سه شنبه, ۹ بهمن, ۱۴۰۳ / 28 January, 2025
مجله ویستا

چک لیست بازرسی تضمین خودروها


چک لیست بازرسی تضمین خودروها

در هر شرکت خودروسازی رویه­های خاصی برای بازرسی نهایی محصولات تولیدی, شامل مشخصه­های ظاهری و عملکردی در جریان است کلیات آیتم­های کنترلی در همه خودروسازها مشابه است, اما براساس رویه­های تولید, تجهیزات, آپشن­ها, موارد ایمنی و تفاوت­هایی در آنها مشاهده می­شود

در هر شرکت خودروسازی رویه­های خاصی برای بازرسی نهایی محصولات تولیدی، شامل مشخصه­های ظاهری و عملکردی در جریان است. کلیات آیتم­های کنترلی در همه خودروسازها مشابه است، اما براساس رویه­های تولید، تجهیزات، آپشن­ها، موارد ایمنی و ... تفاوت­هایی در آنها مشاهده می­شود. آنچه در این نوشتار ارائه می­شود، دستورالعمل بازرسی خودروهای دست‌دوم در شرکت سوزوکی است که نویسنده با توجه به مشاهدات خود در سالن­های مونتاژ و رتوش یک شرکت خودروسازی آن را بروزرسانی و با اعمال تغییراتی، با شرایط جاری خودروهای نو بازنویسی کرده ­است.

بازرسی خودروهای تولیدی در چند بخش و براساس موقیت خودرو و درجه اهمیت عیب، دسته­بندی می­شود:

۱) کنترل سوابق و ایرادات خودرو

- کنترل سوابق خودرو برای حصول اطمینان از عدم بروز حادثه جدی و صدمات شدید خودرو

- بررسی سوابق برای حصول اطمینان از عدم وجود مشکلات قانونی مانند اشکالات شماره VIN، شماره موتور، شماره رنگ، مدل خودرو و ...

- کنترل و اصلاح کد اشکالات سیستم الکترونیکی و رایانه خودرو

- کنترل شاسی و زیر­بدنه، برای حصول اطمینان از اصلاح تعمیرات ناشی از حادثه در خودرو، حین تولید (درصورت بروز)

- بازرسی داشبورد از نظر نصب صحیح و اطمینان از صحت انجام تعمیرات احتمالی در مجموعه­های آن

- بازرسی سطوح خارجی بدنه خودرو برای بررسی قری و صدمه­دیدگی

-کنترل مجموعه سپرها از نظر عدم مشاهده صدمه دیدگی در آنها

- کنترل تمامی برچسب­های زیر درب موتور و بدنه خودرو

۲) تجهیزات جانبی

- موجود بودن تایر زاپاس و محکم بودن آنها در محل خود

- موجود بودن جعبه ابزار شامل جک، آچار چرخ و ... و قرار داشتن آن در موقعیت مناسب خود

- دو سری کلید خودرو

- دو عدد ریموت کنترل

- کتاب­های راهنمای مالک خودرو (راهنمای استفاده)، راهنمای اطلاعات تعمیرات خودرو و همچنین کتابچه اطلاعات مراکز خدمات پس از فروش خودرو

۳) کنترل

- سطوح مایع سیستم خنک­کننده، ترمز، کلاچ، فرمان هیدرولیک، جعبه دنده، دیفرانسیل و شیشه­شور می­بایستی کنترل شده و هیچ­گونه تغییر رنگی در مایعات مشاهده نشود. همچنین اثر سوختگی و آلودگی در آن نباشد.

- شیلنگ­ها و تسمه­ها در وضعیت مناسب بوده و تسمه­ها تنظیم شده­باشند.

- سیم کشی خودرو و اتصالات آن در وضعیت صحیح و مناسب قرار داشته­باشند.

- مجموعه موتور و دسته موتورها در وضعیت مناسب قرار داشته­باشند.

- مایع خنک­کننده مطابق استانداردهای مربوطه باشد.

- بدنه، شبکه، درب و شیلنگ­های رادیاتور، عاری از هرگونه آسیب­دیدگی باشند.

- مخزن انبساط مایع خنک­کننده در وضعیت مناسب قرارداشته­باشد.

- عملکرد صحیح فن­کولر و کلاچ آن

- پمپ آب خودرو، عاری از هرگونه نشستی بوده و بلبرینگ آن نویز و صدای غیرعادی نداشته­باشد.

- فشار محفظه احتراق، مطابق دستورالعمل­های کنترلی خودرو باشد.

- فشار روغن خودرو مطابق دستورالعمل­های کنترلی خودرو باشد.

- عدم مخلوط شدن آب در داخل روغن

-تسمه تایمینگ مطابق دستورالعمل­های کنترلی خودرو باشد.

- پمپ سوخت دارای عملکرد صحیح بوده و فیلتر سوخت کاملاً تمیز باشد.

- لوله­های سوخت در وضعیت مناسب باشند و هیچ­گونه آسیب­دیدگی در آنها مشاهده نشود.

- باتری، مطابق شرایط خودرو و دستورالعمل­های کاربری آن بوده و در وضعیت مناسب قرار داشته­باشد. (کنترل نوع باتری، سطح مایع و قدرت باتری)

- کابل­های باتری و ترمینال­های آن در وضعیت مناسب قرار داشته و هیچ­گونه خوردگی در آنها مشاهده نشود.

- استارت خودرو مطابق دستورالعمل­های کنترلی بوده و کشش کافی برای به حرکت در آوردن موتور خودرو داشته­باشد.

- آلترناتور و سیستم شارژ، مطابق دستورالعمل­، کنترل شود. (ولتاژ و آمپراژ)

- سیستم احتراق خودرو مطابق دستورالعمل­های کنترلی خودرو باشد.

- مجموعه سیستم اگزوز بایستی محکم و اتصالات آن به‌طور صحیح بسته شده و هیچ‌گونه نشتی در آن مشاهده نشود.

- کاتالیست کانورتور و پوشش روی آن به‌طور صحیح نصب شده­باشد، سیستم بدون نشتی بوده و هیچ­گونه صدای غیرعادی از آن شنیده نشود.

- تیغه­های برف­پاک­کن در وضعیت مناسب از نظر تنظیم بودن و عملکرد قرار داشته­باشند.

- چراغ­های هشدار داشبورد در وضعیت قرارگیری سوئیچ در حالت Ignition و خاموش بودن موتور، عملکرد صحیح داشته­باشند. (Engine Off،Ignition On)

- چراغ­های هشدار­دهنده روی داشبورد هیچ­گونه آلارم ناشی از معیوب بودن سیستم­های خودرو را ندهند.

- عدم مشاهده نشتی از موتور، جعبه­دنده، دیفرانسیل، سیستم فرمان (هیدرولیک)، سیستم خنک­کننده و همچنین سیستم سوخت­رسانی

- تنظیم­بودن باد تایرها (از جمله تایر زاپاس)

- انجام آزمون­های آلایندگی خودرو در صورت نیاز

۴) ایمنی

- عدم احساس ارتعاش و لرزش هنگام ترمز ­کردن

- مجموعه لنت/ کفشک ترمز سالم و به­طور صحیح در محل خود نصب شده­باشند.

- دیسک­های ترمز/ کاسه ترمز مطابق دستورالعمل­های بازرسی فاقد خط و خش باشد.

- کالیپر ترمز و سیلندرهای ترمز به­طور آزادانه و بدون گیر حرکت کرده و فاقد هرگونه نشتی باشند. همچنین قطعات لاستیکی ترمز در وضعیت مناسبی (عدم دفرمگی، پارگی و ...) قرار داشته­باشند.

- سیلندر اصلی ترمز و بوستر دارای عملکرد صحیح بوده و هیچ­گونه نشتی مایع یا اشکال در سیستم خلاء آنها مشاهده نشود.

- لوله­های ترمز می­بایستی در وضعیت نصب و قرارگیری صحیح بوده و با یکدیگر تماس نداشته و عاری از هرگونه نشتی باشند.

- عملکرد مناسب سیستم ترمز ABS در هنگام ترمزهای ناگهانی و وضعیت­های اضطراری

- تنظیم صحیح ترمز­دستی و عملکرد مناسب آن

- تایرها از نظر مدل و مارک سازنده یکسان و عاری از هرگونه صدمه­دیدگی و در اندازه صحیح خود باشند. همچنین طرح گل (عاج) نرمال و یکسان داشته­باشند و سایش غیرعادی در آنها مشاهده نشود.

- چرخ­ها عاری از هرگونه صدمه­دیدگی بوده و لنگی نداشته­باشند.

- عدم مشاهده ارتعاش و لرزش در چرخ­ها در حین حرکت.

- تنظیم زوایای چرخ­ها مطابق دستورالعمل­های کنترلی و بازرسی عملکرد صحیح سیستم در حین حرکت خودرو و در سطوح مختلف جاده­ای و همچنین عدم کشیده‌شدن خودرو به طرفین.

- چرخ­دنده­های جعبه فرمان دارای عملکرد صحیح و نرم بوده و هیچ­گونه نشتی از جعبه­فرمان مشاهده نشود.

- فرمان خودرو دارای برگشت­پذیری مناسب در حین حرکت بوده و خلاصی آن در حد استانداردهای تعریف شده باشد.

- پمپ هیدرولیک فرمان دارای عملکرد صحیح بوده و عاری از هرگونه صدای غیرعادی یا نشتی باشد.

- اجزای سیستم تعلیق و فرمان از جمله سیبک­ها، سگدست، میل موج­گیر و... می‌بایستی عاری از هرگونه آسیب یا ضربه­خوردگی باشند.

- مجموعه (مدول) کمک فنرهای جلو و عقب از جمله فنرلول در وضعیت مناسب قرار داشته و ارتفاع نهایی آنها مطابق دستورالعمل­های تعریفی باشد.

- عملکرد صحیح قفل فرمان پس از بیرون آوردن سوئیچ

- کمربندهای ایمنی دارای عملکرد صحیح و بدون گیر باشند و در حالت کشش ناگهانی قفل شود.

- ایربگ­ها عاری از هرگونه ضربه و صدمه­دیدگی بوده و به­طور صحیح نصب و مونتاژ شده­باشد. همچنین هیچ­گونه کد خطایی از عملکرد ایربگ در سیستم هشداردهنده خودرو و همچنین دستگاه تست الکترونیک خودرو مشاهده نشود.

- عملکرد صحیح قفل کودک

- عملکرد صحیح چراغ­های جلو در حالت نوربالا و نورپایین و همچنین چراغ نور بالای آنی (چراغ پلیسی یا چراغ سلام)

- تنظیم صحیح چراغ­های جلو

- عملکرد صحیح چراغ­های ترمز (خطر) عقب و چراغ ترمز پشت شیشه عقب

- عملکرد صحیح چراغ­های راهنمای سمت راست، چپ و چراغ­های راهنمای روی گلگیرها و همچنین فلاشر

- عملکرد سیستم قطع چراغ­های راهنمای راست و چپ، پس از برگرداندن فرمان

- عملکرد صحیح چراغ شب

- عملکرد صحیح چراغ نمره

- عملکرد صحیح چراغ دنده عقب

- عملکرد صحیح چراغ­های مه­شکن (در صورت موجود بودن)

- عملکرد صحیح چراغ­های روی داشبورد از جمله روشن­شدن صفحه آن، همزمان با روشن نمودن چراغ شب

- تنظیم­پذیری و عملکرد صحیح تمامی آینه­ها، عدم داشتن لرزش وارتعاش اضافی و همچنین عدم شکستگی آنها

- عملکرد صحیح آینه­های جانبی در تمامی جهات (در صورت برقی بودن)

- عملکرد صحیح آینه الکترونیکی حساس به نور داخل خودرو (در صورت موجود بودن)

- عملکرد صحیح بوق اخطار سرعت خودرو

- عملکرد صحیح بوق

- عملکرد برف­ پاک­کن در تمامی سرعت­ها و همچنین تایمر عملکرد خودکار آن

- عملکرد صحیح شیشه­شوی از جمله پاشش صحیح مایع (پودری نبودن) و همچنین پاشش در محل­های مورد نظر بر روی شیشه­های جلو و عقب

۵) مکانیکی

- عدم وجود صدا یا لرزش غیرعادی موتور در حالت سرد یا گرم و همچنین در سرعت پایین یا بالا

- روشن‌شدن آسان خودرو در حالت سرد یا گرم

- کارکردن نرمال موتور در حالت دور آرام در وضعیت سرد یا گرم موتور خودرو

- سواری و حرکت مناسب وشتاب­گیری نرم خودرو در حالت سرد و گرم

- موتور به صورت نرمال به دمای استاندارد کارکرد خود برسد.

- عملکرد نرم سیستم کلاچ، عدم لغزش (بکسواد)، لرزش و شنیده نشدن صدای غیرعادی در حالت سرد و گرم موتور مطابق دستورالعمل­های کنترلی تعریف­ شده

- عملکرد مناسب جعبه­دنده (جارفتن آن) و ثبوت در وضعیت تنظیمی (بیرون نزدن دنده)، در حین حرکت خودرو

- عدم شنیده شدن صدای غیرعادی از بلبرینگ­ها و چرخ­دنده­ها

- عدم وجود صدای غیرعادی (تلق تلق کردن)، لرزش یا نشتی از مجموعه پلوس­ها

- عدم نشتی یا شنیده شدن صدای غیرعادی در بلبرینگ­ها و چرخ­دنده­ها در دیفرانسیل و اکسل خودرو

- عدم نشتی یا صدای غیرعادی (تلق تلق کردن) مجموعه­های کمک­ فنر

- عملکرد صحیح نشانگرهای روی داشبورد

- عملکرد صحیح تنظیمات صندلی و حرکت مناسب مکانیزم جلو و عقب بردن آنها

- عملکرد صحیح و تنظیم­پذیری زیرسری

- عملکرد صحیح شیشه­ بالابر برقی و همچنین سیستم بالا برنده اتوماتیک شیشه‌های جانبی در زمان قفل‌نمودن خودرو (power windows) و کنترل عملکرد power windows در تمامی وضعیت تنظیمی

- عملکرد مناسب پنجره روی سقف خودرو (Sunroof) و عدم نشتی (در صورت موجود بودن)

- کنترل عملکرد قفل درب­های جانبی و صندوق عقب توسط سوئیچ، سیستم ریموت کنترل و همچنین توسط تحریک کلیدهای تعبیه شده بر روی درب­ها، از جمله قفل مرکزی درب راننده

- دستگیره­ درب­های جانبی و همچنین اهرم­های درب بازکن درب محفظه موتور و صندوق عقب به درستی تنظیم و رگلاژ شده باشد. همچنین دستگیره‌ها از داخل و خارج خودرو عملکرد صحیح داشته و اهرم‌های درب محفظه موتور و صندوق نیز از داخل خودرو به آسانی عمل کند.

- عملکرد مناسب درب باک از جمله باز و بسته­شدن آسان آن توسط کلید مربوطه، عملکرد اهرم درب باک از داخل اتاق خودرو و همچنین عملکرد سیستم فنری تعبیه شده روی درب، برای قرارگیری (ثبوت) در وضعیت تنظیمی

۶) ظاهری

- سطح خارجی خودرو عاری از هرگونه کثیفی، لکه ذرات آب، گل و لای، اثر روغن، گریس، ماستیک، چسب و ... بوده و آرم­ها به‌صورت صحیح نصب شده و مواردی مانند زنگ­زدگی بر روی سطوح خارجی آن مشاهده نشود.

- قطعات تزئیناتی خارجی شامل قطعات لاستیکی، باربند سقفی (در صورت موجود بودن)، جلو پنجره، زه­های جانبی و... به‌طور کامل و صحیح نصب شده و عاری از هرگونه دفرمگی، خمیدگی، اثر ضربه‌خوردگی یا خراش بوده و در محل خود محکم شده (بدون هرگونه لقی) باشند.

- سطوح رنگ شده خودرو می­بایستی عاری از هرگونه خراشیدگی و یا رنگ پریدگی باشد.

- بدنه خودرو می­بایستی عاری از هرگونه قری با اثر ضربه­خوردگی باشد.

- سطوح رنگ­شده خودرو می­بایستی با سایر قطعات تزئیناتی از جمله جلو پنجره، کاور آینه­های جانبی و... هماهنگی داشته باشد.

- رنگ خودرو باید دارای درخشندگی لازم باشد.

- سپرها می­بایستی عاری از هرگونه ترک­خوردگی، شکستگی و فرورفتگی (در اثر ضربه) بوده و همچنین هیچ­گونه اثر خط و خراش و رنگ­پریدگی در آنها مشاهده نشود.

- تمامی شیشه­ها می­بایستی بدون ترک­خوردگی، حباب و لب­پریدگی باشد.

- شیشه (قاب) چراغ­های خارجی و همچنین عدسی داخلی آنها می­بایستی عاری از هرگونه ترک­خوردگی یا شکستگی باشد.

- آنتن رادیو عاری از هرگونه خمیدگی و شکستگی بوده و عملکرد صحیح داشته‌ باشد.

- پوشش خارجی تایرها می­بایستی از نظر ظاهری سالم و با یکدیگر هماهنگ باشند.

- چرخ­ها می­بایستی تمیز و عاری از ذرات خارجی، خصوصاً ذرات ناشی از گیرکردن قطعات ریز، داخل گل (عاج) چرخ­ها در اثر ترمزهای شدید باشند.

- سطوح داخلی خودرو شامل قطعات تزئیناتی درب­های جانبی، کاور ستون­ها، داشبورد، کنسول­ها، پارکابی­ها، نوارهای دور درب­ها، مجموعه صندلی­ها و غیره می­بایستی عاری از هرگونه سوراخ، پارگی، شکاف، ترکیدگی، لکه و کثیفی بوده و در محل خود محکم شده­باشند.

- دوخت­های قطعات پارچه­ای می­بایست محکم و دارای فرم مناسب باشند و در آنها کشیدگی یا بازشدگی درزها مشاهده نشود.

- سقف کاذب و قطعات متصله به آن از جمله دستگیره­های سقفی می­بایستی به­طور صحیح در محل خود نصب، محکم (بدون لقی) و کاملاً تمیز باشند.

- موکت و لاستیک کف در محل خود به درستی قرار گرفته، سالم بوده و فاقد هرگونه کثیفی و لکه باشند.

- داشبورد و قطعات تزئیناتی روی آن از جمله صفحه کیلومتر، محل قرار گیری اشیاء و درب آن، همگی محکم، بدون صدا و نویز و همچنین تمیز باشند.

- آفتابگیرها به­طور صحیح نصب شده، قابلیت تنظیم­پذیری داشته و هیچ­گونه اثر آلودگی و کثیفی در آنها مشاهده نشود.

- محل قرارگیری فنجان می­بایستی به آسانی لیوان را جذب و آزاد کند. همچنین محکم و بدون صدا باشد. (در صورت موجود بودن)

- محفظه صندوق عقب می­بایستی تمیز و عاری از آشغال و قطعات اضافی باشد.

- قالپاق چرخ­ها می­بایستی سالم و بدون شکستگی و دفرمگی بوده و در محل خود بدرستی نصب شده­باشد.

- تایر زاپاس و محفظه قرارگیری آن بایستی پاکیزه باشد.

۷) تسهیلات

- کولر و بخاری دارای عملکرد صحیح باشند. ( کولر خنک و بخاری گرم کند.)

- سوئیچ آپشن­های کنترلی کولر و بخاری عملکرد نرمال داشته و هیچ­گونه درگیری و اشکال در عملکرد کلیدها و اهرم­ها مشاهده نشود.

- کنترل جریان چرخش هوا در داخل کانال­ها از زیر شیشه­ جلویی خودرو (هواکش روی داشبورد)، زیر پا و پنجره­های روی داشبورد

- کنترل وضعیت جریان هوای داخل خودرو یا تهویه از فضای خارج اتاق سرنشین

- کنترل سیستم ایرکاندیش خودرو و ثبوت در دمای تنظیمی ( در صورت موجود بودن)

- بازرسی عملکرد سوئیچ A/C برای کنترل درگیری صحیح کلاچ کمپرسور مطابق دستورالعمل کاربرد

- عدم نشتی در سیستم کولر و شارژ کامل گاز سیستم

- کنترل عملکرد سیستم گرمایشی صندلی­ها (در صورت موجود بودن)

- عملکرد گرم­کن شیشه عقب و نداشتن قطعی در شبکه­ها و اتصالات

- کنترل عملکرد روشنایی داخل اتاق در وضعیت­های مختلف کاری از جمله بازبودن درب­های جانبی، روشن بودن دائمی و... و همچنین محفظه صندوق

- عملکرد سیستم CD Player خودرو از جمله داخل و خارج نمودن CD و تمامی آیتم‌های بخش آن (در صورت موجود بودن)

- عملکرد سیستم پخش خودرو از جمله داخل و خارج نمودن کاست (Cassette) و تمامی آیتم­های بخش آن (در صورت موجود بودن)

- عملکرد تمامی بلندگوهای خودرو و نداشتن نویز و خش صوتی در هنگامی که میزان سطح صدا (ولوم) بالا باشد.

- بررسی عملکرد سیستم صوتی خودرو، تعبیه شده روی غربیلک فرمان (در صورت موجود بودن)

- کنترل عملکرد ساعت

- کنترل عملکرد فندک و چراغ نشانگر روی آن، در زمان روشن شدن چراغ شب

- حرکت آسان و نرم کشویی جاسیگاری

نویسنده : امین جوانمرد