دوشنبه, ۸ بهمن, ۱۴۰۳ / 27 January, 2025
جنسیت و فراغت
یکی از عرصه هایی که زندگی روزمره را بازنمایی می کند و قدرت و مقاومت را در زندگی انسان ها به نمایش می گذارد، عرصه فراغت است. فراغت عرصه ای است که اختیار و آزادی انسان ها در آن عرصه بیشتر قابل اعمال است. در نتیجه برخلاف کار که انضباط بیشتری را ایجاب می کند فضای مناسبی برای مقاومت در برابر رویه های فرهنگی جا افتاده و برای پدید آوردن روال ها و کردارهای جدید است. از این رو است که گفته اند فراغت می تواند فرهنگ ایجاد کند و هویت افراد را آشکار سازد.
برخی از پژوهشگران براین باورند که پدیده فراغت در سراسر تاریخ زندگی بشر وجود داشته و خاص زمان مشخصی نیست. اما برخی دیگر فراغت را پدیدهای میدانند که با تمدن صنعتی پیوند دارد و معتقدند که فراغت دارای دو ویژگی و شرط خاص است که عبارتند از:
۱) تحت تاثیر مراسم اجباری و الزامات فرهنگی و اجتماعی نیست بلکه با اراده و اختیار فرد سپری میشود(براون، ۱۹۹۶: ۹۲۰).
۲) از سایر فعالیتهای ضروری زندگی روزمره نظیر خوردن متمایز است(دومازدیه، ۱۹۷۲).
چنانچه این دو شرط ملاک باشد، اوقات فراغت در جوامع پیشصنعتی وجود نداشته زیرا افراد در گذران فراغت خود نظیر تفریحات و سرگرمیها همواره به نوعی تابع الزامات فرهنگی و اجتماعی بودند (فکوهی،:۱۳۸۲). واقعیت آن است که امروزه وجود فراغت و اهمیت بخشی به آن هم نتیجه رشد صنعت و هم نتیجه جامعه مصرفی بوده است
برای آشنایی با تعاریف عمدهای که از فراغت شده،باید اظهار کرد که در موردفراغت سه نگرش وتعریف متمایز وجود دارد:
▪ در نگرش اول، فراغت بیشتر به معنای زمان آزاد از کار درنظرگرفته میشود اما این تعریف تنها در صورت اشتغال و در رابطه با کار دستمزدی قابل درک است و به ویژه درمورد زنان که کارهای خانگی بدون دستمزد انجام میدهند بیفایده است. در همین نگرش، برخی دیگر فراغت را به منزله «وقت آزادی که پس از پرداختن به ضروریات عملی زندگی(کار و فعالیتهای ضروری روزمره) باقی میماند، تعریف میکنند. مشکل این تعریف نیز آن است که کشیدن خط بین کارهای ضروری زندگی و وقت آزاد دشوار است و به تعریف ما از کارهای ضروری برمیگردد. به اینکه ما چه کارهایی را ضروری میدانیم.
▪ در یک نگرش دیگر، فراغت به منزله فعالیت در نظر گرفته میشود. فعالیتی که از کار متمایز است و شامل شماری از مشغولیتها است که فرد به اختیار خود از آنها برای استراحت، سرگرمی، افزودن به دانش خود یا توسعه مهارتهایش سود می گیرد. اگرچه در این معنا فراغت به منزله فعالیتهایی که آزادانه انتخاب شده، درنظر گرفته میشود، اما آزادی انتخاب به ندرت قابل حصول است. از اینرو دومازدیه اصطلاح «نیمه فراغت» را برای فعالیتهایی وضع کرده که شخص مجبور به انجام آنها است اما در عین حال رضایت خاطر او را جلب میکنند.
▪ در نگرش سوم فراغت به منزله حالتی از بودن درنظر گرفته میشود. در این تعریف، فراغت مشتمل بر یک حالت روحی و روانی (فارغ البال بودن) است و نتیجه ساده عوامل خارجی نیست. نتیجه وقت آزاد و تعطیل هم نیست. بلکه در درجه نخست یک نوع طرز فکر و یک حالت روحی(فراغت بال) است. (تورکیلدسن ،۱۳۸۲: ۱۰۷-۱۱۲).
شاید چنین فراغتی اساسا «خارج از ظرفیت اکثریت مردم» باشد.(تورکیلدسن،۱۳۸۲ :۱۱۲).
در نوشتارحاضر، فراغت به مجموعهای از مشغولیتها گفته میشود که افراد آن را پس از انجام وظایف کاری، خانوادگی و اجتماعی به اختیار خود برای استراحت، تفریح، افزودن به دانش و یا مهارت های خود به کار میبرند ومتضمن رضایت و خشنودی است (تورکیلدسن،۱۳۸۲ :۱۱۰). این تعریف، افراد غیرشاغل و زنان را نیز دربرمیگیرد.
جنسیت و فراغت یکی از تقسیمات اجتماعی که به ناهمگونی و نابرابری در فراغت منتهی می شود، جنسیت(gender) است.جنسیت نوعی ساختار اجتماعی است و به استنباط جامعه از رفتار، ویژگی ها و نقش های مناسب برای مردان و زنان مربوط می شود. بر اساس سن و جنس طیفی از دلالت ها و انگارش ها در مورد رفتار مناسب اجتماعی وجود دارد که فعالیت های اوقات فراغت را توضیح می دهد. .از سه عامل کلیدی در فراغت که عبارتند از: زمان، فعالیت و فضا.. و زنان در هر سه مورد وضعیت نامساعدی برای فراغت دارند. وقت آنها برای اوقات و فعالیت های فراغتی محدود است، فضاهای فیزیکی و اجتماعی که زنان می توانند در آنجا به فعالیت های فراغتی بپردازند، محدود است و در واقع گزینه های اوقات فراغت آنها دچار محدودیت است.
در بیشتر موارد، نخستین مسئولیت زنان، سازماندهی امور خانه و انجام کارهای خانه است و مسئولیت های خانگی به گونه ای است که تنظیم وقت و مشخص کردن مرز کار از اوقات فراغت
را دشوار می سازد.بنابراین باعث تکه تکه شدن اوقات فراغت می شود. از این رو برای زنان ترسیم خط میان کار و فراغت دشوار است (هیوودو دیگران،۱۳۸۰).
درست به همان شکل که جداسازی کار و فراغت به لحاظ بعد زمانی دشوار است، بسیاری از زنان از فضای یکسانی برای کار و اوقات فراغت بهره می گیرند که عمدتا همان خانه است. بنابراین بر خلاف مردان،بیشتر فعالیت ها و اوقات فراغت زنان به ویژه زنان دارای کودک خردسال، خصوصی و خانه محور است. همچنین شمار موسسات وفضاهای فراغتی عمومی که زنان می توانند در آن حضور یابند، بسیار کمتر است. برخی از این فضاهای تفریحی و ورزشی اساسا مردانه اند و زنان در آن احساس امنیت نمی کنند.
به این محدودیت های فضایی باید عامل مادی درآمد را نیز افزود. زنان غیرشاغل و فاقد درآمد، به لحاظ درآمد «قابل مصرف»، به شوهرانشان وابسته اند و زنان شاغل اگرچه از این نظر وضعیت بهتری دارند اما چنانچه متاهل باشند وقت آزاد کمتری در اختیار دارند.
● قدرت، جنسیت و فراغت
اصولاً در شهرها است که تقسیمهای فضایی و تمایزات اجتماعی و اقتصادی شدت میگیرد و در این تقسیمبندیها و تمایزها عوامل متعددی اعم از اقتصادی، قومیتی و و جنسیتی دخالت میکنند. قدرت در انحصاری کردن فضا و راندن گروههای ضعیفتر جامعه به فضاهای کمتر مطلوب نقشی تعیینکننده دارد. در تهران امروز نیز ما میتوانیم تمایزات طبقاتی، اجتماعی و جنسیتی را در مکان جغرافیایی مشاهده کنیم. این تمایزهای مکانی براساس تمایزات قدرت و ثروت در میزان دسترسی به فضای باز و عمومی و در سایر امکانات و امتیازها نمایان است. و ملاحظات جنسیتی این تمایزات را تشدید کرده است. پدرسالاری که بر انگارش توانمندی فیزیکی بیشتر مردان بنا شده، در فضای اجتماعی و فرهنگی در دو عرصه خودش را نشان میدهد:
▪ در عرصه رفتاری، مردان نانآور خانواده دانسته میشوند و آنها هستند که در استفاده از منابعی چون ثروت و قدرت ارجیحت دارند.درنتیجه می بینیم که اوقات فراغت مردان در خانه برای زنان ایجاد کار میکند. مردان از این رو میتوانند در درون یا بیرون خانه به فعالیتهای فراغتی بپردازند که مسئولیت عمده کارهای خانه از جمله کارهای روزمره، خرید و نگهداری بچهها به عهده زنان است. با ازدواج و تشکیل خانواده علایق اوقات فراغت زنان محدود میشود اما این محدودیتها به همان شکل یا به همان اندازه در مورد مردان اعمال نمیشود.
▪ در عرصه ایدئولوژیک که (با باورهای قالبی جنسیتی و نهادینه کردن آن) وجه دیگر را توجیه، تفسیر و بازتولید میکند.انگارش کلی این است که زن طبیعتا ضعیف تر است پس باید مورد اتکا و حمایت مردان قرار گیرد. در نتیجه زنی که به مرد متکی نباشد نابهنجار و آسیبپذیر تلقی میشود.براساس این انگارش ها برخی از زنان با قبول این موضوع که کار بدون دستمزد خانگی کار محسوب نمی شود، و «کار واقعی» را مردان انجام میدهند، به مردان حق میدهند که اوقات فراغت داشته باشند. پژوهشها نشان میدهد که بسیاری از زنان متاهل و مادر از داشتن وقت آزاد و پرداختن به فعالیتهای فراغتی احساس گناه میکنند. درنتیجه، گوش دادن به رادیو و تماشای تلویزیون باید با انجام کارهای اضافی خانه مانند اطوکشیدن، شستوشو یا کارهای بافتنی همراه باشد(هیوود و دیگران،۱۳۸۰: ۳۶۷).
در عرصه شهرها دو عامل یاد شده به تخصیص منابع و امتیازها بر اساس جنسیت منجر میشود و این امتیازات در سه وجه نمایان میشود:
۱) در اشتغال و در تقسیم کارهای خانگی
۲) در امور رفاهی و فراغتی
۳) و در خدمات حمل و نقل شهری،
بدینسان در خطمشیهای زندگی شهری که تعیین کننده کار و فراغت و تخصیصدهنده منابع و امتیازات است، زنان را به حاشیه میرانیم و همواره مردان در کار ودر فراغت و در سایر امتیازات زندگی شهری اولویت دارند و اگرچیزی باقی بماند سهم زنان است .
براساس همین تفکر در فضاهای شهری ، اولویتبخشی به مردان و تدارک فضاهایی برای آنها تداوم مییابد.چون زن ضعیف،آسیبپذیر و متکی به مرد بازنمایی میشود، در زمینه حضور در فضاهای عمومی و به ویژه روباز مثل خیابانها محدودیت مییابد. فضای باز در شهر برای زنان فضای ناامن است بخصوص اگر که تاریک باشد زن باید فوراً از آن خارج شود.. چون مرد تصور میکند که زن ضعیف است و کالایی است که با تاریک شدن در معرض خطر بهرهبرداری قرار میگیرد، بسیاری از فضاهای شهری به ویژه فضاهای فراغتی، در بسیاری از اوقات برای زنان مجاز و امن نیست.
در تقسیم جنسی کار، نهادهای سیاسی، قانون و عرصه عمومی به مردان و خانه و خانواده به زنها اختصاص مییابد لذا زن در فضای شهری ایرانی و در ذهن ایرانی به اندرون (خانه) و در اندرون به آشپزخانه تعلق دارد این همان عرصه خصوصی زنانه است که مرد علاقهای به حضور در آن ندارد. این محصوریت فضایی و جدایی نسبی از عرصه عمومی، کمکم به ذهن و روح ایرانی سرایت میکند و نگاه به زن در یک الگوی محصور ذهنی شکل میگیرد که زن مشکل میتواند از آن بیرون بیاید. در این میان خود زنان نیز بعضاً به این الگوی ذهنی دچار میشوند. یعنی با باورهای قالبی جنسیتی به بازتولید این تقسیمها و تمایزات اجتماعی مدد میرسانند(پیران،۱۳۸۰)..
با این همه در دهه های اخیر برخی دگرگونیهای های فرهنگی و اجتماعی سبب شده که زنان ازحصار محدود خانه وارد فضای عمومی شدهاند.
سه عامل کلیدی:
۱) تحصیل،
۲) تغییر الگوی مصرف و سبک زندگی در خانهها
۳) اشتغال
سبب ورود بیشترزنان ایرانی دردهههای اخیربه مکانهای عمومی شد..افزایش تحصیلات زنان ایرانی در دهه های اخیر (با توجه به اعلام پاکسازی فضاهای آموزشی) حضوربیشتر زنان و دختران در عرصه عمومی شهر را در پی داشته و این تغییر در مناطق جنوبی شهر چشمگیرتر است. پدیده دیگر متنوعتر شدن نقش زنان در خانه است. قبلاً بسیاری از وظایف از جمله خرید مایحتاج خانواده و انبار کردن آن و مدیریت مصرف با مردان بود اما امروزه با متنوع شدن نیازهای مصرفی خانواده و اهمیت یافتن خرید، بیشتر زنان تهرانی علاوه بر این وظایف، یعنی خرید و مدیریت مصرف خانواده، رساندن بچهها را نیز به عهده دارند. البته این نحوه حضور نسبت به کار و تحصیل، غیرمستمر است اما به هرحال شهر را تحت تاثیر قرار میدهد.
این تغییرات ، حضور زنان در عرصهها و فضاهای شهری را اجتنابناپذیر و نحوه ساماندهی فضاهای شهری را دگرگون میسازد. به ویژه در زمینه ایجاد فضاها و امکانات فراغتی برای زنان و دختران جوان که قبلاً جایشان در خانه و فعالیتهایشان محصور به خانه تصور میشد.
یکی از نیازهای زنان و دختران شهری که اکنون دیگر در خانهها محصور نیستند نیازهای فراغتی است. اگرچه برخی از زنان شاغل خانهدار ممکن است در شرایط فعلی(عدم مشارکت مردان در کارهای خانگی و فقدان حمایت های اجتماعی) از وقت آزاد کمتری برخوردار باشند، اما با دگرگونی تدریجی سبک زندگی و کاسته شدن از تعداد فرزندان و اهمیتی که زنان برای سلامت، سرگرمی و فعالیتهای فراغتی برون خانگی قائل میشوند لازم است برنامهریزان به نیازهای آنان توجه نموده و در جهت گسترش فضاهای فراغتی عمومی نظیر ورزشگاهها، فرهنگسراها و مراکز تفریحی مناسب با علایق زنان اقدام کنند..
پژوهش های اخیر نشان می دهد الگوهای اوقات فراغت دختران جوان شهری به ویژه در اقشار متوسط، از شکل انفعالی و درون خانگی به شکل فعالانه و برون خانگی میل میکند. از این رو به ویژه در تهران شاهد آن هستیم که دختران به جای استراحت در خانه، انجام کارهای منزل، تماشای تلویزیون، ویدئو و ماهواره، مطالعه کتاب و روزنامه وکارهای هنری به سوی انواع فراغتهای بیرون از خانه شامل ورزش، سینما، موزهها، پارکها، کافیشاپها و مسافرتها و رفتن به مراکز خرید و قدم زدن در خیابانها متمایل شدهاند.اما با محدودیتها و موانعی که امروزه برای حضور دختران در غالب فضاهای عمومی شهری وجود دارد به نظر میرسد فراغت این قشر میتواند از بیرون به مکانهای سربستهای که آسیبهای بیشتری در پی دارد کشانده شود. سیاستهای فرهنگی معطوف به فضاهای فراغتی میتواند گذارن فعالانه و خلاقانه و غیرآسیبزای اوقات آزاد دختران و زنان جوان را بارور سازد
بیرون آمدن دختران و زنان جوان از خانه و تمایل آنها به سبکهای جدید زندگی، فراغت، مصرف و مد، نشاندهنده دگرگونی ارزشها و پیدایش مسایل هویتی در زنان و دختران جوان است. امکان حضور سالم و مناسب در عرصههای تحصیلی و شغلی، کسب هویتهای تاملی و مستقل و ایجاد تفکر انتقادی در این قشر از زنان،می تواند بسیاری از آسیب های شخصیتی و از جمله فراغتهای آسیبزا، مصرفگرایی، مدگرایی و خرید های تفننی را در آنها کاهش دهد. گسترش تسهیلات فراغتی برون خانگی از جمله فرهنگسرا ها و مراکز ورزشی و تفریحی برای جوانان به ویژه دختران جوان، ابعاد آسیبزای گذران فراغت در فضاهای بسته را کاهش می دهد زیرا در هر حال با میزانی از کنترل های جمعی همراه است.
منابع
- استریناتی، دومینیک،مقدمهای برنظریههای فرهنگعامه،ترجمه ثریا پاک نظر،گام نو،۱۳۷۹
- پیران، پرویز،سخنرانی در سمینار زن و شهر،۱۳۸۰ .
تورکیلدسن، جرج، اوقات فراغت، ترجمه عباس اردکانیان، انتشارات نوربخش، ۱۳۸۲.
- تندنویس،فریدون، «جایگاه ورزش دراوقات فراغت زنان ایرانی»،مجله حرکت،ش ۱۲ ،۱۳۸۱
دومازیه، ژوفر،«زمان فراغت از دیدگاه تاریخی و جامعه شناسانه»،ترجمه م. آدینه، مجله - فرهنگ وزندگی، شماره۱۲ ،۱۳۵۲. .
- فکوهی، ناصر و انصاری، فرشته،«اوقات فراغت و شکل گیری شخصیت فرهنگی»،نامه انسان شناسی،پاییز و زمستان ۱۳۸۲.
- طهماسیان، پری و دیگران، زنان و اوقات فراغت، نشر یاسمن، ۱۳۷۹.
- لس هیوود و همکاران، اوقات فراغت، ترجمه محمد احسانی، نشر امید دانش، ۱۳۸۰.
- Brown, R.K., ۱۹۹۶,”Work and Leisure”, in the Encyclopedia of Social Sciences, eds.: Adam Kuper and Jessica Kuper, London and New York, Rutledge.
ایران مسعود پزشکیان دولت چهاردهم پزشکیان مجلس شورای اسلامی محمدرضا عارف دولت مجلس کابینه دولت چهاردهم اسماعیل هنیه کابینه پزشکیان محمدجواد ظریف
پیاده روی اربعین تهران عراق پلیس تصادف هواشناسی شهرداری تهران سرقت بازنشستگان قتل آموزش و پرورش دستگیری
ایران خودرو خودرو وام قیمت طلا قیمت دلار قیمت خودرو بانک مرکزی برق بازار خودرو بورس بازار سرمایه قیمت سکه
میراث فرهنگی میدان آزادی سینما رهبر انقلاب بیتا فرهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی سینمای ایران تلویزیون کتاب تئاتر موسیقی
وزارت علوم تحقیقات و فناوری آزمون
رژیم صهیونیستی غزه روسیه حماس آمریکا فلسطین جنگ غزه اوکراین حزب الله لبنان دونالد ترامپ طوفان الاقصی ترکیه
پرسپولیس فوتبال ذوب آهن لیگ برتر استقلال لیگ برتر ایران المپیک المپیک 2024 پاریس رئال مادرید لیگ برتر فوتبال ایران مهدی تاج باشگاه پرسپولیس
هوش مصنوعی فناوری سامسونگ ایلان ماسک گوگل تلگرام گوشی ستار هاشمی مریخ روزنامه
فشار خون آلزایمر رژیم غذایی مغز دیابت چاقی افسردگی سلامت پوست