چهارشنبه, ۲۶ دی, ۱۴۰۳ / 15 January, 2025
فصل انتخاب رشته و چالش اعتماد
اگر بازار کلاسهای کنکور و بعد هم، بازار مشاوران برای انتخاب رشته داغ است باید ریشهاش را در مدارس جست؛ این یک باور عمومی است اگر چه آموزش و پرورش حاضر نیست زیر بار پذیرشش برود.
بیشتر مدارس بویژه دولتیها از نظر علمی و آموزشی، برای دانشآموزان جذاب نیست. خیلی از دانشآموزان دبیرستان بویژه سال آخریها که مهیای کنکور میشوند مدرسه را بهتنهایی برای موفق شدن در کنکور، کافی نمیدانند و راه آموزشگاههای آزاد را در پیش میگیرند تا شاید به رشته دلخواه برسند.
همینها وقتی مجاز به انتخاب رشته میشوند بازهم به خاطر گرفتن بهترین نتیجه، راهی یکی از هزاران مرکز انتخاب رشتهای میشوند که با تبلیغات گستردهشان توانستهاند اعتماد متقاضیان دانشگاهها را جلب کنند.
این چشم انتظاران ورود به دانشگاه، بابت گرفتن مشاورهای که فکر میکنند بهترین و موثرترین است، پولهای زیادی نیز میدهند؛ در حالی که کمی آنطرفتر، مدارسی که در آنها درس خواندهاند چشم انتظار استقبال دانشآموزان از مشاورههای مدرسه نشستهاند.
با این حال آموزش و پرورش حاضر نیست عقبماندنش از بازار آزاد مشاوره انتخاب رشته را بپذیرد تا آنجا که مسئولی چون ابوالفضل رحمانی از مسوولان مشاوره آموزشوپرورش شهر تهران دیروز حاضر شد از افزایش ۴۰ درصدی پایگاههای انتخاب رشته در مدارس تهران سخن بگوید و با استناد به آمارها تاکید کند که مشاوران مستقر در مدارس از نظر دانش و تسلط به شرایط کنکور و انتخاب رشته دستکمی از مشاوران دیگر ندارند.
او این مشاوران را همان معلمان سالهای دبیرستان دانشآموزان میداند و معتقد است که چون این معلمها با خلقیات دانشآموزان کاملا آشنا هستند میتوانند بهترین انتخاب رشته را برایشان انجام دهند؛ اما آیا داوطلبان ورود به دانشگاه نیز با او هم عقیدهاند؟
استقــبـال گــسترده دانشآموزان از آموزشگاهها و مراکز مشاوره آزاد که هر سال نیز بیشتر از سال قبل میشود نشان میدهد که در رابطه میان دانشآموز، مدرسه و کنکور، یک حلقه مفقوده وجود دارد.
شاید نتوان با قاطعیت، نامش را «اعتماد» گذاشت اما واضح است موضوعی که دانشآموزان را به مراکزی به جز مدارس هدایت میکند باوری است که میگوید چنته مدرسه آنقدر پرنیست که بتواند از پس کنکور برآید!
و اما موضوع دیگر این است که با وجود اظهارات مسئولان آموزش و پرورش، بیشتر معلمها رابطه عمیقی با دانش آموزان ندارند که بتوانند قضاوت درستی درباره استعدادها، آرزوها و برنامههای آنها داشته باشند ولی با این وجود اگر آموزشوپرورش بتواند تحول بنیادینی را که دنبال میکند به این بخش نیز سرایت دهد و مدارس و معلمانی قابل اتکا بسازد قطعا هیچ جایی برای مشاوره، بهتر از مدرسه و هیچ مشاوری بهتر از معلم نخواهد بود.
مریم خباز
ایران مسعود پزشکیان دولت چهاردهم پزشکیان مجلس شورای اسلامی محمدرضا عارف دولت مجلس کابینه دولت چهاردهم اسماعیل هنیه کابینه پزشکیان محمدجواد ظریف
پیاده روی اربعین تهران عراق پلیس تصادف هواشناسی شهرداری تهران سرقت بازنشستگان قتل آموزش و پرورش دستگیری
ایران خودرو خودرو وام قیمت طلا قیمت دلار قیمت خودرو بانک مرکزی برق بازار خودرو بورس بازار سرمایه قیمت سکه
میراث فرهنگی میدان آزادی سینما رهبر انقلاب بیتا فرهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی سینمای ایران تلویزیون کتاب تئاتر موسیقی
وزارت علوم تحقیقات و فناوری آزمون
رژیم صهیونیستی غزه روسیه حماس آمریکا فلسطین جنگ غزه اوکراین حزب الله لبنان دونالد ترامپ طوفان الاقصی ترکیه
پرسپولیس فوتبال ذوب آهن لیگ برتر استقلال لیگ برتر ایران المپیک المپیک 2024 پاریس رئال مادرید لیگ برتر فوتبال ایران مهدی تاج باشگاه پرسپولیس
هوش مصنوعی فناوری سامسونگ ایلان ماسک گوگل تلگرام گوشی ستار هاشمی مریخ روزنامه
فشار خون آلزایمر رژیم غذایی مغز دیابت چاقی افسردگی سلامت پوست