چهارشنبه, ۸ اسفند, ۱۴۰۳ / 26 February, 2025
مجله ویستا

نامه هایی برای تساهل


نامه هایی برای تساهل

«ما به این حقایق آشکار معتقدیم , که تمامی انسان ها برابر آفریده شده اند, و اینکه خالق به آنها حقوق غیرقابل انتقالی را اهدا کرده و اینکه از جمله این حقوق , حیات , آزادی و در پی خوشبختی رفتن است »

●اعلامیه‌ استقلال‌ امریکا و تحول‌ تاریخی‌ مفهوم‌ حقوق‌ بشر

نخستین‌ مهاجران‌ به‌ امریکا همراه‌ خود برخی‌ از عقاید سیاسی‌ را از اروپا به‌ این‌ سوی‌ پهنه‌ اقیانوس‌ اطلس‌ آوردند که‌ در ساختار حکومت‌ جدید به‌ کار می‌رفت‌. هرچند، تجربیات‌ این‌ مهاجران‌ در سرزمین‌ جدید که‌ در ابتدا اغلب‌ افرادی‌ از طبقه‌ مرفه‌ و ماجراجویانی‌ در پی‌ طلا و نقره‌ بودند سبب‌ شد، عقایدی‌ متفاوت‌ با آنچه‌ در سرزمین‌ مادریشان‌ رایج‌ بود را، بنا نهند. آنها مهاجرانی‌ شیفته‌ تملک‌ زمین اصلاحگرانی‌ به‌ دنبال‌ تحقق‌ آرزوی‌ فرو خورده‌ تحقق‌ جامعه‌ مطلوب؛ گروه‌های‌ مذهبی‌یی‌ در پی‌ پناهگاهی‌ برای‌ گریز از پیگرد و آزار و شرکت‌های‌ تجاری‌ یی‌ در پی‌ کسب‌ ثروت‌ بودند.

آیا برخورد با وضعیت‌ جدید متاثر از «مهاجرت‌» موجب‌ شد که‌ آنها به‌ باز تولید مفاهیم‌ از پیش‌ طراحی‌ و بسته‌ بندی‌ شده‌ بپردازند؟آیا جغرافیای‌ جدید و سرزمین‌ متفاوت‌ و تقریبا بکر، آنها را به‌ این‌ سو، سوق‌ داد؟

«به‌ جایی‌ چون‌ ویرجینیا

قصد دارند که‌ پناه‌ آورند،

و آنگاه‌ که‌ بدین‌ جا رسیدند

هر فردی‌ سهم‌ خود را خواهد داشت‌،

دستمزد روزانه‌ برای‌ کارگر

و برای‌ رضایت‌ خاطر بیشترش‌ خانه‌ یی‌ وباغی‌ خواهد داشت‌،

افزون‌ بر آنکه‌ مزید خاطر اوست‌

هر کس‌ را مقامی‌ خواهد بود

و از درآمد کلی‌ محروم‌ نخواهد ماند،

چنانچه‌ به‌ او دوازده‌ پوند و ده‌ شیلینگ‌ پرداخت‌ خواهد شد.»

سرودی‌ که‌ «ویرجینیا» را سرزمین‌ فرصت‌های‌ بی‌همتا معرفی‌ می‌کند.

زمین‌ به‌ یک‌ «برابر ساز بزرگ‌» تبدیل‌ شده‌ بود. بنا به‌ قوانین‌ انگلیسی‌ که‌ در مهاجرنشین‌ها نیز از آنها پیروی‌ می‌شد، مردانی‌ که‌ صاحب‌ زمین‌ بودند، «حق‌ رای‌» و «کسب‌ مقام‌» داشتند، اما در سراسر مهاجر نشین‌های‌ امریکا زمین‌ برای‌ اغوای‌ مهاجران‌ تازه‌ مقیم‌، به‌ کار می‌رفت‌ و دیگر زمین‌ فقط‌ متعلق‌ به‌ خانواده‌های‌ اشرافی‌ و ثروتمند نبود، بنابر این‌ دایره‌ حق‌ رای‌ نیز بسیار گسترده‌ شد.

گرچه‌ مهاجر نشین‌ها از روابط‌ خود با انگلستان‌ اساسا راضی‌ بودند، اما بذرهای‌ استقلال‌ در خاک‌ امریکا کاشته‌ شده‌ بود. فاصله‌ جغرافیایی‌ و عاطفی‌ بین‌ مهاجر نشین‌ها و سرزمین‌ مادری‌، آنها را در ایجاد روحیه‌ خود اتکایی‌ و استقلال‌ طلبی‌ یاری‌ می‌کرد. در اواسط‌ قرن‌ هجدهم‌ مهاجرنشین‌ها برای‌ احقاق‌ حق‌ خود برای‌ اداره‌ امور جامعه‌ بدون‌ دخالت‌ از خارجی‌، درگیر مبارزه‌ یی‌ بی‌ امان‌ بودند. با گذشت‌ زمان‌ کم‌ تر چیزی‌ آنها را به‌ یاد پیوندشان‌ با انگلستان‌ می‌انداخت‌.

صرفنظر از فرمانداران‌ سلطنتی‌ که‌ تنها کارگزاران‌ حکومت‌ بریتانیا بودند که‌ در امور مهاجرنشین‌ها دخالت‌ داشتند، کسانی‌ مسوولیت‌ اجرای‌ «قوانین‌ ناوبری‌» را بر عهده‌ داشتند، اما مهاجرنشین‌ها آموخته‌ بودند که‌ با اکثر قوانین‌ تحمیلی‌ چگونه‌ سر کنند و قوانین‌ پر دردسر را چگونه‌ دور بزنند.

فاصله‌ طبیعی‌ بین‌ انگلستان‌ و مهاجرنشین‌ هایش‌، فرمانروایی‌ بر آنها را دشوار می‌ساخت‌. انگلستان‌ برای‌ کسب‌ خبر از مهاجرنشین‌ها به‌ پست‌ متکی‌ بود، اما خدمات‌، پستی‌ کند و نامطمئن‌ بود و یک‌ نامه‌ نگاری‌ ساده‌، ماه‌ها و حتی‌ سال‌ها به‌ طول‌ می‌انجامید.

اما همین‌ که‌ نخستین‌ گلوله‌های‌ جنگ‌ استقلال‌ مبادله‌ شد، در دل‌ها و ذهن‌ها نیز انقلابی‌ صورت‌ گرفت‌. مهاجرنشینان‌ بطور فزاینده‌یی‌ متقاعد می‌شدند که‌ گسستن‌ از انگلستان‌ تنها راه‌ گریز از مالیات‌های‌ کمرشکن‌ و تهدیدهای‌ پارلمان‌ است‌. هر روز سرمقاله‌های‌ روزنامه‌ها، نشریات‌ و بروشورها، انگلیسی‌ها را به‌ باد حمله‌ می‌گرفتند و خواستار استقلال‌ می‌شدند.

●عقل‌ سلیم‌

اما در این‌ میان‌ جزوه‌یی‌ پنجاه‌ صفحه‌یی‌ تحت‌ عنوان‌ «عقل‌ سلیم‌» در ۱۰ ژانویه‌ ۱۷۷۶ انتشار یافت‌ که‌ مهاجرنشینان‌ را به‌ گسستن‌ از انگلستان‌ و تشکیل‌ یک‌ ملت‌ مستقل‌ ترغیب‌ کرد. نویسنده‌ این‌ جزوه‌ فردی‌ تازه‌ وارد از انگلستان‌ به‌ نام‌ «توماس‌ پین‌ » بود. پین‌، نخستین‌ انقلابی‌ بین‌ المللی‌ بود . در ربع‌ آخر قرن‌ هجدهم‌ ابتدا در امریکا و سرانجام‌ دربریتانیا و فرانسه‌، در برابر حکومت‌ شاهان‌ و اشراف‌ قد علم‌ کرد و برای‌ جایگزینی‌ شان‌ با نهادهای‌ دموکراتیک‌ به‌ نبرد پرداخت‌.

اما «عقل‌ سلیم‌» چه‌ وجه‌ مشخصه‌یی‌ داشت‌ که‌ آن‌ را با دیگر رساله‌های‌ سیاسی‌ که‌ مبتنی‌ برعقاید انقلابی‌ بود، متمایز می‌کرد؟

خیلی‌ ساده‌ ولی‌ پر اهمیت‌: عقل‌ سلیم‌ برای‌ «آدم‌های‌ عادی‌» نوشته‌ شده‌ بود. تنها ظرف‌ شش‌ ماه‌ صد و پنجاه‌ هزار نسخه‌ فروش‌ رفت‌ و نسخه‌های‌ آن‌ دست‌ به‌ دست‌ گشت‌ .بطوری‌ که‌ بیش‌ از یک‌ میلیون‌ امریکایی از مجموع‌ دو میلیون‌ نفر آن‌ را خواندند.

این‌ جزوه‌، فراتر از انتقاد از حکومت‌ آن‌ زمان‌ بریتانیا بود. چراکه‌ مهاجرنشین‌ها را به‌ «اقدام‌» نیز تشویق‌ می‌کرد. پین‌ استدلال‌ می‌کرد که‌ مهاجر نشین‌های‌ امریکایی‌ الزام‌ اخلاقی‌ دارد که‌ به‌ ملت‌ مستقلی‌ تبدیل‌ شود که‌ در آن‌ قدرت‌ فرمانروایی‌ در دست‌ شهروندان‌ و نمایندگان‌ منتخب‌ آنها باشد:

«حجت‌ قرار دادن‌ نظم‌ عمومی‌ اشیا و تمام‌ نمونه‌های‌ اعصار پیشین‌، برای‌ پذیرش‌ اینکه‌ قاره‌ می‌تواند برای‌ مدت‌ طولانی‌ تابع‌ هر قدرت‌ خارجی‌ باقی‌ بماند مشمئزکننده‌ است‌ حکومتی‌ که‌ از آن‌ خودمان‌ باشد حق‌ طبیعی‌ ماست‌: و وقتی‌ انسان‌ در مورد ناپایداری‌ امور انسانی‌ بطور جدی‌ تامل‌ می‌کند، متقاعد می‌شود که‌ به‌ مراتب‌ خردمندانه‌ تر و اطمینان‌ بخش‌ تر است‌، وقتی‌ در توانمان‌ است‌، قانون‌ اساسی‌ خودمان‌ را به‌ روشی‌ آرام‌ و سنجیده‌ به‌ وجود آوریم‌، تا چنین‌ امر مهمی‌ را به‌ زمان‌ و شانس‌ واگذاریم‌.»

نشانه‌ حقیقی‌ توانایی‌ «پین‌» آنجاست‌ که‌ نه‌ تنها نخبگان‌ متمول‌ که‌ همواره‌ بر زندگی‌ سیاسی‌ ملت‌ تسلط‌ داشته‌ اند، بلکه‌ طیف‌ فوق‌ العاده‌ وسیعی‌ را نیز از مخاطبانی‌، عمدتا از میان‌ «رده‌های‌ میانه‌ حال‌» و «صنعتگر» جامعه‌ مستعمره‌ نشین بخوانید طبقه‌ متوسط‌ با خود همراه‌ می‌کند. محاسبه‌ این‌ بخش‌ از جامعه‌، کاملا عمدی‌ است‌ . اینها همان‌ مردان‌ و نه‌ زنان‌ هستند که‌ قشر اصلی‌ رای‌ دهندگان‌ در انتخابات‌ مجالس‌ ایالتی‌ و کنگره‌ را تشکیل‌ می‌دهند و حمایت‌ مالی‌، سیاسی‌ و عملی‌ آنان‌ برای‌ مبارزه‌ در راه‌ استقلال‌، حیاتی‌ است‌. بنا براین‌ باید آنان‌ را به‌ سمت‌ خود کشاند، چون‌ جز در این‌ حالت‌ که‌ اینان‌ نفع‌ فردی‌ خویش‌ را با منافع‌ عمومی‌ یکی‌ بدانند، فکر استقلال‌ یا حکومت‌ جمهوری‌ میسر نیست‌.


شما در حال مطالعه صفحه 1 از یک مقاله 3 صفحه ای هستید. لطفا صفحات دیگر این مقاله را نیز مطالعه فرمایید.