یکشنبه, ۹ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 28 April, 2024
مجله ویستا

جاسوس بازی در «فرمول یك»


جاسوس بازی در «فرمول یك»

در حالی كه دو تورنمنت متوالی از مسابقات گراندپری اتومبیلرانی ۲۰۰۷ طی دو هفته اخیر در فرانسه و انگلیس برگزار شده , كیمی رایكونن ستاره فنلاندی «فراری» معتقد است رخدادها و نتایج این دو مسابقه نشانگر بیدارشدن این تیم ایتالیایی و غلبه بر ایام نزول نسبی اش طی ماه های گذشته است

در حالی كه دو تورنمنت متوالی از مسابقات گراندپری اتومبیلرانی ۲۰۰۷ طی دو هفته اخیر در فرانسه و انگلیس برگزار شده ، كیمی رایكونن ستاره فنلاندی «فراری» معتقد است رخدادها و نتایج این دو مسابقه نشانگر بیدارشدن این تیم ایتالیایی و غلبه بر ایام نزول نسبی‌اش طی ماه‌های گذشته است.

در گراندپری فرانسه كه هفته پیش در پیست مانیكور برگزار شد، رایكونن رتبه نخست را كسب كرد و هم‌تیمی برزیلی او فیلیپه ماسا دوم شد تا همه چیز در اختیار مردان فراری باشد و برای اولین بار طی ماه‌های اخیر رانندگان مك‌لارن عقب‌نشینی كردند و یكی‌شان (لوئیس همیلتون بریتانیایی) سوم شد و دیگری (فرناندو آلونسوی اسپانیایی و معروف) فقط در جای هفتم ایستاد. این در حالی روی داد كه در تورنمنت‌های اخیر رقابت حاد همیلتون و آلونسو، جنگ «فرمول یك» را به مسابقه‌ای شخصی و داخلی در تیم مك‌لارن تبدیل كرده بود و همین دو راننده نیز به صدر جدول رده‌بندی كلی صعود كرده بودند و امروز هم با فاصله قابل توجهی نسبت به رقبا در همانجا نشسته‌اند. با این حال رایكونن كه پیش تر ستاره مك‌لارن بود و از پایان فصل پیش به فراری كوچ كرد و جای میشائیل شوماخر افسانه‌ای و آلمانی و بازنشسته را در آنجا گرفته است، معتقد است نتایج مانیكور و رخدادهای پیست سیلور استون نشانگر وقوع تغییراتی در معادلات موجود است و اینك فراری به راه قهرمانی بازگشته و با مك‌لارن در این راه ستیزی شدیدتر خواهد داشت.

● احتیاجی واقعی

گراندپری‌های فرانسه و انگلیس، مسابقات هشتم و نهم یك فصل ۱۷ مسابقه‌ای محسوب می‌شوند و رایكونن که هر دو را فتح کرد، درباره آنها می‌گوید: «ما واقعا به این نتایج و پیروزی در مانیكورو سیلوراستون احتیاج داشتیم. در تورنمنت‌های منتهی به گراندپری فرانسه اوقات سختی را سپری كرده بودیم، ولی این هم چیزی نبود كه ما انتظارش را از قبل نداشته باشیم. مشكل این است كه تا چند نتیجه بد می‌گیرید، همگان به این نتیجه می‌رسند كه هیچ شانسی برای بازیابی خود ندارید ولی این‌طور نیست و باخت مختص یك تیم بزرگ مثل ما و سرنوشت همیشگی آن نیست. برعكس اگر كار كنید همیشه جا برای پیشرفت و جبران مافات دارید».

با این حال شاید برای اعلام نظر درباره رایكونن و تاكید بر نزول نسبی او قدری زود بوده است، زیرا او در تورنمنت اول فصل جاری هم كه در دهه سوم اسفند ماه ۸۵ برگزار شد، به رتبه اول رسیده بود و حتی در تورنمنت‌هایی كه راننده‌های مك‌لارن بقیه را به هیچ گرفته بودند، رایكونن آن‌قدرها هم محو نشده بود. ایراد اصلی وارده به وی این بود كه چرا وی در روزهای نسبتا بد فراری، حتی از زیر سایه «هم‌تیمی»اش ماسا هم در نیامده بود، وگرنه راننده‌ای كه در جدول رده‌بندی كلی فصل چهارم باشد، نمی‌تواند آن‌قدرها هم محكوم و بازنده تلقی شود.

● سوال رایج

مشكل دیگر رایكونن این است كه سران تیمش نیز انتظاری جز پیروزی‌های مطلق از او ندارند. هیچ‌كس منكر این نكته نیست كه او ذاتا راننده‌ای فوق‌العاده و بسیار سریع است و به لحاظ استعداد فردی اگر از آلونسو، همیلتون و ماسا بهتر و بالاتر نباشد، پایین‌تر نیست. بنابراین سوال رایج این است كه چرا او تداوم لازم را ندارد و به چه سبب از تمامی استعدادهای خود بهره نمی‌گیرد. در شروع فصل هم به لطف این توان و هم به مدد عضویت در فراری و شهرت و امكانات و نفوذ این تیم، خیلی‌ها از رایكونن به عنوان امیددار بزرگ قهرمانی در پیكارهای امسال «فرمول یك» یاد می‌كردند اما او پس از شروع خوبش پسروی محسوسی داشت و همان‌طور كه قبلا گفتیم این نكته كه عقل و مدیریت ماسا بر استعداد شگرف ذاتی او چربید، بیشتر بر هواداران راننده فنلاندی گران آمد. به اینها بیفزایید این نكته را كه راننده‌های مك لارن در طول فصل چنان خبرسازی كرده‌اند كه قرمزپوشان فراری به رغم تمامی امیدها و ادعایشان مدتی از توجه جهانیان دور ماندند و تا پیش از تورنمنت‌های اخیر فرانسه و انگلیس این وضعیت ناگوار ادامه داشت.

● در سیلور استون

رایكونن پس از فتح مانیكور، در مسابقات زمان‌سنجی (تعیین خط) در پیست سیلور استون انگلیس نیز درخشید و در اولین مسابقه امتحانی، دومین زمان‌ برتر و در دومین رقابت «تعیین خط» سریع‌ترین ركورد را به ثبت رساند و در نهایت در مسابقه اصلی هم قهرمان شد تا روند بازیابی تیم فراری را بیش از پیش تثبیت كند. اوج قدرت‌نمایی رایكونن در دومین رقابت‌سنجی بود. آنجا كه این رانند ۲۷ ساله بدون اینكه به خودش فشار بیاورد هم از ماسا و هم از هر دو راننده پیشتر دست نیافتنی تیم مك‌لارن سریع‌تر و بهتر ظاهر شد. بهترین زمان حاصله رایكونن برابر با ۶۳۹/۲۰ـ۱ دقیقه معادل نیم ثانیه سریع‌تر از زمان ماسا بود و در این مرحله رتبه‌ای بالاتر از چهارمی نصیب همیلتون نشد، حال آنكه وی پدیده این فصل بوده است و در تمامی

۸ تورنمنت آغازین فصل روی یكی از سكوهای سه‌گانه ایستاده و به اولین راننده‌ای بدل شده بود كه توانسته است در اولین فصل شركتش در مسابقه‌های فرمول یك در تمامی ۸ مسابقه نخست فصل حائز رتبه‌های اول تا سوم گردد.

● پیشرفت‌های فنی

مجموعه این مسائل است كه رایكونن و بهتر بگوییم كل تیم فراری را نسبت به امروز و آینده خوشبین ساخته است، به طوری كه اینك این راننده فنلاندی از پیشرفت‌های فنی فراری نیز با رضایت یاد می‌كند. «پس از مسابقات بدی كه در كانادا و آمریكا پشت سر گذاشتیم، مدیران فراری تصمیم گرفتند كه موتورها و سایر امكانات فنی تیم یك بار دیگر ترمیم و پیشرفته‌تر شود و این كار صورت گرفت و امروز باور ما این است كه تیم ما می‌تواند رقابت نزدیك‌تری با مك‌لارن داشته باشد و از یك جایگاه برابر با آنها رقابت كند».

با این حال یك وجه مهم و جالب دیگر نیز در رقابت «حاد شده» رایكونن با راننده‌های مك‌لارن و بهتر بگوییم در ستیز تیم‌های فراری و مك‌لارن با یكدیگر وجود دارد و اگر این فرآیند را یك نوع «جاسوس بازی» بنامیم، به بیراهه نرفته‌ایم. ماجرا ابتدا قدری بیش از دو هفته پیش افشا شد و در آن زمان عنوان گشت كه یك جاسوس در تیم فراری كشف شده كه نایجل استپنی نام داشته و او اخبار و اطلاعاتی را از درون این تیم به دست مایك كافلان مدیر فنی و طراح اصلی تیم مك‌لارن می‌رسانده است. در مورد این آدم (استپنی) حرف و نقل قول‌های متفاوت و فراوانی بیان شد و حتی عده‌ای گفتند كه او اخباری را هم از تیم مك‌لارن به تیم فراری منتقل می‌كرده و به روایتی، جاسوس دوجانبه بوده است.

● ...و سه‌جانبه!

موضوع وقتی جالب‌تر و كمدی‌تر شد كه جمعه شب (۱۵ تیر) اعلام گشت استپنی با یك تیم سوم (هوندا) نیز در تماس بوده و لابد مثل یك جاسوس سه‌جانبه عمل می‌كرده است! كسانی كه به این امر معتقدند، ادعا می‌كنند كه استپنی و كافلان طی هفته‌های اخیر دیداری با نیك فرای مدیر تیم هوندا داشته و اخبار و اطلاعات را به وی نیز رسانده‌اند.

واكنش رسمی تیم هوندا كه فردای انتشار اخبار و ادعای فوق صورت گرفت، وقوع دیدار فوق را رد نمی‌كند و منتفی نمی‌داند اما می‌افزاید: «در چنین ملاقاتی هیچ اطلاعات مخفی‌ای بین طرفین معاوضه نشد و قرار هم نبود كه بشود. برعكس فرای بسیار رسمی به اطلاع نفرات فوق رساند كه هر اطلاعات دقیقی درباره تیم هوندا بخواهند، به آنها خواهد داد».

هنوز هم چند و چون كار به طور دقیق مشخص نیست ولی ابعاد جزئی قضیه در سطح بالایی بوده، به طوری كه این هفته حتی در جریان مسابقه گراندپری بریتانیا در پیست سیلور استون نیز در بسیاری از ساعات به جای اینكه راجع به كیفیت مسابقه و یا اتفاقات جالب رقابت زمان‌سنجی بحث شود، درباره «جاسوس‌بازی» تازه كشف شده در فرمول یك مباحثه و اظهارنظر صورت می‌گرفت. كار به جایی كشید كه حوصله ران دنیس مدیر قدرتمند تیم مك‌لارن سر رفت و در حاشیه این مسابقات خطاب به خبرنگاران گفت مطمئن است كه تیمش از اتهام جاسوسی و بیرون‌كشیدن اخبار و اطلاعات از درون تیم فراری تبرئه و از كل این ماجرا مبرا خواهد شد. این در حالی است كه مدیران فراری بدشان نمی‌آید ثابت شود كه دلیل اصلی نزول نسبی‌شان در فصل جاری و قرار گرفتن‌شان زیر سایه مك‌لارن تا این مقطع از فصل، این بوده كه آدمی مثل استپنی رازهای آنان و روش‌های كارشان را در خفا و به طور غیرقانونی به اطلاع رقیب می‌رسانده و به اردوی دشمن (مك‌لارن) منتقل می‌كرده است، زیرا هرچه این باور بیشتر جا بیفتد، كمتر كسی می‌تواند فراری را متهم به ضعف كند و برعكس به این باور خواهد رسید كه فراری در این ماجرا مظلوم واقع شده است و مك‌لارن فقط با تقلب و جاسوسی و سرقت اطلاعاتی به نقطه كنونی رسیده است.

● یك كار شخصی

چه در حرف‌های دنیس و چه در اظهارات سایر نمایندگان مك لارن طی روزهای اخیر این نكته دائما به گوش خورده كه اگر هم كافلان كار خطایی انجام داده باشد، «سرخود» و به اختیار و انتخاب خود وی بوده و چنانچه وی اطلاعاتی درباره تیم فراری از استپنی گرفته، برای خودش مورد استفاده قرار داده(!) و هیچ‌یك از سایر اعضای تیم مك‌لارن در جریان نبوده‌اند، باور تمام این ادعاها سخت می‌نماید و فقط این نكته محرز می‌نماید كه «فراری» در پی تحقیقاتی درون سازمانی عذر استپنی را خواسته است و مك‌لارن بدون اعلام رسمی، كافلان را معلق كرده است.با این حساب فقط می‌توان گفت كه رایكونن با احیای خود در دو تورنمنت اخیر گراندپری فصل، حالت جدیدی را به پیكارهایی بخشیده كه هر چند هنوز در تسخیر مك لارن است اما برخلاف ۴، ۵ هفته پیش دیگر نمی‌توان رایكونن و تیم وی (فراری) را در محاسبات مربوطه نادیده گرفت.



همچنین مشاهده کنید