پنجشنبه, ۲۷ دی, ۱۴۰۳ / 16 January, 2025
نگاهی به مفهوم دین
معنای لغوی دین
از نظر اهل لغت چنین استفاده می شود که دین به معنای آیین است که در آن طاعت خدای عزت ، پاداش و کیفر انسان و اعتقاد به روز حساب و قیامت وجود دارد.در فرهنگ فارسی عمید دین به معنای ملت ، مذهب ، کیش، آیین ، ورع ، طاعت ، حساب ، پاداش ، جزاء و مکافات آمده است.
تعاریف برخی متفکران غربی از دین کانت در کتاب دین در مرزهای عقل می نویسد : دین عبارت از این است که ما تکلیف واجب و ضروری خود را با توجه به این که مبتنی بر اوامر الهی است درک نماییم.
سیسرون در کتاب درباره قوانین می گوید: دین پیوند مایهای است که انسان را به خدا مربوط می سازد.امیل دورکهایم در کتاب «سیمای نخستین زندگی دینی»
می گوید: دین عبارت از مجموعه ای از اعتقادات و اعمال مربوط به اشیاء مقدس و پدیده های برخوردار از حرمتی است که بر هم مبتنی می باشد: اعتقادات و اعمالی که پیروانش را در یک وحدت و همبستگی معنوی که می توان آن را ملت نامید به هم می پیوندد.اسپنسر نیز معتقد است دین مقوله ای ماوراء طبیعی است و با موجودات و چیزهایی سروکار دارد که فراتر از محدوده معرفت ماست!
تعاریف برخی متفکران و متکلمان اسلامی از دین:
رشید رضا در کتاب تغییر المنار می گوید: دین به مجموع تکالیفی که بندگان به وسیله آن خدا را اطاعت می کنند ، گفته می شود.
آیت الله جوادی آملی در کتاب «شریعت در آیینه معرفت» آورده اند که : دین عبارت از مجموع عقاید اخلاقی و مقرراتی است که برای اداره جامعه انسان و پرورش انسانها باشد. گاهی همه این مجموعه ، حق و گاهی همه آن، باطل و زمانی مخلوط از حق و باطل است. آیت الله مصباح یزدی در کتاب «آموزش و عقاید» می گوید: دین واژه ای است عربی که در لغت به معنی اطاعت و جزا آمده است و اصطلاحاً به معنی اعتقاد به آفریننده برای جهان و انسان و دستورات عملی متناسب با این عقاید می باشد.
امام خمینی (ره) در کتاب «کشف الاسرار»: ایشان دین را قانون بزرگ خداوند می داند که برای اداره کشورهای جهان نازل شده است. دین قانون بزرگ خدا است که برای اداره کشورهای جهان و چرخانیدن چرخهای زندگی آورده شده است.
در مجموع تعاریف مذکور ، می توان دین را این طور تعریف کرد:دین مجموعه ای به هم پیوسته از باورها و اندیشه های برگرفته از وحی الهی در رابطه با خدا ، جهان ، انسان ، جامعه و جهان پس از مرگ است که هدف آن هدایت انسان ، به سوی روش بهتر زیستن و کامل تر شدن است.
مسعود فولادفر
منابع
ـ خمینی، روح الله؛ کشف الاسرار، تهران: موسسه نشر و تنظیم آثار امام خمینی (ره)،
ـ مصباح یزدی، محمد تقی؛ پاسخ استاد به پرسشگران جوان،تهران: موسسه نشر و تنظیم آثار امام خمینی (ره) ، ۱۳۸۲.
ـ جوادی آملی، عبدا الله ؛ شریعت در آینه معرفت ، تهران: مرکز نشر فرهنگی رجاء، ۱۳۷۶ هـ.ش.
ـ جعفری، محمد تقی؛ فلسفه دین، تدوین عبد الله نصری، تهران:انتشارات خوارزمی،چاپ دوم،۱۳۷۸. هـ.ش.
ـ عمید، حسن؛ فرهنگ فارسی عمید، تهران ، چاپخانه سپهر،۱۳۷۳.
ایران مسعود پزشکیان دولت چهاردهم پزشکیان مجلس شورای اسلامی محمدرضا عارف دولت مجلس کابینه دولت چهاردهم اسماعیل هنیه کابینه پزشکیان محمدجواد ظریف
پیاده روی اربعین تهران عراق پلیس تصادف هواشناسی شهرداری تهران سرقت بازنشستگان قتل آموزش و پرورش دستگیری
ایران خودرو خودرو وام قیمت طلا قیمت دلار قیمت خودرو بانک مرکزی برق بازار خودرو بورس بازار سرمایه قیمت سکه
میراث فرهنگی میدان آزادی سینما رهبر انقلاب بیتا فرهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی سینمای ایران تلویزیون کتاب تئاتر موسیقی
وزارت علوم تحقیقات و فناوری آزمون
رژیم صهیونیستی غزه روسیه حماس آمریکا فلسطین جنگ غزه اوکراین حزب الله لبنان دونالد ترامپ طوفان الاقصی ترکیه
پرسپولیس فوتبال ذوب آهن لیگ برتر استقلال لیگ برتر ایران المپیک المپیک 2024 پاریس رئال مادرید لیگ برتر فوتبال ایران مهدی تاج باشگاه پرسپولیس
هوش مصنوعی فناوری سامسونگ ایلان ماسک گوگل تلگرام گوشی ستار هاشمی مریخ روزنامه
فشار خون آلزایمر رژیم غذایی مغز دیابت چاقی افسردگی سلامت پوست