سه شنبه, ۲ بهمن, ۱۴۰۳ / 21 January, 2025
تعامل و خلاقیت در مدارس
هرجامعه و هر ملتی دارای هویتی است که پایههای هویت آن ملت را در آموزش و پرورش و مدارس آن کشور باید جستجو کرد. توسعه و ایجاد مدارس به مفهوم امروزی گسترش سریع تکنولوژی و ارتباطات، صنعتی شدن جوامع و نیازهای متنوع عصر حاضر و انفجار دانش، دایره تأثیرگذار عوامل مختلف را برافکار و اندیشههای دانش آموزان گستردهتر از گذشته کرده است.
آنچه مسلم است این است که نقش و سهم خانوادهها و حتی معلمان در تکوین شخصیت دانشآموزان روز به روز کمرنگتر میشود و عوامل محیطی به ویژه رسانهها نقش عمدهای را به عهده میگیرند و به صورت شبانه روزی در تغییر اندیشهها و افکار نوجوانان نقش تاثیرگذار و مهم خود را ایفا میکنند و باید گفت که مدارس ما هنوز نمیتوانند به عنوان اصلیترین کانونهای تربیتی مورد توجه و برنامهریزی قرار بگیرند.
اگر نظام آموزشوپرورش ما بتواند در کنار توجه خاص و ویژهای که به بعد آموزش و یادگیری نوجوانان دارد و به ابعاد مشاورهای معلمان در فرایند تعلیم و تربیت توجه ویژه داشته باشد، طبعاً اهداف آموزش و پرورش در مسیر اصلی خود حرکت دقیق و سریع را پیدا کرده و از بار بسیاری از مشکلات نوجوانان کاسته خواهد شد.
در یک نظام تأثیرگذار آموزشوپرورش، یک معلم کارآمد اطلاعات و دانش مناسب و به روز خود را قطعاً تقویت خواهد کرد. او میداند که یک معلم خوب، خوب به دنیا نمیآید، بلکه خوب ساخته میشود. معلم میداند که دستگاه آموزش وپرورش به مثابه بارزترین نمود سرمایهگذاری نیروی انسانی، در شکوفایی هر کشور نقش اصلی به عهده دارد.
<کلارک> تدریس را فعالیتی میداند که برای ایجاد تغییر در رفتار یادگیرنده طراحی و اجرا میشود. در حالی که <شفلر> تدریس را فعالیتی معطوف به پیشرفت دانش آموز در امر یادگیری و هدایت به طریقی که او به یگانگی و گنجایش فکری برای قضاوت مستقل دست یابد، تعریف کرده است. اگر ما فعالیت معلم را، همزمان و پس از تدریس به عنوان فرایندی در نظر بگیریم که عاملی اصلی خلاقیت، تعادل و تصمیمگیری میان او و شاگردانش نگریسته میشود در آن صورت نگاه ما به نقش معلم در کلاس و مدرسه بسیار متفاوت تر خواهد بود.
در چنین فضایی ما با معلمان کارآمدی سر و کار خواهیم داشت.
معلمان کارآمد معلمانی هستند که:
ـ در رشد دائمی عزت نفس دانشآموزان میکوشند.
ـ به اهمیت حل مسأله در زندگی امروز پی بردهاند.
ـ به تفاوتهای فردی دانشآموزان از لحاظ چگونگی تفکر حساس هستند.
ـ تدریس خود را با نیازهای دانشآموزان و استعدادهای آنها هماهنگ میکنند.
ـ رابطه صمیمانه و باز با دانشآموزان دارند.
ـ به جای محصول یادگیری فرآیند یادگیری را مورد تأیید قرار میدهند.
ایران مسعود پزشکیان دولت چهاردهم پزشکیان مجلس شورای اسلامی محمدرضا عارف دولت مجلس کابینه دولت چهاردهم اسماعیل هنیه کابینه پزشکیان محمدجواد ظریف
پیاده روی اربعین تهران عراق پلیس تصادف هواشناسی شهرداری تهران سرقت بازنشستگان قتل آموزش و پرورش دستگیری
ایران خودرو خودرو وام قیمت طلا قیمت دلار قیمت خودرو بانک مرکزی برق بازار خودرو بورس بازار سرمایه قیمت سکه
میراث فرهنگی میدان آزادی سینما رهبر انقلاب بیتا فرهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی سینمای ایران تلویزیون کتاب تئاتر موسیقی
وزارت علوم تحقیقات و فناوری آزمون
رژیم صهیونیستی غزه روسیه حماس آمریکا فلسطین جنگ غزه اوکراین حزب الله لبنان دونالد ترامپ طوفان الاقصی ترکیه
پرسپولیس فوتبال ذوب آهن لیگ برتر استقلال لیگ برتر ایران المپیک المپیک 2024 پاریس رئال مادرید لیگ برتر فوتبال ایران مهدی تاج باشگاه پرسپولیس
هوش مصنوعی فناوری سامسونگ ایلان ماسک گوگل تلگرام گوشی ستار هاشمی مریخ روزنامه
فشار خون آلزایمر رژیم غذایی مغز دیابت چاقی افسردگی سلامت پوست