پنجشنبه, ۱۸ بهمن, ۱۴۰۳ / 6 February, 2025
مجله ویستا

گردشگری در آیین رمضان


گردشگری در آیین رمضان

جذب گردشگر که امروزه به یکی از صنایع پردرآمد کشورهای مختلف جهان تبدیل شده است، همیشه یکی از اولویت‌های کاری نهادهای مسوول ایران بوده و هست که رسانه‌ها نیز هرازگاهی به عنوان …

جذب گردشگر که امروزه به یکی از صنایع پردرآمد کشورهای مختلف جهان تبدیل شده است، همیشه یکی از اولویت‌های کاری نهادهای مسوول ایران بوده و هست که رسانه‌ها نیز هرازگاهی به عنوان یکی از مهم‌ترین مسائل صنعت گردشگری ایران به آن می‌پردازند. در این راستا، گاهی از باب مقایسه، ایران را با کشورهای همجوار می‌سنجیم. زمانی دیگر پتانسیل خود را به رخ دیگران می‌کشیم، اما همیشه در بعد تئوری می‌مانیم و از قافله عملیاتی‌شدن آن بازمی‌مانیم. اگر چه ایران را یکی از ۱۰ کشور پرجاذبه گردشگری در جهان قلمداد کرده‌اند، اما بی‌شک تا رسیدن به جایگاه درخور خود در جذب گردشگر فرسنگ‌ها فاصله دارد. حالا در ماه مبارک رمضان قرار داریم. ماه ضیافت، چه بهتر در ماه میهمانی خالق، دیگران را بر سفره ایرانی میهمان کنیم. این نوشته کوتاه می‌خواهد پتانسیل ماه مبارک را در جذب گردشگر با تاکید بر عناصر فرهنگی ـ ایرانی یادآوری کند. ازاین روی ناچاریم به رسم مألوف و باز شدن موضوع چند مثال از سایر کشورها بیاوریم.

اگر چه در ماه مبارک رمضان، بسیاری از مردم متدین ایران، ترجیح می‌دهند برای استفاده از فضایل این ماه عزیز، از سفر کردن اجتناب کنند تا بتوانند در تمامی ماه مبارک رمضان، توفیق روزه‌داری داشته باشند، ‌اما از سوی دیگر می‌توان از گردشگران خارجی دعوت کرد که به ایران سفر کنند و از آداب و رسوم ایرانیان در ماه رمضان بازدید کنند که به این منظور باید پیش از فرارسیدن ماه رمضان برنامه‌ریزی دقیقی کرد و تدابیر خاصی اندیشید و همچنین از تجارب خوب دیگرکشورهای مسلمان در جهت جذب گردشگر در ماه رمضان هم استفاده کرد.

در دیگر کشورهای مسلمان دنیا، حتی از ماه رمضان نیز برای جذب گردشگر استفاده می‌کنند و گردشگران را برای دیدن مراسم‌ دینی و ملی خاص خود به کشورشان فرا می‌خوانند. به طور مثال؛ دولت مصر در راستای جذب گردشگران مسلمان، اقدام به ارائه بسته‌های گردشگری متنوع گردشگران و برگزاری جشنواره‌ای تحت عنوان فاوانس رمضان (Fawaness Ramadan) در کرانه رود نیل خواهد کرد. در این راستا، خطوط هوایی مصر پروازهای فوق‌العاده به مقصد پایتخت‌های کشورهای عربی در نظر گرفته‌اند.

دولت لبنان نیز تصمیم گرفته است تا برای جذب گردشگران مسلمان در ماه مبارک رمضان جشنواره‌ ویژه‌ای در روز عید فطر برگزار کند، این در حالی است که لبنان با رشد ۳۹ درصدی در حوزه گردشگری در سال گذشته، موفق‌ترین کشور جهان در جذب گردشگر در سال ۲۰۰۹ لقب گرفت.

مدتی قبل نیز یکی از مسوولان صنعت گردشگری تونس اعلام کرد که دولت این کشور قصد دارد تا با ارائه بسته‌های متنوع گردشگری تحت عنوان گردشگری رمضان گردشگران مسلمان بیشتری را جذب این کشور کند.

یکی از این کشورهای همجوار نیز قصد دارد تا در بلندترین برج این کشور، میزبان گردشگران مسلمان برای ضیافت افطار باشد. با یک نگاه اجمالی به برنامه کشورهای فوق می‌توان دریافت که همه برنامه‌ها از پیش طراحی شده و بدون بهره‌گیری از عناصر بومی این کشورهاست. در این میان از سوی مسوولان گردشگری در ایران هیچ برنامه مدونی برای گردشگران در ماه مبارک رمضان اعلام نشده است، این در حالی است که بسیاری از کارشناسان گردشگری در ایران براین باورند با آغاز ماه رمضان رکودی یک ‌ماهه در سفرها و گردشگری حاصل می‌شود که حتی گردشگر داخلی را نیز تحت تاثیر قرار می‌دهد. البته مهم‌ترین راهکار در حل مساله و ایجاد انگیزش در مردم برای گردشگری، باور کردن و مهم‌دانستن صورت مساله است. این که اعتقاد جدی به نقش گردشگری در پویایی و رونق دادن به بخش‌های مختلف اقتصاد و صنایع دستی و حتی اجتماعی وجود داشته باشد.

یکی از این راهکارها با توجه به قرار داشتن در این ماه مبارک، احیای سنت‌ها و آیین‌های رمضان در میان خرده‌فرهنگ‌هاست؛ مشروط بر آن که کار با برنامه‌ریزی و تبلیغات درستی انجام شود.

فاطمه حامدی‌خواه