یکشنبه, ۲۳ دی, ۱۴۰۳ / 12 January, 2025
همه المپیک را دوست دارند به جز ادوبی
● ادوبی در حالت تدافعی
در مایکروسافت معمولاً روال کارها به این صورت است که اولین و دومین نسخه هر محصول، نارسایی و اشکالهای زیادی دارد.
اما نسخه سوم هر محصول مایکروسافت معمولاً موفق میشود، صدای بزرگترین منتقدها را ساکت و به مدیران این شرکت فرصت پول در آوردن از محصول مورد نظر را میدهد.
اما من میخواهم در اینجا اولین کسی باشم که اعتراف کنم سیلورلایت (SilverLight) این قاعده را شکسته است.
من از اولین ساعتهای شروع المپیک سال ۲۰۰۸، از نسخه بتای دوم سیلورلایت برای مشاهده بازیها روی وب استفاده کردهام و باید بگویم که بیاشکال کار میکند. من بهعنوان یکی از وفادارترین کاربران فلش، از این که مایکروسافت برنده قرارداد ارائه فناوری پخش ویدیو بر روی وب برای NBC شد، بسیار تعجب کردم.
البته واضح است که دو شرکت مایکروسافت و NBC از گذشته زمان همکاری در ساخت MSNBC- با هم ارتباطهای خاصی داشتهاند.
با این همه همکاری مذکور شکست بزرگی برای ادوبی محسوب میشود.
مایکروسافت در نهایت موفق شد مدیران NBC را مجاب کند که با استفاده از سیلورلایت به جای فلش امکانات بیشتری به دست خواهند آورد. راب بنت، مدیر واحد ورزش سایت MSN، تعریف میکند که همه چیز به یک جلسه رو در رو با مدیران NBC بستگی داشت.
در این جلسه مهندسین واحد سیلورلایت مایکروسافت حضور داشتند. بنت در این جلسه استدلال کرد که مقیاسپذیری فلش هرگز در کاری به بزرگی پوشش المپیک به بوته آزمایش گذاشته نشده است. این استدلال چه درست بود و چه نه، به هر حال تأثیر خودش را روی مدیران NBC گذاشت.
علاوه بر این اگرچه سیلورلایت تازهوارد و آزمایش نشده محسوب میشود، اما مایکروسافت استدلال کرد که اساس آن فناوری آشنای ویندوز مدیا است.
بنت در ادامه سخنانش گفت: «ما در مورد ویژگیهای سیلورلایت مانند پخش تطبیقی اطلاعات (Adaptive Data Streaming)، توانایی بررسی پهنای باند کاربر و ارسال ویدیویی مطابق با آن، و هوشمندی در پخش برنامهها صحبت کردیم.»
مایکروسافت با مطرح کردن مقیاسپذیری اثباتشده ویندوز مدیا و توانایی سیلورلایت در حفاظت از محتوای ویدیویی NBC در واقع برگ برنده خود را رو کرد.
اما ادوبی در این میانه کجا بود؟ سؤال خوبی است. من برای یافتن یک پاسخ این سؤال چندین بار با گروه روابط عمومی ادوبی تماس گرفتم و در نهایت این یک جمله نصبیم شد: «گروه روابط عمومی ادوبی تصمیم گرفته است که در طول برگزاری بازیهای المپیک در حالت تدافعی قرار بگیرد.»
البته آنها خیلی هم از نظرها پنهان نشدهاند. در واقع قرار گرفتن در پشت سر مایکرسافت به معنی تمام شدن کار فلش نیست. فناوری فلش برای پخش مستقیم بازیها از شبکه CCTV چین مورد استفاده قرار گرفته است.
بازیهای المپیک سال ۲۰۰۸ پیشروی بزرگی برای سیلورلایت بود؛ البته مایکروسافت آماری در مورد میزان استفاده از سیلورلایت منشتر نکرده است و فقط در جایی عنوان شده که این برنامه روزانه ۱.۵ میلیون بارگیری رسمی دارد. (اما این همان چیزی است که مایکروسافت از ماه آگوست امسال ادعایش را داشته و هیچ فرقی با آمار قبلی ندارد.)
یکی از سخنگویان مایکروسافت اعلام کرده است که در چند روز گذشته بیش از نیمی از مراجعان به سایت NBClympics.com سیلورلایت را به صورت نصبشده روی رایانه خود داشتهاند.
NBC در ارائه آمار بهتر عمل کرده است. این شرکت اعلام کرده است که در طول بازیها ۲۵ میلیون کاربر از سایتش بازدید کرده و ۴۵۶ میلیون صفحه حاوی ۲۲ میلیون فایل ویدیویی را تماشا کردهاند.
اما حرکت بعدی ادوبی چه خواهد بود؟ جان سی.
دیووراک نظر بسیار جالبی دارد و در مقالهای عنوان کرده است که شاید ادوبی میخواهد برای انتقام هم که شده کدهای فناوری فلش را برای لینوکس منتشر کند!
ایران مسعود پزشکیان دولت چهاردهم پزشکیان مجلس شورای اسلامی محمدرضا عارف دولت مجلس کابینه دولت چهاردهم اسماعیل هنیه کابینه پزشکیان محمدجواد ظریف
پیاده روی اربعین تهران عراق پلیس تصادف هواشناسی شهرداری تهران سرقت بازنشستگان قتل آموزش و پرورش دستگیری
ایران خودرو خودرو وام قیمت طلا قیمت دلار قیمت خودرو بانک مرکزی برق بازار خودرو بورس بازار سرمایه قیمت سکه
میراث فرهنگی میدان آزادی سینما رهبر انقلاب بیتا فرهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی سینمای ایران تلویزیون کتاب تئاتر موسیقی
وزارت علوم تحقیقات و فناوری آزمون
رژیم صهیونیستی غزه روسیه حماس آمریکا فلسطین جنگ غزه اوکراین حزب الله لبنان دونالد ترامپ طوفان الاقصی ترکیه
پرسپولیس فوتبال ذوب آهن لیگ برتر استقلال لیگ برتر ایران المپیک المپیک 2024 پاریس رئال مادرید لیگ برتر فوتبال ایران مهدی تاج باشگاه پرسپولیس
هوش مصنوعی فناوری سامسونگ ایلان ماسک گوگل تلگرام گوشی ستار هاشمی مریخ روزنامه
فشار خون آلزایمر رژیم غذایی مغز دیابت چاقی افسردگی سلامت پوست