سه شنبه, ۲ بهمن, ۱۴۰۳ / 21 January, 2025
نیازهای مادی انسان ازنگاه قرآن و سنت
«انسان» محور اصلی همه مطالعات حوزه علوم انسانی است. هدف عمده مطالعات و شناختهای انسان محور و پیامدهای آن، تأمین خواستهها و نیازهای زیستی، روانی و معنوی اوست. انسان موجودی است جسمانی و با نیازهای مادی. او در زمین با محدودیتهای خاصّی زندگی میكند. از این رو بارزترین نیاز انسان كه هر كس در اولین وهله آن را مییابد نیازهای مادی است. نیازهای مادّی آن نیازهایی هستند كه فقدان آنها یا اختلال در آنها، بقا و سلامت مادی و ظاهری انسان را مخدوش میكنند؛ مانند نیاز انسان به تغذیه مناسب، پوشش، مسكن و امكانات رفاهی بایسته. رمز موفقیت هر مكتبی در این نهفته است كه با همه جانبهنگری، واقعیات ملموس و بظاهر پیشافتاده زندگی را نادیده نگیرد و به هر جنبه زندگی انسان به میزان بایستگی آن بپردازد، راهكارهای لازم را ارائه دهد. اهتمام آموزههای دینی به نیازهای مادی از یك سو، واقعنگری اسلامی را به نمایش میگذارد و از سوی دیگر، ما را به تأثیر متقابل عرصههای گوناگون حیات انسانی متوجه میسازد. بر این اساس است كه تلاش مربّیان، برنامهریزان و مدیران اجتماعی، در مقوله تأمین نیازهای فرد و جامعه انسانی نیازمند به واشكافی و كارشناسی بیشتری است و آشنایی با نگرشِ جامع به متون دینی و سیره عملی پیشوایان اسلامی اولویت مییابد.
الف) نیاز به تغذیه از دیدگاه قرآن و حدیث
«... و جعلنا من الماء كلّ شیءٍ حیٍّ...»(انبیاء/ ۳۰) و هر چیز زندهای را از آب پدید آوردیم. «و ما جعلناهم جسدا لایأكلون الطعام»(انبیاء/ ۸)
ما پیامبران را از كالبدی نساختیم كه غذا نخورند. «و هو الذی سخّر البحر لتأكلوا منه لحما طریّا» (نحل/ ۱۴) خداست كه دریا را رام ساخت تا از آن گوشت تازه بخورید. «... و أمددناهم بفاكهة و لحمٍ ممّا یشتهون» (طور/ ۲۲) مردم را با میوهها و گوشتهایی كه دوست دارند، توان بخشیدیم (و یاری رساندیم). رسول خدا صلیاللهعلیهوآلهوسلم : «... فلولا الخبز ما صلّینا و لاصمنا و لاادّینا فرائض ربّنا عزّوجل.»(۱) اگر نان نبود، نه نماز میخواندیم و نه روزه میگرفتیم و نه واجبات پروردگار بزرگ خود را ادا میكردیم (یعنی بدون غذا نمیتوانستیم این وظایف را انجام دهیم.) امام صادق علیهالسلام : «... واعلم یا مفضّل! انّ رأس معاش الانسان و حیاته، الخبز و الماء.»(۲) ای مفضّل بدان، سرچشمه زندگی و معاش آدمی، نان (مواد غذایی) و آب است. امام صادق علیهالسلام : «اللحم من اللحم، و من تركه اربعین یوما ساء خلقه، فانه یزید فی السمع و البصر.»(۳) گوشت از گوشت پدید میآید و هر كس چهل روز گوشت نخورد بداخلاق میشود. گوشت بخورید كه آن شنوایی و بینایی را زیاد میكند. امام صادق علیهالسلام (اللّهم انّی اسألك من فضلك الواسع الفاضل المفضّل، رزقا واسعا حلالاً طیبا بلاغا للآخرة و الدنیا هنیئا مریئا...»(۴) خدایا از بخشش گسترده و فراوان تو خواستار روزی بسنده، حلال و پاكیزهام كه برای كار آخرتم و دنیایم به اندازه كفاف بوده و گوارا و خوشگوار باشد.
برداشتها
۱. دین در مسیر تجسّم و تحقق عملی خود نیازمند افرادی استوار است تا بتواند به صورت نظامی فكری عملی درآمده، هدفهای خود را در اجتماع تحقق بخشد و این هنگامی به دست میآید كه فشارها و مصیبتهای ناشی از تهیدستی نتواند آنها را از دین و پرداختن بدان باز دارد. از این روست كه تغذیه كافی و متنوّع برای بدن در برنامه دینی گنجانده شده و به آن سفارش گردیده است و حكومت دینی موظف به زمینهسازی حداقل لازم آن برای همه اقشار اجتماعی میباشد. بر این اساس در سیره پیشوایان دینی آمده است:
الف. بر پشت امام حسین علیهالسلام در واقعه عاشورا اثری دیده شد، چون از كیفیت آن از امام سجاد علیهالسلام پرسیدند، فرمود: این اثر انبانهایی است كه بر دوش میكشید و به خانههای بیوهزنان و یتیمان و مسكینان میرساند.(۵)
ب. امام صادق علیهالسلام چون پاسی از شب میگذشت، انبانی با خود بر میداشت كه در آن نان و گوشت و مقداری درهم بود و آن را بر دوش خود حمل میكرد و نزد نیازمندان مدینه میرفت و آن را میان ایشان توزیع میكرد.(۶)
ج .امام موسی بن جعفر علیهالسلام شب هنگام به بینوایان مدینه سركشی میكرد و زنبیلی را با خود میبرد كه در آن پول و آرد و خرما بود و آن را به ایشان میرساند و نمیدانستند كه این چیزها از كجا میآید.(۷)
۲. اسلام به هیچ رو فقر و فلاكت را نمیپسندد، بلكه پیوندهای پیدا و پنهان میان معاش و معاد، و وابستگی اعمال عبادی همچون نماز، روزه، حج و... با پدیدههای معاشی همچون نان، آب، تغذیه... را اعلام میكند. بنابراین سستی در مبارزه با فقر مورد پذیرش اسلام نخواهد بود.
۳. اهتمام اسلام به امر معاش و خوراك عمومی مردم و تأمین نیازمندیهای ایشان در زندگی مادی و تأكید بر پیوندناگزیری حیاتی میان تن و نان، موجب تبیین اصل حاكم بر نظام اقتصادی در اسلام میشود؛ یعنی پاسخگویی به نیازمندیهای طبیعی و تأمین كردن چیزهایی كه انسان برای ادامه دادن به زندگی خویش در سطحی مناسب به آنها محتاج است.
۴. همه امكاناتی كه به وسیله آنها نیازمندیهای آدمی برطرف میشود، در طبیعت و اجتماع موجود است و همه در تقدیر و تكوین حكیمانه الهی برای رفع نیازمندیهای آدمی آماده شده است، در صورتی كه از آنها به گونهای عادلانه و هماهنگ بهرهبرداری شود.
۵. اسلام معاش متناسب را پل و مقدمه سلوك متعالی معادی و تكامل معنوی انسان میداند و به آن همچون جنبهای اصیل برای سیر انسان به جانب خداوند متعال مینگرد؛ لذا معاش را در پنج محور مؤثّر و مرتبط میداند:
یك ارتباط معاش با تأمین حیات جسمی مادّی از راه برانداختن ناداری (از آن جا كه فرمود: «انما بنی الجسد علی الخبز»)(۸)
دو ارتباط معاش با تأمین حیات فكری (از آن جا كه فرموده: «الفقر مدهشة للعقل»)(۹)
سه ارتباط معاش با تأمین حیات اعتقادی (از آن جا كه فرموده: «ان الفقر منقصة للدین»)(۱۰)
چهار ارتباط معاش با تأمین حیات رفتارهای دینی (از آن جا كه فرموده: «لولا الخبز ما صلّینا...»)(۱۱)
پنج ارتباط معاش با تأمین حیات معنوی و باطنی (از آن جا كه فرموده: «من ابتلی بالفقر، ابتلی باربع خصالٍ... بالضعف فی یقینه»)(۱۲)
ایران مسعود پزشکیان دولت چهاردهم پزشکیان مجلس شورای اسلامی محمدرضا عارف دولت مجلس کابینه دولت چهاردهم اسماعیل هنیه کابینه پزشکیان محمدجواد ظریف
پیاده روی اربعین تهران عراق پلیس تصادف هواشناسی شهرداری تهران سرقت بازنشستگان قتل آموزش و پرورش دستگیری
ایران خودرو خودرو وام قیمت طلا قیمت دلار قیمت خودرو بانک مرکزی برق بازار خودرو بورس بازار سرمایه قیمت سکه
میراث فرهنگی میدان آزادی سینما رهبر انقلاب بیتا فرهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی سینمای ایران تلویزیون کتاب تئاتر موسیقی
وزارت علوم تحقیقات و فناوری آزمون
رژیم صهیونیستی غزه روسیه حماس آمریکا فلسطین جنگ غزه اوکراین حزب الله لبنان دونالد ترامپ طوفان الاقصی ترکیه
پرسپولیس فوتبال ذوب آهن لیگ برتر استقلال لیگ برتر ایران المپیک المپیک 2024 پاریس رئال مادرید لیگ برتر فوتبال ایران مهدی تاج باشگاه پرسپولیس
هوش مصنوعی فناوری سامسونگ ایلان ماسک گوگل تلگرام گوشی ستار هاشمی مریخ روزنامه
فشار خون آلزایمر رژیم غذایی مغز دیابت چاقی افسردگی سلامت پوست