سه شنبه, ۹ بهمن, ۱۴۰۳ / 28 January, 2025
سبک زندگی در تبلیغات تلویزیون ایران
این مقاله گزیده ای از یک پژوهش دانشگاهی است که به بررسی مولفه های سبک زندگی در تبلیغات تجاری تلویزیون ایران می پردازد در این تحقیق دو هدف عمده دنبال شده است که شامل ارائه تصویری کمی از ویژگی های مختلف تبلیغات تجاری و همچنین شناسایی سبک های زندگی مورد توجه در تبلیغات مذکور می باشد
برای این منظور از میان ۸۷۵۹ مورد آگهی که در طول سال ۷۹-۷۷ از رسانه تلویزیون پخش شده است تعداد ۳۷۰ آگهی به روش علمی به نسبت سال و موضوع آگهی نمونه گیری و مورد بررسی قرارگرفته است روش مورد استفاده در این تحقیق تحلیل محتوا (Analysis Content) وتکنیک ثبت و ضبط داده ها از متن تبلیغات از طریق طراحی پرسشنامه معکوس(Inverse Questioner)بوده است.
نتایج بدست آمده حاکی از آنست که سه گونه سبک زندگی در تبلیغات مطرح شده است سبک زندگی مبتنی بر نمایش الگوها و ارزشهای مربوط به طبقات اجتماعی، سبک زندگی مبتنی بر مصرف کالاهای فرهنگی و اقتصادی (منزلتی )و سبک زندگی مبتنی بر الگوهای مدرن و سنتی بررسی نشان می دهد از میان سبک های فوق بیشتر الگوها و ارزشهای مربوط به زندگی مدرن و طبقات متوسط و مرفه جامعه در تبلیغات عرضه شده است.
● مساله شناسی
امروزه مطالعه آگهیهای بازرگانی رسانهها از بعد مضامین و محتوای در برگیرندهٔآن به عنوان یک جهت مطالعاتی جامعهشناسی تبلیغات در وسایل ارتباط جمعی شناختهمیشود . اهمیت مطالعه در محتوای پیامهای تبلیغاتی قبل از هر چیز به آثار ناشی از انتشار پیامها معطوف میشود، از این رو تحلیل محتوای پیامهای انتشار یافته اولین گام در مسیر تحقیقاتزمینهیابی (۵) محسوب میشود.
بطورکلی به تبلیغات تجاری از دو منظر تئوریکی انتقادگرا (۶) و کارکردگرا (۷) نگاه می شود .
نگرش انتقادی، تبلیغات تجاری را همزاد نظام سرمایهداری میداند و از آن به مثابه یکی ۱ازمجراهای اصلی نفوذ و از مهمترین ابزارهای تحقق و ثبات این نظام تعبیر میکند.
هورکهایمر (۸) و آدرنو (۹) دو تن از پیشگامان نظریهپرداز انتقادی، اعتقاد دارند کارکرد اصلیصنایع فرهنگی در عصر سرمایهداری پیشرفته، از میان برداشتن هرگونه امکان مخالفت اساسی باساخت سلطه مستقر است. جامعهای که در چنبره صنعت فرهنگی (۱۰) در غلتیده باشد، هرگونهنیروی رهاییبخش را از دست میدهد.(بشیریه، ۱۳۷۶، ۱۸۵)
اما دیدگاه های کارکرد گرایی بر نقش مثبت و اثرگذار تبلیغات تجاری در رونق اقتصادی تأکیدمیکند و برای تبلیغ، وجهی مثبت در ایجاد اشتغال، توسعه بازار و فروش محصولات و رونق کسبو کار قایل است. گاهی اوقات، دیدگاه کارکردگرایی از منظر سیاسی و به منظور ایجاد تعادل و نظماجتماعی به نقش تبلیغات تجاری نگاه میکند. پارهای دیگر از نگرش ها، برای تبلیغات تجاری، نقش فرهنگ هدایت از برون قایلاند.
ویلیام لیس (۱۳) درکتاب "ارتباطاتاجتماعیدرتبلیغات" با توجه به یافتههای دیوید رایزمن (۱۴)اعتقاد دارد قدرت انطباق یابی انسان دگر راهبر (۱۵) با محیطی که دایما در حال تغییر و تحول است، او را آماده پذیرش گروه های همتایان میکند.
با توجه به شرایط حاکم بر محیط اجتماعی سال های اولیه قرن بیستم، بسیار دشوار بود کهجامعهای بدون داشتن فرهنگ هدایت از برون بتواند به سرعت توسعه یابد. از این دیدگاه آثارروانشناختی تبلیغات تجاری در تقلیل گمگشتگیهای انسان قرن بیستم با تکیه بر مصرف و اثباتوجود خود حصول مییابد.
تبلیغات در این شرایط به خوبی میتواند اثربخش باشد. با تبلیغ میتوان انسان سرگردان را کهاز فشارهای محیطی - به ویژه محیط اجتماعی - رنج میبرد، به آسانی تحت تأثیر قرار داد و او را بهسوی خواسته معینی به حرکت درآورد. (فرهنگی، ۱۳۷۷، ۶۸)
در پژوهش حاضر ما با دو مفهوم اساسی سبک زندگی و تبلیغات تجاری روبرو هستیم. اگرتبلیغ تجاری را فرآیندی ارتباطی بدانیم که با معرفی کالاها و خدمات تجاری تلاش میکند تامخاطبان خود را برای انتخاب و خرید آن کالا مجاب نماید، دو کارکرد آگاهیبخشی و ترغیب رامیتوان به عنوان مهمترین نقش تبلیغات تجاری محسوب کرد. از سوی دیگر عمل آگاهی وترغیب در خلاء اتفاق نمیافتد، بلکه تبلیغ تجاری نیازمند بازسازی فضای اجتماعی مرتبط باخواستهایی است که به عنوان مکانیزم انگیزش در ارجح دانستن کالای مورد تبلیغ عمل میکند. ازاینجا به بعد ما با مفهوم شیوه یا سبک زندگی سرو کار پیدا میکنیم که به مثابه اسلوبهایی نهچندان واضح، فضای اجتماعی لازم را برای فروش کالاهای تجاری مهیا میکنند.
"سولومون"اعتقاددارد،هرجامعهٔای دارای سبک و شیوه زندگی متفاوتی است. سبک زندگی فعل وانفعال فرد رادرمحیط زندگی اونشان می دهد.در جوامع سنتی انتخابهای مبتنی بر مصرف به شکل گسترده ای براساس،طبقه،کاست، محیط روستایاخانواده دیکته می شوددرحالی که درجوامع مدرن به هر حال مردم دارای آزادی عمل بیشتری در انتخاب کالاهاوخدمات وفعالیتهایی هستند که به نوبه خودهویت اجتماعی را خلق می کند.( سولومون،۱۹۹۴،۴۳۸)
به نظر آرتور آسابرگر برای تعریف واژه Life style ، با واژه فراگیری روبرو هستیم که ازسلیقه فرد در زمینه آرایش مو و لباس ، تا سرگرمی و تفریح و ادبیات و موضوعات مربوط دیگر راشامل میشود ، کلمه سبک ، مد را تداعی میکند. پس سبک زندگی در واقع مد یا حالت زندگی یک فرد است. سبک زندگی معمولا با طبقه اقتصادی - اجتماعی پیوند دارد و در تصویری که از فردساخته میشود بازتاب مییابد. (آسابرگر ، ۱۳۷۹، ۱۴۱)
سبک زندگی را میتوان شیوه زندگی طبقات و گروههای اجتماعی مختلف جامعه تعبیر کرد کهدر آن افراد جامعه با پیروی از الگوهای رفتاری، باورها، هنجارها و ارزشهای اجتماعی و یاانتخاب نمادهای فرهنگی و منزلتی خاصی، تعلقات خود را نسبت به آن هویدا میکنند.
اصطلاحاتسبک زندگی و هویت به عنوان ابزاری برای درک چگونگی تغییر افراد و جامعه به کار میرود. در جوامعی که سنتگرایی را کنار گذاشتهاند، سبک زندگی تبدیل به معضلی برایمردم شده است. همان طور کهگیدنز اشاره میکند، هر چه موقعیتهایی که فرد در آن قرار دارد،بیشتر رشد کرده باشد، سبک زندگی بیشتر به هسته خودشناسی میپردازد.(روزنگرن،۱۹۹۶،۲۵۶)
از آنجا که آگهیهای تجاری درنهایت با هدف انتقال اطلاعات و تغییر در رفتار مخاطبان قصد دارند موجبات افزایش مصرف کالایی خاص را پدید آورند و یا باورهای مشخصی را درباره کالاها یا خدمات مرتبط با آن در جامعه رواجدهند; مطالعه این پیامها از نقطه نظر مضامین، محتوا و فرم ارائه، قابل توجه و حائز اهمیت ویژهایاست، چرا که هر روزه، تودههای کثیری از مخاطبان تلویزیونی در چندین نوبت شاهد تکرار پیامهایی هستند که با اهداف ارتباطی مشخصی پیامهایی را در جامعه مخاطبان منتشر میکنند. ازسوی دیگر، چگونگی و کم و کیف این پیامها بر ما پوشیده است.به بیان دیگر، این نکته که موضوعاتعمده مورد توجه در پیامهای منتشر شده چیست و اهداف و روش این پیامها کدام است و اینکه اینپیامها به چه نیازی از نیازهای انسانی پاسخ میگویند و از چه تکنیک ساختاری برخوردارند، مکتوماست .در واقع بر ما معلوم نیست که این پیامها چه سبک زندگی را به مردم معرفی میکنند و حاویکدام الگوها و ارزشهای اجتماعی هستند ؟
واقعیت آن است که تبلیغات علاوه بر معرفی کالاها و خدمات، رؤیاها وشیوههای آرمانی زندگی را نیز در برمیگیرند. گویی قرار است سبک زندگی آرمانی همراه با کالاها یکجا به فروش برسند. به نظر واتسون تبلیغات بازرگانی، عقاید قالبی است که با تکرار ارزشهای زندگی آرمانی و مرفه، مصرفگرایی (۱۷) را استحکام میبخشد.
متأسفانه از زمان تصمیمگیری برای پخش آگهیهای تبلیغاتی از تلویزیون ایران تا به حال تجزیه وتحلیل محتوای پنهان این آگهیها به شکل جدی ،منظم و عینی، آنگونه که"برلسون" در روش پیشنهادی خود مورد توجه قرار میدهد، انجام نگرفته است . معدود بررسیهای موجود، محتوایآگهیها را صرفا از بعد آشکار آن و به شکل کّمی مورد مطالعه قرار دادهاند.
از آنجا که پیامهای تبلیغی با هدف تأثیر گذاشتن بر مشتری به منظور ارجح دانستن کالای موردنظر تبلیغکننده (محمُدیفر، ۱۳۷۷، ۴۰) تهیه میشوند ،تجزیه و تحلیل محتوای این پیامها میتواندساختار کلی پیامهای تبلیغی را از حیث دو مقوله فرم (شکل بیرونی) و محتوا
(شکل درونی وپنهانی) روشن نماید. این بررسی شناخت ویژگیها و محتوای مکتوم پیامهای تبلیغاتی را که در قالبیک ساخت کلی تهیه و ارائه میشود، به مثابه یک هدف عام مورد توجه قرار میدهد . از اینرو مسئله اساسی این بررسی، شناسایی ویژگیهای پیامهای تبلیغی از نظر فرم و محتواست. شناخت اینکه پیامها از چه موضوعات، ارزشها، تکنیکها، روشها، عناصر محوری بازیگری، فضای اتفاق وتحت پوشش و ویژگیهای جامعهشناختی شخصیتها، عرصه اتفاق و... برخوردارند، میتواند سؤال و مسئله این تحقیق را که عبارت از این است که تبلیغات تجاری تلویزیون چگونه و کدامعناصر و مؤلفههای سبک زندگی را در برابر مخاطبان خود به تصویر میکشد، پاسخ دهد.
● روش تحقیق
روش مورد استفاده برای اجرای این تحقیق روش تحلیل محتوا (۱۸) است. از آنجا که در تحقیقحاضر از یکسو باید به شناخت ویژگیها و صفات کمّی تبلیغات تجاری تلویزیونی پرداخت و ازسوی دیگر گرایشهای اساسی محتوای تبلیغات تجاری را در ارتباط با شیوه زندگی، مورد مطالعه وتجزیه و تحلیل قرار داد، از روش تحلیل محتوا که برای شناخت گرایشهای اساسی در محتوایوسایل ارتباط جمعی به کار میرود (ساروخانی، ۱۳۷۷، ۲۸۵) و روش پژوهشی که به صورت منظمو عینی برای توصیف مقداری محتوای ارتباطات به کار برده میشود (دلاور، ۱۳۷۴، ۲۷۴) استفادهشده است.
این تحقیق از نوع تحقیقات توصیفی تبیینی است که نتایج آن رویکرد کاربردی پیدا میکند. ازآن جهت توصیفی است که ویژگیهای شکلی تبلیغات تجاری در قالب مقوله و زیرمقولههای مربوطهمورد توصیف، تشریح و تفسیر قرار گرفته است و از آن جهت تبیینی است که تحقیق با طرحفرضیات متعددی در مقام اثبات یا رد ادعایی قرار دارد، از این رو باید بود یا نبود ارتباط میانمتغیرهای هر یک از فرضیات را تبیین و وارسی کند.
در این بررسی با توجه به روش تحقیق موردنظر، پرسشنامهای حاوی ۶۲ مقوله اصلی و ۳۲۸زیرمقوله و ۱۱ رده در زیرمقوله تدوین شده است. این پرسشنامه به مثابه ابزار تحقیق درنظرگرفته شده است.
مجموعه اسناد مورد بررسی این پژوهش را پیامهای تبلیغات بازرگانی کهدر طی سالهای(۷۷، ۷۸ و ۷۹) ازشبکه های مختلف رسانه تلویزیون پخش شده است تشکیل میدهد. اطلاعات و آمار مربوط بهتبلیغات بازرگانی که دارای کد پخش است، از طریق سیستم آرشیو رایانهای اداره کلبازرگانی سازمان صداوسیما تهیه گردید و نمونه آماری مورد نیاز از آن انتخاب شد.
به طور کلی مجموعه آگهیهای بازرگانی شامل ۷ گروه موضوعی شامل موارد زیر است:
۱) فرهنگی
۲) آموزشی
۳) خدمات عمومی (اجتماعی)
۴) دولتی
۵) کالای تجاری.
● خلاصه یافته ها
تطبیق یافتههای مربوط به سه الگوی نظری ارائه شده در تحقیق که مبتنی بر سه پارامتر، تجدد، منزلت و مصرف میباشد ،حاکی از این نکته است که مؤلفههای سبک زندگی مبتنی بر لایهبندی اجتماعی در تبلیغات تلویزیونی بیشترین فضا را به خود اختصاص داده است. چنانکه ۴۵ درصد کل مؤلفههای مربوط به سبک زندگی در این گروه مشاهده شده است.
بنابراین میتوان این گونه نتیجه گرفت که در میان سه دستهبندی مذکور تبلیغات تجاری به طور عمده برپایه ملاکها و ارزشهایی بنیان نهاده میشوند که منعکسکننده یک جامعه لایهبندی شده با توجه به تفاوتهای طبقاتی و قشری هر یک از گروههاست. این تفاوتها بین مؤلفههای معطوف به اقشار و طبقات مرفه و متوسط با گروههای پایین جامعه بسیار معنیدار جلوه میکند .
مهمترین ارزشهای مطرح در تبلیغ برای سبک زندگی مرفه مبتنی بر رفاه، ثروت ، زیبایی، و برای طبقات پایین جامعه مبتنی بر کار و تلاش بوده است.
دومین دستهبندی از سبکهای زندگی که بسامد قابل توجهی را از مؤلفههای تبلیغاتی تجاری به خود اختصاص داده است. سبک زندگی مدرن و سنتی است. این دستهبندی ۳۹ درصد از مؤلفههای معطوف به سبک زندگی را در تبلیغات تجاری تلویزیون شامل میشود. اینگونه میتوان نتیجه گرفت که تبلیغات تجاری، پس از تأکید بر نمایش زندگی طبقاتی، به طرح ارزشها و الگوهای موردنظر از جامعهٔ نوین میپردازد که عمدهترین آنها را فنآوری ، مهارت، تخصص،عقلگرایی و تولید ثروت دربرمیگیرد.
گونهٔ سوم سبکهای زندگی، سبک مبتنی بر نمایش مصرف کالاهای فرهنگی و منزلتی است. این سبک ۱۶ درصد از مؤلفههای مربوط به سبکهای زندگی را در تبلیغات تجاری دربرمیگیرد. تطبیق مؤلفههای مربوط به مصرف کالاهایی که ارزش فرهنگی دارند و به مثابه نوعی سرمایه برای اقشار و گروههای متوسط اجتماعی تلقی میشوند، در مقایسه با مصرف کالاهایی که ارزش منزلتی و اقتصادی دارند ، حاکی از آن است که سبک مبتنی بر مصرف کالاهای منزلتی حضوری همهجانبه و فراگیر در تبلیغات تجاری دارد. نکته قابل توجه آن است که مؤلفههای این سبک تقریبأ در تمامی واحدهای تحقیق مشاهده شدهاند. بنابراین میتوان نتیجه گرفت که تبلیغات تجاری منزلت اجتماعی را عمدتأ از زاویه بهرهمندی و مصرف کالاهایی تعریف کرده است که به مثابه نوعی سرمایه اقتصادی تلقی میشوند و به مقولهٔ فرهنگ به معنی خاص آن حتی در تبلیغ کالاهای تجاری توجه چندانی نشده است.
در آگهی تجاری، فضای اتفاق به معنی مکانی که تبلیغ تجاری در آن جریان دارد، در مکانهای داخلی و بسته، فضاهای خصوصی هستند اما در مکانهای خارجی و فضاهای باز در عرصهٔ عمومی اتفاق میافتد به بیان دیگر، تبلیغات تجاری در فضاهای پوشیده بیشتر درعرصه خصوصی مانند آپارتمانها و داخل منازل اتفاق افتادهاند، اما در فضاهای سرباز در عرصه عمومی مانند پارکها، خیابانها، پمپ بنزینها و۰۰۰ هستند. این نکته بدان معنی است که تبلیغات تجاری سعی در ورود به حوزههای خصوصی زندگی دارد. با این توجه که اَشکال و ویژگیهای عرصه عمومی را در حوزههای خصوصی مطرح میکند،یعنی روابط اجتماعی، رفتار ،گفتار و از قواعد فرهنگ رسمی حاکم بر حوزه عمومی تبیعت میکند و تمایزات میان این دو بخش رعایت نمیشود این مشکل نه تنها در تبلیغات تجاری بلکه در سایر سریالهای ایرانی حکمفرماست . از پیامدهای بیتوجهی به این تمایزات،احساس متفاوت بودن داستان جاری در تبلیغات با واقعیت روزمره زندگی مخاطب است و در نتیجه از امکان تأثیرگذاری کافی آن میکاهد
نکته قابل توجه طرح نمادهای فرهنگی در سطوح ملی ، بومی و جهانی تنها در ۳۰ درصد از تبلیغات تجاری ایران مشاهده میشود, که از این میان توجه به نمادهای ملی بیش از سایر نمادهاست و پس از آن نمادهای محلی و فراملی قرار میگیرند، استفاده از این نمادها دو هدف عمده را دنبال می کند ، ابتدا هویت کالا و تعلقات مکانی و جغرافیایی آن را نمایش میدهد و دوم خصلت فراگیری را که بیشتر در دو نماد ملی و فراملی مشهود است.
در عین حال استفاده از نمادها نیازمند کار و مطالعهٔ بیشتری است، چرا که نمادها هویت فرهنگی را بازتاب میدهند و نمادهای به کار رفته بسیار ساده و ابتدایی به نظر میرسند.
محمد حسین فیروزی
http://ertebatat۸۲.blogfa.com
پی نویس ها
۱.Harold Lasswel .
۲.Propaganda Techniques in the world war ۱۹۲۷
۳. Content Analysis
۴. B.Ber lson
۵. Survey
۶. Criticism
۷. Functionalism
۸. M.Horkheimer
۹. T.W.Aderno
۱۰. The calture Industry
۱۱. H. Marcase
۱۲. Consumption Economy
۱۳. W.Leiss
۱۴. D.Riesman
۱۵.Other directed man
۱۶. Lifestyle
۱۷. Consumerism
۱۸. Content analysis
۱۹.Questionnaire
۲۰. Inverse questionnaire
۲۱.Every day life
۲۲. Face validtity
۲۳. Process gratification
۲۴. Content gratification
الف) منابع فارسی
- آسابرگر، آرتور، “روشهای تحلیل رسانهها”، ترجمهٔ پرویز اجلالی . تهران: مرکز مطالعات و تحقیقات رسانهها ، ۱۳۷۹
- بشیریه، حسین ، “تاریخ اندیشههای سیاسی در قرن بیستم”، تهران : نشرنی، ۱۳۷۶.
- چنی ، دیوید، “سبک زندگی“ ،ترجمهٔ علیرضا چاووشی ، تهران: وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، دبیرخانه شورای فرهنگ عمومی، ۱۳۷۸.
- دلاور ، علی ، “مبانی نظری و عملی پژوهش در علوم انسانی و اجتماعی“. تهران: انتشارات رشد، ۱۳۷۴.
- حسینی انجدانی، مریم، “بررسی نظری تاثیر آگهیهای تبلیغاتی تلویزیون بر رفتار و نگرش کودکان” ؛ مرکز مطالعات و تحقیقات سازمان صداوسیما، اداره کل مطالعات واحد تحقیقات راهبردی، گروه روانشناسی ، شماره ۲۰۹، ۱۳۷۹.
- ساروخانی ، باقر “درآمدی بر دایرهالمعارف علوم اجتماعی“. تهران:انتشارات مؤسسه کیهان، ۱۳۷۰.
- ــــــــــــــــــــ. “روشهای تحقیق در علوم اجتماعی“. ج ۲ : بینش ها و فنون. تهران : پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی ، ۱۳۷۷.
- فرهنگی ، علیاکبر؛ “فرهنگ مصرف گرایی و تبلیغات بازرگانی”، مجموعه مقالات اولین همایش صنعت تبلیغات، تهران: اداره کل تبلیغات وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، ۵۹-۷۷، ۱۳۷۷.
- فیروزان، ت. “روش تحلیل محتوا“،مجموعه مقالات کتاب آگاه”. ج۱؛ ۲۱۱-۲۴۲؛ تهران: مؤسسه انتشارات آگاه ، ۱۳۶۰.
- مارکوزه،هربرت. “انسان تک ساحتی“. ترجمهٔ محسن مؤیدی . تهران: امیرکبیر، ۱۳۶۲
- محب علی، داود؛ فرهنگی ، علی اکبر، “مدیریت بازار” ، (مدیریت بازاریابی)، تهران : امیرکبیر، ۱۳۷۷.
- محمدیفر، محمدرضا. “فرهنگ تبلیغات“، تهران: سازمان چاپ و انتشارات وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، ۱۳۷۷.
- معتمدنژاد، کاظم. “روش تحقیق در محتوای مطبوعات“ . تهران: انتشارات دانشکده علوم ارتباطات اجتماعی، ۱۳۵۶.
- ــــــــــــــــــ. “وسایل ارتباط جمعی ”. ج.ا. تهران: انتشارات دانشگاه علامه طباطبایی ،چاپ دوم،۱۳۷۲.
- مک کوایل، دنیس . “مخاطبشناسی “. ترجمهٔ مهدی منتظرقائم . تهران: وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ، مرکز مطالعات و تحقیقات رسانهها، ۱۳۸۰.
ب) منابع خارجی
- Bennett, peter D"Kassarjian, HaroldH.Consumer behavior. Newjersey: Englewoo dcliffs. ۱۹۷۲.
- Charvat.F, The Thechnique of the “inverse questionnaire”, content analysis of verbal documents institute for philosophy and sociology . zechoslovak academy of sciences. ۱۹۷۷.
- Dziurzynski.P.S, Development of a content analytic instrument for advertising appeals used in prime time Television commercials. M.A.Thesis, University of pennsylvania , ۱۹۷۷.
- Fuller, C.G, advertising, consumption activity and dignity: essays in a new institutionalist approach to Consumer behavior Ph.D thesis. London, Queen Maryand west field college, ۱۹۹۴.
- Mc Quail. Denis, Mass communication theory: An Introduction ۲nded. London sage. ۱۹۸۷.
- Rosengern,Karl Erik,Media effects and beyond:Culture,socialization and Life style. London and New York Routledge,۱۹۹۶..
- Solomon,Michael.R,Consumer behavior: buying havingand being ۲editionBoston: Allyn&Bacon ۱۹۹۴.
- Syikan dath , Sivaram. Cultural Values Depicted in india - Television Advertising, Gazette, No.۴۸, ۱۹۹۱.
- Weber, Max. Class status and party . New York , Oxford University press . ۱۹۴۶.
-
- Wilson, S.L.Mass Media, Mass culture : an Introduction. Third Ed. MC Graw Hill, I.N.C. ۱۹۹۵.
۳- منابع اینترنتی
- Potvin, Johnl Fashioning masculinity in “mayfair” magazine: The aesthetics of the male body, ۱۹۲۷-۱۹۳۶.
[oclc, ۱۹۹۲ – ۲۰۰۲] umi proquest digital dissertations – full citation and abstract ۲۰۰۱.
- Kim, youngchan. Advertising , consumer culture, youth cultures, and media Technologies: A cultural – historical approach to MTV
[oclc, ۱۹۹۲ – ۲۰۰۲] umi proquest digital dissertations – full citation and abstract ۲۰۰۱.
۴- سایتها و پایگاههای اطلاعاتی:
(مرکز اسناد و مدارک علمی ایران)
ttp://www.irandoc.ir
[Terms and Conditions ۱۹۹۲ – ۲۰۰۲ OCLC]
http://www.rose-net.org
http://www.daneshyar.com
http://www.UT.ac.ir
http://www.cataloug.loc.gov
http://www.amazon.com
http://www.Quid.fr.
ایران مسعود پزشکیان دولت چهاردهم پزشکیان مجلس شورای اسلامی محمدرضا عارف دولت مجلس کابینه دولت چهاردهم اسماعیل هنیه کابینه پزشکیان محمدجواد ظریف
پیاده روی اربعین تهران عراق پلیس تصادف هواشناسی شهرداری تهران سرقت بازنشستگان قتل آموزش و پرورش دستگیری
ایران خودرو خودرو وام قیمت طلا قیمت دلار قیمت خودرو بانک مرکزی برق بازار خودرو بورس بازار سرمایه قیمت سکه
میراث فرهنگی میدان آزادی سینما رهبر انقلاب بیتا فرهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی سینمای ایران تلویزیون کتاب تئاتر موسیقی
وزارت علوم تحقیقات و فناوری آزمون
رژیم صهیونیستی غزه روسیه حماس آمریکا فلسطین جنگ غزه اوکراین حزب الله لبنان دونالد ترامپ طوفان الاقصی ترکیه
پرسپولیس فوتبال ذوب آهن لیگ برتر استقلال لیگ برتر ایران المپیک المپیک 2024 پاریس رئال مادرید لیگ برتر فوتبال ایران مهدی تاج باشگاه پرسپولیس
هوش مصنوعی فناوری سامسونگ ایلان ماسک گوگل تلگرام گوشی ستار هاشمی مریخ روزنامه
فشار خون آلزایمر رژیم غذایی مغز دیابت چاقی افسردگی سلامت پوست