پنجشنبه, ۱۱ بهمن, ۱۴۰۳ / 30 January, 2025
توسعه آموخته ها و ارتباطات رمز موفقیت در عصر گرداب اطلاعات
آنچه که مسلم است سازمان پیشرو و موفق از مجموعه افراد موفق تشکیل شده است و مطمئنا مهمترین رمز پیشرفت در زندگی و کار، دانش بالاتر و برخورداری از اطلاعات بیشتر و استفاده بهینه از آن است چرا که وقتی دانش و اطلا عات بیشتر باشد، تصمیم درست تر اتخاذ می شود که این هم به نفع شخص و هم به نفع سازمان خواهد بود. ما در عصر آمار و ارقام و اطلا عات زندگی می کنیم. در دنیای پیچیده امروز، هیچ فعالیت و طرح اقتصادی اجتماعی و فرهنگی بدون برنامه ریزی پیش نمی رود، و بی تردید محور هربرنامه ریزی اصولی و منطقی، اطلا عات است. کسی بی نیاز از اطلا عات نیست و آگاهی دقیق از تحولا تی که در رابطه با کارها صورت می گیرد، نه تنها تضمین کننده پیشرفت است، بلکه می تواند از اشتباهات و زیانهای ناشی از کمبود اطلا عات جلوگیری کند.
اگر دست اندرکاران صادرات، واردات، تولید، بازرگانی داخلی و دیگر امور اقتصادی می خواهند ذخیره اطلا عاتی خود را روز به روز غنی تر و فعالیت خود را برمبنای واقعیت ها پیش برده و در کار خود پیشرفت و بهبود پدید آورند یا اگر می خواهد فعالیت اقتصادی جدیدی را در قلمرو ناشناخته ای آغاز کند، اگر به پیگیری آخرین تحولا ت اقتصادی، قانونی و اداری در رابطه با حرفه خود علا قمند است، اگر چشم به آینده دوخته و نمی خواهد فرصت های تکرار نشدنی را از دست بدهد و اگر نمی خواهد در عرصه رقابت های اقتصادی از دیگر دست اندرکاران امور بازرگانی و صنعتی کشور عقب بماند، جز دسترسی سریع به اطلا عات حرفه ای چاره ای وجود ندارد.
تقریبا تا سی سال پیش، تلفن همراه وجود نداشت، فکس وجود نداشت، اینترنتی در میان نبود و کامپیوترها به این اندازه نبودند که فقط روی یک میز فضای کمی به خود اختصاص دهند یا حتی قابل حمل و شخصی باشند. اما با این وجود در سی، پنجاه یا حتی یکصد سال پیش می شود افرادی را یافت که در کار و زندگی شان پیشرفت داشته یا سرآمد بوده اند، بنابراین نمی توان راز موفقیت را تنها در وجود ابزار و امکانات بیشتر خلا صه کرد. راز پیشرفت آنها چه بود و چه می کردند که به موفقیت دست می یافتند؟ آیا در اتاق پشتی فروشگاه یا شرکتشان، یک دستگاه کامپیوتر نوت بوک داشتند که به شبکه اینترنتی مخفی آن زمان متصل بود؟ نه! چنین چیزی آن زمان امکان پذیر نبود. ما داریم حتی در مورد زمانی صحبت می کنیم که روزنامه ها آنقدرها هم فراگیر نشده بودند و صنعت چاپ یک صنعت مدرن و مکانیزه مثل امروز نبود. اما اگر در مورد افراد موفق تحقیق شود، خواهید دید که موفق ترین آنها دارای شبکه ای قوی از ارتباطات با افراد دیگر به ویژه افراد موفق بوده اند چرا که افراد موفق در کار و زندگی فقط اجازه می دادند که افراد موفقی چون خودشان دور وبرشان باشند، با آنها معاشرت می کردند و از آنها چیز میآموختند; همواره افراد موفق کسانی بودند که اطلا عات و اخبار و دانش و تجربه دیگران را به سوی خود جذب می کردند.
اما چگونه؟ پاسخ بسیار ساده است، چون، آنها جویای علم و دانش و اطلا عات بودند. به راحتی و بدون خجالت و رودربایستی آنچه نمی دانستند را از آگاهان و ناظران می پرسیدند. پس یک راز موفقیت دیگر همین است که اگر چیزی را نمی دانید بپرسید و بعد درباره آنچه به دست میآورید، پرس وجو کنید و اطلا عات خودتان را افزایش دهید. افراد موفق، افراد موفق دیگر را زیر نظر می گیرند و منابع خبری و اطلا عات و تجربه های آنها را شناسایی می کنند و خودشان در صدد این بر میآیند که با آن منابع ارتباط برقرار کنند. در قدیم، زمانی که این تکنولوژی نوین کنونی در اختیار نبود، مثلا در دوره کشاورزی، پدران به فرزندان(اکثرا پسران) این دانش و اطلا عات و تجربیات را منتقل می ساختند، در دوره صنعتی، پدران دیگر توانایی این را نداشتند که همه اطلا عات را به فرزندانشان بدهند بنابراین آنها را راهی کارگاه ها و دانشگاه ها می کردند تا مهارت های لا زم را از استادان فرابگیرند. ما اکنون در عصر و دوره ای هستیم که به آن عصر اطلا عات و ارتباطات می گویند، عصری که می توان آن را عصر گرداب اطلا عات دانست (که ماهیت جذب کردن دارد و بی چون و چرا همه را در نهایت به سمت و سوی خود جذب می کند.) در این عصر، افراد موفق، افرادی هستند که خیلی سریع و حرفه ای مهارت ها را به صورتی خودآموخته فرا می گیرند و به کار می بندند. پدران و دانشگاه ها واقعا و در عمل نمی توانند همه آنچه افراد به آن نیاز دارند را بدهند، پدران اگر بتوانند فقط می توانند حمایت کنند و تشویق، استادان فقط می توانند راه را نشان بدهند و فرزندانی که جویای علم و دانش و موفقیت هستند باید اقدام کنند به جست وجو و کاوش در منابع عظیم اطلا عات موجود و فراگرفتن آنچه باید بدانند; می بایست که جست وجو کنیم و خودمان، خودمان را آموزش دهیم با استفاده از منابع علمی و کاربردی موجود(مواد و مطالب و کتب آموزشی و منابع انسانی آموزشی).
اینترنت، امروز فضایی است که می توان در آن همه این کارها را انجام داد. به عنوان مثال، در اینترنت در حال حاضر میلیون ها سایت موجود است با میلیاردها صفحه اطلا عات، هزاران هزار نفر از بهترین استادان و دانشمندان به آن متصل هستند که هر یک منابع خاص و تخصصی خود را یافته اند و خود را با استفاده از آن منابع به روز می کنند. دقیق که نگاه کنیم، آنها را افراد موفقی خواهیم یافت و طبق آنچه در بالا گفتم کافی است خودمان را به آنها و نیز به منابع آنها نزدیک کنیم و از این ارتباط و اتصال برای دستیابی به موفقیت های خود استفاده کنیم. امروزه با استفاده از روش ها وتکنیک های بسیار ساده وعملی می توان جهت افزایش اطلا عات گام های مثبت و سازنده ای برداشت. کشفیات جدید روان شناسی معتقد است که بهره گیری از اطلا عات تنها با برخورداری از هوش و ذکاوت و یا شانس نیست بلکه توانایی استفاده، مهارت در عمل و قدرت تحلیل آن است. استفاده از توانایی های جسمی و روانی که در اعماق وجود هر فرد به صورت دست نخورده باقی مانده است می تواند فرد را در راه رسیدن به هدف یاری کند و آنچه که موجب تفاوت میان فرد عادی و فرد موفق می شود، نحوه استفاده از این توانایی ها و داشته هاست که به صورت ویژگی هایی نمایان می شود. این ویژگی ها به فرد نیرو می دهند تا برای رسیدن به موفقیت فعالیت کند.
قدرت ایجاد رابطه یکی از مهم ترین مهارت هایی است که هر فردی می تواند جهت دستیابی به اطلا عات داشته باشد. امروزه دانشمندان علوم رفتاری به این نتیجه رسیده اند که ارتباط مایه قدرت است و کسانی که این فن را به نحو موثر به کار می گیرند می توانند جهان را به گونه ای متفاوت درک کنند و جهان نیز آنان را به گونه ای متفاوت درک می کند. کسانی که بر اندیشه ها، احساسات و اعمال اکثر انسان ها تاثیر می گذارد افرادی هستند که می دانند چگونه از ابزار قدرتمند ارتباطات استفاده کنند. تقریبا تمام افراد موفق قدرت فوق العاده در جلب دوستی دیگران دارند و می توانند با افرادی که خصوصیات و اعتقادات گوناگون دارند ایجاد صمیمیت کنند. افراد موفق همچنین دارای نرمش، انعطاف پذیری و جاذبه خاصی هستند و بدین ترتیب می توانند، توجه افراد کثیری را به خود جلب کنند و از این طریق اطلا عات خود را افزایش دهند.
چنانچه بتوان با افراد مناسب، رابطه صمیمانه و دوستانه برقرار ساخت می توان هم نیاز آنان را بر طرف نمود هم آنان احتیاج فرد را بر طرف سازند. پس برای نیل به موفقیت و همسوئی با افراد موفق در عصر گرداب اطلا عات، آسان است که موقعیت فعلیتان را با موقعیت ایدهآلتان مقایسه تا ببینید الا ن کجا هستید، و در آینده به کجا خواهید برسید. این کار به شما انگیزه می دهد. برای خودتان ایجاد هدف کنید و بعد درصدد رسیدن به آن هدف برآیید. ابزار و امکانات لا زم (افزایش دانش و آموخته ها و استفاده از ارتباطات مناسب) برای رسیدن به هدفتان را فراهم کنید و با انگیزه جلو بروید.
نویسنده : محمدرضا طلوعی
ایران مسعود پزشکیان دولت چهاردهم پزشکیان مجلس شورای اسلامی محمدرضا عارف دولت مجلس کابینه دولت چهاردهم اسماعیل هنیه کابینه پزشکیان محمدجواد ظریف
پیاده روی اربعین تهران عراق پلیس تصادف هواشناسی شهرداری تهران سرقت بازنشستگان قتل آموزش و پرورش دستگیری
ایران خودرو خودرو وام قیمت طلا قیمت دلار قیمت خودرو بانک مرکزی برق بازار خودرو بورس بازار سرمایه قیمت سکه
میراث فرهنگی میدان آزادی سینما رهبر انقلاب بیتا فرهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی سینمای ایران تلویزیون کتاب تئاتر موسیقی
وزارت علوم تحقیقات و فناوری آزمون
رژیم صهیونیستی غزه روسیه حماس آمریکا فلسطین جنگ غزه اوکراین حزب الله لبنان دونالد ترامپ طوفان الاقصی ترکیه
پرسپولیس فوتبال ذوب آهن لیگ برتر استقلال لیگ برتر ایران المپیک المپیک 2024 پاریس رئال مادرید لیگ برتر فوتبال ایران مهدی تاج باشگاه پرسپولیس
هوش مصنوعی فناوری سامسونگ ایلان ماسک گوگل تلگرام گوشی ستار هاشمی مریخ روزنامه
فشار خون آلزایمر رژیم غذایی مغز دیابت چاقی افسردگی سلامت پوست