چهارشنبه, ۶ تیر, ۱۴۰۳ / 26 June, 2024
تعامل و خلاقیت در مدارس
هرجامعه و هر ملتی دارای هویتی است که پایههای هویت آن ملت را در آموزش و پرورش و مدارس آن کشور باید جستجو کرد. توسعه و ایجاد مدارس به مفهوم امروزی گسترش سریع تکنولوژی و ارتباطات، صنعتی شدن جوامع و نیازهای متنوع عصر حاضر و انفجار دانش، دایره تأثیرگذار عوامل مختلف را برافکار و اندیشههای دانش آموزان گستردهتر از گذشته کرده است.
آنچه مسلم است این است که نقش و سهم خانوادهها و حتی معلمان در تکوین شخصیت دانشآموزان روز به روز کمرنگتر میشود و عوامل محیطی به ویژه رسانهها نقش عمدهای را به عهده میگیرند و به صورت شبانه روزی در تغییر اندیشهها و افکار نوجوانان نقش تاثیرگذار و مهم خود را ایفا میکنند و باید گفت که مدارس ما هنوز نمیتوانند به عنوان اصلیترین کانونهای تربیتی مورد توجه و برنامهریزی قرار بگیرند.
اگر نظام آموزشوپرورش ما بتواند در کنار توجه خاص و ویژهای که به بعد آموزش و یادگیری نوجوانان دارد و به ابعاد مشاورهای معلمان در فرایند تعلیم و تربیت توجه ویژه داشته باشد، طبعاً اهداف آموزش و پرورش در مسیر اصلی خود حرکت دقیق و سریع را پیدا کرده و از بار بسیاری از مشکلات نوجوانان کاسته خواهد شد.
در یک نظام تأثیرگذار آموزشوپرورش، یک معلم کارآمد اطلاعات و دانش مناسب و به روز خود را قطعاً تقویت خواهد کرد. او میداند که یک معلم خوب، خوب به دنیا نمیآید، بلکه خوب ساخته میشود. معلم میداند که دستگاه آموزش وپرورش به مثابه بارزترین نمود سرمایهگذاری نیروی انسانی، در شکوفایی هر کشور نقش اصلی به عهده دارد.
<کلارک> تدریس را فعالیتی میداند که برای ایجاد تغییر در رفتار یادگیرنده طراحی و اجرا میشود. در حالی که <شفلر> تدریس را فعالیتی معطوف به پیشرفت دانش آموز در امر یادگیری و هدایت به طریقی که او به یگانگی و گنجایش فکری برای قضاوت مستقل دست یابد، تعریف کرده است. اگر ما فعالیت معلم را، همزمان و پس از تدریس به عنوان فرایندی در نظر بگیریم که عاملی اصلی خلاقیت، تعادل و تصمیمگیری میان او و شاگردانش نگریسته میشود در آن صورت نگاه ما به نقش معلم در کلاس و مدرسه بسیار متفاوت تر خواهد بود.
در چنین فضایی ما با معلمان کارآمدی سر و کار خواهیم داشت.
معلمان کارآمد معلمانی هستند که:
ـ در رشد دائمی عزت نفس دانشآموزان میکوشند.
ـ به اهمیت حل مسأله در زندگی امروز پی بردهاند.
ـ به تفاوتهای فردی دانشآموزان از لحاظ چگونگی تفکر حساس هستند.
ـ تدریس خود را با نیازهای دانشآموزان و استعدادهای آنها هماهنگ میکنند.
ـ رابطه صمیمانه و باز با دانشآموزان دارند.
ـ به جای محصول یادگیری فرآیند یادگیری را مورد تأیید قرار میدهند.
انتخابات ریاست جمهوری انتخابات انتخابات ریاست جمهوری 1403 مسعود پزشکیان سعید جلیلی انتخابات ریاست جمهوری چهاردهم قالیباف پزشکیان ایران علیرضا زاکانی مناظره انتخاباتی مناظره
سیل هواشناسی قوه قضاییه تهران سوادکوه فضای مجازی قتل شهرداری تهران سازمان هواشناسی آتش سوزی آلودگی هوا وزارت بهداشت
دولت سیزدهم حقوق بازنشستگان بازنشستگان قیمت دلار قیمت طلا نهضت ملی مسکن قیمت خودرو مسکن ایران خودرو بانک مرکزی قیمت سکه خودرو
تلویزیون رسانه ملی دفاع مقدس سینمای ایران سریال سینما فیلم حج تئاتر زنان شهید موسیقی
فناوری دانش بنیان فضا
رژیم صهیونیستی اسرائیل روسیه آمریکا جنگ غزه غزه فلسطین اوکراین ترکیه لبنان اتحادیه اروپا حزب الله لبنان
پرسپولیس فوتبال استقلال یورو 2024 باشگاه پرسپولیس لیگ برتر خوان کارلوس گاریدو جواد نکونام باشگاه استقلال جام ملت های اروپا علیرضا بیرانوند لیگ برتر ایران
هوش مصنوعی عیسی زارع پور نمایشگاه الکامپ سامسونگ ایلان ماسک وزیر ارتباطات ماه اپل ناسا آیفون
کبد چرب رژیم غذایی دیابت زوال عقل سنگ کلیه ریزش مو مغز