یکشنبه, ۱۶ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 5 May, 2024
روش های ایجاد انگیزش د ر د انش آموزان
بهترین راه ایجاد علاقه در یادگیرندگان بهبود شرایط یادگیری و افزایش سطح کیفی روشهای آموزشی است. از این طریق یادگیرندگان به موفقیت بیشتر در یادگیری نائل میآیند، و این کسب موفقیت علاقه و انگیزش آنها را نسبت به یادگیری مطالب تازه افزایش میدهد.
در زیر روشها و فنون دیگری معرفی میشود که استفاده از آنها معلم را در بالابردن سطح انگیزش دانشآموزان یاری میدهد.
۱) آنچه را که از یادگیرندگان به عنوان هدف آموزشی انتظار دارید، در آغاز درس دقیقاً به آنها بگویید. ترغیب و هدایت یادگیری دانشآموزان و دانشجویان مستلزم بیان صریح هدفهای آموزشی و نوع رفتارها یا مهارتهایی است که آنها میخواهند بیاموزند. پژوهشهای انجام شده نشان دادهاند، یادگیرندگانی که از هدفهای درس و آموزش مطلع نمیشوند، به خوبی یادگیرندگانی که معلم پیش از آغاز درس دقیقاً به آنها میگوید که چه انتظاراتی از آنها دارد، در پیشرفت درسی موفق نمیشوند. علاوه بر این مطلب، معلمان باید در ضمن توضیح هدفهای آموزشی به یادگیرندگان، در آنها نسبت به نتایج یادگیری انتظارات مثبتی ایجاد کنند. «ندادن اطلاعات ضروری به یادگیرندگان درباره نتایج فعالیتهای یادگیری آنان یا ایجاد انتظارات منفی در آنان درباره کاری که باید انجام دهند، منجر به انگیزه یادگیری در آنها نخواهد شد.
۲) در شرایط مقتضی از تشویقهای کلامی استفاده کنید. در بسیاری از مواقع، تقویت ملموس به اندازه تشویقهای کلامی معلم موثر نیست. استفاده از اظهاراتی چون «خوب» «عالی» و «مرحبا» پس از عملکرد درست دانشآموز از تدابیر موثر انگیزش است. تشویق دانشآموز سادهترین و طبیعیترین وسیلهای است که به سهولت در اختیار معلمان قرار دارد. موثرترین تشویق، آن است که به رفتار و عملکرد درست دانشآموز وابسته باشد. ضمناً معلم باید به اندازه لازم دانشآموزان را مورد ستایش و تشویق قرار دهد. تشویق بیش از حد اثرش را از دست میدهد و از خاصیت تقویتکنندگی آن کاسته میشود. علاوه بر اظهارات شفاهی، تشویقهای کتبی در ورقه امتحانی و دفترچه تکلیف دانشآموزان بر یادگیری آنان اثر مثبت دارد.
پژوهشهایی که پنیج (۱۹۵۸) در این باره انجام داده و او را متقاعد کردهاند، نشان میدهد.
وقتی معلم به خود زحمت میدهد که در دفترچه تکلیف دانشآموزان اظهارات تشویقآمیزی بنویسد، این اظهارات بر کوشش، دقت، نگرش یا هر آنچه سبب افزایش یادگیری دانشآموزان میشود، تاثیر چشمگیری دارد. این تاثیر از توانایی دانشآموز برای یادگیری مستقل است.
۳) از آزمونها و نمرات به عنوان وسیلهای برای ایجاد انگیزش در یادگیرندگان استفاده کنید.
از آنجا که نتایج آزمونها به صورت نمرههایی که به یادگیرندگان داده میشوند، با پاداشهای اجتماعی چون تایید معلم و والدین، ارتقا به کلاس بالاتر، دریافت گواهینامه، ورود به دانشگاه، کسب مشاغل مورد علاقه، و مواردی نظایر اینها وابستهاند، نمرههای معلمان دارای ارزش انگیزشی زیادی است.
بنابراین معلم میتواند، با اجرای مکرر آزمونها، سطح انگیزشی یادگیرندگان را بالا ببرد. با این حال، نکتهای که باید در رابطه با آزمونها و امتحانات مختلف در نظر گرفته شود، این است که از آنها به عنوان وسیلهای برای دادن بازخورد به دانشآموزان در رابطه با نحوه عملکرد و میزان یادگیریشان استفاده شود، نه به عنوان وسیلهای برای ارعاب و تنبیه آنان.
۴) از خاصیت برا نگیختگی مطالب مختلف استفاده کنید .
محرکهای تازه، تعجب برانگیز، و پرمعنی سطح برانگیختگی را افزایش میدهند و سبب تحرک حس کنجکاوی یادگیرنده میشوند. معلم میتواند با ارائه مسائل و مطالبی که از این ویژگیها برخوردارند، در یادگیرندگان ایجاد انگیزش کند. در این مورد باید دقت شود که مسائل و مطالب ارائه شده، بیش از حد توانایی دانشآموزان، پیچیده نباشند، زیرا این امر ممکن است به شکست و ناکامی منجرشده و آنها را دلسرد کند.
۵) مطالب آموزشی را از ساده به مشکل ارائه دهید.
ارائه مطالب درس به صورت متوالی، از ساده به دشوار، موجب میشود که یادگیرندگان ابتدا در یادگیری مطالب ساده به اندازه کافی موفقیت به دست آورند. همچنان که قبلاً گفته شد، این کسب موفقیت اولیه انگیزش یادگیرنده را برای یادگیریهای بیشتر افزایش میدهد و بر آمادگی او میافزاید. علاوه بر این، کسب پیشرفت غالباً به دریافت مشوقهای پاداش و تایید از سوی معلم و والدین منجر میشود، که این خود یکی از عوامل مهم انگیزش به شمار میآید. بنابراین، معلم باید سعی کند تا در تمام مراحل آموزشی برای همه یادگیرندگان فرصت کسب موفقیت را فراهم آورد.
ثریا بهاری اویلق
نمایندگی زیمنس ایران فروش PLC S71200/300/400/1500 | درایو …
دریافت خدمات پرستاری در منزل
pameranian.com
پیچ و مهره پارس سهند
تعمیر جک پارکینگ
خرید بلیط هواپیما
امیرعبداللهیان دولت سیزدهم گامبیا دولت حسین امیرعبداللهیان سیستان و بلوچستان انتخابات جنگ مجلس شورای اسلامی حجاب مجلس افغانستان
سیل یسنا تهران هواشناسی شهرداری تهران بارندگی سازمان هواشناسی باران فضای مجازی آتش سوزی هلال احمر آموزش و پرورش
هوش مصنوعی خودرو دلار قیمت خودرو قیمت دلار مسکن قیمت طلا تورم بانک مرکزی بازار خودرو حقوق بازنشستگان ایران خودرو
تلویزیون صدا و سیما جهان مسعود اسکویی مهران غفوریان موسیقی صداوسیما سریال سینمای ایران سازمان صدا و سیما
رژیم صهیونیستی فلسطین اسرائیل جنگ غزه روسیه آمریکا انگلیس اوکراین یمن نوار غزه ایالات متحده آمریکا جنگ اوکراین
فوتبال پرسپولیس استقلال سپاهان رئال مادرید لیگ برتر باشگاه استقلال بازی باشگاه پرسپولیس علی خطیر جواد نکونام بایرن مونیخ
آیفون اینستاگرام دیابت اپل ناسا عکاسی تبلیغات موبایل گوگل
کبد چرب فشار خون