جمعه, ۱۵ تیر, ۱۴۰۳ / 5 July, 2024
جامعه میتواند به بزرگی شبکه گسترده جهانی باشد
بسیاری از روزنامهنگاران سنتی نسبت به روزنامهنگاری مشارکتی به ویژه افراد داری بلاگهای اینترنتی بیتفاوت هستند. آنها معتقدند که این گروه غیرحرفهای دارای انگیزههای شخصی بوده و به هیچ یک از معیارهای بنیادین کنترل، بیطرفی، تعادل و واقعیتگرایی پایبند نیستند. در مقابل، بسیاری از افراد دارای بلاگهای اینترنتی، رسانههای اصلی را گستاخ نامیده که اخبار را با علایق شخصی خود تغییر داده و منافع شخصی و بقای اقتصادی خود را بر مسوولیت اجتماعی خود در حفظ آزادی مطبوعات ترجیح میدهند. در این فرایند، اهمیت اصلی به انتشار اطلاعات داده میشود نه برگزیدن بخشی از آن.
در سازمانهای خبری سنتی، اخبار پیش از انتشار دست چین میشوند. البته همکاری بین گزارشگران و ویراستارها وجود دارد، ولی جر و بحث ما بین آنها برای عموم مردم آشکار نبوده، در آن دخالتی ندارند.
مهمترین تفاوت بین روزنامهنگاری مشارکتی و سنتی، ساختار و سازمانهایی است که آنها را به وجود میآورند. رسانههای سنتی توسط سازمانهای طبقهبندی شدهای که هدفشان تجارت است، تولید میشوند. الگوی تجاری آنها سودآوری از طریق تبلیغات است. این رسانهها برای جریان سریع کار، سودآوری و یکپارچگی آن ارزش قایل هستند.
اجتماعات بهم پیوستهای که گفتمان، همکاری و تساوی افراد جامعه را بر منافع خود ترجیح میدهند، در پی ایجاد روزنامهنگاری مشارکتی خواهند بود. روزنامهنگاری مشارکتی نیازی به روزنامهنگار آموزش دیده سنتی که نقش میانجی یا تصحیحکننده را ایفا کند، ندارد. بسیاری از وبلاگها، نشستها و اجتماعات اینترنتی بدون نیاز به هیچ یک از عوامل به خوبی ایفای نقش میکنند.
برخی توقف رسانهها در کسب اطلاعات و الگوهای توزیع به شیوه سنتی آن را به عنوان حرکتی اقتصادی برای کنار زدن شرکتهای رسانهای رقیب و به وجود آوردن فرصتهای تجاری جدید برای نسل بعدی غولهای رسانههای ارتباطی میدانند. با در نظر گرفتن چنین روندی، شرکتهایی مانند: گوگل، ام.اس.ان و یاهو جایگزین روزنامههای محلی، رادیو، تلویزیون و ناشران مجلات به عنوان رسانههای اصلی ما خواهند شد.
اما در جامعه به هم مرتبط امروز، تفکر سلطه یک نهاد خاص جایی ندارد. در دنیای امروز این افراد جامعه هستند که به شکل غیرقابل پیشبینی تصمیم به دستیابی به اطلاعات از منبع مورد دلخواه خود گرفته و آن را با فرد مورد نظرشان به اشتراک میگذارند. در این حالت، رسانههای دیجیتالی بهطور گستردهای موجبات از هم گسیختگی قدرت و کنترل رسانههای سازمان یافته را دارند.
در گذشته آنچه که میدانستیم و اطلاعاتی که قادر به دریافت آنها بودیم بسته به امکاناتی بود که در آن محل در اختیار داشتیم. در دنیای به هم مرتبط امروز، جامعه ما میتواند به بزرگی شبکه گسترده جهانی باشد.
انتخابات ریاست جمهوری 1403 انتخابات ریاست جمهوری انتخابات مسعود پزشکیان انتخابات ریاست جمهوری چهاردهم سعید جلیلی ایران انتخابات ریاست جمهوری ۱۴۰۳ جلیلی سیاست مناظره مناظره انتخاباتی
تهران هواشناسی شهرداری تهران اربعین سازمان غذا و دارو پلیس سلامت قتل فضای مجازی تب دنگی وزارت بهداشت
قیمت خودرو قیمت طلا مسکن قیمت دلار حقوق بازنشستگان سهام عدالت قیمت سکه بازار خودرو دلار دولت سیزدهم تورم اقتصاد
محرم الناز شاکردوست تلویزیون بازیگر سینما سینمای ایران تئاتر کتاب تخت جمشید
فناوری دانش بنیان ناسا ماهواره
رژیم صهیونیستی جنگ غزه آمریکا غزه فلسطین روسیه جو بایدن دونالد ترامپ ولادیمیر پوتین حزب الله لبنان چین فرانسه
فوتبال پرسپولیس علیرضا بیرانوند استقلال یورو 2024 باشگاه پرسپولیس سپاهان کریستیانو رونالدو ترکیه نقل و انتقالات لیگ برتر لیگ برتر باشگاه استقلال
خودرو اینترنت تبلیغات اینستاگرام هوش مصنوعی گوگل سامسونگ الکامپ نمایشگاه الکامپ دوربین
خواب دیابت سرطان قهوه چاقی افسردگی