پنجشنبه, ۱۸ بهمن, ۱۴۰۳ / 6 February, 2025
مجله ویستا

وسوسه ای به نام Send To All


وسوسه ای به نام Send To All

صدای زنگ,لبخندی برلب یا چینی بر پیشانی,فشردن چند كلید به سرعت و همه نشانه های نوع رفتاری است كه این روزها به آسانی در تمامی كشورمی توان به وفور مشاهده كرد

صدای زنگ،لبخندی برلب یا چینی بر پیشانی،فشردن چند كلید به سرعت و... همه نشانه‌های نوع رفتاری است كه این روزها به آسانی در تمامی كشورمی‌توان به وفور مشاهده كرد، رفتاری كه از پس ورود تكنولوژی به نام SMS به كشورمان شیوع پیدا كرده است و رفته رفته می‌رود تا جزو ضروریات زندگی هر فرد به حساب آید. گفته می‌شود اولین بار تكنولوژی SMS در سال ۱۹۹۱ در اروپا و با شبكه GSM تولد یافت به همین علت این وسیله ارتباطی در این قاره با رشد چشمگیری روبه‌رو بوده و به مرور زمان استفاده از آن در دیگر كشورها نیز رواج یافته است. این رواج و علاقمندی در دیگر قاره‌ها همچون آسیا به شدتی افزون بوده كه طبق آمارها گفته می‌شود در حال حاضر فیلیپین در صدر فهرست كشورهای جهان از نظر تعداد پیام‌های ارسالی به ازای هر مشترك تلفن همراه است.

اما داستان ورود SMS به كشورمان مانند دیگر وسیله‌های ارتباطی با تاخیر چندساله همراه بود تا آنجا كه در اواخر سال ۸۱ درست زمانی كه در اكثر نقاط جهان SMS به عنوان یك سرویس كامل و جانبی تلفن همراه شناخته شده بود این وسیله قدم به كشور ما گذاشت و به نوعی به بهره‌برداری رسید ولی جالب آن است كه این تاخیر چند ساله نتوانست مانعی بر سرراه محبوبیت این وسیله ارتباطی در كشورمان باشد چرا كه علاقمندی به استفاده از سرویس پیام كوتاه در كشور به حدی است كه طبق اعلام شركت مخابرات تنها در سال جاری ۸ میلیارد پیام كوتاه در ایران مبادله شده است كه در نتیجه آن ۱۱۲ میلیارد تومان برای این شركت درآمد به همراه داشته است.

● پیام كوتاه و ركورد جهانی

گفته می‌شود روزانه ۲۰ میلیون پیام كوتاه توسط یازده میلیون مشترك تلفن همراه ارسال می‌شود و در مناسبت‌های مختلف این آمار سیرصعودی پیدا می‌كند تا آنجا كه به گفته وحید صدوقی مدیرعامل شركت ارتباطات سیار مشتركان تنها در عید غدیرخم بالغ بر ۷۲ میلیون پیام كوتاه ارسال كرده‌اند كه این تعداد ارسال SMS در طی یك روز در دنیا یك ركورد به حساب می‌آید. اما این اعتیاد به استفاده از پیام كوتاه خاص كشور ما نیست و در بعضی از كشورها به شدتی افزایش یافته كه سبب شده است مشتركین به نوعی از یك عارضه مشترك رنج ببرند. در همین رابطه شركت Virgin Mobileطی گزارشی اعلام كرده است كه رشد استفاده از SMS در انگلیسی‌ها باعث افزایش آسیب‌دیدگی انگشتان مردم در این كشور شده است. مردم انگلیس روزانه ۵/۹۳ میلیون SMS برای یكدیگر ارسال می‌كنند كه این امر سبب افزایش آمار آسیب‌های دست، مچ و انگشت‌های اشخاص شده است.

۳۸ درصد استفاده‌كنندگان از خدمات SMS در پنج سال گذشته، در حال حاضر از درد نوك انگشتان و مچ خود رنج می‌بردند و سالانه حدود ۸/۳ میلیون نفر به دلیل احساس درد در انگشتان خود به پزشك مراجعه می‌كنند‌. در این گزارش اعلام شده است كه حدود ۱۲ درصد روزانه ۲۰ پیام متنی و حدود ۱۰ درصد بیش از ۱۰۰ SMS در روز به دوستان و آشنایان خود ارسال می‌كنند.

در عین حال گفته می‌شود آسیا یكی از مراكز مهم توسعه خطوط تلفن همراه در جهان است و بر طبق تحقیقات موسسه پورتیو گفته می‌شود در این قاره هر پنج دقیقه به طور متوسط ۲۲۶۷ نفر بر تعداد مشتركان تلفن همراه افزوده می‌شود.

بر اساس این گزارش اگر چه شركت‌های مخابراتی به طور مرتب هزینه ارسال پیام كوتاه را كاهش داده‌اند اما همچنان این بخش یكی از قسمت‌های پرسود فعالیت شركت‌های مذكور است.پیش‌بینی می‌شود تا سال ۲۰۱۲ حجم مبادله پیام كوتاه در جهان به ۷/۳ تریلیون عدد در سال برسد و درآمد حاصل از ارسال پیام‌های كوتاه برای شركت‌های مخابراتی تا این سال نیز به ۶۷ میلیارد دلار در سال خواهد رسید. در عین حال پیش‌بینی‌ها حاكی از آن است كه تعداد پیام‌های كوتاه طی ۵ سال آینده به بیش از ۳/۲ تریلیون برسد كه این رقم دو برابر تعداد پیام‌های كنونی است.

همچنین تحقیقاتی دیگر حاكی از آن است كه در میان كاربران تلفن همراه كشورهای آلمان، انگستان و ایالات متحده‌ آمریكا، ارسال پیام كوتاه و عكس، ازجمله محبوب‌ترین فعالیت‌های جانبی تلفن‌های همراه محسوب می‌شود. تا آنجا كه ۸۳ درصد از مشتركان انگلیسی، ۳۵ درصد از كاربران آمریكایی و ۷۹ درصد از كاربران آلمانی از سرویس پیام كوتاه استفاده می‌كنند و سهم رد و بدل كردن عكس در میان تلفن‌های همراه در بین كل كاربران انگلستان، آمریكا و آلمان، به ترتیب ۲۷ درصد، ۱۰ درصد و ۱۹ درصد اعلام شده است و با توجه به این اعداد و ارقام باید گفت ارسال پیام كوتاه در میان كاربران جهانی از محبوبیت فوق‌العاده‌ای برخوردار است و پرطرفدارترین فعالیت جانبی گوشی‌داران محسوب می‌شود.

به هرحال محبوبیت پیام كوتاه نزد مشتركان تا آنجا پیش رفته است كه برای آن ركورد جهانی نیز ثبت شده است و در همین رابطه گفته می‌شود كارگری در انگلستان با تایپ یك متن ۱۶۰ كاراكتری در ۴۸ ثانیه عنوان سریع‌ترین ارسال كننده SMS در جهان را به خود اختصاص داده است.

● پیام كوتاه و تبلیغات رنگارنگ

گرچه در روزهای نخست فراگیری SMS عمده استفاده آن صرف تبادل اخبار و احوالپرسی معمولی روزانه می‌شد و به طور كلی این سیستم پیام گیر متنی جزو حریم خصوصی افراد به حساب می‌آمد تا آنجا كه هر زنگ اعلام پیام كوتاه ،برای مخاطب یاد‌اور یك شماره و فرد آشنا بود اما رفته رفته شماره‌های ناآشنا با پیام‌های خاص بازرگانی افراد را به خرید یك كالا و سپرده گذاری در یك بانك دعوت می‌كرد به سوی گوش‌های مشتركین تلفن همراه سرازیر شد.

گفته می‌شود اولین بار این پیام‌های تبلیغاتی یكسان از شماره تلفن ۹۸۵۰۰۵ برای مشتركین ارسال شده بود. شماره‌ تلفنی كه برای اكثر مشتركین همراه چندان ناآشنا نبود. چرا كه در حقیقت این شماره متعلق به مركز SMS مخابرات كشور بود شماره‌ای كه پیشتر مركز مخابرات از طریق آن به مناسبت‌‌های مختلف برای مشتركین خود پیام‌هایی با موضاعات مذهبی، تبریك و تسلیت ارسال می‌كرد. در همان زمان ارسال پیام‌های تبلیغاتی به تلفن همراه در جریان عید نوروز بسیار اوج گرفت به طوری که بعد از تعطیلات، مسئول مرکز SMS مخابرات را بر آن داشت كه طی مصاحبه ای رسما این موضوع را تایید و اعلام كند که شركت مخابرات در ازای دریافت مبلغی اقدام به ارسال SMS در سطح وسیع كرده است‌.

به عقیده او ارسال SMS تبلیغاتی به تلفن‌های همراه مشترکان منع قانونی ندارد چرا که تلفن همراه مطلقا جزو مالکیت مشترکان محسوب نمی شود و به همین علت مخابرات حق دارد پیام های تبلیغاتی برای مشترکان ارسال کند و از این راه به درآمدزایی بپردازد. اما این اظهارنظر موجی از اعتراضات را در پی داشت چرا كه اكثریت اعتقاد داشتند اگر ارسال SMS حق مخابرات باشد باید بتوان شکل مشابهی از تبلیغات را نیز درباره تلفن‌های ثابت به کار گرفت و به این ترتیب می توان در حین مکالمه با تلفن ثابت و یا در زمان‌هایی دیگر مکالمه را قطع و به ارایه پیام تبلیغاتی پرداخت.

در آن زمان دامنه اعتراضات به هرگستردگی بود نتوانست جلوی این گونه پیام‌های تبلیغاتی ارسال شده به گوشی‌های همراه را بگیرد چرا كه این گونه تبلیغات خاص كشور ما نبود و در تمامی دنیا به كار گرفته می‌شود به این صورت كه در کشورهای اروپایی عمده SMS های تبلیغاتی توسط برخی شرکت‌های خاص تبلیغاتی ارسال می شود. این شرکت‌ها با استخراج شماره تلفن‌های افراد و ارزیابی شغل آنان تبلیغات مربوط به شغل و یا زندگی آنان را به دستگاه تلفن همراهشان ارسال می کنند. كار تحقیقاتی و علمی كه متاسفانه در كشور ما چندان روی آن تمركزی صورت نمی‌گیرد.

به هرحال شركت مخابرات از همان ابتدای‌ راه‌اندازی سرویس پیام كوتاه به این وسیله ارتباطی به عنوان یك منبع پرسود نگاه كرده است تا آنجای كه برای استفاده بهینه از این سرویس پیام كوتاه و به نوعی درآمدزایی بیشتر این سرویس ارزش‌افزوده را به مناقصه گذاشت و طی آن سه شركت رهیاب،مگفا و آتیه‌پرداز برنده نهایی مناقصه اعلام شدند و به این ترتیب این سه شركت با امكان اتصال به مركز پیام كوتاه شركت ارتباطات سیار توانستند ارسال تمامی پیام‌های تبلیغاتی را به عهده بگیرند و در حال حاضر این سه شركت هر ما ۹ تا ۲۰ میلیون پیام‌بازرگانی را به مقصد گوشی‌های همراه كاربران ایرانی ارسال می‌كنند و به این طریق سودسرشاری را نصیب مخابرات می‌كنند.

نویسنده: مینو‌مومنی

منبع: شهروند امروز


شما در حال مطالعه صفحه 1 از یک مقاله 2 صفحه ای هستید. لطفا صفحات دیگر این مقاله را نیز مطالعه فرمایید.