سه شنبه, ۲۳ بهمن, ۱۴۰۳ / 11 February, 2025
خلاصه أی از مقاله بالا بردن كیفیت حاكمیت در كشورهای خاورمیانه و شمال آفریقا MENA
![خلاصه أی از مقاله بالا بردن كیفیت حاكمیت در كشورهای خاورمیانه و شمال آفریقا MENA](/web/imgs/16/138/qpspk1.jpeg)
اغلب ، دولت ها و ملت ها در آرزوی توسعه كشورشان هستند ، ولی برای این توسعه تعبیرهای زیادی وجود دارد . اغلب این واژه را در قالب اقتصادی معنا می كنند به طوری كه بیشتر شدن كالاها به همراه تضمین اشتغال و در آمد برای تمامی كسانی كه واجد شرایط هستند ، تعبیر واژه توسعه تلقی می شود . اما بر همگان روشن است كه توسعه به معنای دسترسی به خدمات دولتی كافی ، نیز هست . و بالاخره به توسعه انسانی می رسیم كه كیفیت زندگی مادی انسان هاست به طوری كه افراد جامعه انتخاب و فرصت های بیشتری برای شناسایی استعدادهایشان داشته باشند . علاوه بر اینها كیفیت های غیر قابل لمس دیگری نیز هست كه در تمامی كشورهای پیشرفته تر مشهود است و آن رفع تبعیض های ناروا یا برابری در سطح جامعه (equality of treatment) ، آزادی در انتخاب، آزادی بیان و حق انتقاد ، و فرصت مشاركت در حكومتی كه بر آنان حاكم است ، می باشد . خوشبختانه، در قانون اساسی تمامی كشورهای MENA ، این ابعاد و ارزشهای توسعه ، محترم شمرده شده و حكومت جمهوری یا مردمی یكی از مكانیزم هایی است كه از طریق آن این ارزشها برای ملت محفوظ می ماند .
اگر حكومت مردمی ، استفاده از اختیارات به نام مردم باشد ، حاكمیت خوب استفاده از اختیارات به نحوی است كه تمامیت ارضی ، حقوق مردم و نیازهای تمامی افراد آن جامعه ، محترم شمرده شود . دو چارچوب ارزشی در جهان برای یك حاكمیت خوب در نظر گرفته می شود كه بویژه در رابطه با كشورهای منطقه MENA مطرح است و آن جامعیت دادن و مسئولیت پذیری است . جامعیت دادن به معنای برابری است كه در قانون اساسی تمامی كشورهای منطقه وجود دارد . برابری در قالب حاكمیت ، به معنای این است كه تمامی كسانی كه سهمی در مراحل حاكمیت دارند و می خواهند در حاكمیت كشورشان مشاركت داشته باشند ، امكانات مساوی و متناسب در اختیارشان قرار داده شود. به طور خلاصه ، حاكمیت ، جامع و فراگیر است و انحصاری نیست . حاكمیت جامع گرا دارای ساز و كارهایی برای تعریف و حمایت از حقوق اساسی تمامی افراد است و راه حل ها و توانمندیهایی را فراهم می آورد كه حكومت قانون پشتوانه آن است . حقوق افراد شامل قسط و عدل میان خود افراد می شود و حاكمیت خوب یعنی به وجود آوردن شرایطی برای پشتیبانی از این حقوق .
حقوق افراد شامل چگونگی رفتار دولت ها با ملت نیز می شود ، و حاكمیت خوب یعنی دولت ها افرادی با حقوق متساوی را در مقابل قانون به یك چشم بنگرند و تبعیض برای آنان قائل نشوند و امكانات برابر برای دسترسی به خدمات دولتی برای آنان فراهم آورند .
دومین ارزش به نحوه اجرای كارها بر می گردد . نحوه اجرای كارها ، در قالب واژه حاكمیتی یعنی كسانی كه از جانب مردم و به نام مردم برای اجرای حكومت برگزیده شده اند باید برای شكست ها و موفقیت هایشان به مردم پاسخگو باشند . خلاصه اینكه آنها در مقابل مردم مسئول هستند . این پاسخگو بودن و مسئولیت پذیری مبتنی بر دانش و اطلاعات است ، پس تكیه بر شفافیت ساز و كارها (مكانیزم های ) حكومت دارد . همچنین ، پاسخگو بودن مبتنی بر انگیزه هایی است كه دولتمردان را تشویق به انجام امور مملكت از روی صداقت ، وفاداری و كارایی كند . این انگیزه ها ، هم از طریق رقابت و انتخابات آزاد افراد برای كارهای دولتی ایجاد می شود و هم از طریق رشد فضائل اخلاقی برای خدمت به مردم و به نفع مردم .
مسئولیت پذیری و جوابگویی می تواند هم درونی و هم بیرونی باشد . پاسخگویی بیرونی وقتی است كه خود مردم ، دولت را مورد سئوال قرار می دهند مثل وقتی كه ساكنان یك روستا ، كدخدای ده را انتخاب می كنند . همچنین می توان مثال هایی در مورد دریافت كنندگان خدمات دولتی زد ( مثل اولیای دانش آموزان ) كه مستقیماُ اولیای مدرسه ( یعنی معلمین و مدیر مدرسه ) را پاسخگو می دانند . مسئولیت پذیری درونی وقتی است كه دولت كه حافظ منافع مردم است ، تشكیلات و انگیزه هایی برای اداره نحوه عملكرد آژانس های مختلف در درون دولت ، ایجاد می كند مثل تفكیك قدرت ها و برقراری كنترل ( اختیارات ) و تعدیل ( اختیارات ) .
به طور كلی ، جامعیت دادن و پاسخگویی یا مسئولیت پذیری ، هر دو ، عوامل شكوفایی یك حاكمیت خوب هستند .
یكی از مظاهر مهم و متداول حاكمیت ضعیف ، فساد است كه در قالب رشوه ، پارتی بازی ( حمایت از خویشاوندان و اقربا ) ، و تعصب بروز می كند . با انكار حق ایجاد امكانات عادلانه برای همه ، فساد بالا می گیرد كه نتیجه فقدان مسئولیت پذیری و پاسخگویی چه به صورت درونی و چه بیرونی است.
این مقاله به بررسی توسعه ـ از لحاظ اقتصادی ، اجتماعی و انسانی ـ در كشورهای منطقه MENAمی پردازد كه به علت ضعف حاكمیت دولت ، از دیگر مناطق جهان عقب تر است .
عناوین دیگر این مقاله عبارت اند از :
ـ عموماُ حاكمیت در MENA ضعیف تر از بقیه جهان است ـ از نظر كیفیتی
ـ معیار یك حاكمیت خوب
ـ حاكمیت ضعیف یكی از عوامل رشد نه چندان خوب در MENA بوده است .
ـ به دلیل حاكمیت نالایق جو تجاری به زنجیر كشیده شده است ..
ـ ضعف حاكمیت ، همچنین كیفیت كالاها و خدمات دولتی را محدود ساخته است .
ـ پر كردن شكاف حاكمیتی منطقه ، هم یك چالش است و هم یك فرصت .
ـ هر برنامه یا طرح برای بالا بردن كیفیت حاكمیت مستلزم توجه به دو ارزش توآمان مسئولیت پذیری و جامعیت دادن است
ـ آغاز یك سری اصلاحات با تعهد آشكار به وسیله كشورها
ـ تدوین یك برنامه و قانونمند كردن آن برای بهبود حاكمیت
ـ پیشنهاد پنج راه برای حاكمیت خوب
ـ گسترش جامعیت گرایی
ـ تقویت مسئولیت پذیری بیرونی از طریق اقدامات ملی
ـ تقویت مسئولیت پذیری بیرونی از طریق اقدامات محلی
ـ تقویت مسئولیت پذیری درونی از طریق كنترل و تعدیل ( اختیارات ) در سطح ملی .
ـ تقویت مسئولیت پذیری درونی از طریق اصلاحات اداری
ـ خلاصه : پیروی از تعهدات همراه با عمل .
ایران مسعود پزشکیان دولت چهاردهم پزشکیان مجلس شورای اسلامی محمدرضا عارف دولت مجلس کابینه دولت چهاردهم اسماعیل هنیه کابینه پزشکیان محمدجواد ظریف
پیاده روی اربعین تهران عراق پلیس تصادف هواشناسی شهرداری تهران سرقت بازنشستگان قتل آموزش و پرورش دستگیری
ایران خودرو خودرو وام قیمت طلا قیمت دلار قیمت خودرو بانک مرکزی برق بازار خودرو بورس بازار سرمایه قیمت سکه
میراث فرهنگی میدان آزادی سینما رهبر انقلاب بیتا فرهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی سینمای ایران تلویزیون کتاب تئاتر موسیقی
وزارت علوم تحقیقات و فناوری آزمون
رژیم صهیونیستی غزه روسیه حماس آمریکا فلسطین جنگ غزه اوکراین حزب الله لبنان دونالد ترامپ طوفان الاقصی ترکیه
پرسپولیس فوتبال ذوب آهن لیگ برتر استقلال لیگ برتر ایران المپیک المپیک 2024 پاریس رئال مادرید لیگ برتر فوتبال ایران مهدی تاج باشگاه پرسپولیس
هوش مصنوعی فناوری سامسونگ ایلان ماسک گوگل تلگرام گوشی ستار هاشمی مریخ روزنامه
فشار خون آلزایمر رژیم غذایی مغز دیابت چاقی افسردگی سلامت پوست