پنجشنبه, ۱۸ بهمن, ۱۴۰۳ / 6 February, 2025
نگاهی به اصلاح گری اسلامی و غربی
یكی از مباحث مهمی كه در چند دهه اخیر میان روشنفكران و نواندیشان از یك طرف و در میان اندیشمندان دینی از طرف دیگر به صورت جدی مطرح بوده، بحث «اصلاحگری» میباشد . آرا و اندیشههای مختلفی در این باره مطرح شده است كه موجب ابهام مفهوم «اصلاح» و اصلاحات گشته است . بنابراین، نوشتار حاضر كوششی است در جهتشفاف سازی مفهوم اصلاحات و مشخص كردن مرزهای اصلاحگری از دیدگاه اسلامی و غربی و نقدی بر اصلاحات غربی از منظر تفكر و گفتمان اصلاحات دینی، به نظر نگارنده، اصلاحگری امام علی علیه السلام و همچنین اصلاحگری امام حسین علیه السلام، دو الگوی اساسی در باب اصلاحگری اسلامی میباشد . از این رو، در این مقاله بیشترین تاكید در مورد اصلاحات اسلامی، بر اصلاحگری آن دو بزرگوار باشد . این مقاله، پس از تعریف اصلاحات و ضرورت آن در تفكر دینی، به اندیشه اصلاحی در غرب و سپس به اصلاحات اسلامی میپردازد و در ادامه، برخی از مهمترین ویژگیها و مؤلفههای اصلاحات اسلامی (علوی - حسینی) و غربی بر میشمارد . مهمترین مؤلفههای اصلاحات غربی، «دین زدایی» ، «سكولاریزم» و «فردگرایی» ، میباشد . در مقابل، در اصلاحات اسلامی، «اهتمام به دین» ، «نفی سكولاریزم و تشكیل حكومت دینی» و «حق محوری» از ویژگیهای اصلی آن میباشد . «اصلاح» و «اصلاحگری» ، از جمله مباحثی است كه دارای سابقه كهنی است . ضرورت اصلاحات و ارزش حیاتی آن، در قرآن و روایات و نیز در اندیشه اندیشمندان با تعابیر گوناگون بیان شده است . رهبران ادیان و پیامبران، خود را مصلح و اصلاحگران جامعه بشری معرفی كردهاند . برخی از آنان نیز در همین راه به شهادت رسیدهاند . موضوع اصلاحطلبی، امروزه در گفتمان سیاسی - اجتماعی بحث مهم و دامنهداری است كه اندیشمندان هر كدام به فراخور حال و دیدگاه خود به آن پرداختهاند . اما در این بین، كسانی بوده و هستند كه به نام اصلاحگری، به «افساد» مشغولند و به بهانه اصلاحات، در جهت تخریب و گمراه ساختن دینداران گام برداشتهاند . این امر موجب شده است كه برنامه اصلاحات همواره در پارهای از ابهامات فرو رفته و آفاتی دامنگیر آنان شود و به گفته استاد مطهری:
«بدیهی است كه جنبشهایی كه داعیه اصلاح داشتهاند، یكسان نبودهاند . برخی داعیه اصلاح داشته و واقعا هم مصلح بودهاند . برخی برعكس، اصلاح را بهانه فساد قرار داده و افساد كردهاند . برخی دیگر در آغاز جنبه اصلاحی داشته و سرانجام از مسیر اصلاحی منحرف شدهاند .» (۲) یكی از مباحث مهمی كه میتواند در بحث اصلاحات رهگشا باشد، تفكیك اصلاحات اسلامی از اصلاحات غربی و اصلاحاتی كه بر خلاف اصول و مبانی دین اسلام میباشد كه در روشن شدن مساله، اهمیتبسزایی دارد . بر همین اساس، در این مقاله سعی شده است مبانی و مؤلفههای اصلاحات اسلامی و اصلاحات غربی ترسیم شود تا هم به تصویری روشن از اصلاحات دینی دستیابیم و هم به قرائتی شفاف از اصلاحات غیر دینی . این امر مهم موجب تمییز مصلحان واصلاحات راستین از اصلاح طلبان و اصلاحات دروغین خواهد شد .
مفهوم و ضرورت اصلاحات
واژه «اصلاح» در زبان فارسی به معنای به سامان آوردن، التیام بخشیدن، نیكو كردن، آراستن و آشتی دادن به كار رفته است . در زبان عربی كلمه «الاصلاحات» رایجبوده و واژه «التعدیلات» نیز به جای اصلاحات استعمال میشود . اصلاح در قرآن، در مقابل «افساد» است و افساد; یعنی خارج شدن از حالت تعادل . همچنان كه راغب اصفهانی میگوید:
«الفساد خروج الشیء عن الاعتدال قلیلا كان او كثیرا و یضاده الصلاح و یستعمل ذلك فی النفس و البدن و الاشیاء الخارجة عن الاستقامة .» (۳) به عنوان نمونه، آیاتی كه این دو واژه را در مقابل هم به كار بردهاند، عبارتند از: «الذین یفسدون فی الارض و لا یصلحون» (۴) ; یعنی: كسانی كه در زمین افساد میكنند و اصلاح نمیكنند . «و الله یعلم المفسد من المصلح» (۵) ; یعنی: خداوند، مفسد را از مصلح میشناسد . «ام نجعل الذین آمنوا و عملوا الصالحات كالمفسدین فی الارض» (۶) ; یعنی: آیا مؤمنان و اصلاح پیشهگان را چون مفسدان در زمین قرار خواهیم داد؟ امام علیعلیه السلام نیز این دو واژه را در مقابل هم به كار برده است . آنجا كه میفرماید: «. . . لا اری اصلاحكم بافساد نفسی .» (۷) ; یعنی: من اصلاح شما را به قصد افساد خود جایز نمیبینم .
اصلاحات، از ضروریترین و مسلمترین تعالیم است كه به صورت تكلیفی و اجتماعی تبیین شده و گستره و قلمرو آن، همه امور را در بر میگیرد . اموری چون مسائل فردی و مسائل میان افراد، مسائل خانوادگی و مسائل اجتماعی و گروهی و در مسائل اجتماعی نیز اصلاحات اسلامی، همه بخشهای جامعه را فرا میگیرد . از محیط زیست و مسائل زندگی مردم و شهرها گرفته تا مسائل فرهنگی، تربیتی، اقتصادی، سیاسی و . . . ، همه در موضوع اصلاحات قرار میگیرند . از نظر انسان دینی، هیچ پدیده یا رویداد یا فرد یا گروهی از قلمرو اصلاحات بیرون نیست و تعهد دینی و مسؤولیتهای خدایی، انسان دینباور را بر میانگیزد تا برای سامان بخشیدن به همه جنبههای حیات انسان بكوشد و برای زدودن هر نابسامانی، ناهنجاری، واپسگرایی و تباهی و فسادی تلاش كند و نقصان و ناتوانی و نادانی را از دامن فرد، خانواده و جامعه بزداید و سراسر اجتماع را به سامانی در خور و شایسته برساند و این سخن والای پیامبر بزرگوار را راهگشای خویش قرار دهد: «اصلح الناسعلیه السلام اصلحهم للناس .» صالحترین انسانها، اصلاح طلبترین آنهاست . (۸) به خاطر اهمیت و ضرورت اصلاحات است كه قرآن كریم، پیامبران را مصلحان میخواند، چنان كه از زبان حضرت شعیبعلیه السلام میفرماید: «ان ارید الا الاصلاح ما استطعت و ما توفیقی الا بالله علیه توكلت و الیه انیب .» (۹) ; یعنی: جز اصلاح تا آخرین حد توانایی منظوری ندارم . مؤفقیتم جز به دستخدا نیست . تنها بر خدا توكل میكنم و تنها به سوی او باز خواهم گشت .
«اصلاحطلبی یك روحیه اسلامی است . هر مسلمانی به حكم این كه مسلمان است، خواه ناخواه اصلاح طلب و لااقل طرفدار اصلاحطلبی است; زیرا اصلاحطلبی، هم به عنوان یك شان پیامبری در قرآن مطرح است و هم مصداق امر به معروف و نهی از منكر است كه از اركان تعلیمات اجتماعی اسلام است .» (۱۰)
گفتمان مدرنیته و اندیشه اصلاح
، و «رفرماسیون» ( Reformation) مطرح است . «رفرم» به اقدامی گفته میشود كه بر اساس آن، برخی از جنبههای حیات اقتصادی و اجتماعی و سیاسی تغییر یابند، بدون این كه دگرگونی اساسی در جامعه صورت پذیرد . مهندسی اجتماعی، یكی از انواع اقدامات اصلاحی است كه معمولا برای جلوگیری از نهضت انقلابی صورت میگیرد . در این مفهوم، انقلاب و رفرم به صورت دو مفهوم جدای از هم در نظر گرفته شدهاند .
«رفرمیسم» نیز به جریانی سیاسی اطلاق میشود كه دگرگونی جامعه را از طریق اصلاحات نه انقلاب، تبلیغ میكند . به عبارت دیگر، میتوان گفت: جریانی سیاسی كه به دنبال تغییرات روبنایی و به شكل تدریجی است، نه اصلاحات بنیادی و زیر ساختی با روشهای انقلابی . در اصلاحات علوم اجتماعی و سیاسی غرب، یكی از مصادیق بارز رفرمیسم، جریان سیاسی درون جنبش كارگری و كمونیستی است كه ضرورت مبارزه طبقاتی، انقلاب سوسیالیستی و دیكتاتوری پرولتاریا را رد میكند و طرفدار همكاری طبقاتی برای رسیدن به جامعه مبتنی بر رفاه عمومی است . واژه «رفرماسیون» ، در فرهنگ و اندیشه غرب، مربوط به اصلاحات دینی میشود و اصطلاحا به جنبش مذهبی در اروپای غربی در قرن شانزدهم كه به عنوان نهضتی برای اصلاح مذهب كاتولیك شروع شد و به نهضت پروتستان انجامید، اطلاق میشود . (۱۱) رفرمیسم یا نهضت اصلاح دینی كه تهدیدی برای «راست دینی» (Orthodoxy) مسیحی تلقی میشد (۱۲) ، در نقد نگرش كاتولیكی ظاهر گشت و در نهایت، در قالب «پروتستانتیزم» توانستبه تاسیس گونهای دیگر از كلیسای مسیحی در غرب منجر شود . طرفداران این جنبش بر آن بودند كه كلیسای كاتولیك با بهرهمندی از باورها و اعتقادات نادرست مردم، به سودجویی پرداخته و از این رو، هدف اولیه خود را اصلاح مذهبی و نیل به «روح واقعی حاكم بر دین مسیحیت» معرفی میكردند . این جنبش گرچه سر آغاز مذهبی داشت، لیكن به سرعت گسترش یافته و در ابعاد اقتصادی، اجتماعی و سیاسی موجود تاثیرات شگرفی بر جای گذاشت . (۱۳)
![](/imgs/no-img-200.png)
ایران مسعود پزشکیان دولت چهاردهم پزشکیان مجلس شورای اسلامی محمدرضا عارف دولت مجلس کابینه دولت چهاردهم اسماعیل هنیه کابینه پزشکیان محمدجواد ظریف
پیاده روی اربعین تهران عراق پلیس تصادف هواشناسی شهرداری تهران سرقت بازنشستگان قتل آموزش و پرورش دستگیری
ایران خودرو خودرو وام قیمت طلا قیمت دلار قیمت خودرو بانک مرکزی برق بازار خودرو بورس بازار سرمایه قیمت سکه
میراث فرهنگی میدان آزادی سینما رهبر انقلاب بیتا فرهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی سینمای ایران تلویزیون کتاب تئاتر موسیقی
وزارت علوم تحقیقات و فناوری آزمون
رژیم صهیونیستی غزه روسیه حماس آمریکا فلسطین جنگ غزه اوکراین حزب الله لبنان دونالد ترامپ طوفان الاقصی ترکیه
پرسپولیس فوتبال ذوب آهن لیگ برتر استقلال لیگ برتر ایران المپیک المپیک 2024 پاریس رئال مادرید لیگ برتر فوتبال ایران مهدی تاج باشگاه پرسپولیس
هوش مصنوعی فناوری سامسونگ ایلان ماسک گوگل تلگرام گوشی ستار هاشمی مریخ روزنامه
فشار خون آلزایمر رژیم غذایی مغز دیابت چاقی افسردگی سلامت پوست