جمعه, ۱۰ اسفند, ۱۴۰۳ / 28 February, 2025
خبرنگار؛ ایستاده در سرچشمه رویدادها

خبرنگار کسی است که در سرچشمه رویدادها ایستاده است و روایتهای خبری بر مبنای نگاه او شکل میگیرند و به مخاطب عرضه می شوند. یکی از نقاط چالش برانگیز در فعالیتهای خبرنگاری، خطاهایی است که به جهت رعایت سرعت و همزمان با آن «دقت» و «صحت» رخ می دهد. خبرنگار باید این هنر را داشته باشد که در رعایت این سه شرط اساسی، تعادل را رعایت کند تا هیچکدام یک از این سه، فدای دیگری نشود.
«هنر خبرنگار در این است که بتواند اطلاعات صحیح را در زمانی کم به دست آورد و آن را به بهترین صورت تنظیم کند« (قندی و بدیعی ، ١٣٨٥ ، : ١٨)
مشکل کمبود وقت که غالب خبرنگاران با آن مواجه می شوند، می تواند منشا خطاهایی مانند «سرهم بندی مطالب» ، «ارایه اطلاعات بی ربط و فاقد برخی عناصر خبری» گردد که این خطا تا سطح تنظیم و انتشار اخبار، تداوم خواهد یافت. چاره این موضوع آن است که «خبرنگار خود را به جای مخاطبان باید بگذارد و پس از تنظیم خبر مجددا آن را مورد ارزیابی قرار دهد و به پرسشهایی که برای خودش طرح می شود، پاسخ مناسب بیابد (قندی و بدیعی ، ١٣٨٥ : ١٩)
یکی از تفاوتهای میان یک «خبربیار» با یک «خبرنگار» توانایی او در شکار «اخبار داغ» و «دست اول» است که مخاطبان تشنه آگاهی از آنها باشند. این زمینه نیز می تواند منشا خطاهایی برای خبرنگاران گردد. زیرا عطش یک خبرنگار برای یافتن چنین اخباری اگر منشا احساسی داشته باشد، تاثیر نامطلوبی برجای خواهد گذاشت. خبرنگارانی که نگاهی مطلق به حوادث و رویدادها دارند بیشتر ممکن است در این دام بیافتند.
این خطای ناشی از نگاه احساسی و مطلق به رویدادها ممکن است تا به آنجا پیش برود که حتی در مسیر تنظیم و انتشار اخبار نیز خطاهای خبرنگار جبران نگردند . « شاید به همین علت باشد که خبرنگارانی که تشنه چاپ شدن خبرهاشان هستند ، از تحقیق بیشتر و یافتن قرینه های گسترده تر طفره می روند یا ترجیح می دهند از آن زمینههای بالقوه با سردبیر چیزی نگویند» (رندال ، ١٣٨٢ : ٤٤-۴۳) .
مصاحبه یکی از کارآمدترین روشها برای کسب خبر و همچنین تکمیل نواقص خبرهای تهیه شده است.
مصاحبهها گاهی اوقات شامل سئوالهایی عادی درباره ابعاد یک واقعه مانند (زمان ، کیفیت ، مکان و ...) است. اما یک مصاحبه موثر و موفق، حاصل طراحی هوشمندانه یک خبرنگار برای کشاندن «سئوالشوندگان» به «چاله خبری» است تا او را مجاب کنند که درباره آن واقعه «اطلاعات ویژهای» را ارایه نماید.
استفاده از تکنیکهای مختلف برای تحت فشار گذاشتن سئوال شوندگان، در واقع بیانگر حرفهای گری خبرنگار است، اما از سوی دیگر، می تواند افراد را ناخواسته وادار به ارایه پاسخهایی نماید که در حالت عادی، هرگز به آن تن نخواهند داد...
http://mediage.blogsky.com
ایران مسعود پزشکیان دولت چهاردهم پزشکیان مجلس شورای اسلامی محمدرضا عارف دولت مجلس کابینه دولت چهاردهم اسماعیل هنیه کابینه پزشکیان محمدجواد ظریف
پیاده روی اربعین تهران عراق پلیس تصادف هواشناسی شهرداری تهران سرقت بازنشستگان قتل آموزش و پرورش دستگیری
ایران خودرو خودرو وام قیمت طلا قیمت دلار قیمت خودرو بانک مرکزی برق بازار خودرو بورس بازار سرمایه قیمت سکه
میراث فرهنگی میدان آزادی سینما رهبر انقلاب بیتا فرهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی سینمای ایران تلویزیون کتاب تئاتر موسیقی
وزارت علوم تحقیقات و فناوری آزمون
رژیم صهیونیستی غزه روسیه حماس آمریکا فلسطین جنگ غزه اوکراین حزب الله لبنان دونالد ترامپ طوفان الاقصی ترکیه
پرسپولیس فوتبال ذوب آهن لیگ برتر استقلال لیگ برتر ایران المپیک المپیک 2024 پاریس رئال مادرید لیگ برتر فوتبال ایران مهدی تاج باشگاه پرسپولیس
هوش مصنوعی فناوری سامسونگ ایلان ماسک گوگل تلگرام گوشی ستار هاشمی مریخ روزنامه
فشار خون آلزایمر رژیم غذایی مغز دیابت چاقی افسردگی سلامت پوست