چهارشنبه, ۳ بهمن, ۱۴۰۳ / 22 January, 2025
آینده بی انتهای SAP
تحیلگرانی که گزارشهای هیئتمدیره شرکت SAP را بررسی کردهاند، به این موضوع اشاره کردهاند که این نرمافزار غولآسا، با اعمال روشهایی باید مشتریان خود را به حرکت واداشته و حس اشتیاق به استفاده را در آنها افزایش دهد. تحلیلگران، به SAP پیشنهاد میکنند تا در جستوجوی مسیری باشد که برای مشتریان دارای «موارد بسیار جدید جدید» باشد تا با بهرهبرداری از آن، به استفاده از نرمافزار یادشده، راغبتر شوند.
براساس شواهد، SAP در بهدست آوردن موارد جدید جدید موفق نیست و باید تمامی سعی خود را انجام دهد. مشتریان برای بهدست آوردن هیجان، به سمت SAP نمیروند، آنان برای مکانیزه کردن فرایندهای تجاری خود و حصول به زیربنایی قابل اعتماد برای نوآوری اساسی در کسبوکارخود است که بیش از یک دهه برای آنان کارایی داشته باشد.
آنچه SAP باید انجام دهد، یافتن مسیری است تا قدرت و توانایی خود را با ردپایی تأثیرگذار و کاربردی به نمایش بگذارد، مدل فروش و تحویل را بهبود دهد و بر رفع مشکلات تحویل دقیق تمرکز کند که باعث کسب خشنودی مشتریان در کل شبکه ارتباطی آنها با شرکای تجاریشان میشود.
زمانی که نسخه SAP R/۳ به بازار عرضه شد، این نرمافزار از نظر گستردگی و وسعت به نرمافزاری عظیمالجثه تبدیل شده بود. ۳ خصوصیت بسیار مهم ذیل، به این نسخه قدرت بخشیدهاند:
▪ دوری جستن از ابرکامپیوترها (SAP قابلیت نصب بر روی سیستم عامل Unix را پیدا کرد)
▪ از PC ها بهعنوان رابط کاربری استفاده شد (SAP قابلیت استفاده در مدل Client/Server را پیدا کرد)
▪ افزایش اعتماد به داشتن سیستمی یکپارچه در شبکه برای انجام عملیات فروش و امکان توسعه نرمافزارهای آن (SAP تمایل بسیار شدیدی به اشتراک گذاشتن قسمتهایی دارد که در شبکه وسیع شرکای تجاری، منجر به بهبود سود میشود)
در حال حاضر، SAP تمام تمرکز خود را معطوف به جلوگیری از ناامیدی مشتریان خویش کرده است. صدای بلند و قابل توجه مشتریان SAP حاوی این پیام است که قیمت محصولات SAP بسیار زیاد بوده و این نرمافزار فاقد انعطافپذیری لازم است. SAP باید به این نکته توجه داشته باشد که ناراحتی مشتریان قابل درک است.
● شکل دهی به تجربیات مشتریان
یکی از اصلیترین ویژگیهای سیستمهای مبتنی بر تکنولوژی SaaS۱، کنترل کامل بر تجربیات مشتریان است. مثلا، بررسیها نشان دادهاند که فروشندگان مایلند سیستم اطلاعاتی یکپارچهای داشته باشند و واحدهای فناوری اطلاعات، مشاوران و منابع خارجی نیز تمایل دارند تا فقط به موضوعات خود بپردازند. SAP باید قابلیت نصب بسیار سادهای داشته باشد، قسمتهای تخصصی خود را توسعه دهد و بتواند تیمهای فروش و شرکای آنها را با توجه به توقعاتی کنترل کند که درزمینه هزینهها و وظایف خود دارند. در حال حاضر، بذرهای نارضایتی در فرایند فروش، رشد کردهاند.
● SAP باید صدای کسانی را بشنود که به محصولاتش «نه» میگویند
در مقام مقایسه، اگر محصول جدید مبتنی بر تکنولوژی SaaS به ۱۰۰۰ ایستگاه کاری برای انجام عملیات بر روی ۱۰۰ پردازش مجوز لازم را بدهد، در یک سیستم مبتنی بر تکنولوژی کنونی SAP باید به ۱۰۰۰۰ ایستگاه کاری بر روی ۱۰۰۰ پردازش دسترسیهای لازم تعریف شود. در این مقایسه ، سؤال کلیدی این است که آیا ممکن است بسادگی بتوان ۱۰۰۰۰ ایستگاه کاری را ایجاد کرد؟ آیا این چیزی شبیه به جادو نیست؟
SAP در گذشته تلاش بسیاری کرده است تا قالبها، الگوها و تنظیمات مرتبط با آنها را بهبود دهد. این شرکت باید راهی را برای برنده شدن در یک پیکار بیابد، شاید این همان کلید برنده شدنش در جنگ باشد.
● تغییر مدل فروش و تحویل
ادعا در این مورد که نرمافزار یادشده باید بهصورتی اساسی و زیربنایی تغییر کند، در حال حاضر اغراقآمیز است. از سوی دیگر، مشتریان کاملاً واضح بیان میکنند که نمیخواهند مدیریت پیچیده حاکم برنرمافزار را تحمل کنند. در نگاه اول، شاید استفاده از نرمافزار SAP مشابه نرمافزاری مبتنی بر تکنولوژی SaaS به نظر آید، اما با گذشت زمان، مشکلات بر کاربران هویدا خواهند شد. یکی دیگر از مواردی که باید مسئولین فروش SAP به آن توجه کنند، این است که باید با استفاده از تکنولوژی ابری، دسترسی بلادرنگ کاربران را به سیستمهای اطلاعاتی خود مهیا سازند. قبل از اینکه SAP بخواهد سیستمهای اطلاعاتی مشتریان خود را به سمت تکنولوژیهای جدید سوق دهد، باید فعالیت انجام پردازشها در محیط ابری آماده باشد و این موضوع به یکی از ۳ روش زیر امکانپذیر است:
▪ محیط میزبانی وب از نوع همسایگی۲
▪ نصب و بهرهبرداری در محیطی از نوع ابری که قادر به کنترل ایستگاههای کاری باشد
▪ استفاده از مدل تجهیزات (وسایل)۳
در مدل تجهیزات (وسایل) به نرمافزار اجازه داده میشود تا عملیات خود را بر روی ایستگاه کاری مرکز دادهای کاربر، انجام دهد، اما مدیریت و نگهداری دادهها و اطلاعات، توسط مرکزی واحد صورت گیرد.
در آخرین ماه سال ۲۰۰۹ شرکت SAP اقدام به برگزاری اجلاسی به نام «برتریهای SAP» کرد. یکی از پیامهای مهم گردانندگان اجلاس به حاضرین، تمایل به بزرگ و کوچک کردن SAP بود. قسمت بزرگ SAP همچنان باقی خواهد ماند و قسمتهای کوچک آن به شرکتهایی کوچک تبدیل و فروخته خواهند شد. تقسیم یادشده تنها برای بخشی از مجموعه عظیم SAP امکانپذیر خواهد بود.مسئولینی که این تصمیم را خواهند گرفت، برای فروش بخشها باید بازنگری دقیقی را انجام دهند.یکی از پرهیجانترین آن فروش بخشی است که در آن طراحی کسبوکار صورت میگیرد.
● از بین بردن نقاط منفی
▪ ترویج بیانتهایی محصولات SAP
▪ توسعه اثرات SAP بر کسبوکار مشتریان
دو نکته فوق، نقاط منفی SAP بهشمارمیآیند. کارشناسان خبره SAP درست میگویند که شرکت باید پیامی مثبت برای مشتریانش داده باشد، اما تنها داشتن «مورد جدید جدید» راهی درست نخواهد بود. شرکت SAP باید دو کار ذیل را انجام دهد:
۱) به منافع خود دربلندمدت اهمیت دهد. آقای ویشالسیکا مدیر تکنولوژی SAP، مفهوم نرمافزار بیانتها را برای SAP مطرح کرد که یکی از بهترین راهها برای رسیدن به هدف یادشده است. نرمافزارهای ابرکامپیوترها، هنوز هم مورد استفاده قرار میگیرند زیرا به منبع تولید دانشی که چندین دهه در حال فعالیت است، افزوده خواهند شد و هیچچیزتغییر نخواهد کرد. تمام فعالیتهای کسبوکار و راهحلهای موجود در آنها، پایدار خواهند ماند.
۲) اگر اصل بیانتهایی نرمافزار SAP باعث ایجاد امنیت بلندمدت شود، این مسیر عملیاتی در کوتاهمدت و میانمدت بیمه است، اما SAP باید باز در جستوجوی راهی باشد تا تعداد مسیرهای عملیاتی را افزایش دهد، بهگونهای که بهعنوان مزیتی نسبت به رقبای خود، مطرح و بهطور مرتب پشتیبانی شده و رشدی سریع داشته باشد.
بهطور حتم Salesforce.com و NetSuit مطابق با ادعای خود، تمامی نیازمندیهای یک کسبوکار را در خود جای دادهاند. SAP نیز محدودهای بزرگ از اتوماسیون را در خود جای داده است. در اواخر سال ۲۰۰۹، NetSuit بهطور علنی اعلام کرد که با معرفی محصول جدید این شرکت، چرخه حیات SAP R/۳ دیگر به پایان رسیده است. البته این اعلان، آنقدرهاهم شگفتآور نبود زیرا SAP ،حرکت خود را در تولید محصولی جدید با نام My SAP آغاز کرده بود. SAP باید تلاش بسیاری کند تا نشان دهد مسیر عملیاتی بزرگی را آماده کرده است تا از طریق آن بتواند مزیتی رقابتی برای خود ایجاد کند. در دنیایی سرشار از شبکههای کسبوکار، در کدامیک از فرایندهای توزیع شده در شرکتها و کارخانهها، مزیتی ایجاد شده است، SAP باید این مورد را پیگیری و ایجاد کند.
وجه تفاوت SAP با دیگر محصولات مشابه آن، تدارک دیدن مسیری است تا پردازشهای خودکاری که دانش اصلی شرکت را پشتیبانی میکنند، بدون کوچکترین وقفهای به سرانجام برسند. این خصوصیات میبایستی توسط ساختاری زیربنایی که همواره مبتنی بر فرایند نوآوری است، حفظ شود.
به بیانی دیگر، اگر شرکتی برای خودکارسازی فرایندهای استاندارد کسبوکار خود از SAP استفاده کند، وضعیت بهتری را بهدست آورده، برای تسخیر بازار میتواندبهترو بیشتر نوآوری کند و نیز ارتباط کاری بهتری با دیگر شرکتها برقرارسازد.
رقبای شرکت SAP مدعی هستند که این شرکت باید صدای کسانی را بشنود که به محصولاتش «نه» میگویند. این شرکتها، در حال تهیه محصولاتی برای خود هستند تا به کمک آنها، بازار را تسخیر کنند. ارزش اصلی SAP ،خودکارسازی مجموعههایی گسترده از پردازشهاست، SAP هیچگاه نمیتواند از این ارزش اصلی خود دور شود. این ادعا که SAP در بلندمدت با خرید دیگر شرکتها میتواند به موفقیت برسد و یا اینکه با ارائه زودگذر نوآوریهای جدید مورد توجه قرار گیرد، دیگر کارایی نخواهد داشت. SAP باید درخصوص نقاط قوت و تغییرات مورد نظرخود، با توجه به نیازهای مشتریان با آنها گفتوگو کند تا مشتریان برای آینده کسبوکارشان در همکاری با SAP احساس امنیت خوبی داشته باشند.
محمدرضا بیگدلی (امور سیستمها و کامپیوتر ساپکو)
پانوشت
۱ . رجوع شود به نشریه صنعت خودرو - شماره ۱۴۹ - صفحه ۳۶
۲ . Co Location Hosting Environment
۳ . Applicane Model
منبع
http://www.Forbes.com
ایران مسعود پزشکیان دولت چهاردهم پزشکیان مجلس شورای اسلامی محمدرضا عارف دولت مجلس کابینه دولت چهاردهم اسماعیل هنیه کابینه پزشکیان محمدجواد ظریف
پیاده روی اربعین تهران عراق پلیس تصادف هواشناسی شهرداری تهران سرقت بازنشستگان قتل آموزش و پرورش دستگیری
ایران خودرو خودرو وام قیمت طلا قیمت دلار قیمت خودرو بانک مرکزی برق بازار خودرو بورس بازار سرمایه قیمت سکه
میراث فرهنگی میدان آزادی سینما رهبر انقلاب بیتا فرهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی سینمای ایران تلویزیون کتاب تئاتر موسیقی
وزارت علوم تحقیقات و فناوری آزمون
رژیم صهیونیستی غزه روسیه حماس آمریکا فلسطین جنگ غزه اوکراین حزب الله لبنان دونالد ترامپ طوفان الاقصی ترکیه
پرسپولیس فوتبال ذوب آهن لیگ برتر استقلال لیگ برتر ایران المپیک المپیک 2024 پاریس رئال مادرید لیگ برتر فوتبال ایران مهدی تاج باشگاه پرسپولیس
هوش مصنوعی فناوری سامسونگ ایلان ماسک گوگل تلگرام گوشی ستار هاشمی مریخ روزنامه
فشار خون آلزایمر رژیم غذایی مغز دیابت چاقی افسردگی سلامت پوست