جمعه, ۱۴ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 3 May, 2024
مجله ویستا

اقتصاد ناكارآمد بزرگترین تهدید برای رسانه های اقتصادی است


یك روزنامه نگار گفت اقتصاد ناكارآمد بزرگترین تهدید برای رسانه های اقتصادی است

به نقل از ستاد خبری جشنواره رسانه‌های اقتصادی كشور، روح احمدیحیایی افزود: جایگاه رسانه‌های اقتصادی در كشور ما جایگاه مناسبی نیست و به طور كلی نقش كمرنگ‌تری نسبت به مابقی رسانه‌های كشور از جمله سیاسی، هنری و یا ورزشی دارند و بالطبع در اقتصاد كشور نیز جایگاه ارزنده‌ای به دست نیاورده‌اند. اما این امكان وجود دارد كه رسانه‌های اقتصادی مطبوعات اقتصاد محور، جایگاه ممتازی به دست آورند. این كارشناس ارتباطات گفت: وقتی از رسانه اقتصادی سخن می‌گوییم، منظور تلویزیون‌ها و شبكه‌های اقتصادی مطبوعات (نشریات تخصصی و عمومی اقتصادی) است كه متاسفانه ما به طور اخص حتی یك تلویزیون یا شبكه تلویزیونی اقتصاد نداریم. یحیایی گفت: مطبوعات اقتصادی نیز جایگاه ممتازی ندارد و سابقه طولانی نیز ندارند، ما مجلات اقتصادی داشته‌ایم و در چند سال اخیر نیز روزنامه‌های اقتصادی رونق گرفته‌اند كه امید است به توسعه اقتصادی یاری رسانند. وی افزود: یك رسانه اقتصادی بایستی اطلاع رسان باشد تا تبلیغاتچی؛ ولی وقتی ما از یك روزنامه اقتصادی سخن می‌گوییم، متاسفانه منظور خیلی‌ها این است كه آگهی و تبلیغات به قدر كافی بتواند جذب و جلب كند. در حالی كه روزنامه اقتصادی بایستی توان اطلاع‌رسانی و تحلیل مسایل اقتصادی و بخصوص پیش‌بین مسایل اقتصادی را در سطح بین‌المللی داشته باشد. وی افزود: كشور یك سیستم مشترك است و چنانچه در سطوح بین‌المللی نتوانیم تجزیه وتحلیل مناسبی از اقتصاد داشته باشیم ممكن است تمامی محصولات وكالاهای اقتصادی و به طور كلی روند و فرایند اقتصاد لطمه ببیند. لذا مهمترین ویژگی یك رسانه اقتصادی مطلوب، تحلیل مسایل فعلی و پیش‌بینی وضعیت آن در اقتصاد بین‌المللی است. این كارشناس همچنین فرصتها و تهدیدهای رسانه‌های اقتصادی راچنین برشمرد و گفت: وقتی یك كشور در حال توسع قلمداد می‌شود یعنی فرصتهای بی‌شماری برای فعالیت اقتصادی در آن وجود دارد و لذا رسانه‌های اقتصادی نیز می‌توانند از آن فرصتهااستفاده كنند. سیاست‌زدگی مردم و گرایش كلی جامعه به توسعه اقتصادی فرصتی مناسب برای روزنامه‌ها و به طور كلی مطبوعات اقتصادی است تا بتوانند با راهنمایی مدم به توسعه اقتصادی كمك كنند و حتی با تحلیلهای قدرتمند مردم راجهت دستیابی به رفاه بیشتر یاری كنند.

این كارشناس تاكید كرد: متاسفانه نشریات برای افراد خاصی تیتر می‌زنند، برای اهداف خاص می‌نویسند و منافع ملی و عمومی را كمتر در نظر می‌گیرند. گاهی اوقات تیترهای یك روزنامه، بازار را به پریشانی و سرگردانی وحتی گاهی به ركود سوق داده است. با چنین قدرتی كه رسانه‌ها دارند و می‌توانند سرگردانی و ركود را باعث شوند، رسانه‌های اقتصادی می توانند امید و همكاری وتلاش را در بین مردم گسترش دهند. یحیایی تاكید كرد: دولت‌های انحصارگرا بزرگترین تهدید برای اقتصاد و رویه‌های اقتصادی و رسانه‌های اقتصادی هستند. دولت‌های ضعیف از نظر نظارت و كنترل اقتصادی نیز از تهدیدهای جدی اقتصاد رو به رشد هستند. لذا دشمن یك اقتصاد پویا دولت‌های ضعیف هستند؛ دولتهایی كه حتی از كنترل خودشان عاجز هستند چگونه می توانند اقتصاد كشور را كنترل و نظارت كنند. یحیایی در خصوص وظایف رسانه‌های اقتصادی در مقابل سیاست‌گذاری خرد و كلان گفت: مهمترین وظیفه رسانه‌ها برای مردم اطلاع‌رسانی است و مهمترین مسئولیت در مقابل دولت نقد و تجزیه وتحلیل برنامه‌های خرد و كلان و مقررات و قوانین دولت‌هااست. البته دولتهای ضعیف و ناكارآمد و همچنین دولت‌های انحصارگرا تمایلی به تجزیه و تحلیل و نقد رسانه‌ها از برنامه‌های خود ندارند. در حالی كه نقد ، نعمت است و مسئولیت رسانه‌ها نقد دولتها است و به نظر می‌رسد، اگر رسانه‌ای در حوزه‌های سیاست واقتصاد نقد وتجزیه و تحلیل نكند، بایستی تعطیل شود و هزینه سربار برای جامعه نداشته باشد. وی یادآور شد: رسانه‌های اقتصادی بایستی با اطلاع رسانی شفاف و دقیق آماری از رده‌ها وسطوح مختلف اقتصادی به فرآیند تنظیم یك برنامه اقتصادی مطلوب كمك كنند و به انتشار ایده‌ها و نظرات متفاوت و مخالف بپردازند تا برنامه‌ها اصلاح گردد. نتایج تحقیقات در حیطه‌های مختلف علمی حوزه اقتصادی را انتشار دهند تا برنامه‌ریزان بتوانند از آن استفاده كنند.