یکشنبه, ۲۳ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 12 May, 2024
مجله ویستا

دنیای لخته شده نگاهی به بازی ترسناك Still Life


دنیای لخته شده نگاهی به بازی ترسناك Still Life

اشتباه نكنید بازیِ طبیعت بی جان به هیچ وجه به شاهكار سهراب شهید ثالث با همین عنوان, ربطی ندارد در واقع می توان گفت از لحاظ مضمون و شیوه روایی, ماجرا دقیقاً مقابل آن فیلم قرار می گیرد حركات كند صحنه ها, سوزن بان و پیر زنِ آن فیلم هیچ ارتباطی با قتل, صحنه های خونین و صحنه های پرتحرك این بازی ندارد در واقع Microids تنها عنوان این فیلم را برای بازی خود وام گرفته است تا جسد های بی جان مقتولا ن را نیز جزیی از طبیعت بی جان كند

اشتباه نكنید! "بازیِ طبیعت ‌بی‌جان" به هیچ‌وجه به شاهكار "سهراب شهید‌ثالث" با همین عنوان، ربطی ندارد! در واقع می‌توان گفت از لحاظ مضمون و شیوه روایی، ماجرا دقیقاً مقابل آن فیلم قرار می‌گیرد. حركات كند صحنه‌ها، سوزن‌بان و پیر‌زنِ آن فیلم هیچ ارتباطی با قتل، صحنه‌های خونین و صحنه‌های پرتحرك این بازی ندارد. در واقع Microids تنها عنوان این فیلم را برای بازی خود وام گرفته‌است تا جسد‌های بی‌جان مقتولا‌ن را نیز جزیی از طبیعت بی‌جان كند.

مشخصات بازی‌

تاریخ پخش: ۴ می ۲۰۰۵ (۱۴ اردیبهشت ۸۴)

شركت تولید كننده: Microids

شركت پخش كننده: Adventure Company

تعداد: CD۲ عدد

طراحی شده برای: PC و Xbox ‌

نوع بازی: ماجرایی (Adventure) - سوم شخص

مخاطبان بازی بر اساس درجه بندی:

ESRB M (بزرگسالان)

قابلیت بازی چند نفره: ندارد

قیمت اولیه بازی: ۳۰ دلار

حداقل تجهیزات لازم برای اجرای بازی:

System: ۰۰۸ MHz Pentium III or equivalent

RAM: ۸۲۱ MB RAM

CD-ROM: ۶۱X CD-ROM

Video Memory: ۲۳ MB VRAM

Hard Drive Space: ۰۰۶ MB

تجهیزات پیشنهاد شده برای انجام بازی:

System: ۱.۰GHz Pentium III or equivalent

RAM: ۶۵۲ MB RAM

CD-ROM: ۴۲X CD-ROM

Video Memory: ۸۲۱ MB VRAM

Hard Drive Space: ۸۲۲۱ MB

Other: DirectX ۹ or Higher

سایت اختصاصی بازی:

www.stilllife-game.com

سایت شركت تولیدكننده:

www.microids.com/

نمره ارزیابی بازی:۴/۷ (خوب)

همان‌طور كه از اسم شركت پخش كننده بازی (Adventure Compay) می‌توان فهمید، با یك بازی ماجرایی روبه‌رو هستیم؛ كه در بین این نوع بازی‌ها كه روز به روز تعدادشان كمتر می‌شود دلگرمیِ هرچند كوتاه‌مدتی برای طرفداران این سبك بازی به‌حساب می‌آید.

این بازی را می‌توان از لحاظ مضمون و شیوه ساخت بسیار شبیه به بازی‌های هم‌خانواده خود، یعنی سری بازی‌های Dracula و Syberia دانست. این بازی‌ها نیز كه توسط شركت Microids ساخته شده‌ بودند، در زمان خود توانستند موفقیت‌های بی‌نظیری را به‌دست آورند.

اولین سری بازی Dracula به نام "رستاخیز دراكولا" در سال ۲۰۰۰ با همكاری شركت Dream Catcher و كانال پلا‌س فرانسه، از روی فیلم تحسین شده "دراكولای برام استوكر" اثر "فرانسیس فورد كاپولا" ساخته‌شد و در زمان خود از لحاظ شیوه داستان‌پردازی و نحوه ساخت، بسیار تحسین شد. (در شكل ۱ پوستر این بازی را می‌بینید.) دراكولای بعدی، یك‌سال بعد و در سال ۲۰۰۱ ساخته‌شد و نتوانست مانند نسخه اول خود، موفقیت كسب كند. اما با انتشار بازی Syberia در سال ۲۰۰۳ موفقیت بزرگ برای Microids به‌وجود آمد. این بازی توانست در اكثر سایت‌ها و مجلات بازی‌ها، عنوان "بهترین بازی ماجرایی سال" را از آن خود كند. (برای كسب اطلاعات بیشتر در مورد این بازی می‌توانید به شماره ۳۵ ماهنامه شبكه مراجعه كنید.)

Microids سال بعد از این بازی، قسمت دوم آن را نیز منتشر كرد. البته سری دوم این بازی نیز نتوانست به‌اندازه سری اولش موفق باشد. نكته جالب این‌جاست كه اینك در حالی‌كه اكثر شركت‌های سازنده این سبك بازی، به‌علت نبودن داستان‌های خوب و نوآوری‌های جذاب، قید ساخت بازی‌های ماجرایی را زده‌اند، Microids باز هم با تولید یك بازیِ خوب دیگر، نوید زنده نگه‌داشتن این ژانر بازی را به علاقمندانش می‌دهد. این بار این شركت به سراغ مضمونی پلیسی - جنایی رفته‌است.

همان‌طور كه می‌دانید، بازی‌های بسیاری تا به‌حال از روی مضمون پلیسی - جنایی با رگه‌هایی از ژانر وحشت ساخته شده‌اند كه از موفق‌ترین‌های آن می‌توان به سری بازی‌های Silent Hill و Resident Evil اشاره كرد. اما تفاوتی كه این بازی با دیگر بازی‌های مشابه`ش دارد، موضوع و محتوای كاملاً واقعی‌ آن است. در واقع برای ایجاد فضای دلهره‌آور، در این بازی از غول‌ها، زامبی‌ها، و موجودات خیالی و غیر‌واقعی خبری نیست و سازنده بازی با طرح یك داستان بسیار عالی درپی آن بوده‌است حقایق كاملاً عینی را دستمایه معماهای بازی كند.

داستان‌

داستان این بازی در رابطه با كشف و ردیابی قتل‌های سریالی همسانی ‌است كه در دو نسل متفاوت و توسط دو كارآگاه مختلف در زمان‌ها و مكان‌های متفاوت انجام می‌گیرد. یكی در میانه‌های دهه ۱۹۲۰ و دیگری در زمان معاصر. نكته جالب توجه این‌ كه این دو داستان كه بار‌ها بین هم روایت می‌شوند، توسط كارآگاه‌های یك خانواده به‌نام McPherson اتفاق افتاده‌است. یكی به‌عنوان پدربزرگ و دیگری به‌عنوان نوه خانواده. قتل‌های هر دو زمان نیز به‌صورت مشابهی انجام می‌شوند كه همگی با شیوه‌های یكسان روی زنان خیابانیِ شهر انجام می‌گیرند.

شما بازی را با ویكتوریا، یعنی یك افسر زن آغاز می‌كنید كه در دایره جنایی پلیس شیكاگو مأمور تحقیق در مورد قتل‌ها می‌باشد. در ابتدای بازی او در صحنه جنایت پنجمین قتل مشابه پرونده كشتار زنان قرار می‌گیرد. فضای این صحنه‌ها دقیقا به‌گونه‌ای طراحی شده‌است كه یادآور صحنه‌های دلهره آور و جذاب فیلم معروف "هفت" اثر "دیوید فینچر" می‌باشد. جایی كه ستوان سامرست (با بازی مورگان فریمن) و كارآگاه میلز( با بازی برد پیت) در راهروی تاریك و كثیف خانه اولین مقتول به‌دنبال سرنخ‌هایی می‌باشند.


شما در حال مطالعه صفحه 1 از یک مقاله 3 صفحه ای هستید. لطفا صفحات دیگر این مقاله را نیز مطالعه فرمایید.