پنجشنبه, ۲۷ دی, ۱۴۰۳ / 16 January, 2025
اعترافات پیشوایان و بزرگان بهائی در موضوع خاتمیت رسول اکرم
اساس آیین بهایی بر این استوار است که ادیان هر هزار سال یکبار تجدید می شوند و در حال حاضر دین حقه الهی همانی است که آن ها بدان اعتقاد دارند.پیروان بهاییت دین خود را آخرین دین الهی می شمارند. اما حال ببینیم که این عقیده در نظر بزرگان این دیانت اعم از پیامبر،امام و مبلغان آن چگونه است...
۱)عبدالمجید اشراق خاوری در صفحه ۷۸ جلد اول رحیق مختوم مینویسد:
«در قرآن، سورةُالاحزاب محمد رسولالله را خاتمالنبیین فرموده. جمال مبارک جلجلاله در ضمن جمله مزبور میفرماید:که مقامِ این ظهورِ عظیم(یعنی خودش) و موعود کریم، از مظاهر سابقه بالاتر است؛ زیرا نبوت به ظهور محمد رسولالله ختم گردیده و این دلیل است که ظهور موعود عظیم(میرزا حسینعلی) ظهورالله است و دورهی نبوت به حضرت محمد (ص) منطوی وپیچیده گردید زیرا که رسولالله خاتمالنبیین بودند.»
۲)بهاء الله درجلد سوم آثار قلم اعلی صفحه ۴۹ می نویسد:
« لِاَنَّ اللهَ تبارک وتعالی بعدَ الَّذی خَتَم مقام النبوة فی شأن حبیبهِ وصفیّهِ وخیرَتِه مِن خلقه کما اُنزِلَ فی ملکوت العِزَّةِ ولکنَّهُ رسولَ الله وخاتمَ النَّبیّین وَعَدَ العِباد بِلقائه یومَ القیامه لِعظمة الظهور العبد کما ظَهَرَ بِالحق»
۳)اشراق خاوری در صفحه ۲۶۰ مائده آسمانی جزء چهارم می نویسد:
«کَما أنتُم تَقرَئوُنَ فِی الکتاب بِاَنَّ اللهَ لَمّا خَتم النّبوة بِحبیبه بَشَّر العِبادَ بِلقائِهِ وکان ذالک خَتَمٌ مَختوُمٌ»
۴)میرزا حسینعلی در صفحه ۲۹۳ اشراقات می نویسد:
« اَلصَلوةُ و السَّلامُ عَلی سَیِّدِ العالَم و مُرَبّیِ الاُمَمِالذی بِه انتَهَتِ الرِسالَةُ وَالنُّبوَه و عَلی آلِه وَ اَصحابِه دائِماً اَبَداً سَرمَداً» سلام و درود بر آقای اهل عالم و پرورش دهنده ی امتها کسی که به او نبوت و رسالت پایان یافته و بر خاندان و دوستانش سلام و درود دائمی و ابدی و سرمدی باد.
و اگر فرد شکاکی بخواهد بداند که از کجا مقصود از این عبارت پیامبر اسلام میباشد؟ گوییم که به نظر سرکار عالی جز شخص خاتمالنبیین چه کسی را شما مناسبت این توصیف میدانید؟
بدیهی است که پاسخ روشنی نخواهد داد لکن ما برای اطمینان قلب حضرات عبارات دیگری از همین کتاب میآوریم که نشان میدهد استنباط ما درست بوده است:
۵)صفحه۳۴: «چه میگویی در ظهور خاتمالانبیاء روح ماسویه فداه که در سه یوم . . . »
۶)صفحه۲۴۶: «یومی از ایام در ارض طاء که مقرّ سلطنت ایران است مشی مینمودم بغتتاً از.... مرتفع، بعد از توجه، نالهی منابری که در مُدُن و دیار آن اقلیم است اصغا شد و به این کلمات ذاکر، الهی الهی خاتم رسل و سید رسولالله روح ماسویه فداه ما را از برای ذکر و ثنای تو تربیت داده . . . و حال جهلا بر ما به سبّ و لعن حضرت مقصود مشغولند الهی الهی ما را نجات بخش»
۷)سید باب در ابلاغیهی معروف به اَلْف که قسمتی از آن در صفحات۱۷۹تا۱۸۲ کتاب اسرار الاثار خصوصی، قسمت الف نوشته ی فاضل مازندرانی آمده، مینویسد:
وَلا اَعتَقِدُ فی شَأنٍ اِلّا بِما نَزَّلَت فی القرآنِ عَلی حَبیبِکَ مُحَمَّدٍ رَسُولِ اللهِ وَ خاتَم النَّبیّین . . . وَاَشهَدُ اَنَّ حَلالَه حَلالٌ اِلی یَومِ القِیامَةِ وَلَم یُنسَخ شَریعَتُهُ وَلَم یُبَدَّل مِنهاجُهُ وَ مَن زادَ حَرفاً اَو نَقَصَ شَیئاً مِن شَریعَتِه فَیَخرُجُ فی الحین مِن طاعَتِکَ وَ اَنَّ الوَحیَ بِمِثلِ ما نُزِّلَ عَلَیهِ قَد اِنقَطِعَ مِن بَعدِه مِن عِندِکَ وَ اَنَّ کِتابَه مُهَیمِنٌ عَلی کُلُّ الکُتُبِ.
و در هیچ شأنی جز به آنچه بر حبیب تو محمد فرستاده ی خدا و پایان پیامبران در قرآن نازل شده اعتقاد ندارم و ... شهادت می دهم که حلال او تا روز رستاخیز حلال خواهد بود و شریعتش نسخ نخواهد شد و روش و سنت او تبدیل نخواهد گشت و کسی که حرفی بر شرع او بیفزاید یا چیزی از آن بکاهد، بلافاصله از اطاعت تو بیرون خواهد رفت و همانا وحی الهی همانند آن چه که به او نازل میشد، پس از او منقطع گردید و به درستی که کتاب او بر همهی کتب آسمانی مهیمن است ...
۸)شوقی افندی در صفحات ۱۸و۱۹ کتاب دور بهائی از بهاءالله درباره ی عظمت ظهورش نقل میکند که:
«از ختمیّت خاتم مقام این یوم ظاهر و مشهود»
اشراق خاوری در توضیح گفته میرزا حسینعلی (از ختمیت خاتم مقام این یوم ظاهر و مشهود) در صفحه۱۱۴ جلد۱ قاموس توقیع منیع آورده است : مقصود آن است که در قرآن مجید خداوند منّان حضرت رسول صلّی الله علیه و آله وسلّم را خاتمالنّبیین نامیده و سلسله نبوت را به وجود مبارکش ختم کرده و در سورة الاحزاب نازل شده قوله تعالی: «ما کانَ محمدٌ اَبا اَحَدٍ مِن رِجالِکُم وَلکِن رَسُولَالله وَ خاتَمَالنَبیینَ» و از این مطلب در کمال وضوح، عظمت مقام مظهر الهی و موعود ملل و ادیان ظاهر میشود به این معنی که مقام آن حضرت رسالت و نبوت نبوده و نیست، بلکه ظهور الله و مظهر مقدس نفس غیبالغیوب است.)
۹)در آخر کتاب قاموس توقیع منیع ص ۳۷۷ جلد دوم نوشته اشراق خاوری چنین آمده: ختمیت به آخر بودن صفت مختص به حضرت رسول اکرم گویند.
۱۰)باب در صفحه ۵ کتاب صحیفه عدلیه خویش مینگارد:
(و این شریعت مقدسه هم نسخ نخواهد شد بل حلالُ محمدٍ حلالٌ اِلی یَومِالقیامة و حَرامُ مُحمدٍ حرامٌ اِلی یَومِالقیامة)
۱۱)درس دهم دروس الدیانه، نوشته ی ملا محمد علی قاینی:
« ما بهائیان بعد از ایمان به خدا....حضرت رسول محمد بن عبدالله را عقل کل وختم رسل می دانیم».
۱۲)صفحه ۱۳۱ ایقانِ ۱۹۹ صفحه ای، بهاء گوید:
«مثل آن که در کتاب مبین رب العالمین بعد از ذکر ختمیت فی قوله تعالی:ولکن رسول الله وخاتَمَ النبیین، جمیع ناس را به لقای خود وعده فرموده... »
۱۳) در صفحه ۱۱۷ کتاب بدیع، بهاء گوید: از این گذشته، خاتم النبیین از محکمات کتب رب العالمین است.
۱۴)در صفحه ۱۱۹کتاب بدیع : قدری تفکر، مع آنکه منتهی رتبه ی تکمیل هیاکل بَشریّه به رتبه ی نبوت است واکثر ی این رتبه بلند اعلی را محال دانستهاند که نفسی باین مقام فائز شود. معذلک میفرمایند: اگر آن ظهور اعظم اراده فرماید جمیع علی الارض را به این رتبه که اکملِ مراتب بُوَد نزد کل، فائز میفرماید.
۱۵) اشراق خاوری در ص ۳۰۳ قاموس ایقان ج ۱ می نویسد: و امّا خاتم النبیین نظر به نصوص مبارکه درباره ی حضرت رسول در قرآن نازل شده و نه تنها آن حضرت خاتم النبیین بوده بلکه خاتم الرُسل هم بودند و این نکته برای آن نفوس ذکر میشود که بین نبی و رسول فرق قایل هستند. جمال مبارک در آیات مقدسه بصراحت ذکر کردهاند که نبوت و رسالت به حضرت محمد (صلی الله علیه وآله) انتها یافت و ختم شد.
و در ص ۳۰۴ و ۳۰۵ می نویسد: جمال قدم جل جلاله در مقامی میفرمایند: «اَلصَلوةُ و السَّلامُ عَلی سَیِّدِ العالَم و مُرَبّیِ الاُمَمِالذی بِه انتَهَتِ الرِسالَةُ وَالنُّبوَه و عَلی آلِه وَ اَصحابِه دائِماً اَبَداً سَرمَداً.... امثال این گونه آیات نظر به عظمت مقام ظهور مبارک الهی در این قرن اعظم است که ظهور الله است نه رسول است ونه نبی بلکه مُرسِلِ رُسُل است ومنزل کتب به شرحی که در الواح مبارک الهیه مصرح است. »
۱۶)عبدالبهاء در مکاتیب جلد ۳ ص ۴۶ می نویسد: چندانکه ندا به کلمه ی توحید لا اله الا الله و کل الانبیاء از ابتدا تا خاتم رسل کلهم علی الحق فی عندالله بلند گردد.
در نتیجه می بینیم که این دیانت سر تا پا تناقض نه تنها الهی نبوده بلکه سعی دارد با در نقاب کشیدن چهره ی کریه خود اسلام را تمام شده تلقی نماید.
ناصر آسیابانی
ایران مسعود پزشکیان دولت چهاردهم پزشکیان مجلس شورای اسلامی محمدرضا عارف دولت مجلس کابینه دولت چهاردهم اسماعیل هنیه کابینه پزشکیان محمدجواد ظریف
پیاده روی اربعین تهران عراق پلیس تصادف هواشناسی شهرداری تهران سرقت بازنشستگان قتل آموزش و پرورش دستگیری
ایران خودرو خودرو وام قیمت طلا قیمت دلار قیمت خودرو بانک مرکزی برق بازار خودرو بورس بازار سرمایه قیمت سکه
میراث فرهنگی میدان آزادی سینما رهبر انقلاب بیتا فرهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی سینمای ایران تلویزیون کتاب تئاتر موسیقی
وزارت علوم تحقیقات و فناوری آزمون
رژیم صهیونیستی غزه روسیه حماس آمریکا فلسطین جنگ غزه اوکراین حزب الله لبنان دونالد ترامپ طوفان الاقصی ترکیه
پرسپولیس فوتبال ذوب آهن لیگ برتر استقلال لیگ برتر ایران المپیک المپیک 2024 پاریس رئال مادرید لیگ برتر فوتبال ایران مهدی تاج باشگاه پرسپولیس
هوش مصنوعی فناوری سامسونگ ایلان ماسک گوگل تلگرام گوشی ستار هاشمی مریخ روزنامه
فشار خون آلزایمر رژیم غذایی مغز دیابت چاقی افسردگی سلامت پوست