شنبه, ۲۹ دی, ۱۴۰۳ / 18 January, 2025
مرزهای مدارا و شدت عمل در حكومت امیرمؤمنان ع
اسلام دین سهل و آسانی استبه طوری كه عمل به احكام آن آدمی را به تكلفهای بی مورد و ریاضتهای بی جا نمیافكند، اما در عین آسانی برای رشد و تكامل بندگان و حفظ مصالح جامعه اسلامی در برخی موارد بسیار دقیق و سختگیر است . از این رو در این نوشتار ابتدا دیدگاه اسلام در مورد مدارا و شدت عمل به طور خلاصه تبیین گردیده سپس با استناد به سیره حكومتی امیرمؤمنان علیه السلام برخی از مرزهای مدارا و شدت عمل در حكومت آن حضرت مورد بررسی قرار گرفته است .
نگاهی به مساله تساهل و تسامح در اسلام
در سالهای اخیر یكی از مباحث رایج محافل سیاسی و اجتماعی بحث تساهل و تسامح بوده به گونهای كه تیتر بسیاری از روزنامهها و عناوین برخی از كتابها و سخنرانیها را به خود اختصاص داده است و متخصصان و صاحب نظران به نقد و بررسی آن پرداخته و میپردازند . برخی، مرزهای تساهل را بسیار وسیع و حتی نامحدود دانسته و برخی دیگر حد و مرز مشخص سیاسی، اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی را برای آن تعریف میكنند . ولی از آنجا كه جامعه ما یك جامعه شیعی و پیرو مكتب علی بن ابیطالب علیه السلام بوده و آن حضرت را مراد و پیشوای خود میداند شایسته است مساله تساهل و تسامح در سیره آن حضرت به عنوان الگوی رفتاری و معیار سنجش صحت و سقم آرا و اندیشهها مورد مطالعه و دقتبیشتری قرار گیرد . اما پیش از بررسی سیره امام علی علیه السلام در برخورد با مساله تساهل و تسامح، شایسته است ابتدا به دیدگاه قرآن و سنت در مورد این مقوله، نگاهی اجمالی بیفكنیم و ببینیم اساسا اسلام دین تساهل و نرمش است، یا صلابت و سرسختی و یا هر دو؟ تا از این رهگذر سیره امام علی علیه السلام را با سهولتبیشتری درك نماییم . با مطالعه و تامل در احكام و دستورات اسلام به این نتیجه میرسیم كه نوعی تسهیل و آسانگیری در دل احكام لایتغیر و قوانین ثابت اسلام نهفته است . به طوری كه رفق و مدارا یكی از ملاكهای مورد نظر شارع مقدس در مقام تشریع احكام و تكالیف بندگان بوده است . مثلا در مورد وضو، اگر كسی به خاطر عذری چون زخم برداشتن یكی از اعضای وضو، استعمال آب حتی به صورت جبیرهای برایش ضرر و زیان و یا مشقت داشت میتواند به جای وضو تیمم كند . و یا قرآن مجید در مورد روزه ماه رمضان، میفرماید:
«فمن كان منكم مریضا او علی سفر فعدة من ایام اخر» (۲)
اگر كسی از شما بیمار و یا مسافر بود روزهای دیگری را به جای آن روز، روزه بگیرد .
در حالی كه ما بالوجدان احساس میكنیم بسیاری از مسافران و بیماران با اندكی تحمل میتوانند روزه بگیرند; ولی از آنجا كه خداوند متعال بنایش بر این است كه در وضع تكالیف بر بندگان آسان بگیرد، و نه تنها تكالیف ما فوق طاقت، بلكه حتی در بسیاری از موارد تكالیف مادون طاقتشان را نیز بر آنان وضع ننماید، تكلیف روزه ماه رمضان را از مسافران و بیماران برداشته است . از این جهت در ادامه آیه شریفه مذكور در بیان فلسفه برداشتن تكلیف روزه ماه رمضان از مسافر و بیمار آمده است:
«یرید الله بكم الیسر و لا یرید بكم العسر» (۳)
خدا راحتی شما را میخواهد نه سختیتان را .
یعنی بنای خدای متعال در وضع تكالیف آسانگیری بوده است . از این رو دین اسلام آیینی سختگیر، مشقتزا و خشك نیست . دستورات اسلام بر پایه فشارهای بیجا و لجوجانه شكل نگرفته است . عمل به احكام اسلام برای نفوس پاك، آسان و روان میباشد . و هرگز چون آیینهای بودایی و هندویی مكلفین را به ریاضتكشی، گوشهگیری و عزلت گزینی مبتلا نمیكند . روزی همسر عثمان بن مظعون، نزد پیامبر صلی الله علیه و آله آمده و از شوهرش به دلیل بی مبالاتی در امور زندگی شكایت كرد، گفت، عثمان روزها روزه میگیرد و شبها به عبادت بر میخیزد; رسول خدا صلی الله علیه و آله به شدت ناراحتشدند از خانه بیرون آمدند و در پی عثمان رفتند، تا این كه او را در حال نماز پیدا كردند و فرمودند:
«یا عثمان لم یرسلنی الله تعالی بالرهبانیة و لكن بعثنی بالحنیفیة السهلة السمحة ...» (۴) ای عثمان، خداوند مرا برای گوشهنشینی و رهبانیت نفرستاده، مرا بر شریعت مستقیمی كه سهل و آسان است، مبعوث نموده است .
یعنی دستورات دین من دستوراتی مطابق فطرت و ملایم با نفس سلیم انسان میباشد . آدمی را به تكلفهای بیجا و نامعقول نمیافكند .
اما همین اسلام كه شریعتی سهل بوده و احكامش بر مبنای آسانگیری بر بندگان وضع گردیده است، در برخی موارد به شدت سخت گرفته، نه تنها تساهل به خرج نداده بلكه با صلابت و شدت عمل، رفتار كرده است .
یكی از مسائلی كه اسلام در آن سختگیری نموده مساله حفظ اموال مسلمین و بیت المال میباشد . اسلام در حفظ و حراست از اموال عمومی و بیت المال حساسیت ویژهای به خرج داده و با متخلفین با خشم و تندی برخورد میكند . به عنوان نمونه به یكی از برخوردهای علی علیه السلام در مورد متخلفین در نگهداری بیت المال كه مورد تایید رسول خدا صلی الله علیه و آله قرار گرفته، اشاره میكنیم .
علی علیه السلام در سال دهم هجری، برای جمعآوری مالیات مسیحیان نجران از سوی پیامبراكرم صلی الله علیه و آله به منطقه نجران سفر كرد، پیامبر صلی الله علیه و آله پس از سفر علی علیه السلام به نجران، برای انجام مراسم حج، مدینه را به سوی مكه ترك گفت، علی علیه السلام بعد از جمعآوری اموال نجران به جهت پیوستن به رسول خدا صلی الله علیه و آله مستقیما از نجران به سوی مكه حركت كرد، در میان راه اموال را به نیروهایش سپرد . و به خاطر حاجتی زودتر خود را به پیامبر صلی الله علیه و آله رساند، پس از گفتگو با آن حضرت به طرف نیروهایش رهسپار شد، اما وقتی به نیروهایش ملحق گردید دید، آنها پارچههای یمنی جمعآوری شده از نجرانیها را بین خود تقسیم نموده هر كدام یكی از آنها را به عنوان لباس احرام پوشیدهاند، حضرت به شدت از این موضوع خشمگین شد، جانشین خویش را كه هنگام رفتن به سرپرستی آنها گمارده بود توبیخ و سرزنش كرد و دستور داد تمام پارچهها را از تن در آورند . این برخورد علی علیه السلام موجب خشم و غضب نیروهای تحت امرش گردید . از این رو وقتی وارد مكه شدند زبان به شكوه و شكایت از آن حضرت گشودند، اندك اندك شكایت و عیبجویی از آن حضرت بالا گرفت و كار به جایی رسید كه كاسه صبر نبی اكرم صلی الله علیه و آله كه معمولا به اقتضای مقام رهبری در درگیریهای میان اصحاب دخالت نمیكرد، لبریز شد و صریحا از علی علیه السلام و اقدامش حمایت كرد . به منادیش دستور داد در میان مردم بگوید:
«ارفعوا السنتكم عن علی بن ابیطالب، فانه خشن فی ذات الله عز و جل، غیر مداهن فی دینه .» (۵)
یعنی: زبانهایتان را از ملامت كردن علی بن ابی طالب نگاهدارید، او در اجرای حكم خدای عز و جل خشن است و در دین خویش اهل تساهل نیست .
دومین مورد از مواردی كه اسلام نرمش را كنار گذارده و با حساسیت و صلابتبرخورد نموده به مساله اجرای حدود الهی باز میگردد، اسلام در اثبات جرایم شروط سختی قرار داده است، به طوری كه به آسانی نمیتوان شخصی را متهم به جنایتی كرد . ولی پس از اقامه بینه و مبرهن شدن تخلف، در اجرای حدود سختگیر و بیگذشت است . مثلا برای زنای محصنه حد سنگسار را قرار داده و یا برای قتل نفس و برخی از جنایات جسمانی قصاص را وضع نموده و آن را مایه حیات جامعه شمرده، و در بحرانیترین شرایط از اجرای حدود صرفنظر نمیكند .
رسول خدا صلی الله علیه و آله هنگام فتح مكه برای پیشگیری از فتنهگریهای قریش و از بین بردن بغض و كینه آنان نسبتبه اسلام، سیاست رافت و تالیف قلوب را برگزید . كسانی را كه به منزل برخی از سران قریش پناه میبردند امان داد . و جز چند تن از مشركان بقیه را آزاد كرد . اما در همان شرایط حساس و بحرانی، از اجرای حد الهی بر یكی از زنان قریش صرفنظر نكرد; زنی از قبیله بنی مخزوم و از خانوادههای بزرگ مكه را به جرم دزدی دستگیر كردند; طبق موازین اسلام میبایست انگشتانش قطع میشد، قریش از این موضوع سخت نگران شدند چرا كه او از اعضا خانوادهاش محسوب میشد، از این رو، تلاش سختی را آغاز كردند تا پیامبر صلی الله علیه و آله را به چشم پوشی، عفو و اغماض وا دارند، پس از تحقیق و تفحص به این نتیجه رسیدند، اسامة بن زید را برای وساطت نزد آن حضرت بفرستند، چرا كه پیامبر علاقه خاصی به اسامه داشت; اما بر خلاف انتظار آنها، وقتی اسامه تقاضای خود را به پیامبر صلی الله علیه و آله عرض كرد، رنگ چهره آن حضرت دگرگون شد، فرمود: «اتشفع فی حد من حدودالله؟» (۶) آیا در مورد حدی از حدود خدا شفاعت میكنی؟!
ایران مسعود پزشکیان دولت چهاردهم پزشکیان مجلس شورای اسلامی محمدرضا عارف دولت مجلس کابینه دولت چهاردهم اسماعیل هنیه کابینه پزشکیان محمدجواد ظریف
پیاده روی اربعین تهران عراق پلیس تصادف هواشناسی شهرداری تهران سرقت بازنشستگان قتل آموزش و پرورش دستگیری
ایران خودرو خودرو وام قیمت طلا قیمت دلار قیمت خودرو بانک مرکزی برق بازار خودرو بورس بازار سرمایه قیمت سکه
میراث فرهنگی میدان آزادی سینما رهبر انقلاب بیتا فرهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی سینمای ایران تلویزیون کتاب تئاتر موسیقی
وزارت علوم تحقیقات و فناوری آزمون
رژیم صهیونیستی غزه روسیه حماس آمریکا فلسطین جنگ غزه اوکراین حزب الله لبنان دونالد ترامپ طوفان الاقصی ترکیه
پرسپولیس فوتبال ذوب آهن لیگ برتر استقلال لیگ برتر ایران المپیک المپیک 2024 پاریس رئال مادرید لیگ برتر فوتبال ایران مهدی تاج باشگاه پرسپولیس
هوش مصنوعی فناوری سامسونگ ایلان ماسک گوگل تلگرام گوشی ستار هاشمی مریخ روزنامه
فشار خون آلزایمر رژیم غذایی مغز دیابت چاقی افسردگی سلامت پوست