جمعه, ۱۴ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 3 May, 2024
آغاز برندسازی پوشاک زنانه ایرانی
اخبار این روزها پر است از عباراتی چون کارخانه نساجی الف «تعطیل» شد. واحد تولیدی پوشاک شرکت ب تا اطلاع ثانوی تعطیل است. کارخانه رنگرزی الیاف منطقه ج «تعطیل» شد و اعلام ورشکستگی کرد و... برای همین وقتی میشنویم که همایش «یاران تولیکا» با هدف ارتقای توسعه تولید پوشاک زنان برگزار میشود، کمی متعجب میشویم.
آیا هنوز هم تولیدکنندگان پوشاک برای جذب مشتری و تولید بهتر، انگیزه دارند؟ کافی است با چند نفر از تولیدکنندگان و صنعتگران نقاط مختلف کشور صحبتی داشته باشید و جویای وضعیت آنان شوید، آن وقت بهخوبی درمییابید که بسیاری از صنعتگرانِ بخش خصوصی فقط به خاطر عشقی که به کارشان دارند ماندهاند. شرکت تولیکا هم یکی از شرکتهایی است که بیشتر از ۱۰ سال است که با وجود تمام سختیها، همچنان بر سر اهداف خود برای نه فقط «تولید ملی»، بلکه «تولید شایسته ملی» که قابل عنوان در عرصه بینالمللی باشد، باقی مانده است...
● تولیکا؛ برندی ایرانی، در رقابت با برندهای خارجی
همایش «یاران تولیکا» با هدف ارتقای توسعه تولید پوشاک زنان، بیستوهشتم دیماه، ساعت ۸ برگزار شد. در ابتدای این همایش که جمعی از مسوولان کشوری و هنرمندان حضور داشتند، شهرام صالحی، مدیر شرکت «تولیکا» گفت: «شرکت «تولیکا طرح» یکی از برندهای داخلی تولید پوشاک زنان در کشور است که با تکیه بر علم متخصصان داخلی توانسته در سال تولید ملی نام خود را در رقابت با برندهای متعدد خارجی مطرح کند. تولیکا طرح سالها قبلِ دو کارخانه مجزا بود، یکی کارخانه تریکو بافی در هشتگرد و دیگری کارخانه رنگرزی در کردان کرج. به اضافه یک کارگاه تولید پوشاک، اما در حال حاضر این شرکت فقط تمرکز خود را روی تولید پوشاک گذاشته است.» به گفته صالحی، این کارخانه طیف مشتریان خود را به ۱۰ طبقه تقسیم و بازار هدف خود را طبقات ۴، ۵ و ۶ یعنی طبقه متوسط جامعه تعیین کرده است. هم اکنون این شرکت توانسته برای ۱۰۸ نفر اشتغال ایجاد کند که ۹۰ نفر از آنها در کارخانه تولید پوشاک این مجموعه مشغول هستند.
تاکنون ۱۹۷۰ واحد صنفی فروش پوشاک جذب این مجموعه شدهاند که حداقل ۹۰ درصد آنها تا پیش از این اجناس خود را از طریق برندهای خارجی که عمدتا از مبادی غیرقانونی وارد کشور میشد، تامین میکردند. از دیگر دستاوردهای این مجموعه میتوان به جلوگیری از خروج ارز با عرضه پوشاک با کیفیت اشاره کرد.
این گروه تولیدی سعی کرده با حذف واسطهها قیمت محصولات را هنگام عرضه به مشتریان به حداقل برساند و علاوه بر آن تولیدات آن به کشورهای امارات، افغانستان، کردستان عراق، ارمنستان و گرجستان هم صادر شده است. مدیران این مجموعه هدف آتی خود را تاسیس یک شبکه توزیع انبوه و گسترده برای کاهش هزینههای مصرفکنندگان عنوان میکنند. در ادامه این همایش ابوالقاسم شیرازی، رئیس اتحادیه تولیدکنندگان و فروشندگان پوشاک در جمع خبرنگاران گفت: «هماکنون در صنف پوشاک افرادی بدون پرداخت مالیات و پرداخت حق بیمه کارگران در کارگاههای زیرزمینی و حتی آپارتمانهای مسکونی مشغول به فعالیت هستند که تولیدکنندگان مجاز مانند شرکت تولیکا، مجبور به رقابت با آنها هستند. همین موضوع سبب سختتر شدن رقابت برای تولیدکنندگان مجاز شده است.» او حجم ریالی تولیدات پوشاک را در مقایسه با دیگر صنایع بسیار بالا دانست و گفت: «هماکنون در اتحادیه بیشتر از ۵ هزار تولیدکننده صنفی داریم که هر کدام بین ۵ تا ۱۲۰ نفر ایجاد اشتغال کردهاند. در صورتی که حمایتها از این صنف افزایش پیدا کند، حجم زیادی از اشتغال کشور تامین خواهد شد.»
● تولیدکنندگان را دریابیم
«چین»، «اجناس چینی» «واردات از چین»، «پوشاک چینی» ... این واژهها و اصطلاحات آنقدر تکرار شدهاند که دیگر برای گفتن از آنها رغبتی نمانده است. واردات بیرویه از چین و چند کشور دیگر تنها به صنعت و تولیدمان ضربه نمیزند، بلکه پدیدههای اجتماعی و فرهنگی را نیز تحتالشعاع خود قرار خواهد داد. برای مثال زمانی که پوشاک چینی، کالای اول کشور میشود و بیشتر از نیمی از مردم از این نوع استفاده میکنند، چه جایی برای طراحان پوشاک و پارچه داخلی میماند؟ امسال سال حمایت است و مسوولان، بارها از تریبونهای مختلف گفتهاند که قصد و هدفمان حمایت از صنعت و تولید کشور است. از ابتدای سال هم وعده داده شد که صنعت نساجی در ایران احیا میشود.
صنعت نساجی در ایران که درواقع مادرِ تمام صنایع است، در حال حاضر بر بستر بیماری خفته است. ایران در دوران صفویه اولین صادرکننده پارچه و ابریشم در دنیا بوده و میزان سودآوری آن در قرنهای اخیر -تا قبل از استیلای صنایع مادر توسط نفت- بیشتر از هر صنعت و تجارت دیگر بوده است. اما اکنون پوشاک دورریختنیِ بیگانگان را وارد میکنیم. حتی در دهههای نه چندان دور، پوشاک نظامیان اروپایی و بریتانیایی توسط پارچههای ایرانی ساخته میشده است، اما امروز پوشاک اغلب مردممان، لباسهای نزولیافته چینی است. به راستی چاره چیست؟ وقت آن نرسیده که برای تولیدکنندگان و صنعتگران بخش خصوصی، ارزش بیشتری قائل شویم؟ وقت آن نرسیده که به جای شعارهای همیشگی و رفتارهای نمادین، وارد حیطه عمل شویم و در این زمینه تبلیغات بیشتری داشته باشیم و به تولیدکنندگان امتیاز بیشتری بدهیم تا بتوانیم فرهنگ استفاده از تولید ملی را در بین اقشار مختلف جامعه نهادینه کنیم؟
نمایندگی زیمنس ایران فروش PLC S71200/300/400/1500 | درایو …
دریافت خدمات پرستاری در منزل
pameranian.com
پیچ و مهره پارس سهند
تعمیر جک پارکینگ
خرید بلیط هواپیما
عراق دانشگاه تهران انتخابات حسن روحانی مجلس شورای اسلامی نیکا شاکرمی دولت دولت سیزدهم چین رهبر انقلاب مجلس بابک زنجانی
ایران بارش باران تهران هواشناسی یسنا هلال احمر روز معلم آتش سوزی پلیس معلم سیل شهرداری تهران
سهام عدالت قیمت خودرو قیمت طلا بازار خودرو حقوق بازنشستگان قیمت دلار خودرو بانک مرکزی ایران خودرو سایپا کارگران ارز
عمو پورنگ لیلا بلوکات سریال موسیقی پردیس پورعابدینی تلویزیون عفاف و حجاب صداوسیما مسعود اسکویی سینمای ایران سینما
رژیم صهیونیستی اسرائیل فلسطین غزه آمریکا جنگ غزه روسیه حماس ترکیه نوار غزه انگلیس اوکراین
استقلال فوتبال پرسپولیس علی خطیر سپاهان باشگاه استقلال تراکتور لیگ برتر جواد نکونام لیگ برتر ایران رئال مادرید لیگ قهرمانان اروپا
هوش مصنوعی اینستاگرام اپل گوگل تبلیغات ناسا دبی
خواب فشار خون کبد چرب