جمعه, ۵ بهمن, ۱۴۰۳ / 24 January, 2025
مجله ویستا

پایتختی که در نود رقم خورد


پایتختی که در نود رقم خورد

آدم ها در این فیلم ها سردند و وقتی برای نشانی دادن ندارند ، دزد و جیب بر زیاد است، زیر پوست پایتخت موش هایی وجود دارد که گربه را فراری می دهد و هزار عیب دیگر که شهرستانی ها از دیدن …

آدم ها در این فیلم ها سردند و وقتی برای نشانی دادن ندارند ، دزد و جیب بر زیاد است، زیر پوست پایتخت موش هایی وجود دارد که گربه را فراری می دهد و هزار عیب دیگر که شهرستانی ها از دیدن شان دلشان می گیرد.

البته پایتخت نشین ها هم که این تصاویر را می بینند تازه یادشان می آید که چقدر گرفتار شده اند و دلشان برای ولایت شان تنگ می شود و حال شان از این همه شلوغی و دود و دوز و کلک می گیرد.

سیروس مقدم "تراژدی" پایتخت را در قالب یک سریال "کمدی" با همان قالب فیلم برداری و نوع پرداختن به موسیقی فیلم هایش که حالا جزء شناسه های کاری اش شده است تعطیلات نوروز از شبکه یک سیما به نمایش گذاشت.

درخشش محسن تنابنده در کلیت شکل گیری فیلم از طرح گرفته تا نویسندگی و بازی درخشانش موجب شد همه او را جزئی از خود دانسته و باورش کنند که او گچ کاری از خطه سرسبز شمال ایران است.(اگر چه او اصالتا ترک زبان است)

علیرضا خمسه نیز شاید بتوان گفت در حالی که پیشکسوت شده توانست بهترین بازی اش را در این سریال به یادگار بگذارد.

مقدم به خوبی توانست همه را خوب دور هم جمع کرده و مثل سال گذشته در مقابل سریال های شبکه های دیگر تلوزیون شاهکار بیافریند.

زیبایی کارش موجب شد حتی شمالی ها هم سخنان تحریک آمیز مقام دولتی را در استان مازندران جدی نگرفته و شب ها به تماشای قهرمانانی بنشینند که به مردم چگونه آموزش می داد حفظ کانون گرم خانواده مهم تر از حواشی آن است.

در این سریال چند نکته از لحاظ فنی قابل توجه بود که لازم است به آن ها توجه شود:

بازیگری

بازیگری مشخص بود که فی البداهه صورت گرفته بود و در این بداهه مسلما حضور تک تک بازیگران در این نقش آفرینی ها موثر است.

از سوی دیگر کار شخصیت سازی و تیپ شدن نقش ها هم راحت تر می شود.قرار گرفتن علیرضا خمسه که از پیشکسوتان نقش های کمدی است در کنار بازیگران جوان هوشمندانه صورت گرفته بود اگر چه تیپ سازی تنابنده و حتی بازیگر نقش ارسطو از بازی های و تجربه های ماندگار تعطیلات نوروزی بود.

موسیقی

چند سالی است که مقدم در موسیقی فیلم هایش سعی می کند بومی سازی آن را هم در نظر داشته باشد.

موسیقی سریال سال گذشته اش به موسیقی استان لرستان اشاره داشت و در این سریال به موسیقی های محلی علی آباد و خطه شمال اشاره می کرد.

این جریان علاوه بر حسن های زیاد موسیقی فیلمش می تواند در جذب تماشاگر بیشتر برای سریال های تلوزیونی موثر باشد.

فیلم برداری

فیلم برداری های مقدم به شیوه ای که در چند سریال اخیر دارد کم کم به شناسه ی کاری اش تبدیل شده است. در این فیلم برداری گرفتن نماهای نزدیک و زوایای بکر و زیبا و قرار گرفتن دوربین روی دوش فیلمبردار به فیلم جان داده و آن را از قیود رسمی سه پایه خلاص کرده است.

البته این را هم باید گفت مشکلاتی هم وجود داشت ولی خیلی جزئی بود و ناشی از کمی شتاب زدگی و مثل همه فیلم های پایتختی ، "سفارشی بودن" فیلم بود .

چرا که ما ایرانی گویا همه اهل دقیقه نودیم.

علی قلی زاده