چهارشنبه, ۲۶ دی, ۱۴۰۳ / 15 January, 2025
حجاب چه کسانی و چرا
مطابق نظر اسلام، زن حق انتخاب سرنوشت خود را دارد و مطابق نظر بسیاری از فقهادخترخانمها در این مورد باید نظر پدر خود را نیز لحاظ نمایند و زن در خانواده هرگز نوكر و كلفت مردنیست، بلكه همتا و همسر اوست كه در حد احكام شرعی موظف به انجام وظایف زناشویی است و بیش ازآن هیچ حكمی در اسلام زن را مكلف به كار در خانه نمیكند.
همچنین موضوع دانش زنان، مطلوب اسلام است و بزرگترین زنان فرهنگ اسلام ناب; یعنی حضرتزهرا(س)، حضرت زینب(س) و... زنانی دانشمند بودند كه در استدلال علمی و بیان عقلی سرآمد زنانجهان و الگوی تمامعیار مسیر كمال زنان مسلمان هستند كه بدون تحصیل علم و درك مفاهیم حقوقی،فلسفی و... طی طریق تكامل ممكن نیست.
با حفظ عزت و كرامت خانمها، حضور وفعالیت آنان در سطح جامعه با حفظ حجاب و رعایت موازین، نه تنها مطرود نیست، بلكه نمونههای متعددیدر صدر اسلام به چشم میخورد و چه بسا بسیاری از زنان مسلمان نقشهای اساسی در مسائل اجتماعی،بهداشتی و... در دولت پیامبر اسلام(ص) داشتند.
● حجاب چه كسانی و چرا؟
اینكه چه كسانی و چرا این گونه برای خودقابلیت در فقه امامیه قائل هستند كه بیحجابی یابدحجابی را علاوه بر قانون و رویه عملی در فقهنیز مورد بررسی و تئوریپردازی قرار دهند،پرسشی است كه باید از خودشان بپرسید كه تا چهاندازه در فقه تلمذ و تحقیق كردهاند؟ و نزد چهمراجع و فقیهانی درس خواندهاند كه مبانی آناساتید این گونه در فكرشان قالب ساخته كهعریانی سر و گردن زن مسلمان را جایز میدانند؟
● حكم فقهی از باور تا عمل
در مورد احكام فقهی توجه به مطالب ذیلضروری است.
▪ قانونمندی فقهی بر خلاف قانونمندیحقوقی نه تنها در فرض وجود دولت و حاكمیتلازم است، بلكه در فرض فقدان دولت و حالتشخصی افراد نیز الزامآور است; زیرا مبنای فقه،حقالطاعه الهی است، ولی مبنای حقوق، چه دردیدگاه حقوق فطری و چه در دیدگاه حقوقتحققی (پوزیتوسیتی)غیر خداست.
▪ چنانچه انسان مسلمان در قلب و باور خودجلب خرسندی خداوند را هدف قانونمندیفقهی قرار ندهد، در عبادت خود شرك و ریامیورزد كه این عبادت فایدهای به حال اونخواهد داشت، خواه این بندگی حجاب باشد یانماز.
▪ حقوق در فقه به دو قسم حقالناس و حقا... تقسیم میشود كه تكلیف انسان در قبال یكی ازاین دو حق است و حكم حجاب حق خداوند برزن مسلمان است كه او مكلف به رعایت است و درمقابل خداوند مسئول میباشد و حكومت اسلامیتا آنجا كه توانایی دارد، موظف به اجرای حقوقالهی در جامعه است.
▪ فهم احكام فقهی از ادله چهار گانه قرآن،روایات، عقل و اجماع، همانند بسیاری از كارهایتخصصی در علوم تجربی و ریاضی نیاز به سالهاتحصیل و تحقیق دارد تا فقیه طبق مبانی و موازینفقه امامیه به استنباط حكم شرعی بپردازد ورسیدن به چنین صلاحیت علمی و قابلیت دینی بااسم و تبلیغات دشمنان ما كر و دوستان جاهل دراین سایت یا آن مجله ممكن و میسور نیست.
▪ فرار از احكام الهی با حیلههای متفاوت،نگونبختی دردناكی برای جامعه دینی داردكمااینكه خداوند درباره اقوام ادایان گذشتهموارد متعددی را در قرآن تصریح فرمود و قرآنمعتبرترین سند تاریخی است كه هیچ تردیدی درآن راه ندارد.
▪ برخورد سلیقهای با منكر یا تبلیغ ناموزونمعروف، چیزی از بدی منكر و خوبی معروفنمیكاهد. خلط بین باور علمی صحیح و اجرایعملی غلط، موجب میشود تا اندیشه متعالی راكمفروغ جلوه دهند.
ایران مسعود پزشکیان دولت چهاردهم پزشکیان مجلس شورای اسلامی محمدرضا عارف دولت مجلس کابینه دولت چهاردهم اسماعیل هنیه کابینه پزشکیان محمدجواد ظریف
پیاده روی اربعین تهران عراق پلیس تصادف هواشناسی شهرداری تهران سرقت بازنشستگان قتل آموزش و پرورش دستگیری
ایران خودرو خودرو وام قیمت طلا قیمت دلار قیمت خودرو بانک مرکزی برق بازار خودرو بورس بازار سرمایه قیمت سکه
میراث فرهنگی میدان آزادی سینما رهبر انقلاب بیتا فرهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی سینمای ایران تلویزیون کتاب تئاتر موسیقی
وزارت علوم تحقیقات و فناوری آزمون
رژیم صهیونیستی غزه روسیه حماس آمریکا فلسطین جنگ غزه اوکراین حزب الله لبنان دونالد ترامپ طوفان الاقصی ترکیه
پرسپولیس فوتبال ذوب آهن لیگ برتر استقلال لیگ برتر ایران المپیک المپیک 2024 پاریس رئال مادرید لیگ برتر فوتبال ایران مهدی تاج باشگاه پرسپولیس
هوش مصنوعی فناوری سامسونگ ایلان ماسک گوگل تلگرام گوشی ستار هاشمی مریخ روزنامه
فشار خون آلزایمر رژیم غذایی مغز دیابت چاقی افسردگی سلامت پوست