سه شنبه, ۱۵ خرداد, ۱۴۰۳ / 4 June, 2024
نفسهای بریده پایتخت و مترو!
پایتخت بریده بریده نفس میکشد، این را بهراحتی میتوان در چهره خاکستری شهر دید. سالهاست که تهران را با ترافیک و آلودگی هوایش میشناسند و در این سالها چه هماهنگ و همراه شدهاند این قافیه و مصرع آزاردهنده و البته کشنده!
سالانه بیش از ۵۴ هزار تهرانی جان خود را تحتتاثیر آلودگی هوا از دست میدهند و این یعنی فاجعهای بزرگ چراکه با مقایسه این آمار با میزان شهدای ایران در جنگ تحمیلی در مییابیم، آلودگی هوا سختتر و بیرحمانهتر از دشمن بر ما تاخته است، غافل از آنکه عرصه را آنقدر بر این قاتل آسان گرفتهایم که گویی اصلا موضوعی بهنام آلودگی هوا وجود ندارد یا اگر هم هست چیزی شبیه سرماخوردگی و سردرد است.
ترافیک سرچشمه آلودگی هواست و براساس آمار رسمی اعلام شده توسط دستگاههای مسئول، ۸۰ درصد دود و آلودگی هوا را خودروهای سطح شهر به خورد تهرانیها میدهند .
جالب است بدانیم بهرغم همه نوسازیهای انجام شده و از رده خارج کردن خودروهای فرسوده هنوز هم هزاران خودرو با عمر بیش از ۲۰ سال، خیابانهای پایتخت را در اشغال خود دارند.
ترافیک و آلودگی هوا، زخمهای کهنه پایتخت که هر روز هم عمیقتر میشوند نسخه شفابخش واحدی دارند «حملونقل عمومی» و این نسخه شفابخش یعنی مترو و اتوبوسرانی هم در طول سالهای اخیر بهرغم همه رکوردشکنیها همچنان از ترافیک و آلودگی هوا عقبتر است.
در حال حاضر روزانه بهطور متوسط حدود ۱۵ میلیون سفر شهری در تهران انجام میشود که سهم شبکه حملونقل عمومی (مترو، اتوبوسرانی، تاکسیرانی و...) در بهترین حالت تنها اندکی بیش از نصف است ضمن آنکه روزانه بیش از ۴۰۰ خودرو وارد خیابانهای پایتخت میشوند و این در حالی است که مسابقه گسترش شبکه بزرگراهی و تقاضا برای خودروی شخصی همراه بهنفع خودروها در جریان بوده و
هست.
در این بین با توجه به زیرزمینی بودن و انرژی پاک موردنیاز، بیشک میتوان مترو را بهعنوان پاکترین وسیله حملونقل عمومی شناخت.
امسال متروی پایتخت توانسته بیتناسب با بودجه قطرهچکانیاش طول خطوط خود را به ۱۱۴ کیلومتر برساند و این یعنی زیرزمینی کردن حدود دو میلیون سفر شهری با مترو.
با این همه فقر اعتبارات مترو آنچنان قافیه را بر مدیران، مسئولان و مسافران مترو تنگ کرده که این ۱۱۴ کیلومتر رکورد توسعه مترو در کل کشور و تنها قامت ستون فقرات حملونقل عمومی پایتخت را خمیدهتر و نقش موثر آن را زیر زخمهای کهنه و عمیق تهران پنهان
کرده است.
چنانچه بهرغم سابقه بیش از ۴۰ ساله طرح احداث متروی تهران، کل خطوط احداث شده به نیمی از میزان موردنیاز نیز نرسیده و اینها همه در شرایطی است که با حمایت دولتها از مدیریت شهری در کشورهای صاحب حملونقل عمومی کارآمد، طول خطوط متروی جهان از مرز هشت هزار کیلومتر نیز فراتر رفته
است.
بنابراین میتوان به این نتیجه قطعی رسید که مترو تاثیر ویژهای در کاهش آلودگی هوای پایتخت دارد.
نمایندگی زیمنس ایران فروش PLC S71200/300/400/1500 | درایو …
پیچ و مهره پارس سهند
تعمیر جک پارکینگ
خرید بلیط هواپیما
دورههای مدیریتی دانشگاه تهران
ویزای تضمینی ایتالیا کانادا
انتخابات ریاست جمهوری ایران انتخابات انتخابات ریاست جمهوری 1403 ریاست جمهوری انتخابات ریاست جمهوری چهاردهم وزارت کشور رهبر انقلاب انتخابات ریاست جمهوری ۱۴۰۳ محمود احمدی نژاد ستاد انتخابات کشور انتخابات 1403
هواشناسی ترافیک طرح ترافیک تهران شهرداری تهران مترو پلیس راهور سازمان هواشناسی بازنشستگان پلیس دستگیری خانواده
قیمت خودرو برق قیمت طلا حقوق بازنشستگان خودرو مالیات قیمت دلار دلار مسکن دولت سیزدهم بازار خودرو ایران خودرو
امام خمینی (ره) تلویزیون فضای مجازی سینما دحوالارض حوزه علمیه سینمای ایران رسانه ملی سریال
دانشگاه آزاد اسلامی دانش بنیان فضا
رژیم صهیونیستی غزه فلسطین اسرائیل سوریه جنگ غزه آمریکا روسیه حماس لبنان ترکیه جو بایدن
پرسپولیس فوتبال استقلال رئال مادرید رضا درویش باشگاه پرسپولیس جواد نکونام لیگ برتر کیلیان امباپه لیگ برتر ایران لیگ قهرمانان اروپا لیگ برتر فوتبال ایران
هوش مصنوعی موبایل تبلیغات همراه اول باتری مریخ اینترنت مایکروسافت
استرس قهوه گرمازدگی افسردگی خودکشی