جمعه, ۲۱ دی, ۱۴۰۳ / 10 January, 2025
انیمیشن های ایرانی
انیمیشن ایران در مقام مقایسه با همتایان خود در كشورهای دیگر جهان، جدا از مسایل تكنیكی در زمینه دیگری نیز تفاوت عمده و كمبود اساسی دارد: «تخیل و فانتزی»!! در اكثر آثار انیمیشن ایرانی كه تا به حال ساخته شده به جز اندكی از تولیدات، عنصر تخیل یا دیده نمیشود یا آنقدر ضعیف است كه بر روند داستان هیچ تأثیری ندارد. تخیل در آثاری كارتونی عنصری تعیین كننده است.
بدین معنا كه این تخیل است كه داستان را پیش میبرد و در لحظات حساس آن را هدایت میكند. اما در آثار ایرانی، تنها به نقل قول و برداشت از آثار فرهنگی و مذهبی میپردازیم.
داستان پیامبران، روایات مختلف از منابعی چون كلیله و دمنه و آثار از این دست و یا در نهایت فانتزی به آثار اقتباسی از افسانههای عامیانهای مانند «كدو قلقله زن» و «شنگول و منگول» میرسیم. معروفترین آثار انیمیشنی حال حاضر، (آن دست از آثاری كه از سیما پخش شدهاند) «خداوند لكلكها را دوست دارد»، «دایی جان و جان دایی» و «داستان پیامبران» هستند.
آیا این آثار از فانتزی بهره لازم را بردهاند؟ اگر بخواهیم بهلول (كاراكتر جغد انیمیشن خدا لكلكها را دوست دارد) را فانتزی بدانیم، آن هم به عنوان یك جغد ناطق و باهوش، باز هم خلاء موجود را نمیتوانیم ندیده بگیریم. «دایی جان و جان دایی» سریالی با تم آموزنده و اخلاقی پرورشی بود، باز هم فانتزی در این اثر جایی نداشت.
و یا سری داستانهای پیامبران. شاید نگرانی از ایجاد دخل و تصرف در این گونه داستانها اجتناب از خیال پردازی را سبب شده است. ضمن این كه اطلاع داشتن كلیه مخاطبان از وقایعی كه در این قصهها رخ میدهد، خیال پردازی توسط نویسنده و كارگردان را مشكلتر میسازد. كه به هر حال باید برای آن چارهای اندیشید، البته این مشكل در مورد داستانهای غیر مذهبی و اسطورهها و افسانههای چون شاهنامه كمتر وجود دارد.
اما در ژاپن، جایی كه به عنوان مهد انیمیشن فانتزی و تخیلی و خاستگاه انایمه از آن یاد میشود، عنصر تخیل حرف اول را میزند. به آثاری نظیر دیجیمون، پوكمون، ساكورا، اكیرا و هزاران اثر از این دست نگاه كنید. اساس و پایه آنها فقط و فقط تخیل است و در آنها از آرزوها و موجودات خیالی استفاده شده است.
به آثار جدید انایمه دقت كنید. وقتی كه مبازره خیر و شر (مانند اكیرا) مخاطبان را دچار خستگی كرده و آنها را دلزده میكند و به شكل كسالت باری در میآید، شاهد تولد نسل جدیدی از این تم از داستانها هستیم. از این جمله میتوان به «بی بلید» (BAYBLADEI) و «دویلست رز» از محصولات جدید كمپانی «توكیوتیوی» اشاره كرد.
همین تخیل است كه كارتهای بازی را به موجوداتی قدرتمند تبدیل میكند، تا در سریال كارتونی «دویلست رز» برای پیروزی (و گاهی زندگی ومرگ) با یكدیگر و با تاكتیك خاص صاحبان خود بجنگند. وجود این عناصر خارقالعاده است كه به نویسنده و كارگردان یك انیمیشن كمك میكند تا موضوعات و نصایح اجتماعی، فرهنگی و اخلاقی مدنظر خود را به مخاطب كه اكثراً از طیف جوان و نوجوان هستند القا كند بدون آن كه ذهن او را با جملات و نصایح تكراری و خسته كننده بیازارد.
شروین فضلعلیزاده
ایران مسعود پزشکیان دولت چهاردهم پزشکیان مجلس شورای اسلامی محمدرضا عارف دولت مجلس کابینه دولت چهاردهم اسماعیل هنیه کابینه پزشکیان محمدجواد ظریف
پیاده روی اربعین تهران عراق پلیس تصادف هواشناسی شهرداری تهران سرقت بازنشستگان قتل آموزش و پرورش دستگیری
ایران خودرو خودرو وام قیمت طلا قیمت دلار قیمت خودرو بانک مرکزی برق بازار خودرو بورس بازار سرمایه قیمت سکه
میراث فرهنگی میدان آزادی سینما رهبر انقلاب بیتا فرهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی سینمای ایران تلویزیون کتاب تئاتر موسیقی
وزارت علوم تحقیقات و فناوری آزمون
رژیم صهیونیستی غزه روسیه حماس آمریکا فلسطین جنگ غزه اوکراین حزب الله لبنان دونالد ترامپ طوفان الاقصی ترکیه
پرسپولیس فوتبال ذوب آهن لیگ برتر استقلال لیگ برتر ایران المپیک المپیک 2024 پاریس رئال مادرید لیگ برتر فوتبال ایران مهدی تاج باشگاه پرسپولیس
هوش مصنوعی فناوری سامسونگ ایلان ماسک گوگل تلگرام گوشی ستار هاشمی مریخ روزنامه
فشار خون آلزایمر رژیم غذایی مغز دیابت چاقی افسردگی سلامت پوست