جمعه, ۱۲ بهمن, ۱۴۰۳ / 31 January, 2025
هنرهای دستی
هنرهای دستی از هنگام خلقت بشر وابسته به شرایط طبیعت بوجود آمده است . به منظور بر آورده کردن احتیاجات انسانها از قبیل پوشش ، حفاظت و غیره .
نمونه های اولیه آن بوجود آمده و بمرور زمان توسعه یافته و با توجه به شرایط محیط تغییراتی در صنایع دستی ایجاد گردیده و با توجه به خصوصیاتی مانند احساسات ، پسندهای هنری و فرهنگی اجتماع ، انعکاس یافته و نام سنتی بخود گرفته است .
هنرهای دستی سنتی ترکیه ، ارزشهای مخصوص خود را با میراث فرهنگی تمدنهای مختلف که هزاران سال از تاریخ آناتومی بجای مانده را در آمیخته و یک غنای رنگارنگی تشکیل داده است .
هنرهای دستی سنتی ترکیه را منی توان به قالی بافی ، زیلو بافی ، گلیم بافی ، جاجیم و گبه بافی ، پارچه بافی ، ساخت ادوات تحریری ، چینی سازی ، سرامیک ، دیگ گلی ، کار دستی ، گلدوزی ، زر بافی ، عملیات ریزه کاری ، کنده کاری ، کارهای دستی چرم ، ساخت آلات موسیقی ، کارهای سنگی ، مسگری ، سبد سازی ، سفالگری ، پالان دوزی ، کارهای معدنی ، نمد سازی ، بافندگی ، کارهای روی چوب ( منبت کاری ) و ارابه سازی تقسیم کرد .
مواد اولیه بافندگیها از هنرهای دستی سنتی کشورمان را ، پشم ، پرز ، پنبه ، مو و ابریشم تشکیل می دهد .
بدین صورت مواد اولیه را بوسیله بافتن ، ریسندگی و یا با راههای دیگری بصورت نخ در آورده و یا الیاف ها را با متدهای مختلف مثل فشردگی و غیره بهمدیگر وصل کرده و با بدست آوردن مجموعه ای هر گونه جنسی مثل ، پارچه ، بافتنی ، قالی ، گلیم ، زیلو ، جاجیم ، نمد و غیره تولید می نمایند .
اشیاء بافتنی در آناتوملی از زمانهای بسیار قدیم مرسوم و در بیشتر مناطق به عنوان منبع در آمد خانواده ها بوده و این صنایع دستی هنوز هم ادامه دارد .
سوزن کاری و تزیین که نمونه های ظریف هنرهای دستی مارا تشکیل می دهد علاوه بر اهداف تزیینی به مفهوم یک وسیله ارتباطی نیز مورد استفاده قرار می گیرد . امروزه در آناتولی سوزن کاریها و یا تزیینات حاشیه ای و یا اینکه طرح یک اثر نمونه ای که به وسیله قلاب ، ماسوره ، سوزن ، و سنجاق و غیره انجام پذیرفته در راستای وسیله مورد استفاده و با توجه به فنون آنها نامگذاری می شوند . اینها ، به ترتیب عبارتند از :سوزن ، قلاب ، ماسوره ، سنجاق ، غوزه ، پشم ، موم ،منجوق و تکه های پارچه . اینها هنوز هم در شهرهایی مثل کاستامونو ، قونیه ، الازیغ بورسا ،بتیلیس ، قاضی آنتپ، ازمیر ، انکارا ، بولو ، قهرمان ماراش ، آیدین ، ایچل ، توکات ، کوتاهیا ، بطوروسیمی انجام می گیرد اما رفته رفته اهمیت قدیمی خود را از دست داده و موجودیت خود را فقط در صندوقهای جهیزیه حفظ می کند . در کنار سوزن کاریمان که همراه لباس سنتی مورد استفاده قرار می گیرد در زینت آلاتی مثل انگشتر ، سنجاق سینه و غیره جلب توجه کرده و شامل تمام لباس ها و جواهرات و غیره می باشد .
تمامی تمدنهائی که از قدیم در آناتولی بوده اند اثرهای هنری بوسیله سنگهای قیمتی و یا فلز و سنگ و یا بطور جداگانه تولید شده است . مهمترین متدهای متغیر که همراه با سلجوقیان رواج پیدا کرده زینت آلات ترکمنی است . در دوران امپراطوری عثمانی ، بموازات توسعه امپراطوری ساخت جواهر آلات نیز رونق یافته و اهمیت پیدا کرده است .
در آناتولی در عصر برنز ، مس و قلع ترکیب و در دوران بعد از تولید برنز روی فلزهائی مثل مس ، طلا و نقره نیز با متد کوبیدن و ریخته گری کار شده است .
مس بیشتر از فلزهای دیگر مورد استفاده قرار گرفته است . کار بر روی فلزها با روشهائی مثل کوبیدن ، سیم کاری ، حکاکی ، قلمکاری ، کار با چکش ، زرگری ،نقره کاری و غیره انجام می پذیرد . علاوه بر مس هنرهای دستی با فلزهائی چون برنج ، طلا و نقره امروزه با ظرفیت بالا و طرحهای گوناگون در حال تولید است . مس که امروزه بیشترین موارد استفاده را دارد بوسیله قلع سفید کاری شده به شکل گسترده ای در ساخت لوازم آشپزخانه مورد استفاده قرار می گیرد . هنر معماری که منشاء آنها بیشتر ساختمانهای مسکونی است با توجه به شرایط جغرافیائی مناطق طراحی شده است . کار بر روی چوب نیز وابسته به معماری مورد بحث در آناتولی در دوران سلجوقیان توسعه یافته و به مرحله مخصوص به خود رسیده است . در دوران سلجوقی و ملوک الطوایفی آثار چوبی بیشتر ، معماریهائی نظیر محراب ، در مسجد و در پوش کمد و مشابه آن ظریف کاری بالائی را بوجود آورده است . این معماری در دوران عثمانی به شکل ساده در آمده و بیشتر اشیاء روزمره مثل سه پایه ، میز کوچک ، آلات تحریریه ، کشو ،صندوق ، قاشق ، تخت ، قایق ، رحله و یا آثار معماری مثل پنجره ، کمد ، شیروانی ،میزهای کوچک آئینه دار ، میزهای کشودار سقف و لامپای اطاق ، محراب ، منبر ، تابوت یا صندوق قبر ساخته شده است .
چوبهای مورد استفاده در این اثر ها بیشتر از درختان گردو ، سیب ، گلابی ، سدر ، آبنوس و مانند اینها بوده است . اشیاء چوبی که با متدهائی مثل رنگ آمیزی ، کنده کاری ، برجسته کاری ، تراشیدن ، روکش و پختن چوب تولید میشد امروز هم مورد استفاده قرار می گیرد .اینگونه متدها در شهرهائی مانند زونگولداک ، بتیلیس ، قاضی آنتپ، بورسا ، استانبول ، بیک کوز و اردو هنوز هم ادامه دارد و اینگونه آثار بخصوص در استفاده از عصا چوبدستی و مشابه با توجه به ماده اولیه آن ارزش داشته و استفاده ا زاین آثار صدها سال ادامه داشته و در قرن نوزدهم توسعه بیشتری یافته است . قسمتهای دسته عصا و چوبدستی از اشیاء و یا فلزاتی چون نقره ، طلا ،استخوان و صدف و قسمت بدنه آنها از چوب درختانی مثل گیلاس ، گردو ، آبنوس ، بامبو و غیره ساخته می شود .
ساختن آلات موسیقی از قدیم تاکنون ادامه دارد . این آلات با استفاده از چوب درختان ، نباتات و پوست ، روده ، موی ، استخوان و شاخهای حیوانات ساخته شده و به صورت سیم دار ، کمان دار ، ضرب و ساز و غیره تقسیم بندی می شوند .
یکی دیگر از شاخه های هنر توسعه یافته وابسته به معماری ، هنر چینی است . چینی توسط سلجوقیان وارد آناتولی شده است . هنرمندان و صنعت کاران سلجوقی دائما هنرهای نقاشی و مجسمه سازی را مورد استفاده قرار داده خصوصا در بوجود آوردن تصاویر حیوانات موفق بوده اند . هنر سرامیک در قرن چهارده در انیرنیک ، قرن پانزده در کوتاهیا و در قرن هفده در چاناک کاله شروع و در این مناطق بارنگ ، نقشه و فرم مخصوص بخود به هنر چینی و سرامیک دوران عثمان الگوی جدیدی را وارد نموده است . هنر چینی و سرامیک ترکیه در بین قرون ۱۹ ۱۴با خلاقیت فوق العاده خود در سطح دنیا به شهرت رسیده است .
نمونه های بسیار بارز هنر شیشه که از تمدنهای آناتولی بدست آمده است امروزه روشنی بخش توسعه تاریخی شیشه را بوجود آورده است . تزیینات پنجره های شفاف در مدل و فرمهای مختلف در دوران سلجوقی توسعه یافته است .
در دوران امپراطوری عثمانی شهر فتحیه استانبول مرکز هنر شیشه بوده است . کارهای هنر شیشه چشمه بلبل و بیک کوز بعضی از اسلوب و متد هائی هستند که از این دوران تا به امروز رسیده است.
تولید شیشه به عنوان منجوق چشم خوردن ( نظر خوردن )اولین بار توسط استادکاران روستای گوره جه از توابع ازمیر در آناتولی تحقق یافته است . امروزه در جای جای مناطق آناتولی منجیق های شیشه ای که منشاء اعتقادی چشم خوردن ( نظر خوردن ) دارد را بوضوح می توان دید . اعتقاد بر این است که با راه نظر دقت نگاهها از یک جاندار به جاندار و مفعول دیگری معطوف می شود . بدین علت منجوق های موصوف به محل قابل رویت جاندار و یا شیئی آویخته می شود .
در معماری سنتی تزیین نمای بیرونی و درونی در کارهای سنگی هم جای مهمی دارد .بیشترین موارد استفاده کارهای سنگی غیر از معماری سنگهای قبور می باشد . متد و روش های منبت کاری ، حک و کنده کاری و کار برجسته روی سنگ انجام می گیرد . عنصرهای مورد استفاده در تزیین اثر های نمونه ای هندسی ، و نباتی همراه با نوشته و نحوه موجودیت در هنرهای نقاشی و مجسمه می باشد . هنرهای مجسمه سازی حیوانی کم می باشد اما در دوران سلجوقی مجسمه های انسان بیشتر دیده می شود .
هنر سبد بافی که از پدران یاد گرفته شده هنوز هم موقعیت و جایگاه خود را از دست نداده است و در حال حاضر نیز از شاخه های نی ، بید و فندق بطریقه بافتن تولید می گردد .
این سبد ها علاوه بر اهداف انتقال اشیاء در دکوراسیون داخل منازل نیز مورد استفاده قرار می گیرد
نمد ، جل و پالان حیوانات بصورت وسیعی در مناطق خشک و بیابانی از طرف کسانیکه به شغل دامداری مشغولند مورد استفاده قرار می گیرد.این گونه وسایل در طول دوران مورد استفاده ، یکی از شاخه های هنر های سنتی را تشکیل داده است . امروزه با صنعتی شدن و تغییرات در شرایط زندگی هنرهای سنتی نیز اهمیت و جایگاه خود را از دست می دهد .
هر ساله از طرف اداره کل هنر های سنتی تحقیقات در استانهای مشخص شده کار بررسی با هنرمندان و صنعتکاران انجام می گیرد ، در این بررسیها اگر نیازی به اسلاید باشد بوسیله ویدئو ضبط می گردد . اینگونه اطلاعات در آرشیو اداره کل ثبت و هر هنرمندی که در این موضوع کار می کند اطلاعات خود را به کارشناسان و دانشجویان انتقال می دهد .
اشیاء تولیدی که در کلکسیون اداره کل قرار دارد با گشایش نمایشگاههای داخل و خارج از کشور به دیگران معرفی و شناسانده می شود . هم چنین در داخل کشور و با حمایت اداره کل با تشکیل نمایشگاههای محل صنایع دستی اسکان شناساندن اشیاء تولیدی و بازاریابی برای تولید کنندگان فراهم می گردد .
هم چنین از طرف اداره کل ، امکان رقابت بوجود آمده و بدین وسیله حمایت از تداوم تولید هنرهای دستی فراهم می گردد .
از طرفی از جانب اداره کل هنرهای دستی هر پنج سال یکبار کنگره جهانی فرهنگ سنتی تشکیل و بیانیه ای در بخش مادی فرهنگ و نیز با تشکیل جلسات علمی مشترک با دانشگاههای مختلف اطلاعیه های تقدیمی بصورت چاپ و نشر منتشر می گردد . هم چنین چاپ کارهای انجام شده در موضوع هنرهای دستی را محقق ساخته بحالت نشر تبدیل می گردد .
http://www.gototurkey.ir
ایران مسعود پزشکیان دولت چهاردهم پزشکیان مجلس شورای اسلامی محمدرضا عارف دولت مجلس کابینه دولت چهاردهم اسماعیل هنیه کابینه پزشکیان محمدجواد ظریف
پیاده روی اربعین تهران عراق پلیس تصادف هواشناسی شهرداری تهران سرقت بازنشستگان قتل آموزش و پرورش دستگیری
ایران خودرو خودرو وام قیمت طلا قیمت دلار قیمت خودرو بانک مرکزی برق بازار خودرو بورس بازار سرمایه قیمت سکه
میراث فرهنگی میدان آزادی سینما رهبر انقلاب بیتا فرهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی سینمای ایران تلویزیون کتاب تئاتر موسیقی
وزارت علوم تحقیقات و فناوری آزمون
رژیم صهیونیستی غزه روسیه حماس آمریکا فلسطین جنگ غزه اوکراین حزب الله لبنان دونالد ترامپ طوفان الاقصی ترکیه
پرسپولیس فوتبال ذوب آهن لیگ برتر استقلال لیگ برتر ایران المپیک المپیک 2024 پاریس رئال مادرید لیگ برتر فوتبال ایران مهدی تاج باشگاه پرسپولیس
هوش مصنوعی فناوری سامسونگ ایلان ماسک گوگل تلگرام گوشی ستار هاشمی مریخ روزنامه
فشار خون آلزایمر رژیم غذایی مغز دیابت چاقی افسردگی سلامت پوست