چهارشنبه, ۱۹ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 8 May, 2024
مجله ویستا

روابط عمومی در شرکتهای آب وفاضلاب روستایی گذشته – حال –آینده


روابط عمومی در شرکتهای آب وفاضلاب روستایی گذشته – حال –آینده

روابط عمومی به عنوان یک نهاد ارتباطی متعلق به جامعه مدرن می باشد, این ساختار در بسیاری از کشورهای پیشرفته وصنعتی درجایگاه واقعی خود قرارگرفته ولی در جوامع جهان سومی این ساختار بیشترتقلیدی و دچار روزمرگی و پراکنده کاری شده است

روابط عمومی به عنوان یک نهاد ارتباطی متعلق به جامعه مدرن می باشد، این ساختار در بسیاری از کشورهای پیشرفته وصنعتی درجایگاه واقعی خود قرارگرفته ولی در جوامع جهان سومی این ساختار بیشترتقلیدی و دچار روزمرگی و پراکنده کاری شده است .روابط عمومی ها به دلیل جایگاه استراتژیک زیر بنایی خود می توانند سازمانهای مختلف را در همگامی با پیشرفت و تحولات جهانی یاری دهند، چرا که روابط عمومی یک واحد پویا و ارگانیک سازمانی است که هیچ گاه درآن سکون و تعطیلی وجود ندارد.

روابط عمومی مانند واحدهایی نظیر: اموراداری و مالی نیست که در ساعات و زمان های معینی فعالیت داشته باشد، بلکه مجموعه ای است با فعا لیت های خطیر، وسیع وشبانه روزی.حیات سازمانی مستلزم فعالیت مداوم روابط عمومی هاست و سازمان بدون روابط عمومی زنده و پویا، موفق و اثر بخش نخواهد بود .

آنچه حائز اهمیت است؛ ماهیت غیرمادی وظایف و مسئولیت های روابط عمومی هاست. بدین معنا که اولاً: تمامی پیکره سازمان با روابط عمومی در ارتباط است، ثانیاً: روابط عمومی فعالیتی است، مبتنی بر فرهنگ، اجتماع، گروه ها ، باورها ، اندیشه ها و...روابط عمومی در کشور ما نیاز به توسعه همه جانبه و ترقی و تعالی روزافزون دارد. چرا که امروزه کمتر سازمانی را در سطح جهان می توان یافت که فاقد واحد روابط عمومی باشد. این امر، نشانگر جایگاه و نقش استراتژیک روابط عمومی در زندگی فردی وادر اینجا لازم به یادآوری است که؛ تحقق اقدامات انجام شده با حمایت بی دریغ مدیریت عالی شرکت بوده، زیرا یک روابط عمومی زمانی می تواند موفق عمل کند که کارکنان یک سازمان و در رأس آن مدیریت عالی از آن حمایت کرده و اقدامات آن راموردتایید قراردهد . اینجاست که روابط عمومی می تواند بهترین ابزار موثر و مقرون به صرفه برای بهبود اعتبار سازمان باشد .

●موانع عمده فراروی روابط عمومی

درتدوین واجرای برنامه ریزی موفق درفعالیتهای روابط عمومی موانعی وجود دارد که مدیران ومتولیان امورروابط عمومی ، لازم است به آن دقت کنند و عدم دقت نظر در این خصوص می تواند این واحد را به سمت شکست و ناکامی در فعالیت ها سوق دهد .

●عمده ترین این موانع عبارتند از:

۱-مدیران و دست اندر کاران عالی روابط عمومی تصور کنند می توانند وظایف برنامه ریزی را به دیگران تفویض کنند و به این ترتیب خود را به طور مستقیم درگیر برنامه ریزی نکنند.

۲-مدیران و متولیان آن قدر درگیر مسایل جاری شوند که وقت کافی صرف برنامه ریزی نکنند و در نتیجه برنامه ریزی در سطوح پایین تر انجام گیرد و مراحل اجرایی بی ارزش و بی اعتبار شود.

۳-در بیان و تدوین واضح اهداف بعنوان مبنایی برای فرموله کردن برنامه های بلند مدت کوتاهی شود.

۴-نسبت به درگیر کردن مدیران اجرایی اصلی درفرآیند برنامه ریزی توجه لازم صورت نگیرد.

۵-در بکارگیری واقعی برنامه ها بعنوان معیاری برای ارزیابی عملکرد مدیر سهل انگاری شود.

۶-نسبت به خلق و ایجاد جو موافق و حامی برنامه ریزی کم توجهی شود.

۷-تصور این که برنامه ریزی جامع از سایر جنبه های فرآیند مدیریت مجزا است .

۸-مدیران و متولیان ارشد، برنامه های بلند مدت را که توسط رؤسای بخش ها و واحدها تهیه شده است، ارزیابی و بازنگری نکنند.

۹-تدوین طرحی انعطاف ناپذیر و پیچیده که مانع نوآوری باشد.

۱۰-مدیران و متولیان ارشد روابط عمومی تصمیم های مثبتی براساس احساس و بینش خود اخذ کنند که با برنامه های رسمی تضاد داشته باشد مسلماً، مواردی که گفته شد، می تواند تحقق اهداف و برنامه های روابط عمومی را با مشکلاتی مواجه کند. بنابراین توجه به این موارد باید مدنظر متولیان روابط عمومی قرار گیرد.روابط عمومی شرکت آبفار خراسان نیز سعی کرده است موانعی را که در بالا آورده شد تا حدودی از فراروی خود بردارد و زمینهٔ مناسبی را برای همکاری مدیران و کارکنان فراهم نماید. شاید بعضی موانع هنوز درمجموعه مشاهده شود که با یک برنامه ریزی استراتژیک وبلند مدت، فرصت ها و تهدیدها شناسایی و در جهت ایجاد رابطه ای مطلوب و مناسب، بعنوان مشاور مدیریت عالی در تحقق اهداف و سیاست های شرکت گامی فراتر بر خواهدداشت.

●برنامه ریزی استراتژیک در روابط عمومی :

استراتژی عبارت از اصولی است که به واسطه آن، فعالیت روابط عمومی مدیریت می شود. استراتژی باید به طور مستقیم به هدف بپردازد. برای مثال؛ زمانی که چند گروه طرفدار محیط زیست در (یوتا) می خواستند مانع تأسیس کارخانه ای شوند که انرژی آن از ذغال تأمین می شد، استراتژی آنان عبارت ازمتمرکز ساختن تمامی فعالیتها دریک منطقه بود . آنان به ارایه اطلاعات کلی درباره کارخانجات ذغال سوز نپرداختند، بلکه تمرکز آنان بر کارخانه ای خاص در محلی خاص بود .استراتژی آنان با این جمله بیان شد : (ما نباید آن کارخانه را آن جا بنا کنیم ، چرا که هوای پارک ها ی ملی (زیون وبریس ) آلوده خواهد شد . این تلاش ها نتیجه بخش بود چرا که ازاستراتژی درستی استفاده شده بود .رای طراحی استراتژی روابط عمومی می توان از نظرات متخصصین تبلیغات نیز بهره جست. آنان ثابت کرده اند که رسیدن به موفقیت ، وابستگی زیادی به رضایتمندی مشتری و جامعه مخاطب دارد. اگر آنان در دسترس نبودند، باید در جست جوی کسانی بود که دارای بیشترین قدرت تاثیر گذاری برمخاطبان باشند . پیام را باید به گونه ای تنظیم کرد که درک وباور پذیری آن حتمی باشد . اعتبار پیام نیز حائز اهمیت است . صحبت با سردبیران ودبیران بخش های مختلف یک رسانه خاص ، منطقی به نظر می رسد .البته نمی توان کاملا مطمئن بود که یک نشریه، مقاله ای را منتشر یا شبکه ای تلویزیونی برنامه خاص راتولید وپخش کند ، اما می توان علت ارایه مطالب وبرنامه ها وکوشش های انجام شده راارایه کرد تاآنجا که ممکن است باید خاص رفتار کرد اما نبابد درباره چیزی تعهد داد که توانایی انجام آن وجود ندارد.حال با ذکر مقدمه ای که در بالا آورده شد، اگر روابط عمومی در یک سازمان بخواهد در مسیر توسعه گام بردارد و برای تحقق آن برنامه ریزی کند، چاره ای ندارد جز توجه کردن به برنامه ریزی استراتژیک که مبتنی برشناخت محیط داخلی و خارجی، نقاط ضعف و قوت سازمان و فرصت ها و تهدیدها است و تا زمانی که جزء جزء این موارد تبیین نشود و برنامه ریزی براساس آن صورت نگیرد، نباید انتظار داشت که نایل شدن به اهداف به موقع صورت پذیرد .

●برنامه های استراتژیک روابط عمومی شرکت آبفار خراسان

الف ) آموزش دائم کارشناسان روابط عمومی ادارات تابعه

شرکت آبفار خراسان دارای ۳۰ اداره در سطح استان خراسان بزرگ می باشد و برای داشتن یک روابط عمومی مطلوب باید مسئولین روابط عمومی در ادارات تابعه آموزشهای لازم را فرا گیرند .

دراین زمینه با وجود کارشناسان ارشد علوم ارتباطات، سیر جریان کار اطلاع رسانی وارتقای سطح ارتباطات در جهان به خصوص استفاده از تکنولوژی جدید، ما را ناگزیر می کند تا آموزشهای مستمر داشته باشیم.

به صرف این که یک کارشناس در یک پست سازمانی قرار گرفته است ، نباید آسود ه خاطر بود که کار کارشناسی انجام می پذیرد.

بلکه انتظار می رود با ایجاد فرصت های مطالعاتی وآموزشی درقالب دوره های آموزشی کوتاه مدت درخود سازمان یا مراکز دانشگاهی آموزشهای مستمر انجام گیرد .

ب ) ارتباط فعال ، پویا و مستمر با نخبگان جامعه

آموزش وتحرک وارتباط با نخبگان می تواند روابط عمومی پویا وکارآمدی را بیافریند .

دستگاههای مختلف باتوجه به نوع فعالیت خود ، می توانند ازنخبگان جامعه درراه رسیدن به اهداف خود کمک بگیرند واین امر موجب به وجود آمدن روابط عمومی های شاداب وبا طراوت می شود . درغیر اینصورت بی متحرکی مرداب گونه باعث رکود وایستایی خواهد شد. فعالیت در این راستا یکی از برنامه های استراتژیک روابط عمومی شرکت آبفار خراسان است.


شما در حال مطالعه صفحه 1 از یک مقاله 3 صفحه ای هستید. لطفا صفحات دیگر این مقاله را نیز مطالعه فرمایید.