سه شنبه, ۹ بهمن, ۱۴۰۳ / 28 January, 2025
گروه حاکمیت بر اینترنت
● تشکیل WGIG
موضوع حقوق بینالمللی اینترنت از آنجا که برعکس دیگر مسائل هیچ قاعده عرضی، اصول کلی، رویه قضایی و حتی دکترین نیز نداشت که در تدوین قواعد از آن استفاده شود از این رو قاعدهمند ساختن آن شیوه خاص بخود را میطلبید. عمر ۳۶ ساله اینترنت نیز کفاف نداده بود تا در این چهار دهه حتی حقوقدانان ملی نیز به مدیریت اینترنت و قانونی ساختن آن بیاندیشند. از همین رو بانیان اجلاسهای جهانی شیوهای ابداع کردند تا به وسیله آن بتوان تعریفی مناسب از رهبری اینترنت بدست داد. دیدگاهها دراینباره جمعآوری شود، تعریف رهبری بر اینترنت معینکرد، چارچوبهای ممکن برای قانونگذاری فراهم شده و همه اینها در ساختار دیجیتال شبکه امکان پذیر تلقی شود.
از همین رو کشورها تصمیم گرفتند همه چیز را در یک اجلاس عمومی پایانپذیر تلقی نکنند بلکه با وجود تصویب مواد لازم و مشخص برای عملیاتی کردن آنها به اجلاس دیگری نیز بیاندیشند. ولی این اجلاس به خودی خود فرقی با اجلاس اول نمیداشت برای آنکه بتوان اجلاس دوم را پربارتر نمود لازم بود تا حرکتی صورت گیرد این حرکت تشکیل کار گروه رهبری بر اینترنت (WGIG) work group online the internet governance بود. این گروه کاری موظف بود تا همه زمینهها را بررسی و معیارهای معینی را ایجاد و زمینههای لازم را برای اجلاس دوم جامعه اطلاعاتی در تونس فراهم کند.
دیدگاههای مختلفی در این زمینه وجود داشت که گروه کاری موظف بود تا آنها را بررسی و روشهای مناسب را انتخاب نماید. برای مثال هرچند مدیران اولیه اینترنت رهبری بر آن را یک عمل در جهت خلاف تکامل طبیعی اینترنت میدانند آنها معتقدند رهبری بر اینترنت به این معناست که یک بدبینی و احساس خطر از تهاجم وجود داشته و هم اکنون میخواهیم برای ارضای حس مقاومت جویانه خودمان کاری کنیم که برخلاف ذات و طبیعت اینترنت است. آنها این ذات و طبیعت را ساختار غیردولتی آن میدانند.
در مقابل کشورهای در حال توسعه هستند که همه درخواستشان در یک جمله قابل تخلیص است آنها میگویند: همه شوون رهبری باید به سازمانی بینالمللی سپرده شود.
برپایه این دو دیدگاه کلی تعاریف از رهبری نیز متفاوت خواهد بود. دیدگاه اول محدودترین چارچوب را برای این رهبری قائل است. تعریف آنها کاملاً با دیدگاهی که از آنها گفته شود مطابقت دارد: رهبری باید به عنوان اقدامی باشد که به طور جمعی صورت میگیرد تا گسترش، توسعه و استفاده جمعی از اینترنت تسهیل شود. مثل این موضوع نیز اعمال حکومتی در راه تصویب تجارت الکترونیکی است.
دیدگاه کشورهای در حال توسعه در این باره نیز متفاوت است آنها راهبری اینترنت را به مثابه عمل جمعی دولتها و یا عاملان بخش خصوصی شبکههای متصل به اینترنت میدانند که به منظور ایجاد توافق در مورد استانداردها، سیاستها، مقررات و ضمانتهای اجرایی و روشهای حل اختلاف حاکم بین فعالیتهای بین شبکهای جهانی صورت میگیرد.
حتی طبق قاعده (کثرت المبانی تدل علی کثرت المعانی) نیز تفاوت این دو تعریف را به وضوح میتوان مشاهده کرد.
با همه این احوال آنچه واقع شده است تاکنون بیشتر مطابق نظر کشورهای درحال توسعه است البته این همه نه تنها بخاطر قدرت ازدیاد یافته آنها بلکه به علتهای سیاسی، اقتصادی و حتی فنی است که مدیران فعلی به همان علل در قبال خواستههای در حال توسعه ما کوتاه آمدهاند. به هرحال گروه کاری بایستی دقت داشته باشد تا بطور اصولی به طرح مشکلات حکومت اینترنتی در ارتباط با کشورها بپردازد. علاوه بر آن بایستی به قانونی ساختن قواعد پیشنهادی نیز کمک کرده و همچنین منابع لازم را برای چنین مدیریت بینالمللی تخمین بزند. علاوه بر همه اینها وظیفه بسیار مهم دیگر WGIG تهیه استانداردهای لازم است به این معنا که این گروه وظیفه دارد چارچوبهای لازم و پیشنهادی خود را برای اجلاس دوم سران در تونس مهیا کرده و در اختیار آن قرار دهد.
شاید این سوال همچنان وجود داشته باشد که چرا دولتها از میان این همه موضوع مهم که در محیط بینالمللی وجود دارد مسئله اینترنت را انتخاب کردهاند. به واقع همه اهمیت که اینترنت یافته و در کارکرد حکومتها نیز وارد شده و بزرگترین مخزن اسرار به شمار میرود. همگی صحیح ولی ویژگی عمده که در آن وجود دارد چیست؟
واقعیت آن است که شبکه مانند صنعت چاپ امکان ایجاد اطلاعات را برای عموم فراهم میکند، مانند تلفن تبادل اطلاعات را ممکن میسازد، مانند کتاب امکان یادگیری و خودآموزی را به وجود میآورد، مانند سینما امکان سرگرمی را فراهم میکند ولی علاوه بر همه اینها یک مسئله بسیار مهم در آن وجود دارد و آن هم این که تعامل نیز در آن هست یعنی شبکه یک سویه عمل نمیکند.
سیستم کنترلی که در شبکه اینترنت وجود دارد بسیار پیشرفتهتر است در کنترل به شیوههای معمول آنچه هست و آنچه باید باشد مقایسه میشود این بدان معنی است که وضع موجود با وضع مطلوب مقایسه میگردد ولی اینترنت علاوه بر اینکه همین سیستم را از بین نمیبرد در عین حال با تکیه بر اینفوکراسی و استفاده از نرمافزارها برای کنترل سیستم موجود برای این امر را عمیقاً متحول میکند.
بههمین دلایل کشورها اینترنت را بر همه موضوعات نیمهکارهمانده حقوق بینالملل ترجیح میدهند. مبنای کاری WGIG در اسناد ژنو مشخص شده است. دولتها طبق این اسناد وظیفه دارند برای به حداکثر رساندن مزایای اجتماعی، اقتصادی، زیستمحیطی جامعه اطلاعاتی، یک محیط سیاسی و قانونی قابل اعتماد، شفاف و غیر تبعیضی ایجاد کنند. در این راه دو وظیفه عملی بر عهده دولتها گذاشته شده است اولاً یک چارچوب قانونی، نظارتی و حمایتی شفاف، رقابتی و قابل پیشبینی را ایجاد کرده تا از طریق آن بتوانند انگیزههای لازم برای سرمایهگذاری و توسعه گروههای اجتماعی را در جامعه اطلاعاتی فراهم کند. ثانیاً دبیرکل نیز باید یک گروه کاری نظارت بر اینترنت تشکیل دهد.
درواقع تشکیل WGIG مهمترین تصمیم اتخاذ شده در اجلاس ژنو بود. بند ۵۰ اعلامیه اصول مقررداشتهاست: یک کار گروه در یک فرایند باز و فراگیر، مکانیزم مشارکت فعال و همهجانبه دولتها، بخش خصوصی و جامعه مدنی را از سوی دول توسعه یافته و در حال توسعه زیر نظر دبیر کل سازمان ملل تشکیل و تا سال ۲۰۰۵ یک تعریف کاری از حاکمیت اینترنت ارائه دهد.
چنانچه از این بند بدست میآید گروه کاری یک مجمع مذاکراتی نیست و هدف آن تسهیل مذاکراتی است که در تونس رخ خواهد داد. مسئله دیگر که گروه کاری موظف است به آن بپردازد یافتن مکان مشترکی بجای ICANN است این مکان باید به نحوی انتخاب شود تا مورد رضایت همه اطراف قضیه باشد. از سوی دیگر یک تعریف از مفهوم (حاکمیت بر اینترنت) نیاز است و WGIG موظف است این تعریف را نیز مهیا کند.
● پیشرفت کار
وظایف بسیار مهمی برعهده WGIG گذاشته شده است ولی از بین همه آنها آنچه بصداقت اعلامنشده و درعینحال مهمترین وظایف آن بهشمار میرود ایجاد درک مشترک میباشد. در صورتی که یک نگاه مشترک و واحد بین همه اطراف ذی نفع بوجود آید کارهای دیگر نیز بسرعت پیشرفت خواهند کرد ولی مشکلاتی در این راه وجود دارد. اولاً اینترنت و حاکمیت هر دو مفاهیم گنگ هستند. یعنی چه آنها که میگویند اینترنت حاکمیت بردار نیست میدانندکه واقعاً اینترنت چه ظرفیتها و قابلیتهایی دارند و چه آنهایی که میگویند حاکمیت باید بر اینترنت مستولی شود درک شفافی از خود حاکمیت دارند. مشکل دوم نیز این است که شمالیها و جنوبیها هر دو درباره هریک از این دو مسئله برداشتهای مختلفی دارند و گاهاً حتی بین خودشان نیز اختلافاتی بوجود میآید. درباره نوع استیلا بر اینترنت سه دیدگاه متفاوت وجود دارد. عدهای آن را با واژه مدیریت، عدهای با واژه حاکمیت و عدهای نیز با لفظهماهنگی قلمدادمینمایند. که اگر دقت کنیم هریک از اینها با نوع دیگر آن متفاوت و حتی متضاد میباشد.
مسئله بعدی که WGIG با آن دست به گریبان است این مسئله میباشد که هم اکنون دانایی به مثابه قدرت مورد سوءاستفاده قرار میگیرد. قدرتطلبان و افراد سودجو از قدرت دانایی بخوبی استفاده کرده و آن را مایه مشکلات عمیقتری ساختهاند. هم اکنون بستهبندی اطلاعات به عنوان مهمترین عناصر در راه قدرتمندی مورد استفاده است و هر کس بیشتر از دانایی برخوردار گردد بیشتر خواهد توانست به قدرت دسترسی یابد.
مشکل بعدی WGIG شکاف دیجیتال به معنای شکاف معرفتی است. تفاوت فاحش میزان دانایی در جوامع مختلف باعث ایجاد شکاف معرفتی شده که ابعاد مختلف آن چه در زمینه اجتماعی و چه در زمینه اقتصادی و حتی فرهنگی موجب بروز مشکلات مضاعفی شده است.
اعلامیه اصولی ژنو در بند ۵۰ خود وظایف گروه کاری را به شرح ذیل بیان نموده است:
۱) یک تعریف کاری از نظارت بر اینترنت به دست دهد
۲) مسایل سیاستگذاری عمومی را که مربوط به نظارت بر اینترنت است تعیین کند
۳) درک مشترکی از نقش دولتها، سازمانهای بینالدولی و بینالمللی، بخش خصوصی و جامعه مدنی ایجاد کند
۴) گزارش از نتایج این فعالیتها را برای اجلاس سال ۲۰۰۵ تهیه و تقدیم کند.
تدوین این چهار بند کاملاً در راستای یکدیگر و مکمل هم میباشند مشخصاً بدون داشتن یک تعریف کاری از نظارت بر اینترنت نمیتوان به سیاستگذاریهای لازم رسید و در این زمینه سیاستهای اصولی و صحیحی را بنیان گذاشت. همچنین ایجاد درک مشترک از نقش اطراف قضیه نیز بدون همین سیاست گذاری بیمفهوم خواهد بود. مسئله بسیار مهم دیگری که بر عهده WGIG میباشد انتخاب یک مبنای کار برای خود میباشد. برای مثال هنگام تهیه قانون اساسی اتحادیه اروپا ژیسکار دستن به عنوان مسئول این پروژه به صورت رسمی اعلام نمود که معاهده رم به عنوان مبنای این قانون اساسی انتخاب گردیده است. گروه کاری نیز موظف است برای تهیه و تدارک آنچه بر عهده او گذاشته شده است یک مبنای اصولی برای خود برگزیند. در این گروه نیز میتوان سخن از یک مبنای واحد را بر زبان آورد. تقریباً همه اطراف قبول کردهاند که (این همایش باید به سمت اهداف توسعه هزاره در عرصه کاهش فقر، بهبود آموزش و بهداشت، حفظ محیط زیست و برابری جنسیتی کمک کند) اینها از جمله اهداف توسعه هزاره میباشند که در بیانیه سران جهان در سال ۲۰۰۰ و در محل سازمان ملل متحد تدوین و تصویب گردیدهاند.
چناچه گفتیم اعلامیه اصول مصوب ژنو وظایف چهارگانهای را برای WGIG تدوین نموده است ولی با دقت بیشتر در شرایط و اوضاع و احوال میتوان دریافت که این گروه کاری بایستی برای مسائل عمده دیگری نیز برنامهریزی داشته باشد. برای مثال این گروه کاری باید برای مدیریت منابع اینترنتی نیز فکری بکند. مسائل مهمی از قبیل شمارههای اینترنتی، دامنههای اینترنتی و کارگذاریهای ریشه وجود دارند که برای بینالمللی شدن آن تلاش عمدهای نیاز است. هم اکنون همه این وظایف بر عهده شرکت تخصصی ICANN یا شرکت IETF قرار دارند. هرچند این مسائل به ظاهر مهم تلقی نمیشوند لیکن بدون هیچ شکی همه حاکمیت بر اینترنت در همین چند قضیه نهفته است. زیرا پایه ورود به اینترنت از همین سه جزء میگذرد.
مسئله بعدی که گروه کاری باید فکری به حال آن نیز بکند مشکل جرایم اینترنتی و Spamهاست. امروزه جرایمی که در محیط اینترنت بوقوع میپیوندند به حدی افزایش پیدا کردهاند که شبکه را بسیار ناامن ساختهاست. هکرها، جاسوسان اینترنتی، متجاوزان به حریم خصوصی افراد، کلاهبردان حرفهای شبکه همه و همه انسانهای بیماری هستند که این محیط را آلوده ساختهاند. طنیده شدن این امور همانند تار عنکبوت بر گرد شبکه محیطی غیرمطمئن را به وجود آورده است که حتی بسیاری را از راه یافتن به آن بیمناک میسازد. مسئله Spamها نیز هستند که ضررهای مالی فراوانی را به وجود میآورند. زمانی که برای شناسایی نامههای الکترونیک به درد بخور از نامههای تکراری و تبلیغاتی هدر میرود بسیاری جاها باعث به وجود آمدن اشکالات فراوانی میشود.
علاوه بر این بایستی به مسئله امنیت شبکه نیز اشاره کرد. سرپرست دبیرخانه گروه کاری معتقد است چون تعریفهایی که هم اکنون از حاکمیت وجود دارد وسیع درنظر گرفته شده است موضوعاتی همانند امنیت شبکه نیز بایستی مورد توجه قرار داشته باشند. حریم خصوصی نیز در همین زمره است و استفاده از پسوورد و احترام به حریم خصوصی نیز در زمره وظایف WGIG قرار دارد. مشکلات حقوق مربوط به تجارت الکترونیک، هرزه نگاری، حقوق مالکیت فکری، تعدد زبان و دامنههای بینالمللی نیز از جمله دیگر موضوعاتی هستند که لازم است گروه کاری حاکمیت بر اینترنت درباره آنها اظهارنظر کند.
در اواخر ماه ژوئن یعنی حدود تیرماه گذشته گروه حاکمیت بر اینترنت اجلاس اول خود را برگزار کرد. نیستین دسائی مشاور ویژه عنان در امور جامعه اطلاعاتی مسوولیت آن را برعهده گرفت و مارکوس کومه مسوول دبیرخانه WGIG شد. ۲۰۰ مقام ارشد دولتی، تجاری و NGOهای دخیل در این جلسه با عنوان همایش جهانی درباره حاکمیت بر اینترنت شرکت کردند. جلسه دوم نیز در ۲۵ تا ۲۶ مارس ۲۰۰۴ توسط نیروی ویژه فناوریهای اطلاعاتی و ارتباطی ملل متحد UN-ICT Task force برگزارشد. هدف آن را سازمان ملل طی اعلامیهای کمک به رایزنیها و مشورتهای جهانی و زمینهسازی تشکیل یک گروه کاری درباره حاکمیت بر اینترنت برشمرده است. محل اجلاس نیز مقر سازمان ملل در نیویورک بود. ۴۰ عضو دولتی از میان دولتهای حاضر در WSIS ۲۰۰۳ برای شرکت در WGIG انتخاب شدند. این نیز طی نامهای از سوی کوفی عنان به عنوان عضو رسمی گروه حاکمیت بر اینترنت برگزیده شد.
از نظر پاول تومی رئیس شرکت ICANN گروه کاری باید بیشتر هدایت کننده باشد تا قانونگذار و فقط در جنبههایی وارد شود که ورود دولتها الزامی باشد ولی علاوه بر وی و همکاران و همقطارانش تعداد کثیری از متخصصان و صاحبنظران و دیپلماتها هم در اجلاس WGIG سخنرانی کرده و نظرات خود را ابراز داشتهاند در حالت کلی بحثهای موجود را میتوان بحثی بینابینی میان حقوقدانان، اقتصاددانان و سیاستگذاران شبکه خواند. البته برخی معتقدند در حال حاضر هر سه این گروهها به بحث معماری اینترنت کم توجهی مینمایند.
مارکوس کومر مسوول دبیرخانه WGIG معتقد است از آنجا که بر عهده خود گروه میباشد که وسعت و ابعاد ماموریت خود را تعیین کند این مسئله شانس موفقیت آن را افزایش میدهد. زیرا گروه کاری مطمئناً با توجه به ظرفیتهای موجود دست به این کار خواهد زد. البته یک نکته دیگر نیز توسط وی مورد تاکید قرار میگیرد. کومر معتقد است گروه کاری لزوماً یک نهاد حل اختلاف نیست بلکه تنها وظیفه آن این است که گزارش تهیه و در اجلاس تونس ارائه کند. او برای آنکه اولاً ترس عدهای را از گروه کاری کاهش دهد و ثانیاً توقعات را از آن عاقلانه سازد معتقد است ماموریت گروه کاری تغییر دنیا نیست بلکه ما باید ببینیم که وضعیت موجود چگونه پیش میرود.
او همچنین با اشاره به مدت کمی که به اجلاس دوم جامعه اطلاعاتی مانده فرصت موجود برای گروه را بسیار کم تلقی میکند و معتقد است مهلت اندکی داریم و فکر میکنم بسیار بلندپروازانه و خوشبینانه است که امید داشته باشیم در چنین مدت اندکی به یک توجیه ریشهای برای تغییر دست یابیم. البته کومر که یک دیپلمات کارکشته اروپایی است بخوبی به نقش ایالات متحده واقف است و در این باره میگوید: روشن است که ما باید با ایالات متحده وارد گفتگو شویم و من روابط بسیار عالی با همکاران خود در آنجا دارم. او درباره همکاری با ICANN نیز میگوید: ما قصد نداریم آیکان را نابود کنیم و نمایندگان کشورهای در حال توسعه نیز با ما هم عقیده هستند.
● چارچوبهای پیش روی WGIG
گروه کاری وظیفه مشورتی سنگینی برعهده دارد و موظف است یک چارچوب قانونی مناسب برای حاکمیت بر اینترنت پیشنهاد نماید. این چارچوب قانونی بایستی شرایطی داشته باشد که در آن جمله باید چارچوبی پویا از لحاظ نظارتی باشد. علیالخصوص شرکتهای خصوصی روی نظارتی بودن چارچوبها تأکید میکنند و معتقدند نباید هیچ محدودیتی بیشتر از نظارت وارد اینترنت شود. شاخصه دوم چارچوب قانونی اینترنت حمایتی بودن آن است. شکاف دیجیتال موجب شده است تا برای کم کردن این فاصله یک نظام حمایتی از دول در حال توسعه ایجاد شود که هرچند خوشایند کشورهای شمال نیست لیکن مورد تأکید جنوبیها قرار دارد.
ویژگی سوم آن شفافیت قانونگذاری میباشد. نظامی مشخص که همه کاربران و شرکتها بخوبی تکلیف خود را بدانند. ویژگی چهارم حفظ وضعیت رقابتی توسط آن در محیط سایبر میباشد. در اینترنت رقابت به عنوان یک اصل شناخته میشود و قانونگذاریهای بینالمللی نیز بایستی در راه حفظ این خصیصه تلاش نمایند. ویژگی پنجم نیز قابل پیشبینی بودن این قوانین است. یعنی قواعد تدوین شده نباید از یک تصورات ناآشنا صادر شده باشد بلکه بایستی بتوان آنها را تصور کرد. این مسئله شبیه به بحث تدوین و توسعه در حقوق بینالملل میباشد. هرچند هدف بینالمللی خاصی در محیط سایبر وجود ندارد ولی حدود ۳۶ سال فعالیت رسمی از شبکه محیطی آشنا بوجود آورده است. در این شبکه شرایطی بوجود آمدهاند که هم اکنون نیاز مبرم به قانونگذاری دارند ولی این قاعدهبندی نباید از شیوههایی استفاده کند که آنقدر بدیع باشد تا کسی تاکنون آنها را بکار نبسته باشد.
به هرحال WGIG موظف است از فرصت اندک باقی مانده وظایف چهارگانه و اصلی خود را به نحو مطلوبی پایان رسانده و خود را آماده اجلاس تونس کند ولی در این راه با چند مشکل روبروست: مشکل اول مسئله استفاده منصفانه و تعبیرهای مختلفی است که از آن وجود دارد مشکل زمانی بوجود میآید که یک اثر مورد حمایت مالکیت معنوی وجود داشته و صاحبان و بوجود آورندگان آثار و مالکان اصلی آن با ناشران و توزیعکنندگان آنها درگیری پیدا میکنند. کشورهای غربی عموماً از ناشران حمایت میکنند حال آنکه بسیاری از مالکان اصلی از دول در حال توسعه بوده و به خاطر همین دیدگاه حقوق آنها به شرکت تضییع میشود. مشکل دوم زمانی است که بحث شکاف دیجیتال بوجود میآید. ابتدا مشکل برسر این بود که جامعهاطلاعاتی میخواهد این فاصله را مرتفع سازد یا کمتر کند. اسناد ژنو این مشکل را حل کرد ولی هم اکنون این مسئله وجود دارد که راهکار قانونی چگونه باید این مسئله را تضمین نماید. مشکل سوم نحوه همکاری NGOهاست. در طول تاریخ حقوق بینالملل برای اولین بار به NGOها در قضیه جامعه اطلاعاتی اجازه داده شد که وارد مباحثی شوند که تا بحال فقط دولتها وارد آن میشدند. حتی آنها در جلسات محرمانه دولتها نیز حضور پیدا میکردند و در جلسات فوقالعاده محرمانه حق داشتند در ابتدای جلسات حاضر شده و بعد از اظهار نظرات خود جلسات را ترک کنند. کشورهای توسعه یافته و بخصوص اروپایی روی مسئله حضور NGOها تأکید ویژهای داشتند حتی در ابتدا معتقد به حضوری همانند دولتها و حق رای برای آنها بودند لیکن با مباحثات بعدی این مسئله تعدیل شد و قرار بر این گردید تا NGOهایی حق حضور در اجلاسهای WSIS را داشته باشند که دولتها آنها را معرفی مینمایند. درهر حال نقشی که این سازمانها بر عهده خواهند داشت به عنوان چالشی است که گروه کاری بایستی بر آن نیز غلبه کند.
مشکل چهارم مسئله ICANN و نحوه تعامل با آن است. چنانچه گفتیم کومر مسئول دبیرخانه WGIG میگوید ما قصد از بین بردن آن را نداریم و بخوبی میدانیم که بایستی با آنها روابط خوبی داشته باشیم. البته ICANN نیز بخوبی متوجه قضیه شده است. هم اکنون حدود ۱۰۰ کشور پیشتاز در تولید اطلاعات در این شرکت نمایندگی دارند و این مسئله نشان از واقعبینی مسوول آن دارد. هرچند حضور بمثابه نماینده برای کشورها کافی بنظر نمیرسد و از سوی دیگر هم اکنون ۷۸ کشور دیگر نیز وارد جامعه اطلاعاتی شده و آنها هم مطالباتی دارند.
مسئله بعدی عدم توازن بین توانایی دولتهاست. قانونگذاری برای جامعه اطلاعاتی شبیه به آن است که برای یک دوره آموزشی از سال اول ابتدایی تا سال چهارم دبیرستان یک نظام آموزشی را قانونگذاری کنیم. در یک بررسی شاخص آمادگی شبکهای ۱۰۲ کشور که تواناییهایی در این زمینه داشتند سنجیده شده و به ترتیب ردهبندی گردیده بود و در آن کشورهایی همانند ایران اصلاً در لیست حاضر نیستند. شاخص آمادگی شبکهای، توانایی و درجه آمادگی یک جامعه در درون خود برای مشارکت در دنیای دیجیتالی شده است. جالب است که هرچند کشورهایی که در این لیست در ردهبندی اولیه قرار دارند فاصله وحشتناک با ردههای نهایی کسب کردهاند و ما میخواهیم برای هر دوره قانونگذاری واحدی کنیم علاوه بر آن به علت نبود آمارهای لازم و ناتوانی در جمعآوری اطلاعات مورد نیاز درباره برخی کشورها و آن جمله ایران قریب به ۷۰ کشور در این ردهبندی غایبند و جالب اینکه این کشورها نیز به دنبال همان قوانین مشترک میگردند.
● جامعه اطلاعاتی و تقویت دموکراسی:
فن آوری اطلاعات باعث شده تا نظریه معروف مونتسکیو به عنوان تفکیک قوا با یک چالش عمده مواجه شود زیرا نتیجه منطقی IT یکپارچگی بیشتر دستگاه حکومتی است. IT هر فعالیت، چگونگی انجام آن و زمانی که برای آن اختصاص مییابد را کنترل و کلیه فعالیتها را تحت نظر قرار میدهد. هرچه IT گسترش مییابد و در مناسبات دولتی وارد میشود جامعه از بوروکراسی به اینفوکراسی میل میکند حال در این میان دو نظر مطرح است اولاً گروهی متعقدند این فرایند موجب تضعیف دموکراسی میشود. در مقابل عدهای نیز معتقدند جامعه اطلاعاتی ارزشهای دموکراتیک همانند تکثرگرایی و آزادی بیان را تقویت میکند. سلنو معتقد است اینترنت میتواند روح دموکراسی را تقویت کند. ولی شرط تقویت دموکراسی به خاطر اینفوکراسی زمانی است که اطلاعات از هر دو بعد کمی و کیفی در اختیار مردم قرار گرفته باشد. ولی مسئله اساسی این است که آیا دموکراسی میتواند شایستهترینها را برای اداره همینشبکه مسئولگرداند. یکیاز چالشهای اساسی پیش روی دموکراسی قربانی شدن شایسته سالاری به پای آن است. این مسئله در جامعه بوروکراتیک مشکلات فراوانی ایجاد کرده است ولی آیا در جامعه اینفوکراتیک فرصتی برای چنین اشتباهی وجود خواهد داشت. در محیطی که بشدت در حال اینفورماتیک شدن است اداره جامعه با ابزارهای قدیمی ناممکن شده و نیاز به مدلهای جدید برای سیاستگذاری افزایش یافته است. حساسیت این مدلهای جدید در مقایسه با مدلهای سنتی قابل مقایسه نیست و از این رو لازمه اساسی برای آن دقت است. حال باید به این سوال پاسخ داد که آیا میتوان چنین ریسک بزرگی را انجام داد و مناصبی که جدیداً با اینفوکراسی حساستر شدهاند را به دست منتخبینی سپرد که از صافی کارشناسان متبحر عبور نکردهاند؟ مدتی پیش شرکت ICANN برای انتخاب هیات مدیره خود قصد داشت تا با برگزاری یک انتخابات اقدام به این عمل نماید ولی پس از مدتی پشیمان شده و بسط دموکراسی و انتخابات را برچید. علت این امر آن بود که بسیاری مدیران اینترنت در اوج گمنامی مشغول به فعالیت بودند و اگر قرار بود انتخاباتی برگزار شود کسی آنها را نمیشناخت و مطمئناً فرصتی برای پیروزی بدست نمیآوردند حال آنکه شایستهترین مدیران نیز همانان بودند.
ایران مسعود پزشکیان دولت چهاردهم پزشکیان مجلس شورای اسلامی محمدرضا عارف دولت مجلس کابینه دولت چهاردهم اسماعیل هنیه کابینه پزشکیان محمدجواد ظریف
پیاده روی اربعین تهران عراق پلیس تصادف هواشناسی شهرداری تهران سرقت بازنشستگان قتل آموزش و پرورش دستگیری
ایران خودرو خودرو وام قیمت طلا قیمت دلار قیمت خودرو بانک مرکزی برق بازار خودرو بورس بازار سرمایه قیمت سکه
میراث فرهنگی میدان آزادی سینما رهبر انقلاب بیتا فرهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی سینمای ایران تلویزیون کتاب تئاتر موسیقی
وزارت علوم تحقیقات و فناوری آزمون
رژیم صهیونیستی غزه روسیه حماس آمریکا فلسطین جنگ غزه اوکراین حزب الله لبنان دونالد ترامپ طوفان الاقصی ترکیه
پرسپولیس فوتبال ذوب آهن لیگ برتر استقلال لیگ برتر ایران المپیک المپیک 2024 پاریس رئال مادرید لیگ برتر فوتبال ایران مهدی تاج باشگاه پرسپولیس
هوش مصنوعی فناوری سامسونگ ایلان ماسک گوگل تلگرام گوشی ستار هاشمی مریخ روزنامه
فشار خون آلزایمر رژیم غذایی مغز دیابت چاقی افسردگی سلامت پوست