ۷۱ نفر در روز) بود. از این تعداد ۵۵.۱ درصد مراجعین شخصی و ۴۴.۹ درصد موارد ارجاعی (از مراکز دیگر یا مطبها یا اورژانس شهر) بودند. ۴۴.۳ درصد بیماران بستری شده و ۵۵.۷ درصد آنها به طور سرپایی مورد درمان قرار گرفتند. متوسط زمان صرف شده برای هر یک از اقدامات تشخیصی و درمانی به شرح زیر بوده است: معطلی برای معاینه توسط کارورز اسکرین ۲ دقیقه، معطلی برای معاینه توسط کارورز سرویس ارجاعی ۷ دقیقه، معطلی برای معاینه توسط دستیار سرویس ارجاعی ۳۷ دقیقه، ورود تا پذیرش بیمار ۴۱ دقیقه، تشکیل پرونده ۱۱ دقیقه، نوشتن دستورات لازم ۱۴ دقیقه، ورود به اورژانس تا انتقال از پذیرش به سایر بخشها ۱۸۹ دقیقه، ورود بیمار سرپایی تا اتمام اقدامات لازم (گچگیری، بخیه، خارج کردن جسم خارجی و ...) ۹۵ دقیقه، ورود بیمار سرپایی تا تحویل نسخه به او (پس از انجام اقدامات تشخیصی و درمان سرپایی) ۹۸ دقیقه، درخواست آزمایش تا آماده شدن نتیجه ۱۱۷ دقیقه، درخواست EKG تا آماده شدن آن ۱۰ دقیقه، درخواست سونوگرافی تا انجام آن ۵۰ دقیقه، درخواست گرافی یا سیتی اسکن تا انجام آن ۳۶ دقیقه. در تیرماه ۱۳۷۸ بخشهای داخلی و داخلی اعصاب بیشترین تعداد موارد پذیرش را به خود اختصاص داده (به ترتیب ۲۷.۵ درصد و ۱۹.۴ درصد موارد پذیرش) دستیاران مقیم در اتاق اسکرین بخش فوریتها در اکثر روزها از بین دستیاران بیهوشی و جراجی بودهاند و در مجموع فقط در ۱۱.۲ درصد موارد رشته تحصیلی دستیار اسکرین با حیطه تخصصی بیماری مراجعه کنندگان تطابق داشته است. متوسط موارد انجام CPR و مرگ در اورژانس به ترتیب ۲.۷ و ۲.۴ مورد در روز بوده است. تشخیص اولیه در ۳۱ درصد موارد صحیح و در ۶ درصد موارد غلط بوده است. در ۴۱ درصد موارد، تشخیص نهایی با ارزیابی یک علامت یا نشانه به دست آمده است. در ۲۲ درصد موارد، تشخیص نهایی بیمار مبهم بوده است. شلوغترین ساعات شبانه روز از نظر مراجعه به اورژانس ۴ بعدازظهر تا ۱۲ شب (۴۸ درصد مراجعات) برآورد گردید.
● بحث:
با توجه به نتایج، بیشترین مراحل وقتگیر در گردش کار اورژانس الزهرا(س) عبارتند از : انجام تستهای تشخیصی، تصمیم گیری برای پذیرش بیمار، نوشتن دستورات لازم و تشکیل پرونده. نقایص دیگر اورژانس عبارتند از فضای فیزیکی کم و نامتناسب با تعداد مراجعات اورژانس، ناهمخوانی رشته دستیار اسکرین با شکایت و بیماری اکثریت مراجعهکنندگان، و عدم ثبت واضح تشخیص نهایی بیماری در بعضی پروندهها.
عنوان | فایل | |
---|---|---|
کیفیت خدمت رسانی به بیماران در بخش فوریتها: مرکز پزشکی الزهرا (س) دانشگاه علوم پزشکی اصفهان ? تیرماه ۱۳۷۸ | application/pdf keifiyate khadamat rasani be bimarestan.pdf 267 KB |
دانلود |
سیدمحمدحسن امامی
سیدحمیدرضا ابطحی
پروانه بهمن زیاری
محمدرضا قرائتی
مهرداد محمدی
نمایندگی زیمنس ایران فروش PLC S71200/300/400/1500 | درایو …
پیچ و مهره پارس سهند
تعمیر جک پارکینگ
خرید بلیط هواپیما
دورههای مدیریتی دانشگاه تهران
انتخابات ریاست جمهوری انتخابات انتخابات ریاست جمهوری 1403 انتخابات ریاست جمهوری چهاردهم محمود احمدی نژاد وزارت کشور ایران ستاد انتخابات کشور ریاست جمهوری علی لاریجانی انتخابات ریاست جمهوری ۱۴۰۳ شورای نگهبان
آتش سوزی تهران سیل هواشناسی شهرداری تهران پلیس فضای مجازی دستگیری سازمان هواشناسی قتل آموزش و پرورش وزارت بهداشت
گمرک خودرو یارانه دولت سیزدهم قیمت دلار قیمت طلا برق قیمت خودرو بورس ایران خودرو بازار خودرو مسکن
امام خمینی (ره) تلویزیون سینمای ایران سینما رسانه ملی شعر تئاتر سریال احسان علیخانی
دانشگاه آزاد اسلامی فناوری دانش بنیان
رژیم صهیونیستی غزه فلسطین جنگ غزه آمریکا چین حماس روسیه جو بایدن دونالد ترامپ یمن ترکیه
پرسپولیس فوتبال استقلال رئال مادرید لیگ برتر باشگاه پرسپولیس لیگ برتر ایران لیگ قهرمانان اروپا مس رفسنجان لیگ برتر فوتبال ایران باشگاه استقلال جواد نکونام
همراه اول اپل هوش مصنوعی مریخ فیبر نوری ایلان ماسک تلگرام ناسا
استرس رژیم غذایی گرمازدگی خودکشی سیگار بارداری سازمان غذا و دارو قهوه بیماری قلبی