پنجشنبه, ۱۱ بهمن, ۱۴۰۳ / 30 January, 2025
تبلیغات بیحساب و کتاب
همه ما با تبلیغات و بیلبوردهای شهری که حاوی تبلیغات محصولاتی با برندهای داخلی و خارجی هستند، مواجه شدهایم. گذشته از انتقادهای موجود درباره نقش این تبلیغات دررشد مصرف کالای خارجی، نکته دیگری در این باره وجود دارد که شاید کمتر به آن پرداخته شده است.
بدیهی است صدور مجوز تبلیغات یک کالا در سطحی وسیع نیازمند تحقیق در خصوص پارهای موارد ظاهرا جزئی، ولی بااهمیت است. یکی از این موارد، تحقیق درباره وجود نمایندگی رسمی این برندها و نیز ارائه خدمات پس از فروش راضیکننده به مشتریان است.
این همان نکتهای است که به ظاهر توجهی نسبت به آن نشده و همین غفلت، مشکلاتی را برای برخی شهروندان ایجاد کرده است.
در تماسهایی که برخی شهروندان با جامجم میگیرند گلایههای مختلفی دراین باره مطرح میشود. براین اساس، شهروندان با تکیه برتبلیغات محیطی انجام شده اقدام به خرید کالاهای مختلف میکنند، اما پس از بروز مشکل درکالا و مراجعه به محلی که آن را خریدهاند، متوجه میشوند که یا آن کالا نمایندگی رسمی در کشور ندارد یا اگر دارد آن نمایندگی توانایی ارائه خدمات پس از فروش مناسب به آن کالا را ندارد. ماجرا وقتی پیچیده میشود که توجه کنیم بسیاری از کالاهای مورد تبلیغ، قیمتهای گزافی دارند، اما خدمات ارائه شده به آنها اصلا در شأن بهای دریافت شده نیست.
از سوی دیگر ضمانتنامههای ارائه شده برای این کالاها هم آنقدر مبهم است که اصولا حقوق مصرفکننده در آن محلی از اعراب ندارد.
در آخرین نمونهها از این دست، دیروز شهروندی با جامجم تماس گرفت و از یک برند معروف تلفن همراه که این روزها تابلوهای تبلیغاتی سطح شهر را اشغال کرده، گلایه کرد. این فرد که یک گوشی تلفن همراه با قیمت میلیونی خریداری کرده، پس از ایجاد اشکالی فنی به مرکز فروش مربوط مراجعه کرده و خواستار تعمیر گوشی خود شده است. اما تازه پس از مراجعه متوجه شده که به علت نبود نمایندگی این برند معتبر در ایران، امکان تعمیر این گوشی موجود نبوده و سرانجام گوشی یادشده از مصرف خارج شده است.
با اینکه شاید از این نمونهها زیاد به چشم بخورد، اما یادآوری توجه دستگاههای مسئول به رعایت حقوق مصرفکننده وظیفهای همیشگی است؛ وظیفهای که شاید با رشد قابل توجه قیمت کالاها به دلیل قیمت ارز و فشار آن بر دوش خانوارها، این روزها بیش از گذشته انجام دادنی باشد.
جالب اینجاست که جلوگیری از چنین آسیبهایی براحتی با الزامی کردن دریافت مجوز خدمات پس از فروش معتبر و دریافت تعهد به ارائه گارانتی مناسب، پیش از صدور مجوز انجام تبلیغات امکانپذیر است؛ البته میتوان درصورت انجام نشدن این تعهد اجازه انجام تبلیغات را از برند متخلف سلب کرد.
محمد رضایی
ایران مسعود پزشکیان دولت چهاردهم پزشکیان مجلس شورای اسلامی محمدرضا عارف دولت مجلس کابینه دولت چهاردهم اسماعیل هنیه کابینه پزشکیان محمدجواد ظریف
پیاده روی اربعین تهران عراق پلیس تصادف هواشناسی شهرداری تهران سرقت بازنشستگان قتل آموزش و پرورش دستگیری
ایران خودرو خودرو وام قیمت طلا قیمت دلار قیمت خودرو بانک مرکزی برق بازار خودرو بورس بازار سرمایه قیمت سکه
میراث فرهنگی میدان آزادی سینما رهبر انقلاب بیتا فرهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی سینمای ایران تلویزیون کتاب تئاتر موسیقی
وزارت علوم تحقیقات و فناوری آزمون
رژیم صهیونیستی غزه روسیه حماس آمریکا فلسطین جنگ غزه اوکراین حزب الله لبنان دونالد ترامپ طوفان الاقصی ترکیه
پرسپولیس فوتبال ذوب آهن لیگ برتر استقلال لیگ برتر ایران المپیک المپیک 2024 پاریس رئال مادرید لیگ برتر فوتبال ایران مهدی تاج باشگاه پرسپولیس
هوش مصنوعی فناوری سامسونگ ایلان ماسک گوگل تلگرام گوشی ستار هاشمی مریخ روزنامه
فشار خون آلزایمر رژیم غذایی مغز دیابت چاقی افسردگی سلامت پوست