یکشنبه, ۷ بهمن, ۱۴۰۳ / 26 January, 2025
معرفی خودرویی متمایز از BMW
زمانی که در سال های میانی دهه ۸۰ شمسی واردات خودرو به کشور از نو آغاز شد انواع و اقسام بنز و ب.ام.و های آلمانی نخستین خودروهایی بودند که توانستند خود را به داخل کشور برسانند.
در میان انواع خودروهای پر زرق و برق وارداتی، سری ۵ ب.ام.و ازجمله خودروهایی بود که به واسطه طراحی منحصر به فرد و پویا و البته قیمت نه چندان گزاف در مقایسه با دیگر رقبای هموطن خود به سرعت توانست جای پای خود را در میان لوکس رانان ایرانی مستحکم کرده و همزمان با بازارهای خارجی در ایران نیز به موفقیت چشمگیر دست یابد.
این سری از محصولات کمپانی ب.ام.و در مدل های ۵۲۰، ۵۲۵، ۵۳۰ و در تعداد محدودی نسخه پرقدرت ۵۴۰ یکی پس از دیگری وارد خاک ایران شدند و به فروش رسیدند.
نسل جدید ب.ام.و سری ۵ نیز پس از خروج رسمی ب.ام.و از ایران در آخرین روزهای سال ۸۸ و توسط واردکنندگان آزاد خودرو به کشور آن هم تنها در نسخه ۵۲۳i وارد ایران شد تا ب.ام.و دوستان داخل کشور نیز شانس این را داشته باشند سوار آخرین محصول خودروساز پرآوازه باواریایی شوند.
● ۳۰ سال با سری ۵
شاید روزی که کمپانی ب.ام.و در سال ۱۹۷۲، نخستین سری ۵ را روانه بازار کرد هرگز فکرش را هم نمی کرد چهار دهه بعد، این سری از محصولات این شرکت لقب «کارآمدترین خودرو سواری جهان» را از آن خود کند و با فروش ۵/۵ میلیون دستگاهی، سردمدار کلاس سدان های خانوادگی لوکس در چهار گوشه جهان شود. نسل نوین ب.ام.و سری ۵ که برای سال ۲۰۱۰ به بازار معرفی شد و اکنون هرچند به صورت محدود اما در خیابان های کشورمان قابل مشاهده است، در هفت نسخه مختلف و با بهره مندی از رنج گسترده قوای حرکتی تولید می شود که ضعیف ترین گونه آن مدل ۵۲۰ با موتور دیزلی بوده که قادر به تولید ۱۸۴ اسب بخار قدرت و قوی ترین نسخه آن هم مدل ۵۵۰ با موتور ۴/۴ لیتری که توانایی ۴۰۷ اسب بخار قدرت را داراست، به شمار می آیند. آنچه در ادامه خواهید خواند تست فنی و بررسی تکنیکی یکی از معدود مدل های سری ۵ جدید در کشورمان است.
● نقد طراحی
زمانی که سال ۲۰۱۰ و پس از گذشت هفت سال از تولید نسل پنجم سری ۵ کمپانی ب.ام.و تصمیم به معرفی نسل جدید این خودرو گرفت، آنچه با انتشار نخستین تصاویر استودیویی و سپس تصاویر تبلیغاتی نسل جدید سری ۵ به چشم می خورد جذابیت بصری کمتر این محصول نسبت به نسل پیشین آن بود که توسط دستان هنرمند «کریس بنگل» (مدیر وقت دپارتمان طراحی ب.ام.و و بنیانگذار سبک نوین طراحی در محصولات ب.ام.و) بود.
اما آنچه پس از ورود سری ۵ جدید به خیابان ها و مشاهده این خودرو از نزدیک، نمود پیدا می کند زیبایی و جذابیت بالای سری ۵ برای رهگذران است. سری ۵ جدید از نظر بسیاری از کارشناسان، معجونی از طراحی نسل جدید سری ۳ و سری ۷ محصولات ب.ام.و به شمار می آید.
شباهت محسوس این خودرو به سری ۷ ب.ام.و و برخورداری از طراحی ساده که البته روح اصالت همیشگی ب.ام.و بیش از پیش در کالبد آن دمیده شده است، از سری ۵ جدید خودرویی عامه پسند و در عین حال محافظه کار ساخته است. دماغه بزرگ و پهن جلو، احجام اغراق شده، خطوط و قوس های روی کاپوت خودرو و چراغ های عقب کپی شده از مدل سری ۷ محصولات ب.ام.و مهم ترین المان هایی خواهند بود که در نخستین نگاه توجه شما را جلب خواهند کرد.
فرقی نمی کند در چند سالگی می خواهید سوار سری ۵ جدید شوید، در سنین جوانی اهل سدان اسپورت هستید یا در سنین میانسالی می خواهید از خودرو لوکس و اشرافی تان لذت ببرید. ب.ام.و هر دو گروه را راضی خواهد کرد!
تناسبات حساب شده بدنه خودرو، اگزوزهای دوگانه سپر عقب، رینگ های جدید که به صورت انحصاری برای این سری از محصولات ب.ام.و ساخته شده است هر سلیقه ای را ارضا خواهد کرد.
به طور کلی سری ۵ جدید را با داشتن زبان طراحی مشترک با سری ۷ و با برخورداری از طرح محافظه کارانه نسبت به نسل پیشین خود، می توان یک «سری ۷ کوچک» نام برد برای کسانی که توانایی پرداخت قیمت خرید یک ب.ام.و سری ۷ را ندرند، می تواند بسیار وسوسه انگیز باشد.
● جشنواره تجهیزات رفاهی در سری ۵
اما تنها شباهت ظاهری و نزدیکی اندازه جثه نسل جدید سری ۵ به سری ۷ ب.ام.و نیست که از سری ۵ یک «سری ۷ فشرده شده» ساخته است. فستیوالی از تجهیزات رفاهی و ایمنی و انبوهی از تکنولوژی های نوین صنعت خودروسازی در زیر پوسته سری ۵ نهفته است؛ سنسور و دوربین پارک، کنترل کروز هوشمند با قابلیت کاهش سرعت خودکار، سیستم کنترل هوشیاری راننده با لرزاننده فرمان، فناوری نشان دهنده اطلاعات صحنه روی شیشه جلو، سامانه نایت ویژن که در تاریکی شب و با استفاده از فرستنده مادون قرمز رانندگی در شب را سهولت می بخشد، تنظیم دوگانه سیستم ایرکاندیشن، نسل جدید سیستم نرم افزاری و سخت افزاری iDrive (مدیریت کامپیوتر مرکزی خودرو)، سامانه کنترل الکترونیکی کمک فنرها، قابلیت تشخیص و خواندن تابلوهای راهنمایی، هشدار دهنده تغییر ناگهانی مسیر، نشان دهنده بهترین زمان تعویض دنده و شیفترهای تعویض دنده پشت فرمان تنها بخشی از تجهیزات و تکنولوژی های نوین به کار رفته در این خودرو هستند.
همچنین در نسل نوین سری ۵ برای اولین بار شاهد استفاده برخی تجهیزات و ابداعات جدید صنعت خودروسازی هستیم که ازجمله آنها می توان به سیستم تعلیق تمام آلومینیومی، سیستم فعال فرمان و اولین خودرو مجهز به سامانه Start/Stop در کلاس خود نام برد.
● توانایی های حرکتی
از طراحی ظاهری خودرو که بگذریم به مجرد فشردن دکمه Start تنها نماینده نسل جدید سری ۵ در ایران، پیشرانه با آرامش تمام آماده انجام وظیفه شده و خبری از غرش یک خودرو اسپورت نخواهیم یافت.
۵۲۳i در آغاز حرکت، رفتاری کاملا متمدن و شهری از خود به نمایش می گذارد اما با چسبیدن عقربه دور موتور به محدود «کات آف» روی دیگر سکه نمایان شده و ۲۰۴ اسب بخار قدرت آماده است تا طعم «لذت رانندگی» را هرچند در مقیاس کوچک به راننده بچشاند.
پیشرانه سه لیتری ۵۲۳i که هر اسب بخار قدرت را به هر ۸/۴ کیلوگرم از وزن خودرو اختصاص می دهد می تواند تنها نسخه رام شده سری ۵ را ظرف مدت ۷/۹ ثانیه از حالت سکون به مرز سرعت ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت برساند.
در این میان نقش گیربکس هشت سرعته اتوماتیک ساخت ZF که تعویض دنده ها را به طور محسوسی نرم تر و روان تر از پیش انجام می دهد نمی توان نادیده گرفت. اگر پیش از این سابقه رانندگی با دو نسخه قدرتمند نسل پیشین سری ۵ یعنی ۵۳۰i و ۵۴۰i را داشته اید و با آنها آنگونه که خواسته اید تاخته اید، باید توجه داشته باشید پشت فرمان ۵۲۳i شما یک «لوکس سوار» هستید تا یک «ب.ام.و سوار» بی تب و تاب؛ و این به آن معناست که اگر می خواهید از پرداخت حدود ۲۲۰ میلیون تومانی که بابت خرید ۵۲۳i پرداخته اید، پشیمان نشوید باید بیش از فشردن پای خود روی پدال گاز خود را سرگرم انبوهی از ادوات و تجهیزات رفاهی و ایمنی این خودرو کنید!
با این وجود اگر احساس می کنید هنوز وارد نیمه دوم زندگی تان نشده اید و بخش مربوط به هیجان مغزتان تشنه واکنش نشان دادن به حوادث پیش رو بوده و میان خرید ۵۲۳i و نسل جدید مرسدس بنز E۳۰۰ دودل مانده اید، ما به شما ب.ام.و را پیشنهاد می دهیم.
سخن پایانی اینکه اگر شما هم جزو آن دسته از افرادی هستید که نمی خواهید پشت هر چراغ قرمز نمونه های مشابه خودروی تان را مشاهده کنید و ابایی از پرداخت هزینه بیشتر برای متمایز بودن از دیگران ندارید، ۵۲۳i خودرو مناسب شماست اما فقط به لوگوی آبی و سفید خودروی تان دل خوش نکنید که تنها یک کورس دوستانه با رقبای ارزان تر می تواند لبخند را از چهره شما محو کند!
ایران مسعود پزشکیان دولت چهاردهم پزشکیان مجلس شورای اسلامی محمدرضا عارف دولت مجلس کابینه دولت چهاردهم اسماعیل هنیه کابینه پزشکیان محمدجواد ظریف
پیاده روی اربعین تهران عراق پلیس تصادف هواشناسی شهرداری تهران سرقت بازنشستگان قتل آموزش و پرورش دستگیری
ایران خودرو خودرو وام قیمت طلا قیمت دلار قیمت خودرو بانک مرکزی برق بازار خودرو بورس بازار سرمایه قیمت سکه
میراث فرهنگی میدان آزادی سینما رهبر انقلاب بیتا فرهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی سینمای ایران تلویزیون کتاب تئاتر موسیقی
وزارت علوم تحقیقات و فناوری آزمون
رژیم صهیونیستی غزه روسیه حماس آمریکا فلسطین جنگ غزه اوکراین حزب الله لبنان دونالد ترامپ طوفان الاقصی ترکیه
پرسپولیس فوتبال ذوب آهن لیگ برتر استقلال لیگ برتر ایران المپیک المپیک 2024 پاریس رئال مادرید لیگ برتر فوتبال ایران مهدی تاج باشگاه پرسپولیس
هوش مصنوعی فناوری سامسونگ ایلان ماسک گوگل تلگرام گوشی ستار هاشمی مریخ روزنامه
فشار خون آلزایمر رژیم غذایی مغز دیابت چاقی افسردگی سلامت پوست