چهارشنبه, ۲۶ دی, ۱۴۰۳ / 15 January, 2025
یک روز از سال
همه کسانی که روزگاری دانشجو بوده اند می دانند و به این نتیجه رسیده اند که ایام دانشجویی جدای از نقش موثر و کلیدی آن در سرنوشت جامعه، از بهترین، زیباترین و ماندگارترین روزهای عمر هر انسانی است.
»دانشجو« انسان فرهیخته، پر تلاش و فهیمی است که در دنیای دانش و معرفت رشد کرده و تواناست که البته چنین انتظار می رود چرا که در دیار معرفت و علم آموزی باید شکست ناپذیر و توانا بود تا بتوان ناتوانی و کم و کاستی های جامعه را به عنوان یکی از عناصر کلیدی و اصلی، گوشزد و حتی محو کرد و با درخشش خود در تمامی عرصه ها اهداف مورد نظر را یکی پس از دیگری محقق کرد.
در غیر این صورت باید پذیرفت در جوامعی که دانشجویان و به عبارتی سکان داران آن افرادی ناتوان، سطحی و کم تلاش هستند، راه به جایی نخواهد برد.بنابراین با توجه به نقش این قشر در جوامع و پیشبرد اهداف آن، باید توجه به مشکلات و معضلات فرآروی قشر دانشجو از اهم امور و اهتمام برای رفع و حل این نواقص در اولویت قرار گیرد که البته نگاهی منطقی و گذرا به جامعه دانشجویی نشان می دهد این امر هنوز محقق نشده است و دانشجویان و جامعه دانشگاهی هنوز هم با مشکلاتی مواجه هستند که از دیرباز تاکنون وجود داشته است و در یک کلام رسیدگی به موانع و نواقص جامعه دانشگاهی محدود بعه یک روز از سال شده و آن هم روز دانشجو است که حتی در مواردی نصب پلاکارد، پارچه ها، تبلیغات و برگزاری مراسم تجلیل از دانشجویان نمونه، سخنرانی و برگزاری کنفرانس ها برای تعدادی یادآور روز دانشجو است!اجازه ندهیم دانشجویان به یک روز از سال منحصر شوند مگر بسیاری از اندیشمندان و شخصیت های علمی مطرح جهان که در محافل مختلف با افتخار سخنان و نتایج تحقیقات آن ها را به کار می بریم از دانشجویان و دانش آموخته های این مملکت نبوده اند؟!
مگر همین دانشجویان نسل جدید بارها و بارها پرچم پر افتخار کشورمان را در المپیادهای علمی بالا نبرده اند و مایه سرافرازی ما نشده اند؟مگر نیستند بسیاری از نخبگان علمی ما که به دلیل حمایت نشدن در زمینه های مختلف علمی و پژوهشی و نادیده گرفته شدن توسط متولیان و حتی مردم و ارگان های کوچک تر، بار سفر بسته اند و با یک دنیا تجربه و سرمایه علم و دانش به آن سوی مرزها رفته اند تا خلاقیت بالقوه خود را آن جا شکوفا کنند و یا خلاقیت ها و طرح های خود را فروخته اند و به فراموشی سپرده اند! چرا دانشجویان نسل جدید ما با دانش آموخته های قدیم این قدر تفاوت دارند؟ مدرک گرایی، بی انگیزگی در انجام تحقیقات و محدود شدن به کلاس های درسی، نقش پر رنگ تر حاشیه در جوامع دانشگاهی را نمی توان انکار کرد چرا که عینا هستند و همه آن را شاهدیم و این را در کلام خود دانشجویان نیز بارها شنیده ایم که دانشگاه را محلی برای کسب مدرک و سهولت روند زندگی و حتی فرار از بیکاری به مدت چند سال عنوان می کنند! هر چند همه این طور نیستند و هنوز هم عده ای از همین نسل افتخارآفرین محافل علمی و پژوهشی ما در سطح جهانی و بین المللی می باشند، اما این عده قلیل نیز نباید باشند چرا که این قشر سرنوشت جامعه را در دست دارد و یک نقص کوچک می تواند در صورت مداوا نشدن فراگیر شده و تبعات آن تمام جامعه را در برگیرد و به همین جهت است که از دو سازمان آموزش و پرورش به عنوان تربیت کننده نیروهای سرنوشت ساز و آموزش عالی به عنوان متولی تحویل سازندگان جامعه یاد می شود و رسالت خطیری بر دوش این دو نهاد جامع، هماهنگ و مهم گذاشته شده است.البته منکر زحمات این دو تشکیلات مهم در تحقق اهداف مد نظر جامعه که همان تربیت اصولی سازندگان و سرنوشت سازان مملکت است، نیستیم اما باید پذیرفت هنوز هم در نحوه به کارگیری منابع انسانی و استفاده از توانایی افراد کاستی هایی به چشم می خورد.
پناهنده
ایران مسعود پزشکیان دولت چهاردهم پزشکیان مجلس شورای اسلامی محمدرضا عارف دولت مجلس کابینه دولت چهاردهم اسماعیل هنیه کابینه پزشکیان محمدجواد ظریف
پیاده روی اربعین تهران عراق پلیس تصادف هواشناسی شهرداری تهران سرقت بازنشستگان قتل آموزش و پرورش دستگیری
ایران خودرو خودرو وام قیمت طلا قیمت دلار قیمت خودرو بانک مرکزی برق بازار خودرو بورس بازار سرمایه قیمت سکه
میراث فرهنگی میدان آزادی سینما رهبر انقلاب بیتا فرهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی سینمای ایران تلویزیون کتاب تئاتر موسیقی
وزارت علوم تحقیقات و فناوری آزمون
رژیم صهیونیستی غزه روسیه حماس آمریکا فلسطین جنگ غزه اوکراین حزب الله لبنان دونالد ترامپ طوفان الاقصی ترکیه
پرسپولیس فوتبال ذوب آهن لیگ برتر استقلال لیگ برتر ایران المپیک المپیک 2024 پاریس رئال مادرید لیگ برتر فوتبال ایران مهدی تاج باشگاه پرسپولیس
هوش مصنوعی فناوری سامسونگ ایلان ماسک گوگل تلگرام گوشی ستار هاشمی مریخ روزنامه
فشار خون آلزایمر رژیم غذایی مغز دیابت چاقی افسردگی سلامت پوست