شنبه, ۴ اسفند, ۱۴۰۳ / 22 February, 2025
درس های برندینگ از اپل

هر شرکتی هرچه قدر هم که کوچک و ناشناخته باشد، برای خود شخصیت و برندی دارد که بر اساس آن شناخته می شود. اگر به طور مثال، اپل را یکی از برندهای بزرگ و کاملا شناخته شده بازار می دانید و دوست دارید به جایگاه آن برسید، باید ساده اندیشی و سهولت در استفاده را شعار خود کنید.
همه محصولات این شرکت آمریکایی، از طراحی خود محصول گرفته تا بستهبندی آنها بسیار ساده هستند و استفاده آسانی نیز دارند. محصولات این شرکت اصولا قیمت های بالایی نیز دارند که همه جزوی از این برند به حساب می آیند. اما آخرین محصول این شرکت کمی ناامید کننده بود و انتقادات بسیاری را به دنبال داشت. این محصول، آیفون ۵C است و گویا خود اپل نیز تولید این گوشی را کاهش داده است. اما تولید یک محصول ناموفق همه آبرو و اعتبار چندین ساله اپل را زیرسوال نخواهد برد. چرا؟ زیرا به عنوان یک برند موفق در ذهن کاربران شکل گرفته است.
از مشکلی که آیفون ۵C با آن مواجه شد، می توان درس های جالبی آموخت.
۱. جایگاه مناسب خود را پیدا کنید
به عنوان یک شرکت کوچک نمی توانید همه نیازهای قشرهای مختلف بازار را برطرف کنید. حتی شرکت بزرگ و مشهوری همچون اپل هم در این مساله مشکل دارد. در عوض، با بررسی دقیق بازار و تقاضای مشتری ها، در گوشه و کنار بازار برای خود جایگاه مناسبی پیدا کنید و با هدفی مشخص، با دیگر برندها وارد رقابت بشوید. اگر فقط یک محصول موفق داشته باشید بهتر از این است که چندین محصول ناموفق به بازار عرضه کنید.
۲. نام و برند خود را توسعه دهید
برند هر کسبوکاری مختص همان شرکت است. به طور مثال، اگر تولید کننده انواع کره بادام زمینی یا خاویار هستید، برند شما باید شیک و با بسته بندی های مجلل باشد و لوگو یا تصویری هم برای آن در نظر بگیرید که همیشه در یاد مشتری ها باقی بماند. یا اگر کارخانه ای ندارید و مستقیم از تولید به فروش می رسانید، باید برند شما شبیه دیگر برندهای محلی و روستایی باشد.
۳. برندسازی کنید
اگر برای شغل و کسبوکار خود یک برند مشخص بسازید، همه تبلیغات و بازاریابی های شما باید بر اساس آن صورت بگیرد. برای اینکه در مقوله برندسازی موفق باشید باید شغل خود را به یک انسان واقعی تشبیه کنید و مثلا برای تولید یک آگهی بازرگانی، با خود فکر کنید: «آیا برند من این را می گوید؟ آیا برند من این کار را می کند؟ » و ... باید با برند خود زندگی کنید و آن را به بهترین صورت ممکن پدید بیاورید. آن را پرورش دهید و به جایگاه بالایی در زندگی برسانید.
۴. در مورد برند خود واقعبین باشید
در ایجاد و حفظ یک شغل موفق باید واقعبین باشید. شرکت کوچک شما مانند اپل نیست. گاهی برخی از شرکت های کوچک به دلیل اینکه تازه و در حال رشد هستند، سنت شکنی می کنند. هرگز این کار را انجام ندهید. همزمان با توسعه محصولات خود باید مطمئن شوید که پیغامی که برند شما در خود دارد به گوش همگان می رسد و آن را درک می کنند. برند جدید، مشتری های جدید دارد. باید این مساله را در صدر توجهات خود قرار دهید اما هرگز از مسیر استاندارد خارج نشوید. وقتی مشتری های شما ندانند شما که و چه هستید، علاقه ای هم برای خرید محصولات شما از خود نشان نخواهند داد.
ایران مسعود پزشکیان دولت چهاردهم پزشکیان مجلس شورای اسلامی محمدرضا عارف دولت مجلس کابینه دولت چهاردهم اسماعیل هنیه کابینه پزشکیان محمدجواد ظریف
پیاده روی اربعین تهران عراق پلیس تصادف هواشناسی شهرداری تهران سرقت بازنشستگان قتل آموزش و پرورش دستگیری
ایران خودرو خودرو وام قیمت طلا قیمت دلار قیمت خودرو بانک مرکزی برق بازار خودرو بورس بازار سرمایه قیمت سکه
میراث فرهنگی میدان آزادی سینما رهبر انقلاب بیتا فرهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی سینمای ایران تلویزیون کتاب تئاتر موسیقی
وزارت علوم تحقیقات و فناوری آزمون
رژیم صهیونیستی غزه روسیه حماس آمریکا فلسطین جنگ غزه اوکراین حزب الله لبنان دونالد ترامپ طوفان الاقصی ترکیه
پرسپولیس فوتبال ذوب آهن لیگ برتر استقلال لیگ برتر ایران المپیک المپیک 2024 پاریس رئال مادرید لیگ برتر فوتبال ایران مهدی تاج باشگاه پرسپولیس
هوش مصنوعی فناوری سامسونگ ایلان ماسک گوگل تلگرام گوشی ستار هاشمی مریخ روزنامه
فشار خون آلزایمر رژیم غذایی مغز دیابت چاقی افسردگی سلامت پوست