پنجشنبه, ۱۳ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 2 May, 2024
مجله ویستا

مال منه مال منه mine mine


مال منه مال منه mine mine

به خاطر دارم زمانی که دختر اولم ۲ ساله بود یک روز دوستم به همراه پسرش به منزل ما آمدند, ما در حال صحبت کردن بودیم که یک باره صدای دخترم بلند شد که دست نزن مال منه مال منه

به خاطر دارم زمانی که دختر اولم ۲ ساله بود یک روز دوستم به همراه پسرش به منزل ما آمدند، ما در حال صحبت کردن بودیم که یک باره صدای دخترم بلند شد که دست نزن مال منه...مال منه.

از آن به بعد پسر دوستم از بغل مادرش پایین نیامد چون او نمی توانست با اسباب بازی های دخترم بازی کند. من و شوهرم از این جریان خیلی ناراحت شدیم چون دخترم درحالیکه یک کوه اسباب بازی داشت ولی حاضر نبود کسی به آنها دست بزند واز این اسباب بازی به طرف آن اسباب بازی می رفت ومرتب جیغ می زد و تمام آنها برایش جالب و خواستنی بودند و این چنین تصور می کرد که اگر کسی به اسباب بازی هایش دست بزند آنها را می خواهد بردارد و ببرد.

مادران و پدران جوان آگاه نیستند که کودکان نوپا (تا۳ سالگی ) قادر نیستند مفهوم شریک شدن یا سهیم بودن در چیزی را درک کنند و بفهمند چون برای درک این مطلب احتیاج به رشد فکری و مغزی دارند. برای یک کودک نوپا واکنش های لحظه ای و آنی یک امر طبیعی است، درحالیکه او خیلی علاقه مند به ارتباط با دیگران می باشد ولی هنوز آن مهارت لازم را برای اداره چنین ارتباطی ندارد.

کودک نوپای ۲-۳ ساله شما ممکن است تمایلی از سهیم شدن را از خود نشان دهد ولی این سهیم شدن واقعی نیست. مثلا ممکن است او شکلاتی را که مشغول خوردن آن است به شما تعارف کند و یا به بچه ای که گریه می کند پیشنهاد کند، ولی به محضی که آن را در دهانتان می گذارید و یا از او می گیرید. شروع به گریه کردن می کند شما متعجب می شوید و به او می گویید که: خودت آن را به من دادی بخورم!

در این زمان اگر شما آگاه باشید که او اصلا معنی سهیم بودن وسهیم شدن را نمی داند رفتار شما تغییر خواهد کرد و کشمکش هم کمتر خواهد بود.

کودکان نوپا خود محور هستند و هر چیزی را در تملک خود می خواهند وحاضر نیستند در چیزی شریک شوند. این مسئله تا زمانی که به سن ۴-۳ سالگی برسند، ادامه دارد. مثلا کودک شما درحالیکه نمی تواند با شیئ بازی کند ولی حاضر نیست که بچه دیگر هم حتی به آن نزدیک شود چون برای او تشخیص بین بازی کردن ومال خودش بودن سخت است.

پس این یک مرحله طبیعی از دوران کودکی و رشد او می باشد.

کودک ۴-۳ ساله فقط برای چند دقیقه با یک کودک دیگر بازی می کند و اسباب بازی هایش را در اختیار او قرار می دهد و به ندرت همکاری مشترک دارند.

از این رو در مهد کودک ها باید برای هر وسیله بازی ۳-۲ عدد موجود باشد تا مشکلی پیش نیاید.

● چگونه می توان یک کودک نوپا را با مفهوم سهیم بودن و شریک شدن آشنا کرد؟

▪ ابتدا به تدریج از کلمه مال من و مال تو استفاده کنید. مثلا این عینک آفتابی مال مامان است. کلید ماشین مال پدر است و این خرس هم مال دختر خوشگلم است... . او در ابتدا ممکن است درک نکند که ما چه می گوییم ولی می بیند که ما چه رفتاری انجام می دهیم.

وقتی می گوییم که این اسباب بازی ها مال تو می باشد او می تواند برای خودش نگه دارد وحتی زمانی که کمی بزرگ تر شد از او می توانید بپرسید که زمانی که با دوستش بازی می کند، چه نوع اسباب بازی را می خواهد انتخاب کند.

▪ به تدریج از کلمه سهیم شدن استفاده کنید تا او به آرامی با مفهوم کلمه آشنا شود، مثلا من می خواهم کیک ام را با تو نصف کنم و با هم شریک شویم یا من یک ماشین بر می دارم و توهم یک ماشین دیگر را و با هم ماشین بازی می کنیم. در ابتدا کودک نوپای شما بسیار راحت است که با شما این کار را انجام دهد تا با یک بچه دیگر ولی به تدریج آموزش می بیند.

▪ ما می توانیم از بسیاری از دعواهای بچه ها و احیانا مادران و پدران جلوگیری کنیم ، به دین ترتیب که قبل ازاین که مهمانی به منزل ما بیاید اسباب بازی های مورد علاقه کودک را با نظر او جمع کنیم.

▪ هیچ گاه خود را تحت فشار قرار ندهید که مثلا فلان اسباب بازی خود را به پسرخاله یا دختر عمو خود بدهید بدون آن که او علاقه مند به این کار باشد، چون این فکر در او ایجاد می شود که او چه موقعیتی دارد و هویت خود را زیر سئوال می برد چون بچه ها تا سه سالگی خود محور هستند و همه جیز را برای خودشان می خواهند، از این رو سعی کنید به چیزی که به او تعلق دارد دست نزنید.

▪ زمانی که کودک نوپای شما علائمی از شریک شدن را از خود نشان می دهد و این مسئله را تشخیص می دهد او را تشویق کنید و از کلمه آفرین استفاده کنید.

مثلا آفرین که ماشینت را به پسر عمویت دادی که او هم بازی کند دیدی چه قدر خوشحال شد! به دین ترتیب او تشویق به این کار می شود. همین طور زمانی که چیزی را به کسی نمی دهد به او بگویید نگاه کن چه قدر ناراحت است که اسباب یازیت را به او ندادی بازی کند.

البته در نیمی از موارد این صحبت ها کارساز هستند و در مواردی دیگر ممکن است بگویند نه این مال من است و نمی خواهم به کسی بدهم.

▪ زمانی که اواسباب بازی یک بچه دیگر را بر می دارد و یا قاپ می زند در این موقع باید به او یاد دهید که این کار قشنگی نیست که تواسباب بازی یک بچه دیگر را به زور از او بگیری. سعی کنید به آرامی اسباب بازی را از او بگیرید و سر جایش بگذارید.

▪ هرگز فرزند دیگران را مورد انضباط قرار ندهید چون هر پدر مادری روش خاصی در تربیت فرزند خود دارد.

▪ هرگز به اولیا آموزش ندهید که شما بایستی کودک را این گونه تربیت کنید.