چهارشنبه, ۲۶ دی, ۱۴۰۳ / 15 January, 2025
جگوار در مقابل آئودی و ب ام و
این روزها تب استفاده از خودروهای لوکس به قدری فزونی یافته که برخلاف گذشته تنها محدود به قشرخاصی از افراد مانند سیاستمداران، هنرپیشهها، ورزشکاران و نیست بلکه حتی افراد جوان و کم سن و سالی را نیز میتوان یافت که سوار بر یکی از این خودروهای لوکس و مجهز هستند. دلیل این موضوع هم کاملا مشخص است، هنگامی که شتاب اولیه خودروی لوکس شما در حدود پنج ثانیه و توانایی دست یابی به سرعتهای فراتر از ۲۵۰ کیلومتر برساعت را به راحتی داشته باشد، همه امکانات یک هتل پنج ستاره را بصورت خلاصه شده در یک خودرو خواهید داشت!
خودروهای لوکس فراوانی را می توان در بازار یافت که تقریبا از مشخصههای مشترک در هر سدان لوکسی برخوردارند ولی همواره اسطورههای این سگمنت هستند که برتریهای خود را به رخ رقبای جدید و حتی با سابقه این رده می کشند.
در این آزمایش سه دستگاه از بهترین های این سگمنت یعنی بامو ۷۵۰Li ، آئودی A۸L و جگوار XJL در مقابل هم قرار گرفتهاند تا نقاط قوت و ضعف هر یک بهتر مشخص شود. هر سه خودروی اروپایی موردنظر دارای حداکثر فاصله بین دو محور (که با حرف L در نام خودروها نیز مشخص شده)، پیشرانههای قدرتمند هشت سیلندر خورجینی و همچنین حداکثر قیمت تقریبا برابر با ۹۰,۰۰۰ دلاری هستند.
آئودی A۸L و جگوار XJL از سازه تمام آلومینیومی بهره می گیرند تا بامو ۷۵۰Li با بدنه فولادی خود در این قسمت یکهتاز باشد. مجموع میزان فروش هرسه خودروی این آزمایش در سال گذشته میلادی رقمی برابر با ۸۰۵۲ دستگاه بود که لقب پرفروشترین این جمع با ۱۲,۲۵۳ دستگاه نیز در اختیار بامو سری۷ است؛ بامو با اختلاف تقریبا سه برابری جگوار XJ و نزدیک به هشت برابری، آئودی A۸ را در پس خود میبیند.
به طور حتم غایب بزرگ این گردهمایی مرسدس بنز S-class است. مرسدس در تلاش است تا به زودی نسل جدید کلاس لوکس خود را به عنوان مدل ۲۰۱۲ در سال جاری به بازار عرضه کند ولی تا زمان برگزاری این آزمایش مقدمات لازم برای در اختیار داشتن یکی از بهترین و پرفروش ترین های این سگمنت مهیا نشد تا سه خودروی دیگر نفس راحتی بکشند!
● مدال برنز برای مقام سوم : بامو ۷۵۰Li ؛ مدل ۲۰۱۲
بیشتر افرادی که سوار بر این خودرو شدهاند داستان تقریبا یکسانی را در هنگام رانندگی در بزرگ راه ها و جاده های کم ترافیک بیان می کنند؛ ۷۵۰ برخلاف جثه بیش از دو تنی خود، برای رسیدن به سرعت ۹۶ کیلومتر در ساعت به زمانی برابر با ۵,۳ ثانیه نیاز دارد که در واقع کندترین عضو گروه لقب می گیرد.
با اینکه بامو ۷۵۰ ، پسوند Li را با خود یدک می کشد ولی با طولی برابر با ۶۲۵۷mm کوتاهترین عضو گروه است. اما مهندسی خوب آن باعث شده تا بیشترین فاصله بین دو محور به نام ۷۵۰Li ثبت شود.
پیشرانه قدرتمند ۴,۴ لیتری V۸ این خودرو به لطف دو توربوشارژر توانایی تولید حداکثر قدرتی برابر با ۴۰۰ اسببخار دارد. ۷۵۰Li پرمصرف ترین عضو گروه نیز به حساب می آید به طوریکه ۱۶.۸ لیتر در سیکل شهری و ۱۱.۲ لیتر در بزرگراه میسوزاند.
این سدان لوکس برای رویارویی با رقبای قدر خود در این گروه، از ۱۰,۰۰۰ دلار تجهیزات سفارشی نیز بهره میگیرد. این تجهیزات شامل پکیج رانندگی اسپرت به قیمت ۳,۷۵۰ دلار، پوشش چرم ناپا و تزیینات چوبی مات در کابین بعلاوه سیستم ردیاب ماهوارهای با درگاه USB و اتصال iPod به قیمت ۱,۸۰۰ دلار و سیستم نمایش اطلاعات بر روی شیشه جلو و رینگ های ۱۹ اینچی که هر کدام به قیمت ۱,۳۰۰ دلار است.
سیستم نمایش اطلاعات ضروری بر روی شیشه جلو از عملکرد بسیار جذابی برخوردار است و در عین حال سیستم هشدار دهنده حرکت بین خطوط که به صورت استاندارد بر روی خودرو نصب شده با دقت بسیار زیادی وظیفه خود در آگاه ساختن راننده هنگام انحراف وسیله نقلیه را انجام می دهد.
در کنار اهرم تعویض دنده، یک شاسی تعبیه شده تا به کمک آن راننده بتواند وضعیت کلی خودرو شامل سیستم تعلیق، میزان حساسیت پدال گاز و سرعت تعویض دنده را بصورت دلخواه از حالت کاملا نرم برای یک رانندگی آرام شهری تا حالت Sport+ تغییر دهد.
صندلیها به صورت برقی و مجزا در چندین زاویه مختلف تنظیم میشوند و میزان جای پا به لطف فاصله زیاد بین دو محور واقعا منحصر به فرد به نظر می رسد ولی با توجه به همه این مزایا چرا ۷۵۰Li در رده سوم این گروه قرار گرفته است؟!
نکتهای که شاید بیشترین تاثیر را در این امر داشته این است که اصولا هر بامو به گونهای ساخته میشود که بهترین دینامیک رانندگی را در کلاس خود داشته باشد. سری۳ و به خصوص نسل جدید سری۵ بامو، همه نیازهای یک رانندگی اسپرت و لوکس را فراهم میکنند؛ در کنار این مسائل عدم توجه کمپانی به متمایز ساختن سری۷ از مدلهای کوچکتر و و ارزانتر خود باعث شده تا این ذهنیت ایجاد شود که یک سری۵ کمی کشیده تر و البته با قیمتی به مراتب گزاف تر در اختیار دارید!
● مدال نقره برای مقام دوم : جگوار XJL ؛ مدل ۲۰۱۲
جگوار نیز برای عقب نماندن از رقبای خود در این کلاس مجبور به تغییر کلی طراحی مدل لوکس خود شد. نسل جدید جگوار XJL با پیشرانه پنج لیتری V۸ خود و به لطف سیستم سوپرشارژر توانایی تولید حداکثر قدرتی برابر با ۴۷۰ اسببخار را دارد تا برتری بلامنازع خود را در این بخش به رقبای آلمانی خود دیکته کند. البته برچسب قیمت ۹۲ هزار دلاری آن شاید به مذاق برخی خوش نیاید!
جگوار در طراحی و ساخت XJL جدید به گونهای عمل کرده که گویی با یک موشک زمین به زمین مافوق صوت روبرو هستیم! طراحی هیجان انگیز و اسپرت و در عین حال کاملا متفاوت نسبت به نسلهای پیشین، بهره گیری از بهترین مواد در داخل کابین، سیستم تعلیق و فرمان بسیار عالی و در نهایت پیشرانه قدرتمند، به طور حتم امتیاز بسیار بالایی را برای این ساخته انگلیسی جمع آوری کرده است.
طبیعتا مهم ترین عاملی که میزان لوکس بودن یک خودرو را تعریف می کند کیفیت ساخت کابین و تجهیزات به کار رفته در آن محسوب میشود. این پارامتر در دو خودروی آلمانی گروه یعنی ب ام و و آئودی به صورت کاملا منسجم و کلاسیک همانند گذشته شکل گرفته و به راحتی میتوان گستره وسیع تزیینات چوبی و کرومی را در آنها مشاهده کرد اما در جگوار این موضوع کمی متفاوت است که البته به راحتی و در همان نگاه اول وجه تمایز خود را با دو رقیب دیگر به معرض نمایش می گذارد.
فرمان گرم شونده در کنار صندلی های جلو که مجهز به سیستم گرم کننده و خنک شونده به صورت استاندارد هستند نیز راحتی بیشتری را برای سرنشینان به ارمغان میآورند. سرنشینان ردیف عقب همانند دو خودروی دیگر از فضای وسیعی برخوردارند و سیستم تهویه مطبوع چند منطقهای بهترین شرایط را به طور مجزا برای هر یک از سرنشینان فراهم می کند.
تنها نکته منفی در جگوار پرده شیشه های جانبی عقب است که برخلاف بامو و آئودی به صورت دستی عمل می کند. ضمن اینکه فضای بالای سر آن چنان که باید به نظر نمیرسد. نشان دهنده های پشت فرمان نیز با اینکه از ظاهری بسیار زیبا برخوردارند ولی به واسطه ابعاد کوچک نوشته ها خوانایی مشهودی را در اختیار راننده قرار نمیدهند.
اما در بخش قوای محرکه به طور حتم فاتح مطلق این پیکار، جگوار خواهد بود، پیشرانه پنج لیتری سوپرشارژر آن میتواند شتاب اولیه ۴,۴ ثانیهای برای رسیدن به سرعت ۹۶ کیلومتر در ساعت از حال سکون برای آن حاصل کند. البته جعبه دنده شش سرعته اتوماتیک جگوار اگر همانند دو خودروی آلمانی گروه سریع و بدون مکث وظیفه خود را انجام می داد شاید این زمان کمتر نیز می شد!
● مدال طلا برای آئودی A۸L ؛ مدل ۲۰۱۲
آئودی را باید یکی از موفقترین خودروسازان در حال رشد جهان قلمداد کرد. ساختههای بیعیب و نقص این شرکت در همه سگمنتها حتی خودروهای موفق و محبوبی چون بامو را نیز دچار چالش میکند.
آئودی A۸L آخرین تغییر چهره را سال میلادی گذشته به خود دید. این خودرو با سیستم چهارچرخ محرک آئودی، عنوان طویلترین خودروی گروه را در اختیار دارد که البته پیشرانه هشت سیلندر ۴.۲ لیتری آن با قدرتی برابر با ۳۷۲ اسببخار ضعیفترین در میان این سه خودرو به شمارمی آید.
آئودی در عین حال با قیمت پایه ۸۴,۸۷۵ دلاری ارزان ترین عضو گروه نیز است که البته سیستم انتخاب حالت حرکت آئودی به ارزش ۲,۳۰۰ دلار و رینگ های ۲۰ اینچی با تایرهای چهار فصل به قیمت ۱,۲۰۰ دلار محدوده قیمتی آن را تا بیش از ۸۸ هزار دلار افزایش دادهاند.
با نگاهی به مشخصات A۸L ، شاید این خودرو چندان هیجان انگیز به نظر نیاید ضمن اینکه تجهیزات سفارشی آن به مراتب کمتر از دو خودروی دیگر است. با این وجود طراحی داخلی کابین آن بهتر از بامو شکل گرفته و میزان راحتی صندلیها در هر دو ردیف همانند بامو جزء بهترین های این کلاس است.
پیشرانه ۳۷۲ اسب بخاری این خودرو با اینکه بی صداترین عضو گروه بود ولی برای دستیابی به شتاب اولیه صفر تا ۹۶ کیلومتر در ساعت سریعتر از بامو عمل کرده و در ۵,۱ ثانیه او را مغلوب نمود.
در مجموع با اینکه آئودی از فروش چندان قابل توجهی در ایالات متحده بر خوردار نیست ولی ارزش واقعی این خودرو ظاهرا بسیار بیشتر از این اعداد و ارقام کاغذی است و گرنه مقام اول این تست را به این راحتیها نمیگرفت!
منبع اصلی: وب سایت caranddriver
منبع فارسی اصلی : هفته نامه پیام ایران خودرو
منبع منتشر کننده متن در فضای اینترنت : سایت pedal.ir
ایران مسعود پزشکیان دولت چهاردهم پزشکیان مجلس شورای اسلامی محمدرضا عارف دولت مجلس کابینه دولت چهاردهم اسماعیل هنیه کابینه پزشکیان محمدجواد ظریف
پیاده روی اربعین تهران عراق پلیس تصادف هواشناسی شهرداری تهران سرقت بازنشستگان قتل آموزش و پرورش دستگیری
ایران خودرو خودرو وام قیمت طلا قیمت دلار قیمت خودرو بانک مرکزی برق بازار خودرو بورس بازار سرمایه قیمت سکه
میراث فرهنگی میدان آزادی سینما رهبر انقلاب بیتا فرهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی سینمای ایران تلویزیون کتاب تئاتر موسیقی
وزارت علوم تحقیقات و فناوری آزمون
رژیم صهیونیستی غزه روسیه حماس آمریکا فلسطین جنگ غزه اوکراین حزب الله لبنان دونالد ترامپ طوفان الاقصی ترکیه
پرسپولیس فوتبال ذوب آهن لیگ برتر استقلال لیگ برتر ایران المپیک المپیک 2024 پاریس رئال مادرید لیگ برتر فوتبال ایران مهدی تاج باشگاه پرسپولیس
هوش مصنوعی فناوری سامسونگ ایلان ماسک گوگل تلگرام گوشی ستار هاشمی مریخ روزنامه
فشار خون آلزایمر رژیم غذایی مغز دیابت چاقی افسردگی سلامت پوست