شنبه, ۱۱ اسفند, ۱۴۰۳ / 1 March, 2025
امکان یا امتناع آزادی سیاسی در اندیشه و رفتار امام علی ع
پرسش اصلی مقاله حاضر این است که آیا میتوان از امکان و اعمال آزادی سیاسی در اندیشهی امام علیعلیهالسلام سخن گفت؟ و آیا اساسا میتوان در اندیشه و رفتار سیاسی ایشان مصادیق و سازوکارهایی برای آزادی سیاسی پیدا کرد؟
در پاسخ به سؤال فوق می توان به دو مدعا اشاره کرد: یکی این که بحثهایی نظیر آزادی، به ویژه آزادی سیاسی، در اسلام مسبوق به سابقه نبوده و نمیتوان در اندیشهها و متون اصیل اسلامی سراغی از آنها گرفت؛ زیرا این بحثها مقتضای دوران مدرنیته است که از دورهی مشروطیت وارد فضای سیاسی و ادبیات سیاسی ایران شده است. به این ترتیب در این نگاه نمیتوان به متون و اندیشههای اصیل اسلامی برای نوع آزادی سیاسی تمسک جست. بنابراین آزادی سیاسی و مصادیق آن، مانند: حق تعیین سرنوشت، آزادی بیان، آزادی انتخابات و رأی دادن، تشکیل اجتماعات و احزاب سیاسی و آزادی مطبوعات و...، اقتضای زندگی سیاسی کنونی است و نمیتوان سابقهای برای آنها در گذشته پیدا کرد. آن چه در گذشته وجود داشته، بحث از آزادی معنوی، با تأکید بر جنبههای درونی فردی است و نه جنبههای برونی و اجتماعی که با آزادی سیاسی نسبتی مییابد.
مدعی دوم بر خلاف مدعای نخست معتقد است که میتوان از امکان و اعمال آزادی سیاسی در اندیشه و عمل امام علیعلیهالسلام سخن گفت و مصادیقی برای آن جستوجو کرد. و اساساً بحث از آزادی سیاسی در اندیشه و متون اصیل اسلامی مسبوق به سابقه بوده و چیزی نیست که پس از فضای مدرنیته و در غرب پدید آمده باشد. مصادیق آزادی سیاسی؛ نظیر آزادی بیان، حق تعیین سرنوشت، آزادی انتقاد و آزادی گروههای سیاسیِ مخالف و... در حکومت امام علیعلیهالسلام وجود داشته است و تنها امروزه شکل ظاهری آنها تغییر نموده، اما محتوا و مضمون همان است. به عنوان مثال در این مدعا، از امر به معروف و نهی از منکر، یک برداشت دموکراتیک و آزادی گرایانه میشود که نقش اساسی و مهم آن در حکومت آشکار میگردد؛ زیرا مردم با عنایت به این اصل، به امر نظارت بر حکومت و حاکمان پرداخته و هر گونه نارسایی و نابسامانی و انحرافی را در حاکمان ببینند، بدون این که عوارض منفی برای افراد داشته باشد و از عواقب آن وحشت داشته باشند، گوشزد میکنند و حاکمان نیز متقابلاً پاسخگو هستند.
دو مدعای فوق در پاسخ به سؤال اصلی این مقاله مطرح و مورد بررسی و آزمون قرار میگیرد، امّا مدعای مختار این پژوهش مدعای دوم میباشد و طبیعتاً اثبات این مدعا، ابطال مدعای دیگر را به همراه خواهد داشت. در ادامه مباحث را در چند بخش پی می گیرم.
شید لازم باشد در ابتدا به مفروض اساسی ین مقاله نیز اشاره شود و آن ین است که، انسان آزاد آفریده شده است و موجودی مختار میباشد، بنابراین در طول زندگی خویش آزادانه دست به تصمیمگیری و انتخاب میزند و به هر سوی که بخواهد میتواند حرکت کند. زندگی انسانها بر اساس جبر پایه ریزی نشده و اگر این گونه بود، اساساً دعوت پیامبران الاهی نیز چیز مطلوبی نبود. آن چه میتوان از اساس دعوت پیامبران آموخت، جنبهی مختار بودن و آزدی انسان در تعیین راه و روش زندگی خویش است. پیامبران الاهی انسانها را به سوی حق و حقیقت فرا میخوانند و انسانها در پذیرش و عدم آن مختارند.
مسألهی آزادی و آزادی سیاسی، یکی از اساسیترین بحثهای سیاسی روز جامعه ما است. جستوجو در اندیشه و رفتار امام علیعلیهالسلام راه گشای چالشهایی است که بر سر راه آزادی در جامعهی ما وجود دارد. فایدهی انجام چنین پژوهشهایی -علاوه بر آشنایی با اندیشه و رفتار امام علیعلیهالسلامدرباره آزادی- میتواند راه کار و سازوکاری برای افراد و نهادهای موجود در جامعه باشد، که به آن حضرت تأسی نموده و از اندیشه و رفتار آن حضرت پیروی کنند، تا از این طریق بتوانیم به برپایی یک نظام سیاسی مطلوب دست یابیم.
● نصب حاکم و انتخاب حکومت
اساسیترین بحث در آزادی سیاسی این است که آیا انتخاب یک حکومت و حاکم به رأی و نظر آزادانهی مردم بستگی دارد، یا این که باید به اجبار نوع حکومت و شخص حاکم را بر مردم مسلط نموده و آنان را به اطاعت از حاکمی که هیچ انس و الفتی با او ندارند وادار ساخت؟ بی تردید پاسخ منفی است و نمیتوان نوع حکومت و شخص حاکم را بر مردم تحمیل کرد. حتی رسول اکرمصلی الله وعلیه وآله هنگامی در مدینه نظام سیاسی بر پا ساخت که مورد پذیرش و قبول مردم آن سامان قرار گرفت.
امام علیعلیهالسلام نیز هم چون رسول اکرمصلی الله وعلیه وآله هنگامی که با اقبال مردم روبه رو شد، تن به حکومت سپرد و رهبری جامعه را بر عهده گرفت. چنان که در طی ۲۵ سال گذشته، به هر دلیل ممکن، مورد پذیرش مردم قرار نگرفته بود. البته آن حضرت در مراحل و موارد گوناگون، اعتراض خود را نسبت به حکومت و حاکم آن آشکار ساخته بود که حق وی را که همانا جانشین حضرت رسولصلی الله وعلیه وآله بوده است، غاصبانه از چنگ ایشان در آورده و حکومت را از ایشان دریغ کردهاند. به عنوان مثال آن حضرت در خطبهی معروف به شقشقیه میفرماید: «هان به خدا سوگند! جامهی خلافت را در پوشید و میدانست، خلافت جز مرا نشاید، که سنگ آسیا تنها گرد استوانه به گردش درآید.»[۱]
عدم اقبال عمومی به امام علیعلیهالسلام برای در اختیار گرفتن حکومت، سوای جانشینی دینی و معنوی وی از سوی خداوند؛ یعنی «امامت» است. امامت ایشان و مرجعیت دینی حضرت علیعلیهالسلام هیچ دخلی به پذیرش و عدم پذیرش مردم نداشت و در واقع منصبی الاهی و معنوی بود. اما اینکه آن حضرت در مرتبهی یک حاکم و فرمان روا و رهبر جامعه قرار گیرد، میبایست از سوی مسلمانان مورد پذیرش قرار میگرفت و چنین امری پس از گذشت ۲۵ سال از وفات حضرت رسولصلی الله وعلیه وآله میسر شد. و خسران عظیمی از این ناحیه بر امت نوپای اسلامی وارد آمد.
پس از قتل عثمان، مردم گروه گروه به سوی آن حضرت روی آورده و با اصرار فراوان رهبری ایشان را آزادانه پذیرا شدند. امام علی (ع) این لحظه را این گونه توصیف میکند:
«شما دست بیعت دراز میکردید و من به علامت اکراه دست خود را پس میکشیدم. شما دست خود را برای بیعت باز میکردید و من به عکس، به علامت امتناع از قبول، دست خود را میبستم. ولع و تشنگی نشان دادید؛ مانند شتران تشنه که به آب میرسند، ازدحام به قدری بود که کفشها از پاها و رداها از دوشها افتاده، ضعفا پامال شدند، مردم مدینه و کسانی که حاضر به بیعت بودند آن قدر اظهار خوشحالی و بهجت کردند، تا آنجا که کودکان به پیروی از بزرگان غرق در شادی بودند، پیران سالخورده با کمال ضعف و ناتوانی آمدند که بیعت کنند، بیماران با مشقت فراوان از بستر بیماری به خاطر بیعت حرکت کردند و آمدند، حتی زنان و دختران برای بیعت کردن سر از پا نمیشناختند.»[۲]
ایران مسعود پزشکیان دولت چهاردهم پزشکیان مجلس شورای اسلامی محمدرضا عارف دولت مجلس کابینه دولت چهاردهم اسماعیل هنیه کابینه پزشکیان محمدجواد ظریف
پیاده روی اربعین تهران عراق پلیس تصادف هواشناسی شهرداری تهران سرقت بازنشستگان قتل آموزش و پرورش دستگیری
ایران خودرو خودرو وام قیمت طلا قیمت دلار قیمت خودرو بانک مرکزی برق بازار خودرو بورس بازار سرمایه قیمت سکه
میراث فرهنگی میدان آزادی سینما رهبر انقلاب بیتا فرهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی سینمای ایران تلویزیون کتاب تئاتر موسیقی
وزارت علوم تحقیقات و فناوری آزمون
رژیم صهیونیستی غزه روسیه حماس آمریکا فلسطین جنگ غزه اوکراین حزب الله لبنان دونالد ترامپ طوفان الاقصی ترکیه
پرسپولیس فوتبال ذوب آهن لیگ برتر استقلال لیگ برتر ایران المپیک المپیک 2024 پاریس رئال مادرید لیگ برتر فوتبال ایران مهدی تاج باشگاه پرسپولیس
هوش مصنوعی فناوری سامسونگ ایلان ماسک گوگل تلگرام گوشی ستار هاشمی مریخ روزنامه
فشار خون آلزایمر رژیم غذایی مغز دیابت چاقی افسردگی سلامت پوست