یکشنبه, ۱۶ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 5 May, 2024
مجله ویستا

مایکروسافت تحسین بازی خورها را برانگیخت


مایکروسافت تحسین بازی خورها را برانگیخت

در E۳ اتفاق افتاد

دو شرکت سونی و مایکروسافت، کنسول‌های خود را مدتی قبل از کنفرانس E۳ معرفی کردند و در زمان برگزاری این نمایشگاه صرفا به معرفی بازی‌ها و حواشی مربوط به آنها پرداختند. کنفرانس مایکروسافت همان ابتدا با تیزری از بازی Metal Gear Solid V: The Phantom Pain آغاز شد که به معنی خروج سری اصلی بازی از انحصار سونی و عرضه‌آن برای هر دو کنسول نسل بعد بود.

سپس دان مَتریک، مدیر مشاغل تفریحی در مایکروسافت، همراه استاد کوجیما به روی سِن آمدند. کوجیما با این که تسلط چندانی به زبان انگلیسی نداشت، چند پلتفرمه شدن بازی را تائید کرد. سپس مَتریک از ۱۳ عنوان انحصاری نسل بعد ایکس‌باکس سخن گفت و بعد از آن نوبت به یوسف مهدی، نایب رئیس تجاری مایکروسافت رسید تا از نسخه ‌جدید کنسول X۳۶۰ که همزمان با برپایی نمایشگاه E۳ در دسترس بود پرده بردارد. او از انتقال عضویت اشتراک لایو، از X۳۶۰ به Xbox One خبر داد. علاوه بر این گفت با عرضه‌ ایکس‌باکس وان، هر ماه دو بازی برای دانلود رایگان در اختیار کاربران هر دو کنسول قرار می‌گیرد که دو تا از اولین نمونه‌ها Assassin’s Creed II و Halo ۳ است. عناوین آتی ایکس ۳۶۰ و عنوان «جهان تانک‌ها» که تا پیش از آن فقط روی رایانه‌های شخصی قابل دسترسی بود، مواردی است که یوسف مهدی در ادامه صحبت‌هایش به آن اشاره کرد. سپس آقای ویکتور کیسلی، رئیس امور اجرایی وار گیمینگ توضیح داد که این بازی، دو تیم پانزده نفره را مقابل هم قرار می‌دهد و دانلود اولیه بازی مجانی است؛ اما باید برای محتوای اضافی پول داد. این نوع عرضه باز را اصطلاحا Free to play می‌نامند. مهدی بار دیگر روی صحنه آمد و پایان صحبت‌هایش بحث X۳۶۰ با عنوان پلتفرمر

Max: The Curse of Brotherhood بود. این بازی تمام نکات یک پلتفرمر عالی، اعم از گرافیک خیلی خوب، گیم‌پلی هیجانی و پرسرعت و طراحی هنری چشمنواز را داشت. پس از تیزر مکس، صحنه‌هایی کوتاه از بازی «روح‌های تاریک ۲» به‌نمایش درآمد که تاریخ عرضه‌ آن هم اسفند ۹۲ معین شده است.

با خاتمه‌ بحث درباره ایکس ۳۶۰، فیل اسپنسر، رئیس ارشد استودیوهای مایکروسافت روی صحنه آمد و از عنوانی تازه، با گرافیکی خارق‌العاده پرده برداشت. این بازی Ryse: Son of Rome نام دارد که از سوی سازنده‌ کرایسز بر پایه‌ آخرین موتور گرافیکی استودیو و انحصارا برای ایکس باکس وان تولید می‌شود. این بازی تاریخی، بازیکن را در هیبت ژنرال رومی، ماریوس تایتس قرار می‌دهد و چگونگی مبارزه و فرماندهی در آن بازه از تاریخ را به تصویر می‌کشد. در دموی نمایش داده شده، تاکید زیاد روی QTE و آرایش‌های رزمی برای تسخیر اهداف جلب توجه می‌کرد که یکی مایه‌ تاسف بود و دیگری مایه‌تامل! گرافیک بازی هم مهر تائیدی بر ادعای اسپنسر بود. همه‌چیز از مدل‌ها و انیمیشن گرفته تا ذرات گرد و غبار، ظاهری فوق‌العاده و تحسین‌برانگیز داشت. بازی بعدی که معرفی شد، Killer Instinct نام داشت. این بازی نیز انحصاری ایکس‌باکس‌وان است که در سبک مبارزه‌ای عرضه می‌شود. شمای کلی بازی چندان شایسته‌ نسل بعد نبود، اما طراحی خاص آن نشان از ذوق سازندگان داشت. اسپنسر بعد از این تیزر، از همکاری نزدیک اینسومنیاک گیمز، سازنده‌ بازی فیوز و رزیستانس با مایکروسافت خبر داد. در ادامه، آقای تد پرایس از اینسومنیاک روی سن آمد و بازی Sunset Overdrive را معرفی کرد. این دموی از پیش رندر شده، شهری مملو از موجودات شیطانی را نشان می‌داد که قهرمانان بازی آزادانه در آن راه‌می‌رفتند، پارکور می‌کردند و دشمنان را با اسلحه‌ خاص و ویژه مورد عنایت قرار می‌دادند! معمولا این مدل دموها، خبر از عناوین ناامید‌کننده می‌دهند، اما باید ماند و دید. پرایس به این اشاره کرد که دنیای این بازی مرتب در حال تغییر و تغذیه شدن با اسلحه، نقشه‌ها و رویدادهای تازه خواهد بود.

نفر بعدی که صحنه را در اختیار گرفت، دَن‌گریناوالد از ترن ۱۰ استودیوز، سازنده ‌سری بازی‌های اتومبیلرانی فورزا بود. آقای گریناوالد، از نسل بعدی هوش مصنوعی که آن را به نوعی هوش انسانی می‌داند، پرده برداشت. این سیستم که به خلق درایواتار یا آواتار رانندگی ختم شده، هوش مصنوعی را بر آن می‌دارد که تمام حرکات، عادات و خلقیات بازیکن را ضبط کرده و آن را به خلقیات خود تبدیل کند. به این صورت، هنگامی که سر کار یا کلاس باشید، می‌توانید از قبل کنسول را آنلاین گذاشته، درایواتار خود را فعال کنید تا به جای شما مسابقه داده و برایتان امتیاز کسب کند. گرافیک بازی در نوع خود عالی است، اما در حالی که بازی Gran Turismo ۴ با گرافیک فوق‌العاده‌ خود، صحنه‌هایی واقعی ارائه می‌کرد، فورزا هنوز در شکستن مرز خیال ناکام مانده است.

پس از حضور گریناوالد، فیل هریسون، هیتمن سابق سونی مراسم را به دست گرفت و سخنانی از حمایت مایکروسافت از بازیسازان مستقل به میان آورد. این سخنان با معرفی نسخه‌ ایکس‌باکس وان بازی Minecraft تائید شد.

پس از آن، سم لِیک اسطوره‌ صنعت بازیسازی، مدیر تولید رمدی انترتینمنت که مسئول ساخت عناوینی چون مکس پین و آلان ویک بود، به روی صحنه آمد. او بازی Quantum Break را معرفی کرد که داستانی با محوریت شکستن محدودیت‌های زمان دارد. سپس تیزری مجذوب کننده از بازی D۴، به کارگردانی نابغه‌ ژاپنی، Swery۶۵ پخش شد. معرفی بازی فوق‌العاده‌ پروژه اسپارک را دِیو مک کارثی از استودیوهای مایکروسافت به عهده گرفت. این بازی که چیزی شبیه Little Big Planet سونی، اما کمی جاه‌طلبانه‌تر است، به بازیکنان اجازه می‌دهد دنیای خاص خود را ساخته، سپس از آن یک بازی بسازند. نمایش این بازی شدیدا تماشاچیان را به وجد آورد. آغازگر حرف‌های مارک ویتنی درباره‌ Live بود.

دارندگان ایکس‌باکس وان و هر دستگاه مجهز به اسمارت گِلَس، می‌توانند روند پیشروی در بازی، دستاوردهای کسب شده و مقدار پیشرفت دوستان در آن بازی را مرور کنند. سیستم Twitch نیز به شکل خودکار روند بازی را ضبط می‌کند تا بازیکن با استفاده از ویرایشگر دستگاه، ویدئوی بازی خود را ویرایش کرده، با دیگران به اشتراک بگذارد. در ادامه ذکر شد که مایکروسافت پوینت برچیده خواهد شد و در هر کشور، بر اساس پول ملی همان کشور هزینه‌ خریدها دریافت خواهد شد. پس از این صحبت‌ها، بازی Crimson Dragon، در سبک اژدها سواری، ساخته‌ یوکیو فوتاتسوگی، خالق محبوب بازی اژدهای پانزر معرفی شد. بازی بعدی Dead Rising ۳ بود که از سوی جاش بریج و مایک جونز از دست اندرکاران شعبه‌ ونکوور کپکام به نمایش درآمد. ظاهر بازی حالتی جدی‌تر به خود گرفته که ممکن است به مذاق برخی خوش نیاید، اما قطعا زامبی‌دوستان حرفه‌ای را شیفته‌ خود خواهد کرد. اواخر نمایش بود که یکی از سازندگان از سوی گوشی خود و با اسمارت گلس، یک بمباران هوایی درخواست کرد تا تمام زامبی‌های پیش روی خود را قلع و قمع کند.

سپس تهیه‌کننده‌ اجرایی CD Projekt Red به روی صحنه آمد و بازی Witcher ۳ را معرفی کرد. به گفته‌ او این قسمت از بازی کاملا Open-World‌ بوده می‌توان در نقشه‌ فوق‌العاده عظیم آن به گشت و گذار پرداخت. همچنین گیم‌پلی بازی بیش از صد ساعت خواهد بود. نسخه‌ ایکس‌باکس مجهز به فرمان‌های صوتی برای جادو و... خواهد بود.

فیل اسپنسر بار دیگر به روی صحنه آمد تا از همکاری نزدیک مایکروسافت با پنج استودیو برای ساخت عناوین انحصاری خبر بدهد. تیزری از عنوانی مشابه Siphon Philter سونی به نمایش درآمد که از سوی استودیوی Black Tusk برای ایکس‌باکس وان حال ساخت است. البته اسمی از بازی برده نشد. پس از آن، عنوان بعدی از سری Halo، فقط در قالب یک تیزر کوتاه معرفی شد.

سیاوش شهبازی